Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Opfølgning på silver, blaze osv..

Startet af Agger, 22. August 2010, kl. 18:29

Fuske

Citat fra: Starshineferrets Dato 22. August 2010, kl. 20:04
utkorsning = outcross = udkryds (måske)... det betyder parringer mellem totalt ubeslägtede individer, normalt set fra helt forskellige genpooler.

takker! det gav mening.. og nej et eller andet sted er samtlige fremavlede farver jo startet og i den henseende er der ofte indavl/linieavl ed i spillet :)
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Amazing Ferret

Jamen Fuske, hvis du ved noget jeg ikke ved, så må du da gerne fortælle mig det?
Du virker som om du ved alt hvad der er at vide omkring silver avl?

Jeg har trost alt været i ilderverden i 5 år og har set udviklingen.

cibatuchsi

Citat fra: Amazing Ferret Dato 22. August 2010, kl. 23:48
Jamen Fuske, hvis du ved noget jeg ikke ved, så må du da gerne fortælle mig det?
Du virker som om du ved alt hvad der er at vide omkring silver avl?

Jeg har trost alt været i ilderverden i 5 år og har set udviklingen.

hun beder jo blot om nogen beviser.  det er jo ikke nok at komme og sige jeg mener eller jeg tror.  så har alle jo ret i det de siger. men nogen link til hvor der står noget om de forskellige ting, ville måske være lidt bedre.

Amazing Ferret

Oki hvis man ikke selv gider glo efter beviser, jamen så må jeg jo gøre det  :@

Fuske

Citat fra: Amazing Ferret Dato 22. August 2010, kl. 23:48
Jamen Fuske, hvis du ved noget jeg ikke ved, så må du da gerne fortælle mig det?
Du virker som om du ved alt hvad der er at vide omkring silver avl?

Jeg har trost alt været i ilderverden i 5 år og har set udviklingen.

jamen det er jo heller ikke en argumentaion :S og nej jeg beder om info ;) og siger ud fra den info jeg pt har fået påvist herinde som har kunnet trackes tilbage sil saglige og forskningsmæssigt lødige kilder at der pt ikke kan gives en garanti for silver som ikke er bærer af kitgene

jeg undrer mig over at du vælger at trække newbie versus oldschool kortet istedet for at gå ind i en argumentation der kan bakke din påstand som avler op

især med henblik på at det her er teori baseret på forskning og dermed noget både en newbie og en oldschool kan læse op på
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

lille_jill

er glad for at jeg er en af dem som ikke kan fordrage silver og blaze

tzari

Citat fra: Amazing Ferret Dato 22. August 2010, kl. 21:39
Linier på silvere?

Jeg har jo kun linier på mine egne silvere.

Men ud fra hvad jeg kan se (på de 5 år jeg har været i ilderverdenen) at silvere bliver altså bedre og bedre. Og det er jo nok fordi man ikke bare avler på hvad som helst
Så vidt jeg kan se er de dyr du selv har:
4 årig,døv og håndopmadet fra spæd,
1 årig
2 årig og giver kryptokisme, døvhed og fysiske defekter videre til sine hvalpe.
og så nogle hvalpe på 14 uger. Er det det du bruger som beviser på de er blevet bedre eller misforstår jeg noget?
Den 5 årige er mig bekendt ikke en silver men en roan, der blev født standard og pt har kræft.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Fuske

Citat fra: Amazing Ferret Dato 22. August 2010, kl. 23:54
Oki hvis man ikke selv gider glo efter beviser, jamen så må jeg jo gøre det  :@

hvorfor skal jeg finde beviser på at du har ret? det er jo din påstand ;)
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Anne

Citat fra: tzari Dato 22. August 2010, kl. 23:59
Citat fra: Amazing Ferret Dato 22. August 2010, kl. 21:39
Linier på silvere?

Jeg har jo kun linier på mine egne silvere.

Men ud fra hvad jeg kan se (på de 5 år jeg har været i ilderverdenen) at silvere bliver altså bedre og bedre. Og det er jo nok fordi man ikke bare avler på hvad som helst
Så vidt jeg kan se er de dyr du selv har:
4 årig,døv og håndopmadet fra spæd,
1 årig
2 årig og giver kryptokisme, døvhed og fysiske defekter videre til sine hvalpe.
og så nogle hvalpe på 14 uger. Er det det du bruger som beviser på de er blevet bedre eller misforstår jeg noget?
Den 5 årige er mig bekendt ikke en silver men en roan, der blev født standard og pt har kræft.

Altså alle silvere er vel roan (jeg har i hvert fald ikke mødt en der ikke var)? Nogen der har set en silver der ikke var roan.
Jeg vil tro at en "standard"med roan er ligeså dårlig eller god som enhver anden silver. Vi snakkede faktisk engang om det, om der var forskel på roan standarder og silvere de rvar født grå, men jeg tror det egentlig ikke. Det kunne dog være meget fedt hvis der var nogen der havde en dokumenteret viden om det, for det er en af de ting jeg tit har tænkt på, om der findes mangel forskellige slags silvere og hvor meget man bør skelne mellem dyr der har aftegn på hovedet, dem der ikke har men som kun har roan osv.

tzari

jep kunne være interessant at vide hvormeget genetisk forskel der er på om de er født grå eller standard.  For jo en silver er jo roan(altså som skimler) da de tit bliver næsten hvide med alderen:)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Charlotte

Fuske > For lige at bakke Amazin Ferret lidt op, så laver man ikke silver-silver parringer så det er ret svært at komme med dokumentation på levealder for silver-linier. Det havde du nok været klar over hvis du havde været i ilder-verden mere end de max 2 måneder du har været her.  ;)

Derfor må du kigge på levealder for linier hvor der engang imellem dukker silvere op. Det er nok de fleste (men ikke alle) linier som engang imellem spytter en fancy-farve ud.

Udover det, så har internettet ingen censur. Alle kan skrive hvad de vil, som de vil. Så bare fordi man finder en "videnskabelig" artikel online, så er det ikke ensbetydende med at den er korrekt. Skal man være sikker, så skal du ind og tjekke at personerne bag har beviser på deres fakta. Det er nok at gå lidt til yderligheder men ellers kan du jo ikke være sikker.  ;)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

tzari

Citat fra: Charlotte Dato 23. August 2010, kl. 00:20
Fuske > For lige at bakke Amazin Ferret lidt op, så laver man ikke silver-silver parringer så det er ret svært at komme med dokumentation på levealder for silver-linier.

Tja der var da nogle stykker i år. Det ene var faktisk hos erika med de omtalte hvalpe med ntd og en døv og kryptokid overlever. Så nogle laver silver/silver parringer
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

#72
Tzari: ja nemlig. Altså hvis roan er som skimmel ved nogle andre dyr så kunne det jo betyde at hvis man parrede silver med silver så ville man få misdannede og døde hvalpe. Jeg har kun set en silver x silver parring der gav det, men "desværre" har jeg ikke set ret mange silver x silver parringer. jeg har dog tit hørt at man netop ikkemåtte lave silver x silver parring af den grund.

Jeg tænker bare om der så er forskel på silvere, om det vi kalder silver i virkeligheden er forskellige dyr proppet ind under en klasse. Altså om forklaringen på at det åbenbart kun i nogle tilfælde giver meget defekte hvalpe med silver x silver er fordi et i nogle tilfælde er 2 forskellige slags silvere man parrer sammen.

men faktisk kan jeg ikek på stående fod huske andre silver x silver parringer. Det ville være meget ineterssant at se resultatet af flere (ikke en opfordring at folk skal begynde at parre silver x silver, men mere om nogen havde set det engang i fortiden)

Charlotte

Ang levealder, så kig på mennesker. Ja der er nogle der bliver 100 år, men jeg mener at min far på 62 har en fin alder. Det var omkring den alder hans forældre blev og jeg tror da ikke han dør imorgen (må hellere lige skrive 7-9-13 for ikke at jinxe det). Derfor mener jeg også at en alder på 6 år for en ilder er fin selvom der er ganske få ildere der bliver 10.

Og igen, I har noget imod at hende med rigtig gamle ildere ikke sælger ud til avl, men hvad gør I med jeres hvalpe som I jo mener bliver mere end 6 år? Dem snitter I for at andre ikke kan få del i dem. I sælger ganske få ud til avl men havde det ikke været bedre at dele deres gener med offentligheden hvis I mener de er så gode??? Hvis det I vil er at oparbejde en bedre sundhed og længere levealder (hvilket jeg tror de fleste hvis ikke alle ønsker), så del dog det I har.   ;)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Amazing Ferret

#74
Citat fra: tzari Dato 22. August 2010, kl. 23:59
Citat fra: Amazing Ferret Dato 22. August 2010, kl. 21:39
Linier på silvere?

Jeg har jo kun linier på mine egne silvere.

Men ud fra hvad jeg kan se (på de 5 år jeg har været i ilderverdenen) at silvere bliver altså bedre og bedre. Og det er jo nok fordi man ikke bare avler på hvad som helst
Så vidt jeg kan se er de dyr du selv har:
4 årig,døv og håndopmadet fra spæd,
1 årig
2 årig og giver kryptokisme, døvhed og fysiske defekter videre til sine hvalpe.
og så nogle hvalpe på 14 uger. Er det det du bruger som beviser på de er blevet bedre eller misforstår jeg noget?
Den 5 årige er mig bekendt ikke en silver men en roan, der blev født standard og pt har kræft.

Er det angrib Erika dag?

For det første gider jeg slet ikke forsvare mig overfor dig Vivian!!!! Men nu så du jo lige dit snit til at gøre det her.

Ja jeg har lavet en silver/silver parring i år og ja den gik galt desværre. men om det er fordi det er en silver silver parring eller fordi der ligger noget andet i generne er ikke til at vide
Jeg ved der er flere der har lavet silver/silver parringer og der har INTET været med hvalpene. Jeg var bare uheldig.

Men min 4-årige døve Peanut er ikke mit avl - så den vil og skal jeg ikke forsvare

Så har jeg Izzy på 5 som har en knude i maven ja - men som vi ved så dør de fleste ældre ildere af kræft - sååååå

2 årig og giver kryptokisme, døvhed og fysiske defekter videre til sine hvalpe - dette var silver/silver parringen der gik galt

Jeg har på intet tid påstået at jeg er perfekt og ja nogen ting er gået galt. Men i det mindste fortællerr jeg om mine fejl i forhold til visse andre.