Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Implantat og Avl (hanner)

Startet af Eliza, 9. April 2012, kl. 12:31

Eliza

Synes det er rigtig spændende, at vi nu har kunne se Navi få hvalpe efter hun har fået fjernet et implantat. Ud fra den undersøgelse der er lavet i 2002, så burde sandsynligheden ikke have været stor, for at der kom hvalpe i første omgang. (her er tæverne dog selv gået i løb efter implantat)

Håber at hvis andre gør det samme i fremtiden, at de også vil lægge oplysningerne herind, så vi kan få et bedre perspektiv over det.

Jeg har så tænkt et par ting i forbindelse med at fjerne det. Hvis det nu er en han man vil bruge, hvornår ville i så mene tidspunktet for at fjerne det vil være godt?

Og så er der lige det. Hvad hvis man ikke bare kan mærke implantatet på sin ilder? Vil dyrlægen kunne finde det eller hvad gør man? Jeg har ikke oplevet ikke at kunne mærke det på mine piger, men Crush er det nærmest forsvundet på. (ikke at han skal bruges ;))

Men synes det er rigtig dejligt at vide, at de kan få en helt normal løb/drægtighed og kuld. Så Ann selvom du nok ikke havde håbet på 9 hvalpe, så synes jeg det er meget fint, for det er hvad man kunne forvente af hende når man ser på familien og det viser, at hun ikke har været påvirket på nogle måder  ;)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

FerretParadise

#1
Ja 9 hvalpe havde jeg ikke håbet på, men som du selv skriver, så ved vi nu, at implantatet ikke har påvirket antallet ihvertfald.

Hvis det var med en han, ville jeg sørge for, at implnatatet blev lagt under huden i nakken, så man hele tiden har en chance for at mærke det. Og sidder der en chip der, så ville jeg sætte implantatet i siden af halsen/nakken, sådan at man ved hvad der er chip og hva der er implantat.

Hvis jeg skulle fjerne det igen, for at bruge hannen i avl, ville jeg få det fjernet i december. Så har han en chance for at få et normalt forløb med sin brunst.

Dog vil jeg her tilføje, at jeg ikke vil bruge implantater for at udskyde det at få hvalpe på dyret. Det skal jo bedøves ned når implantatet skal fjernes, og det er jeg ikke så glad for. Det med Navi var fordi jeg ændrede min avlsplan.
Med Navi fik hun lidt gas, så hun var meget hurtigt på benene igen.
Ann Hillerslev.

Eliza

Crush har fået lagt implantatet samme sted som mine andre dyr, nemlig i nakken under huden og alligevel er det væk  :S

Citat fra: FerretParadise Dato  9. April 2012, kl. 12:38
Dog vil jeg her tilføje, at jeg ikke vil bruge implantater for at udskyde det at få hvalpe på dyret. Det skal jo bedøves ned når implantatet skal fjernes, og det er jeg ikke så glad for. Det med Navi var fordi jeg ændrede min avlsplan.
Med Navi fik hun lidt gas, så hun var meget hurtigt på benene igen.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener her eller om det er rette mod mig, fordi du ved jeg har givet Catli implantat og gerne vil bruge hende senere.
Jeg har jo også bare ændret min avlsplan præcis som dig. Hvad grunden er til ændringen er vel sådan set ligegyldig.

Men jeg ville ikke begynde at købe flere avlstæver hjem og give dem implantat for senere at bruge dem bare fordi man kan, for som du skriver, så skal der jo noget gas/bedøvelse til og det ville da klart være bedst at undgå.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

FerretParadise

Nej det var ikke rettet imod dig Elisabeth.
Jeg tænkte på, at jeg ikke ville bruge implantaterne som nogle bruger p-sprøjter.
Feks at give et dyr et implantat, tage det ud måske et år efter, få hvalpe på dyret, give det et nyt implantat, og så taget det ud igen året efter igen, for at få endnu et kuld.
Giver det bedre mening??

Jeg forstår fuld ud, at du har givet Catli et implantat, og bakker dig 100% op i din plan med hende.  ;)
Ann Hillerslev.

Dyrenørden

Min dyrlæge sagde at det kan være svært at fjerne implantater fordi de går helt i opløsning og jo forsvinder.. han sagde at ved hunde skar man et helt stykke hud/kød af for at være sikker på at få det hele med.. Så det kan være usikkert om man får det hele med når man får dem fjernet afhængigt af hvor opløst implantatet er

FerretParadise

Citat fra: Dyrenørden Dato  9. April 2012, kl. 14:00
Min dyrlæge sagde at det kan være svært at fjerne implantater fordi de går helt i opløsning og jo forsvinder.. han sagde at ved hunde skar man et helt stykke hud/kød af for at være sikker på at få det hele med.. Så det kan være usikkert om man får det hele med når man får dem fjernet afhængigt af hvor opløst implantatet er
Det var ihvertfald ikke sket i Navi's tilfælde, da var det lige til at trykke ud.
Ann Hillerslev.

AlisVolatPropiis

#6
Har tre dyr med implantater -og kan mærke dem alle :) det er rigtigt nok det er en klump et eller andet, der langsomt opløses..og afgiver medicin, men at de skulle dele sig i flere små dele på den måde, lyder bare helt absurd! -så vil der jo blive frigivet medicin ALT for hurtigt...lidt som små klumper smør smelter hurtigere end en stor klump -agtigt :)
Ydermere skriver produktinformationen omkring implantatet at det kan fjernes igen -evt ved hjælp af ultralyd -og hvor små stykker det mon liiige skal dele sig i før det er en umulig proces? :) -og det vil jo rent logisk heller ikke kunne lade sig gøre hvis det gik helt opløsning/meget små stykker -i så fald ville det sprede sig til hele dyrets system hurtigt, og ikke blot befinde sig i et relativt lille stykke "hud/kød" :) Det er også mit indtryk at flere hundeejere har fået dem opereret ud -så det er ikke kun artsspecifikt for ildere at de ikke går helt i opløsning :) -hvilket igen heller ikke ville give mening da dyret så ville få en overdosis og implantatet forsvinde alt for hurtigt :)


Dyrenørden

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato  9. April 2012, kl. 14:26
Har tre dyr med implantater -og kan mærke dem alle :) det er rigtigt nok det er en klump et eller andet, der langsomt opløses..og afgiver medicin, men at de skulle dele sig i flere små dele på den måde, lyder bare helt absurd! -så vil der jo blive frigivet medicin ALT for hurtigt...lidt som små klumper smør smelter hurtigere end en stor klump -agtigt :)
Ydermere skriver produktinformationen omkring implantatet at det kan fjernes igen -evt ved hjælp af ultralyd -og hvor små stykker det mon liiige skal dele sig i før det er en umulig proces? :) -og det vil jo rent logisk heller ikke kunne lade sig gøre hvis det gik helt opløsning/meget små stykker -i så fald ville det sprede sig til hele dyrets system hurtigt, og ikke blot befinde sig i et relativt lille stykke "hud/kød" :) Det er også mit indtryk at flere hundeejere har fået dem opereret ud -så det er ikke kun artsspecifikt for ildere at de ikke går helt i opløsning :) -hvilket igen heller ikke ville give mening da dyret så ville få en overdosis og implantatet forsvinde alt for hurtigt :)

Skrev ikke noget om det går i flere stykker. Men han beskrev det som det blev til en gele agtigt klump og noget af det vil sidde i vævet derfor at man tager et stykke hud/kød af ved hunde... Det var sådan jeg forstod det han sagde.. Hvor meget det går i opløsning kommer vel an på tiden det har været i

AlisVolatPropiis

Thlayli har haft sit i i over to år nu :) det er stadig fast -omend lidt mindre :) Og nej...du kan sammenligne det som et stykke voks der smelter langsomt så det kan optages -det bliver altså ikke til gele! Hvem er den dyrelæge?!!!

Kig på dette:
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.stlzoo.org%2Findex.php%2Fdownload_file%2Fview%2F2597%2F773%2F&ei=2daCT6jzN4XDtAbhvbW9BA&usg=AFQjCNGfX4DN96TD5BRf_inx_WoszJsrRg&sig2=o4WS4Kd-vMJgGBpISJatEw

Det er et implantat der har siddet inden i et eller andets dyrs "underarm" og fjernet efter 18 måneder...det er ikke blevet til gele eller lign. Det er godt nok knækket i tre stykker -men jeg ville godt nok blive arrig hvis nogen fjernede et stykke af min ilder/hund whatever...pga de ikke gad grave 3 stykke ret tydeligt hvide stykker ud af den lomme det altså ligger i!

Dyrenørden

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato  9. April 2012, kl. 14:39
Thlayli har haft sit i i over to år nu :) det er stadig fast -omend lidt mindre :) Og nej...du kan sammenligne det som et stykke voks der smelter langsomt så det kan optages -det bliver altså ikke til gele! Hvem er den dyrelæge?!!!

Kig på dette:
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.stlzoo.org%2Findex.php%2Fdownload_file%2Fview%2F2597%2F773%2F&ei=2daCT6jzN4XDtAbhvbW9BA&usg=AFQjCNGfX4DN96TD5BRf_inx_WoszJsrRg&sig2=o4WS4Kd-vMJgGBpISJatEw

Det er et implantat der har siddet inden i et eller andets dyrs "underarm" og fjernet efter 18 måneder...det er ikke blevet til gele eller lign. Det er godt nok knækket i tre stykker -men jeg ville godt nok blive arrig hvis nogen fjernede et stykke af min ilder/hund whatever...pga de ikke gad grave 3 stykke ret tydeligt hvide stykker ud af den lomme det altså ligger i!

Kan godt ske jeg har mistforstået noget men det var nu sådan jeg forstod det.. Kan desværre ikke åbne linket :( Det er Ryan

AlisVolatPropiis

Rimeligt kikset screenshot....men jeg håber du kan se det :)
Og tjah det er vel svært at misforstå "vi tager et stykke af dit dyr" :/ Men jeg håber da at han mener noget andet end suprelorin implantatet...for det kan altså som regel bare presses ud. :)


Dyrenørden

Tak for billede :) tja det var jo sådan jeg forstod det... Ved ikke hvor meget han ved om den slags :P

Eliza

ingen andre avlere der tænker noget omkring dette?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

FerretParadise

Sniper får et implantat på torsdag.

Jeg regner med ( er ikke 100% sikker) at bruge ham til en parring ude i fremtiden med Aylen. Men det bliver når deres implantater ikke virker mere.
Ann Hillerslev.

Dark Crystal Ferret

#14
Citat fra: Eliza Dato 10. April 2012, kl. 08:56
ingen andre avlere der tænker noget omkring dette?

Tjov jeg har skam tanker om det her :fnis: Men det er egentlig de samme som dem du og Ann giver så fint udtryk for.
Vi har jo stoppet opdrættet midlertidigt. Men det er stadig en drøm/plan at vi skal bruge Zarfia i avl. Så derfor har hun fået en implantat. Hvis tingene viser sig at ændre sig så meget at jeg kan forsvare at få et kuld igen, så ville jeg heller ikke have noget imod at få fjernet Zarfias implantat igen og få et kuld på hende. Og samtidig så har jeg det bare ikke godt med at nogen skal skære i min lille pige :X

Men som Ann også siger så skal det ikke bruges som en p-sprøjte, hvis man giver Implantat. Det er jeg også meget enig i.