Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Mærkning af hvalpe

Startet af A_M_T >Team Unique Ferrets<, 21. April 2012, kl. 20:10

Cille

#15
Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 21. April 2012, kl. 21:32
Citat fra: Cille Dato 21. April 2012, kl. 21:09
Jeg har intet imod dig :)
Det var her i år du kom med lidt... i en af de andre hvalpe tråde ang brækket hale ;)
Debatten blev ikke til det helt store, men ret irriterende kommentar, uanset om det var ment som oplysning eller ej.

Og om man kan bruge andet, så har jeg ikke kunnet finde andet som virker optimalt
For når først de får pels, kam man ikke se tusch, og den med snoren er jo så ikke noget jeg vil,som jeg også skrev før.
Nu er det så også første gang i lang tid jeg har haft brug for neglelakken, da mine kuld plejer at være nemme at kende forskel på.
Men hvis du finder noget der bedre, må du da sige til :)

Nåå den med halen! Jamen altså sårn en kommetar forstå jeg ikek du føler som om jeg er efter dig! For hvis du føler det som en provokation så tænker jeg da bare at det er et emne du vil undgå fordi du skjuler noget/at du ikek har lyst til at tale om det kan være arveligt! Og en som dig der har så meget erfaring og bringer så mange hvlap til verden tænker jeg da kun har int. i at være åben og ærlig omkring sit avl. Det er er i hvert fald min egen holdning til mine dyr. Jeg har da også åben valgt at fortælle og dele mine tanker om den han jeg havde overvejet at bruge til avl, men som så viser sig at ha krypto i linjen. simpelthen fordi at ærlighed omrkign det man avler på er et must i min Verden og jeg syns da ikke det er fedt når ens drømme går i vasken! Men sårn er livet og genetik kan man ikke lave om på.
Og så sys jeg da at den ene bemærkning er lidt latterligt at lægge til grund for at spørge mig om jeg ikek kan li dig eller om det er min graviditet der gør at jeg har et behov for at være efter dig! For jeg kommentere tit på dine tråde eller på face og skriver da kun pæne ting! Men hvis du ikke kan tåle andet end "rare" ting uden du stempler mig som en der ikek har andet at lave end at være efter dig så gidder jeg da slet ikek og kommentere på noget fra dig! Man skal sku kunne tåle at blive konfronterete med mindre rare ting her i livet en kun: "ihh og åhh" bemærkninger man kan stadig godt være "venner" af selvom man forholder sig kritisk til det den anden gør. Jeg kan godt acceptere at folk gør det på andre måder, men derfor kan jeg ikek se noget forkert i at spørge ind til det.


Jeg er selv hormon forstyrret så jeg ved hvordan man har det, og ved man nogen gange er lidt hys, og ikke altid kan styre sig angående bemærkninger.
Nu har vi haft få pesoner i ilderverdnen der har gjort alt for ødelægge det for andre folk, og bore helt vildt i ens tavle, og konstant kaste lort efter folk.
Derfor er man pr automatisk kommer i forsvars stilling....det burde du nu også vide ,du har da trods alt været i ilderverdnen nok tid til at se det.
så den mindste kommentar omkring eventuelle fejl, eller andet omkring avl, kan lyn hurtig blive blæst op til noget det slet ikke er ;)
Jeg skjuler intet omkring mit avl og det har jeg aldrig gjort.

Men jeg er lidt træt af at der år efter år skal laves lidt ballade i mine hvalpe tråde eller parrings tråde.
Så af den grund er jeg hurtig til at bide fra mig, og hvis ikke det var pga købere og man føler man skal yde den service at lægge parringer og billeder ind, så ville jeg måske vælge at lade være med at lægge det ind her.

FerretParadise

Nu avler jeg mørk vildtfarvede ildere, så de første uger hvor deres pels er lys, da bruger jeg børnetusch.
Jeg har valgt at bruge tusch den første tid, fordi jeg ikke bryder mig om tanken om at neglelak skal komme i kontakt med deres hud.
Men når de får mere farve, og mere pels, kan jeg ikke bruge tusch mere, da den ikke kan ses på deres mørke pels. Og så bruger jeg neglelak.
Jeg plejer at putte neglelakken på lige over halen, men sidste år bed Aylen det af på flere hvalpe, så de mistede pelsen der. Det må ha gjort pænt nas på hvalpene, så i år tror jeg, at jeg vil putte det ude på halen, ligesom Hanne har gjort på sine hvalpe.

Jeg vil lige tilføje, at børnetusch holder omkring 24 timer. Når jeg vejer mine hvalpe om morgenen, kan jeg stadig se deres farver på poterne, men maler dem så lige igen, og den farve holder så til næste morgen.

Avler man lyse ildere, feks silver, albino osv, så burde man kunne bruge tusch hele tiden, det skal bare males hvor pelsen er lys. ;)
Ann Hillerslev.

mette11

Jeg kan desværre ikke komme med nogen optimal løsning på hvordan man kan mærke sine hvalpe. En snor vil jeg også mene er decideret livsfarlig.

Neglelak er under beskyldning for at være hormonforstyrrende, fremkalde allergier, skade nervesystem og sikkert også flere fæle ting. Men når det er sagt så er der stor forskel på neglelak og nogen indholder ikke så mange fæle ting som andre og dermed kan man jo vælge at anvende en mere naturlig neglelak til mærkning af hvalpe. ;)

Dark Crystal Ferret

#18
Mit indtryk af det med holdbarheden på neglelak er også det kun holder 1-2 døgn. Og så skal man male det op igen.
Men jeg må indrømme jeg også sidder med en noget dårlig smag i munden når jeg har malet deres halespids. Jeg tænker faktisk lidt at det måske kan have en negativ virkning.. evt. hormonel virkning eller andet. For når man sidder og ser tv, så fortæller de jo også at mange af de stoffer der bland andet er i cremer osv. som man smøre sig ind i, jo havner inde i kroppen. Og fornylig så jeg et program i tv (Dr2) om hvordan nogle forskere har fundet ud af at nogle stoffer der blandt andet bruges i drikkedunke, sutteflasker og vandflasker m.m faktisk har givet en hormonel i nogle tilfælde, hvilket gik udover potensen hos drenge. Og mange af stofferne er heller ikke ulovlige i EU endnu :X Og pludselig sidder jeg jo og tænker på mine små totter og så gled mine tanker tilbage på den med neglelakken og vores hvalpe før i tiden. Lidt ubehageligt at tænke på nu.
Men det laver jo samtidig ikke om på at de kære små unægteligt er svære at kende forskel på, især i starten. Og man jo må finde en eller anden måde at mærke dem på, så du kan se hvem der er hvem osv.

jeg har også tænkt over hvor den neglelak jeg brugte på vores hvalpe, så havnede når nu den var væk nogle morgner. Og mit bedste bud måtte være at tæven måtte have slikket den af under vaskning af de små. Hvilket ikke gør det spor bedre at gå og tænke på..

Men ved ikke hvor alvorligt man skal tage det i det store hele. Og hvilke muligheder der ellers er :(

Malene

Kan man måske bruge henna eller noget andet naturligt farve?
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

mette11

Henna er mistænkt for at være kræftfremkaldende  :( Men om det gælder alle former for henna ved jeg ikke, da jeg aldrig har haft brug for at sætte mig ind i det (jeg farver aldrig hår). Alle former for hårfarve frarådes desværre til gravide og dermed er de nok heller ikke smarte til små hvalpe. Men der er helt sikkert noget som er værre end andet.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Jeg vilel helelr ikke binde et stykke snor om deres hals, faren for kvælning er for stor! Men nu tænker jeg lidt om man ikke kan bruge noget elestik af en form?

eks. noget lign. det her: http://www.ml-dk.dk/product.asp?product=9287 Og så på en måde gi båndet en farve. så kan man også genbruge dem hvert år og lave dem i ugestr.


Cille

#22
Her holder neglelakken nu i næsten 1 uge.
Efter 1 uge er der så næsten ikke mere tilbage, men der sidder altid en rest.
Hvor det forsvinder hen er det samme som hos os...det sprækker og falder af.
Grunder til det forsvinder hurtigt er jo fordi hvalpene vokser stærkt, og det samme gør pelsen, så derfor skalder neglelakken hurtigt af.
Men kan da være jeg vil overveje tusch til det næste kuld, det er en del nemmere end at skulle smøre neglelak på....så det for dovenskabens skyld.
Elastik tror jeg falder af.
Hvalpe er små orme der tumler rundt, så det elastik ville nok holde i meget kort tid.
Tror også tæven måske ville hive det af, eller tygge i det

Dark Crystal Ferret

Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 22. April 2012, kl. 12:19
Jeg vilel helelr ikke binde et stykke snor om deres hals, faren for kvælning er for stor! Men nu tænker jeg lidt om man ikke kan bruge noget elestik af en form?

eks. noget lign. det her: http://www.ml-dk.dk/product.asp?product=9287 Og så på en måde gi båndet en farve. så kan man også genbruge dem hvert år og lave dem i ugestr.

Jeg ville aldrig aldrig aldrig binde noget om hverken hale, hals eller nogle andre legemsdele på et dyr. I gamle dage var det den måde man kopirede haler på dyr. Også selvom man binder/sætter den løst på.. så ville jeg stadig ikke ture gøre det. Man risikerer at stoppe for blodtilførelsen til det sted man har sat den. De vokser jo oven i købet med lysets hast, så jeg ville være bange for de kunne få mærker efter det eller sådan noget. Og okay jeg er måske bare lidt pylleret her igen :-$ - det ved jeg ikke. Men jeg har bare hørt så mange historier om hvordan nogle gjorde det på hundehvalpe og kør eller grise i gamle dage.. så det ville jeg aldrig gøre.
Dog ville jeg ikke have noget imod at sætte en lille sløjfe om halsen på en hvalp i forbindelse med jeg tog uge billeder.. Men det ville stadig kun være for de få minutter det tog at tage lidt fotos af den lille og så ikke længere end det.

Men jeg tænker man måske kunne bruge noget frugt farve måske.. På hale spissen. Der er nogle farvestoffer i det.. Men vi bruger det jo dog i vores egen madlavning når vi laver kage osv. Så et eller andet sted er det vel ikke så skadeligt tænker jeg.. Men har ikke fundet en løsning endnu, så det var bare et bud.

Anne

jeg synes ikke du er pylret Maria, jeg turde heller ikke hverken med elastik eller snor

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Sad lige på MSN med stubba og vi har snakket lidt om negle osv. og så vidste hun mig lige noget lak som skulle være ok for gravide og som er lavet til børn.
Så vidt jeg hurtigt lige kunne se ser det faktisk ikke tosset ud og tænker at det kunne være et godt alternativ til dem der vil mærke deres hvalpe med lak!

http://www.piggypaint.com/product-info

Anne

Snakkede med en opdrætter i udlandet der havde fundet noget frugtfarve som bruges til at farve kager med. Hun siger at det holder bedre end tusher.

Line

der der blå frugtfarve man kan få her hjemme skal man bare passe på med hvor meget og hvor man kommer det på. Jeg har haft problemer med at få det af min mors køkkenbord engang for nogle år siden hvor jeg spildte noget, og hvis man får det på fingrene og ikke vasker det relativ hurtigt af kan man have problemer med at få det af fingrene...
Måske er det blevet bedre med årene.... :)

Stjerne

Måske pastafarve hun snakker om ?
Det er den slags man bruger til at farve fondant..

Det kan være lige besværligt at få af, men synes ikke det er så slemt som alm frugtfarve :)

Anne