Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Opfølgning på silver, blaze osv..

Startet af Agger, 22. August 2010, kl. 18:29

mette11

CitatMen du kan ikke sidde og gøre nar af Erika på den måde, fordi hun ikke kan. Jeg er sikker på at hun havde vist dig en hvis hun kunne.
Jeg kan altså ikke se at der bliver gjort nar af Erika nogen steder!! Jeg kan heller ikke se at det går ud over hende...ja hun er den eneste silver-avler der står frem og skriver her og det synes jeg er fint at hun gør...men jeg ville også ønske at nogen sad inde med noget konkret saglig viden om emnet!! At man ønsker facts bag påstande har da intet at gøre med hvor længe man har været i ildermiljøet, men nok mere med hvilken tilgang man har til at tilegne sig ny viden!
Der bliver spurgt ind til noget dokumentation og det er vel fair nok? Jeg er selv sådan en som ønsker dokumentation for tingene og ikke bare påstande/erfaringer og jeg har sgu været ilderejer i flere år end de fleste herinde!!! Jeg er ikke avler og jeg bliver det aldrig, men derfor vil jeg alligevel have dokumentation for hvad som er godt/mindre godt!!

CitatHur många här är medvetna om att sören sålde ut 1500 av sina avelsdjur till uppfödare i europa när han lade ner sin verksamhet i europa? Dessa illrar är de som ligger till grund för de fancy linjer som florera hos de flesta uppfödare i europa. Vet ni vem sören arbetade tillsammans med? Jo Tommy, uppfödaren i sverige som numera säljer till jonas sander...  1+1= 2....
Meget, meget trist!!! :( :@ :(

Dark Crystal

Citat fra: mette11 Dato 23. August 2010, kl. 11:08
CitatMen du kan ikke sidde og gøre nar af Erika på den måde, fordi hun ikke kan. Jeg er sikker på at hun havde vist dig en hvis hun kunne.
Jeg kan altså ikke se at der bliver gjort nar af Erika nogen steder!! Jeg kan heller ikke se at det går ud over hende...ja hun er den eneste silver-avler der står frem og skriver her og det synes jeg er fint at hun gør...men jeg ville også ønske at nogen sad inde med noget konkret saglig viden om emnet!! At man ønsker facts bag påstande har da intet at gøre med hvor længe man har været i ildermiljøet, men nok mere med hvilken tilgang man har til at tilegne sig ny viden!
Der bliver spurgt ind til noget dokumentation og det er vel fair nok? Jeg er selv sådan en som ønsker dokumentation for tingene og ikke bare påstande/erfaringer og jeg har sgu været ilderejer i flere år end de fleste herinde!!! Jeg er ikke avler og jeg bliver det aldrig, men derfor vil jeg alligevel have dokumentation for hvad som er godt/mindre godt!!


Jamen jeg er meget enig med dig Mette. Men jeg må så også vende den om og sige.. Så vil JEG se den på ALLE farverne vi har..


Starshineferrets

Läs de vetenskapliga artiklar som finns är ett hett tips :D

Fuske

Citat fra: Dark Crystal Dato 23. August 2010, kl. 10:50
Hold da op i har hygget jer siden jeg gik af her..

Og ser i stadig hygger jer med at lade jeres problem med Silver ilderen gå ud over én stakkels opdrætter.. Helt ærligt altså.. Det ligner da ikke noget gør det??
Nej, mig og Erika var heller ikke enige om det med den silver/silver parring. Og mange andre ting.
Men jeg syndes det er fejt, og virkelig trist at læse det der sker videre i den her tråd.

Fuske: Hvordan skriver jeg det her, så det ikke bliver misforstået?
Du har ikke været med så længe vel?? Hvordan kan du sidde og sige som du gør til en der har kendt til ilderavl og ilder gener i så mange år. Og i øvrigt har lært mig rigtig mange ting om det??  Det ser helt forkert ud for mig.
At jeg ikke har været med så længe ændrer ikke på genetik. Genetik er en videnskab ikke noget man erfarer sig til via at have ildere men ved atlæse om genetik. Min viden og labradorers genetik kunne være lige så god selvom jeg ikke har ejet og aldrig vil eje en labrador. Hvis jeg formår at sætte mig ind i forskningen omkring generen kan jeg i dette område sagtens tale med om labradoravl jævnfør at jeg har min vidensbase i orden ;)

så  Den argumentation synes jeg ikke holder i denne sammenhæng. Du anfører at Erika ved meget om ildergener men til trods for flere opfordringer om at dele denne viden beholder erika den for sig selv pt


Selvom mange af dine meninger ser rigtige nok ud, så syndes jeg det er synd det lige er Erika det skal gå ud over. En linje tager mange år at få en statistik ud af. Hvis ikke du ved det, så finder du ud af det senere.
Vi er enige om at Erika har taget nogle forkerte valg, også efter mit hoved. Men det her fortjener ingen. Det koster penge, tid og kræfter. Stærk psyke og rigtig mange andre ting at avle. Uanset farver.
Kan vi i det mindste få lidt respekt for det arbejde der BLIVER gjort??

Og måske vi skulle indføre en mindre mobbepolitik også nu vi er ved det.
En person imod hele forummet. Og så får hun hele turen fordi der ikke er andre der vil gå ind i den.
Det gør mig altså vred. Og det er jo ikke første gang, og heller ikke sidste.
Jeg er ikke imod Erika. Jeg er imod an argumentation der ikke er fagligt funderet men ud fra mavefornemmelser og lign. Jeg nævner op til flere gange a så længe fagligheden og reseachen ikke er der, så må det være en klkuleret ricisi at købe en silver hvalp idet en sådan ud fra nuværende vidensbase ofte har problematiske aftegninger. Det må da være et punkt selv opdrættere må kunne stå ved så længe der ikke er evidens for at disse aftegninger og disse gener der anses for problematisk er fjernet i en linie.

Sidebemærkning. Som opdrætter må man forvente at ens opdræt måles i forhold til de valg man har truffet. Dette er ikke møntet kun på Erika men påalle. Både positive og negative udfald vil blive husket og vilvære noget man har med i baggagen.



Jeg har selv stået der hvor du er. Mistet en ilder (en Silver) som betød alt for mig. Og svoret at det var en af de værste farver ever at avle på.
Men jeg er nok mere der i dag, hvor jeg mener at, så må man dælme da gøre noget selv for at få dem bedre. For med mine år med opdræt, både med katte, og nu ilder, så har jeg den klare mening om at genetik er noget der kan skabes bedre, ved at man bruger sin tid på det og går ind i det.
Men jeg forstå rigtig godt dine meninger omkring det. Men det er desværre slet ikke så nemt, desværre, bare at kaste en statistik op. Men tro, mig jeg ville gøre det, hvis jeg havde en.

Men du kan ikke sidde og gøre nar af Erika på den måde, fordi hun ikke kan. Jeg er sikker på at hun havde vist dig en hvis hun kunne.
Jeeg gør ikke nar jeg debatterer. Det er i min verden aldrig ok at gøre nar af folk i en diskussion slet ikke i et åbent forum. Men vælger man en debat må man orvente at der kan være en opposition. Erika og jeg er i opposition mod hinanden hvilket medfører at jeg selvfølgelig argumenterer med mit og erika med sit. Detmedfører også at jeg selvf vil tage fat i et argument hvis jeg ikke mener det kan bruges til at påvise det erika vil påvise Her vil jeg også gerne lige gøre opmærksom på en modsigelse du kommer med. Erika siger du har en god genetisk ilderviden men her siger du hun ikke kan påvise sin videnfordi der ikke er noget at påvise med


Men mange gange lyder det for mig, som om at de silver dyr vi har i landet, der tit kommer fra en vis mands farm i sverige, og deres svagheder mm. Skal gå ud over de få avlere i landet der gerne vil avle dem. For min mening er at rigtig mange af de dyr vi har, med den her sundheds og livslinje, stammer tilbage derfra. Og hvad skal vi gøre og sige til det. Os der går seriøst ind i at lave en sund silver ilder?? Lad værd virker ikke, ligger jeg tit mærke til.
Men det er os der får problemerne med at rede trådene og rense, deres ry, når det går galt for jer..
Den her argumentation forstår jeg slet ikke. Du skriverselv at linien er ensrettet til en vis farm i sverige samt at de har svagheder. så må du også påtænke en hvis skepsis overfor avlere der vælger at avle pådenne linie men ikke konkret kommer med specifikke retningslinier for hvordan de vil forbedre. Det er igen ikke mobning men skepsis. Og det går personligt ikke galt for mig da jeg ikek avler på slvere så den bemærkning forstår jeg heller ikke...

Personligt elsker jeg silver, og jeg ønsker at se dem i fremtiden som sunde og med en god levetid.
Som skrevet andetsteds: silvere er smukke men så længe der ikke stlles konkrete genetiske tanker op omkrng forædling og udfasning a g'negative gener så virker det for migsom en trial and error avl hvor man prøver sig frem i blinde og grunden til denne debat er jo egentligt at det påståes at det ikke er sådan men at der netop liger tanker om forædling bag. Jeg synes bare stadig disse tanker mangler at komme konkret til udtryk

og for lige at slå det fast med syvtommer søm

det her er debat det er ikke personangreb. at det tolkes som detter mig uforstående isr fordi jeg kun har taget konkret udgangspunkt i en avl efter avlers eget ønske :)

Den her tråd, gør mig bare endnu mere opsat på at det skal den også være.
Så som Erika siger. Lad os se om nogle år hvad der sker..
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

AlisVolatPropiis

Fuske Schhhhhhh! du har slet ikke optjent privillegier nok herinde til at udtale dig mod nogen der tydeligvis ved hvad de taler om!!!

Kom igen når du har glemt betydningen af empiri, objektivitet og konstuktiv kritisk holdning...og iøvrigt har lært at diskutere på et subjektivt, argumentum ad hominem, niveau! indtil da...så er du bare en sølle ilderdiletant...og ingen vil tage dig seriøst!

;) :P

Fuske

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 23. August 2010, kl. 11:36
Fuske Schhhhhhh! du har slet ikke optjent privillegier nok herinde til at udtale dig mod nogen der tydeligvis ved hvad de taler om!!!

Kom igen når du har glemt betydningen af empiri, objektivitet og konstuktiv kritisk holdning...og iøvrigt har lært at diskutere på et subjektivt, argumentum ad hominem, niveau! indtil da...så er du bare en sølle ilderdiletant...og ingen vil tage dig seriøst!

;) :P

ehmm jeg ved hvad empiri, objektivitet og konstruktiv kritisk holdning er. subjektiv er jeg også med på men kan du lære en ilder diletant hvad resten betyder for hold da op jeg er lost i de tilsneladende latinske verber  :lol:

og desværre...er ormand for lotte heises uofficielle fanklub tihi bæev valgt fordi jeg ufortrødent giver mit besyv med på lotte heise maner hvis jeg mner min mening har samme berretigelse og fundering som andres ;)
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

mette11

CitatFuske Schhhhhhh! du har slet ikke optjent privillegier nok herinde til at udtale dig mod nogen der tydeligvis ved hvad de taler om!!!

Kom igen når du har glemt betydningen af empiri, objektivitet og konstuktiv kritisk holdning...og iøvrigt har lært at diskutere på et subjektivt, argumentum ad hominem, niveau! indtil da...så er du bare en sølle ilderdiletant...og ingen vil tage dig seriøst!
HAHAHAHA...genialt...elsker sarkastisk humor lige fra formiddagen af!!  :dans:

AlisVolatPropiis

:P det var også bare mit meget sarkastiske besyv ;)

Argumentum ad hominem -at føre en debat med personangreb istedet for saglighed.....at gå efter manden, ikke bolden :) og sorry jeg elsker latin :)

Fuske

jeg synes heldigvis personangreb har været en meget lille del af den her debat omend jeg snes det er lidt pudsigt at jeg flere gange bliver skoset for at være ny mens man samtis'dig beder nye ilderejere om a være kritiske ;)

Jeg mener staig at videnskab og empiri er diskutabeltom an har mange års erfaring på bagen eller få. det svarer for mig til at diskutere en bageopskrifts ingredienser og disses betydning for udfaldet af kagen/bollen/bagværket. Tilsætning og fernese af ingrediense (aka ener) har en stor betydning. at der så er mange andre ting i ilderhold end gener som jeg ikke ved nok om til at kloge åge mig er en helt anden ting :) det skal jeg nok få lært og så stårsnakketøjet ikke stille :lol:
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Marianne

Jeg får kaste meg inn i debatten jeg også  :P

Jeg tilhører gruppen som ikke er fan av avl på silvere og hvite avtegninger... Ikke fordi jeg ikke liker silvere, jeg syns de er helt bedårende, men jeg har lest nok om genetikk til å ikke ta sjansen på å bruke dem i avl. Klart, i mange tilfeller så går det bra når de brukes i avl. Men det er en risiko å ta, på samme måte som det også er en risiko å bruke en vanlig standard i avl. Avl ER risikofyllt og det finnes ingen garantier. Poenget er at risikoen ved bruk av silvere er mye høyere enn risikoen ved bruk av rene farger. Og jeg vil prøve etter beste evne å minske risikoen i min avl. Ergo, ingen bruk av silvere og hvite avtegninger  ;)

Personlig så har jeg sett langt flere komplikasjoner hos silvervalper enn hos standardvalper. Jeg har ennå tilgode å se NTD tilfeller fra standard/standard parringer, men rene linjer bak seg. Mens det derimot finnes mange eksempler på NTD hos valper med silvere og/eller hvite avtegninger hos foreldrene eller bakover i linjen. Man kan selvfølgelig ikke si 100 % sikkert at NTD'en skyldes silverfargen eller de hvite avtegningene, men for meg blir sannsynligheten for det så stor at jeg ser på det som en alt for stor risiko å bruke dem i avl. Problemet med genetikk hos ildere er at så alt for lite er dokumentert vitenskapelig. Men hvis man derimot vil se dokmentasjon på hvite avtegninger hos hest, hund, katt, mus, mink, rotter, you name it, så finnes det massevis av dokumentasjon. Så kan man velge å tro at det som er dokumenter hos andre arter også gjelder for ildere, eller ikke. Det er opp til en hver å gjøre opp sin egen mening om det  :)

Og klart det går an å diskutere genetikk hos ildere dersom man har grunnleggende genetikk kunnskaper fra før av, selv om man er ny ildereier. Det finnes mange eksempler på at det å ha lang erfaring som ildereier ikke nødvendigvis betyr at man har gode genetikk kunnskaper ;)

Anne

Noget af det første man lærer om grundlæggende genetik er vel også at det kan overføres til alle arter. Ikke at arterne ikke er forskellige, men genetik er netop en grundlæggende videnskab man kan forstå alle arter udfra.

Dark Crystal

Jeg laver da ikke personangreb. Det er slet ikke det der er meningen. Og nej, jeg skrev jo netop jeg nok ville blive misforstået i min udtagelse.
Men det er ikke ment som at nye ikke ved noget. Ud fra hvad jeg kan se, ved fuske en masse om det. Genetikken altså.
Og jeg har ikke noget imod Fuske overhovedet. For jeg kender hende ikke... endnu : )
Men vi skal alle respekteres for vores meninger. Uanset hvad og hvem vi er.

Jeg kan heller ikke se nogen mening med at lave en debat om Silver mere. For vi kommer ikke længer med det åbenbart. Der er for få der vil gøre noget for at forbedre de skavanker der er. Og for mange der ikke vil.

Jeg kan kun sige i denne sammenhæng. At jeg gerne vil gøre noget for at forbedre dem. Det er mit mål med mine nye Silver dyr.
At forbedre genetikken, blandt Silver. De er søde, smukke og dejlige.
Og mit udgangspunkt er at jeg gerne vil samarbejde for at kunne styrke dem. Men det virker bare håbløst at starte et samarbejde om at lave sunde Silver, fordi der er så mange imod det.

Jeg må også dertil sige, jeg har stor respekt for det i andre skriver, som er imod Silver avl..
For jeg syndes det er værd at se på, hvad andre tænker, når man arbejder med at få vendt den dårlige cirkel.
Men jeg mener stadig vi har den dårlige cirkel uanset hvilken anden farve vi har. Der er bare arbejdet meget mere med dem end med silveren, som det ser ud nu. Og det gør vi har mange, især vildtfarvet, der har en rigtig god genetik og levetid. Men selv med dem, har der været et stort avls arbejde bag. Og det er i den store helhed, bare det jeg prøvet at sige, jeg også syndes man skal havde til Silver, hvis vi vil bevare den farve.

Anne

Jeg vil i øvrigt lige tilføje at da jeg ledte efter avlsdyr for nogle år tilbage (før jeg fandt Mija), fandt jeg en silverlinie i uk som faktisk så ret ok ud med alder og sådan. Jeg havde dog ikke lyst til at lave silveravl og havde fundet noget jeg mente var endnubedre med standard/albino og en enkelt pastel i linien og valgte derfor det.

Jeg har ikke kontakt til opdrætteren i england mere, men det var da i hvert fald en silverlinie der ike var helt elendig. Der var så rigtigt meget standard i linien også og noget albino.

Starshineferrets

det är fint att folk vill arbeta för att förbättra silver... men ja.. då blir jag nyfiken. Jag skulle gärna vilja veta vad mer exakt ni planerar att göra för att lyckas med det. Hur ser det framtida avelsarbetet ut? hur kommer ni att selektera? Berätta gärna mer, då jag gärna lär mig mer om just det området.

Barky

Må jeg pippe med et lille spørgsmål? :)


Hvad gør I for at forbedre silveren? Hvordan vil i gøre den bedre?
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre jeres fremgangsmetode? :D
Bla bla bla.... Hilsen Julia