Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Æg

Startet af Julie Stuhr, 4. Marts 2009, kl. 13:59

Julie Stuhr

Når man giver sine ildere æg, skal det så være økologiske eller bare helt almindelige?
Og læste også lige hurtigt noget med at æggehviden ikke var så godt, skal man så købe de der plastik-nogle hvor det kun er hvide eller blomme?

Jeg vil nemlig gerne give putterne lidt ekstra guf en gang imellem :)

Peewit

Jeg bruger bare de alm. æg, da det er dem jeg selv spiser.
Når min får æg får hun kun blommen, men det er fordi hun ikke kan lide hviden.
Har også godt læst det der med at hviden ikke skulle være god for dem, men hvis jeg husker rigtig var det noget med at det var okay hvis de også får blommen og får hviden i små mængder.(er ikke 100% sikker på det var sådan, men næsten)

Jeg synes det må være op til en selv om man vil bruge de æg der kommer i plastic-bægerne, eller om man vil bruge alm. æg. Det handler jo nok om alt det med salmonella osv. Men så længe man tager de samme forholdsregler som når man selv skal have æg, så kan jeg ikke se det store problem i det.
Der er vist også noget med at der er sukker i nogle af de der æg ibæger.. Men det kan man jo altid lige tjekke inden man køber dem.
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

Emmadyhr

Altså jeg syndes jeg har hørt at Ilder ikke kan få salmonella.De har ikke de samme sygdomme som mennesker på det punkt.Jeg fodre jo med hele kyllinger og der var jeg jo narvøs for salmonella når man lader kyllingen ligge i buret til de gider spise resten.Men det fik jeg afvide at det kan ilder ikke blive syge af lige som os.De spiser jo også sådan noget i vild natur så jeg tror ikke du skal være bange for det.Derimod må de ikke få hviden.Jeg tager den altid fra når jeg give mine æg..

Amazing Ferret

Jeg køber dem hvor der kun er blommen...kan ikke huske hvad de hedder. Men de er salmonellafrie

Namilla

Dem i bægrene er jo pasteuriserede... derved fjerner man evt. salmonella... på den måde kan de bruges til kager osv, hvor de ikke varmes op...
Da jeg boede alene, og stort set aldrig spiste æg, købte jeg æggeblommer i bægre (husk på at der er 2 blommer pr. bæger) til ilderne... nu får de bare hele æg, som jeg lige pisker lidt sammen med en gaffel, så spiser de både blommer og hvider...
Hviderne er ikke godt, hvis de KUN får hviderne..men får de dem sammen med blommen, så sker der ingenting... Her er det da også blommen de bedst kan lide, men der er også grænser for hvor meget marengs jeg gider bage, bare for at de kan få blommen! *G*

Julie Stuhr

Okay, tak for svarene :)
jeg vil prøve at købe nogle æg idag.

Amazing Ferret

Og husk at det vist er 1 æggeblomme/æg pr ilder pr uge

Julie

jeg bruger også bare alm. æg.. ildere er så vidt jeg ved ikke tilbøjelige til at få salmonella som emmadyhr også skriver.. ph-værdien i deres mave ligger på omkring 2-3 stykker så vidt jeg husker, så det dræber mange bakterier.

Malene

Citat fra: Julie Dato  4. Marts 2009, kl. 19:25
jeg bruger også bare alm. æg.. ildere er så vidt jeg ved ikke tilbøjelige til at få salmonella som emmadyhr også skriver.. ph-værdien i deres mave ligger på omkring 2-3 stykker så vidt jeg husker, så det dræber mange bakterier.
Det ligger den nu også på i vores maver, så det kan ikke være derfor.
Jeg har læst at grunden til at de ikke er så nemt får salmonella er fordi salmonellabakterierne tager længere tid om at udvikle sig til noget de bliver syge af, end det tager for maden at komme ud ad den anden ende. Om det er rigtigt, aner jeg ikke, men det lyder da logisk nok :P
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Starshineferrets

äggula innehåller biotin. Ägg vitan innehåller adivin. Adivin bryter ner biotinet (en viktig B vitamin). Det är inte farligt att ge dem det samtidigt, men då får man komplettera med extra b vitamin, extersom adivinet kommer att bryta ner biotinet som finns i kroppen, om man ger hela ägg ofta.
I naturen så har vildillern "löst" det på det viset, att ägg finns ju bara tillgängligt under en viss period på året. Och det är bara då illern äter agg (hela ägg). Under resten av året finns det inte ägg att få tag på. Så antingen ger man ägg, regelbundet, men sällan. Eller så ger man det ofta, uder korta perioder, och har sedan uppehåll.

Vad gäller salmonella och iller... det finns otrolugt få fall rapporterade gällande det för det första. Och sen: hur mottaglig kan ett djur som i naturen äter både rå fågel oich råa ägg, under hela sin livstid vara? Att jämföra en illers och en människas mottaglighet för sjukdommar är bara dumt. Illern är ett rovdjur, och har en tarm anpassad för en kost med högre bakteriehalt. Tarmen är mycket kort, och den lilla tid som maten tar för att passera, är sällan nog för att sådan bakterier ska få fäste. Människan är en omnivor, och har en betydligt längre tarm, och mat tar längre tid för att pasera igenom, vilket ockå gör oss känsligare för den sortens sjukdommar.