Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Mærkning af hvalpe

Startet af A_M_T >Team Unique Ferrets<, 21. April 2012, kl. 20:10

A_M_T >Team Unique Ferrets<

[besked=Malene]Tråd delt fra Medusas 10linger 2uger.[/besked]

Citat fra: Cille Dato 21. April 2012, kl. 19:54
Nu er det noget vi har gjort i mange år.
Plus .... tager mennesker skade af det??... medmindre du har allergi

Bare fordi det er noget man har gjort i mange år er det jo ikke ens betydende med at det ikke har en virkning. Vi har jo heldigvis lært meget med tiden! Og umiddelbart tænker jeg bare at der er mange skadelige ting i som ikke er super at proppe på en ilderhvalps hud. Og nej mange mennesker bruger det uden de er ved at dø, men det er jo en af de ting som man f.eks som gravid frarådes at bruge netop fordi det indeholder skadelige stoffer der kan skade fosteret!

Dyrenørden

#1
Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 21. April 2012, kl. 20:10
Citat fra: Cille Dato 21. April 2012, kl. 19:54
Nu er det noget vi har gjort i mange år.
Plus .... tager mennesker skade af det??... medmindre du har allergi

Bare fordi det er noget man har gjort i mange år er det jo ikke ens betydende med at det ikke har en virkning. Vi har jo heldigvis lært meget med tiden! Og umiddelbart tænker jeg bare at der er mange skadelige ting i som ikke er super at proppe på en ilderhvalps hud. Og nej mange mennesker bruger det uden de er ved at dø, men det er jo en af de ting som man f.eks som gravid frarådes at bruge netop fordi det indeholder skadelige stoffer der kan skade fosteret!

nej det ikke ens betydning med det ikke har en virkning men har du hørt om nogen der har taget skade af det? Du kan jo ringe til landbo højskolen og hører om de kender noget til det eller om de vil undersøge det?  :) Har du et bedre alternativ?

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Dyrenørden Dato 21. April 2012, kl. 20:20
Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 21. April 2012, kl. 20:10
Citat fra: Cille Dato 21. April 2012, kl. 19:54
Nu er det noget vi har gjort i mange år.
Plus .... tager mennesker skade af det??... medmindre du har allergi

Bare fordi det er noget man har gjort i mange år er det jo ikke ens betydende med at det ikke har en virkning. Vi har jo heldigvis lært meget med tiden! Og umiddelbart tænker jeg bare at der er mange skadelige ting i som ikke er super at proppe på en ilderhvalps hud. Og nej mange mennesker bruger det uden de er ved at dø, men det er jo en af de ting som man f.eks som gravid frarådes at bruge netop fordi det indeholder skadelige stoffer der kan skade fosteret!

nej det ikke ens betydning med det ikke har en virkning men har du hørt om nogen der har taget skade af det? Du kan jo ringe til landbo højskolen og hører om de kender noget til det eller om de vil undersøge det?  :) Har du et bedre alternativ?

Det er sku da en kendsgerning at neglelak på ingen måde er uskaldigt! MEn ja mange mennesker vælger at bruge det alligevel fórdi de sys det er smart selvom de ved det ikke ligefrem gør noget godt. Ligesom solarie. Og det skal folk da endelig bare gøre hvis de vil, velvidende om de ricisi der kan være. Men at putte neglelak på små hvalpes hud er i mine øjne da det samme som hvis man proppede de på sit spædbarns hud. Og hvem vilel gøre det?
Kan udemærket forstå der er et behov for at kunne kende dem fra hinanden og mærkning tjener et praktisk formål. Men der må da være sundere alternativer. Umiddelbar så lyder Anns løsning med børnetush da langt bedre f.esk. de er jo sikkert lavet til at et barn kunen fine på at proppe den i munden eller tegen på sig selv.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Men man vælger jo selvf. helt selv hvad man vil mærke sine hvalpe med og jeg tænker det er et af de emner hvor at holdningen er MEGET forskellig og en disskussion omrking nok ikke ændre holdningen hos dem der har brugt denne metode altid og mener det er ok.
Jeg kommenterede det udelukkende fordi at det var nyt for mig at nogle brugte negellakken og jeg troede den form for mærkning hørte fortiden til, det kom lidt bagpå mig.
Tænker at hvis duskkusionen skal fortsætte så skal den splittes fra tråden da det jo ikke er det Hannes tråd er til for.

Cille

Det med tusch holder så ikke i længden...plus at selvom børn kan finde på at proppe dem i munden,betyder det bestemt heller ikke at de uskadelige.
(Det med tusch er kun så vidt jeg ved brugt sidste år og så i år)
Nu har ilder så også lidt pels, så det røre næsten ikke huden andet når du lige putter det på (og det ikke engang altid det røre huden)

Så er der den med snor omkring dem,men det tør jeg så slet ikke.
Jeg har haft hvalpe der har været ved at kvæle sig selv i en løs snor i deres tæppe.

Men nu spørger jeg dig... er det pga af graviditet... altså hormon betinget, eller har du noget imod mig?
Det ikke første gang du prøve at lave debat i en af mine hvalpetråde.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Cille Dato 21. April 2012, kl. 20:37
Det med tusch holder så ikke i længden...plus at selvom børn kan finde på at proppe dem i munden,betyder det bestemt heller ikke at de uskadelige.
(Det med tusch er kun så vidt jeg ved brugt sidste år og så i år)
Nu har ilder så også lidt pels, så det røre næsten ikke huden andet når du lige putter det på (og det ikke engang altid det røre huden)

Så er der den med snor omkring dem,men det tør jeg så slet ikke.
Jeg har haft hvalpe der har været ved at kvæle sig selv i en løs snor i deres tæppe.

Men nu spørger jeg dig... er det pga af graviditet... altså hormon betinget, eller har du noget imod mig?
Det ikke første gang du prøve at lave debat i en af mine hvalpetråde.


Hvornår har jeg lavet debat i dine hvalpetråde? For det mindes jeg ikke jeg har gjort? Ikke bevidst i hvert fald. Tvært i mod syns jeg OFTE jeg kommentere på at jeg syns dine hvalpe ser skønne/dejlige/lækre osv. ud! Og det skriver jeg fordi jeg mener det! Så måske er det i virkeligheden dig der har noget imod mig elelr bare er hurtig til at tro folk kun skriver med underlagt kritik!
Og nej, men som jeg skrev undrede det mig at man proppede neglelak på, det troede jeg simpelthen ikke man gjorde! Og hvis du kan stå inde for det du gør så må du vel kunne klare at jeg bringer det op!

Det kan godt være det er mig der er hysterisk med sårn noget og jeg kunen ikke selv finde på det. Men derfor sys jeg ikke du er et dårligere menneske end mig eller vil være uvenner med dig. Hvis man skal være enig om alt med alle dem man omgås så ville det jo være umuligt at være venner. Så en "så lille ting" som om man bruger neglelak betyder ikek at jeg sortere folk fra som idioter.
Men igen så kommenterede jeg på det fordi de undrede mig, gravid eller ej. Og for mig virker brugen af neglelak på ingen måde optimal men om det er den eneste løsning kan jeg af gode grunde ikke argumentere i mod.. Jeg TÆNKER bare at jeg for alt i verden ville prøve noget andet.


Cille

Jeg har intet imod dig :)
Det var her i år du kom med lidt... i en af de andre hvalpe tråde ang brækket hale ;)
Debatten blev ikke til det helt store, men ret irriterende kommentar, uanset om det var ment som oplysning eller ej.

Og om man kan bruge andet, så har jeg ikke kunnet finde andet som virker optimalt
For når først de får pels, kam man ikke se tusch, og den med snoren er jo så ikke noget jeg vil,som jeg også skrev før.
Nu er det så også første gang i lang tid jeg har haft brug for neglelakken, da mine kuld plejer at være nemme at kende forskel på.
Men hvis du finder noget der bedre, må du da sige til :)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Cille Dato 21. April 2012, kl. 21:09
Jeg har intet imod dig :)
Det var her i år du kom med lidt... i en af de andre hvalpe tråde ang brækket hale ;)
Debatten blev ikke til det helt store, men ret irriterende kommentar, uanset om det var ment som oplysning eller ej.

Og om man kan bruge andet, så har jeg ikke kunnet finde andet som virker optimalt
For når først de får pels, kam man ikke se tusch, og den med snoren er jo så ikke noget jeg vil,som jeg også skrev før.
Nu er det så også første gang i lang tid jeg har haft brug for neglelakken, da mine kuld plejer at være nemme at kende forskel på.
Men hvis du finder noget der bedre, må du da sige til :)

Nåå den med halen! Jamen altså sårn en kommetar forstå jeg ikek du føler som om jeg er efter dig! For hvis du føler det som en provokation så tænker jeg da bare at det er et emne du vil undgå fordi du skjuler noget/at du ikek har lyst til at tale om det kan være arveligt! Og en som dig der har så meget erfaring og bringer så mange hvlap til verden tænker jeg da kun har int. i at være åben og ærlig omkring sit avl. Det er er i hvert fald min egen holdning til mine dyr. Jeg har da også åben valgt at fortælle og dele mine tanker om den han jeg havde overvejet at bruge til avl, men som så viser sig at ha krypto i linjen. simpelthen fordi at ærlighed omrkign det man avler på er et must i min Verden og jeg syns da ikke det er fedt når ens drømme går i vasken! Men sårn er livet og genetik kan man ikke lave om på.
Og så sys jeg da at den ene bemærkning er lidt latterligt at lægge til grund for at spørge mig om jeg ikek kan li dig eller om det er min graviditet der gør at jeg har et behov for at være efter dig! For jeg kommentere tit på dine tråde eller på face og skriver da kun pæne ting! Men hvis du ikke kan tåle andet end "rare" ting uden du stempler mig som en der ikek har andet at lave end at være efter dig så gidder jeg da slet ikek og kommentere på noget fra dig! Man skal sku kunne tåle at blive konfronterete med mindre rare ting her i livet en kun: "ihh og åhh" bemærkninger man kan stadig godt være "venner" af selvom man forholder sig kritisk til det den anden gør. Jeg kan godt acceptere at folk gør det på andre måder, men derfor kan jeg ikek se noget forkert i at spørge ind til det.


Dark Crystal Ferret

#8
Ikke fordi jeg skal blande mig videre. Men jeg har også brugt neglelak på vores hvalpe, især det første kuld som ikke var til at kende fra hinanden i starten (udover Anilla som jo var mørk)
Personligt kan jeg ikke se problemet i det. Men samtidig så høre man jo så meget om skadelige dit og dat, så jeg har da også selv somme tider tænkt hvor god en ide det var med neglelakken, efter som det jo er en hale man kommer den på og dermed hud, ikke en negl, som det jo er lavet til.
Men jeg ved bare ikke rigtig hvad ellers man skulle bruge desværre :-$ :X Børnetush kunne jeg godt forstille mig ville virke, men kun for et par timer af gangen. De fedtter jo noget rundt sådan nogle små tumlinger.
Vidste så ikke at gravide frarådes at bruge neglelak?? Er det nyt (altså inden for de sidste 12 år) Jeg mindes aldrig jeg fik den slags råd af nogle af mine læger, jordmordere osv. Men det lyder rigtig alt sammen.

Man kunne måske også prøve med børn maling. Det er der jo flere der også bruger når de laver pote aftryk på dyrene. Bare en lille idé  :-$

Cille

Børne maling er jo noget du bare kan vaske af...dermed vasker tæven det jo måske af... og er det så sundt?

Anne

man kunne evt lave et lille hal i pelsen ved at klippe/trimme lidt af (selvfølgelig på en måde der ikke er farlig for hvalpen)? Nu ved jeg godt det er lidt en nedern løsning ift udstilling, men det er da i hvert fald uskadeligt.

Jeg har endnu ikek taget stilling til hvad jeg vil gøre, jeg håber nok bare på et lille kuld der er nemt at kende forskel på :D

Dark Crystal Ferret

Citat fra: Anne Dato 21. April 2012, kl. 21:42
man kunne evt lave et lille hal i pelsen ved at klippe/trimme lidt af (selvfølgelig på en måde der ikke er farlig for hvalpen)? Nu ved jeg godt det er lidt en nedern løsning ift udstilling, men det er da i hvert fald uskadeligt.

Jeg har endnu ikek taget stilling til hvad jeg vil gøre, jeg håber nok bare på et lille kuld der er nemt at kende forskel på :D

Det er bare lidt svært de første 2 uger - måske især den første. Efter som de har meget lidt pels/dun der. Og især den 1 uge syndes jeg det har været sværest at kende forskel. De er alle sammen lyserøde, og de har næsten ingen pels. Men efter de første 2 ugers tid, ville det da klart kunne være en god løsning.

Anne

de første uger er det jo ikke et problem med børnetuchen :) Den har jeg i hvert fald tænkt mig at bruge der. Nu blev der jo skreve at dem her var for gamle til tusch, eller også har jeg bare læst forkert, det kan godt være :lol:

Dark Crystal Ferret

Ja eller også har jeg :fnis: Men jeg mente nu også selv i hele taget. Jeg syndes ikke jeg har haft de store problemer med at kende forskel på hvalpene efter de var blevet omkring de 3 til 4 uger. Der har de udviklet sig så meget at du klart kan kende forskel på dem (eller jeg har kunnet med vores) via deres sind og også ofte deres farver som jo har udviklet sig rigtig meget der. Jeg plejer kun at bruge neglelak de første 2 uger - hvis der var to hvalpe der lignede hinanden rigtig meget måske 3 uger. Og der ville din løsning jo kunne gå ind som et udemærket alternativ i stedet.

Cille

De var nu ikke for gamle... men som sagt havde jeg slet ikke forventet så mange som der kom.
Neglelakken fik de først på da jeg skulle tage uge billede, og flere af dem får det ikke på mere, nu man kan se lidt forskel på dem.
Men jeg har det helt fint med at bruge neglelakken :)