Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Forklaring på mange tilfælde af kryptokisme

Startet af tzari, 4. Februar 2011, kl. 21:51

Starshineferrets

Jag tror inte det var något personligt.. men generellt talat :D

Att inavel ökar risken är ju ganska så logiskt.. och så fungerar det med alla defekter som har recessiv arvgsgång. Men man kan även dubblera samtliga recessiva anlag om man utkorsar mot linjer som bär på samma recessiva gener.

Nej, den SPECIFIKA genen/generna som orsakar Krypto. är inte identifierad.. men det betyder inte att man inte kan konstatera hur arvsgången är. Om man konstaterade att det är gen SMAD4 som är orsaken bakom kryptorkism... skulle vi bli så mycket klokare då? knappast eftersom illrar tyvärr sällan kommer med en innehållsförteckning :D

Det enda man kan göra för att bli kvitt krypto, på lång sikt är att fortsätta precis som de flesta uppfödare i iaf skandinavien gör nuförtiden: stänga de linjer där det dyker upp fall med kryptorkism. Vilket dem ska ha all cred för!

Sedan är det även så att hanar som är mycket sena med att få ner en kula, eller har problem pga av "fett" oftast egentligen har trånga inguinal kanaler vilket även det mest sannolikt har ett samband med kryptorkism

Eliza

Cille: Jeg forstår ikke helt at når der er så mange problemer med kryptokisme, hvorfor man så ikke tager en han ud hvis der bare har været den mindste tvivl. Ja det ville være mega surt men så er man da på den sikre side og skal ikke spekulere på om den nu faktisk ville give noget videre alligevel. Det er vel også bedre at lukke en linie hurtigt end senere hen for så er der jo pludselig mange flere der er bærer.

Jeg synes ikke Saras forklaring ændre sig til det første citat du skriver. Til det andet så er det da bare logik at indavl vil fremme kryptokisme hvis det ligger skjult. For indavl fremmer jo både de dårlige og de gode gener. Det er jo ikke sådan at dyr pludselig udvikler kryptokisme fordi man laver indavl.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Optimus Ferrets

Citat fra: Cille Dato 17. Februar 2011, kl. 20:29

Men altså gå ind på det som sara også har sat ind.
Der står jo også det her,
CitatThe specific gene or genes that produce cryptorchidism in the dog and cat have not yet been positively identified as far as I know (i.e. there is not yet a genetic screening test that can be performed to detect cryptorchidism-affected and cryptorchidism-gene-carrier animals). There is even still conjecture about whether just one defective gene or many defective genes are responsible for the defect.
Altså kan der være flere grunde til kryp som spiller ind...hurra så vi på det punkt igen... hvad gør vi så alle sammen ;)

eller den her
CitatThis single defective gene will go unrecognised in these carrier animals (because it is recessive) and potentially be passed on to the next generation, resulting in cryptorchidism popping up all down the generational line. This is particularly so if in-breeding occurs.
yay indavl/linjeavl kan fremme det :dans:...det var så total ironisk, og ikke det avl jeg laver hvis jeg kan undgå det


För det första var det generellt, inte personligt.
Det du säger spelar ju ingen som helst roll. Om vi tar det första citatet så påvisar det att de inte kan se VAR eller I VILKEN gen problemet ligger, det betyder inte att vi är på ruta ett igen, utan det visar bara att oavsett vilken eller vilka gener som är fel så kommer det att gå vidare i linjen om man inte gör något åt det. Man kan avla 5 generationer fram och bara ha en väldig tur med vilka man väljer att para med, (alltså att de inte bär på det, men likväl kommer avkommorna att göra det), men rätt som det är kommer det en hona eller hane som också bär på genen, DÅ är man tillbaks på ruta ett.

Cille

Nu siger jeg det lige igen...det var pga hans alder der var tvivl.
Han har har fået ok tjek de andre gange.... og jeg indrømmer at den dag hos dyrlægen,var han skide urolig og slet ikke sammenarbejds villig...så det var pænt svært den dag at får mega grundig tjek...næste gang ligger han nok mere roligt eller også må han bedøves lidt... for jeg gør ikke noget før der er lavet tjek.

Så Eliza hvorfor farer du sådan ud...det ikke dit dyr, og jeg gør hvad jeg kan gøre..... men jeg vælger så denne gang at lade tvivlen komme ilderen til gode, fordi at hvis de er kryp er stenen der ikke... men han har sine sten
Havde stenen ikke været der eller siddet længere oppe, så ville jeg ikke betænkt mig omkring at få ham kasteret.
Men som det ser ud nu, så venter jeg godt nok, og det ville de fleste gøre hvis det var deres han, og som status er på de kugler.
Men her er så du kan se det ..... så kan du jo lave din egen diagnose udfra det



Eneste store fej/tvivl i fætter fesens forløb, var at jeg skrev herinde

KittAnderson

At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

Eliza

Det er altså bestemt ikke fordi jeg vil være efter dig Hanne, men jeg siger min mening om hvad JEG synes man burde gøre for at komme det her til livs. Det er ikke som sådan ment på dig men generalt som jeg synes man skulle håndtere yoyo sten og kryptokisme, men du kommer jo så let til at blive udgangspunktet.

Jeg synes altså det Sara skriver siger det meget godt

Citat fra: Starshineferrets Dato 17. Februar 2011, kl. 20:48
Sedan är det även så att hanar som är mycket sena med att få ner en kula, eller har problem pga av "fett" oftast egentligen har trånga inguinal kanaler vilket även det mest sannolikt har ett samband med kryptorkism

For mig giver det også bare mening at det har en sammenhæng at stenene ikke bare falder på plads med det samme og at der kommer flere og flere med kryptokisme.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Cille

#51
Ja men der kan også stadig være snoet sædstrenge ,for korte sædstrenge, for stramme sædstrenge, arvæv dannelser, fedme, som kan forsinke....det behøver ikke have en skid at gøre med kryp.
Det så der folk måske skulle slappe lidt af, inden de smider beton brokker efter folk.

Lille tilføjelse ang yoyo... så der jo også forskel på hvor meget de farter rundt...og i mit tilfælde var det max 1cm den har "flyttet" sig rundt...den har aldrig været oppe i bugen, men lagt lige før pungen og kigget lidt frem indimellem :fnis:
Men nu ligger den mere stille, nok fordi han nu er ved at blive "han"

Eliza

Selvfølgelig er det helt op til dig i sidste ende hvad du gør med den dreng. Jeg ville bare som avler vælge at gøre det anderledes for, better safe than sorry..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Cille

#53
Ja det er mit valg når den dag kommer, og intet er skjult.

Og ved rigtig kryp skal en eller begge sten mangle.

Starshineferrets

Nu vet jag inte riktigt vad specifika hanar har med saken att göra... jag postade inlägget för att förtydliga om kryptorkism generellt.... jag är alltså inte ute efter någon specifik och menar inte heller någon specifik hane. Vad andra säger för stå för dem... men ja... jag var personligen alltså inte ute efter att diskutera någon speciell hane ;)

Men i artikeln som jag länkade till står det en del tips på hur en veterinär kan bli säkrare på att ställa en diagnos om huruvida en hane är krypto eller ej, kanske kan vara något att visa veterinären om ni skall in för ännu en undersökning?

I övrigt innebär alltså kryptorkism inte att de inte har 2 kulor... bara att den ena inte ligger där den ska i skrotum. Så att det inte blir några missförstånd :D

Starshineferrets

Citerar vidare:

Cryptorchidism is divided into two subgroups:

Unilateral cryptorchidism - unilateral cryptorchidism is the condition whereby only one testicle is within the scrotal sac of the male animal, but the other one is retained and undescended. Unilateral cryptorchidism is easy to diagnose because you can generally be certain that the animal has not been desexed (you can feel the scrotal testicle).

Bilateral cryptorchidism - bilateral cryptorchidism is the condition whereby neither of the testicles is within the scrotal sac: both are retained and undescended. Bilateral cryptorchidism can sometimes be difficult to distinguish from a desexed male in the pre-surgery animal, particularly if the animal has had an uncertain history (i.e. it was obtained from a shelter, has not been owned by this current owner since it was a kitten or puppy, the animal has had several owners and so on) and its desexing status is unknown.


Conditions that are sometimes confused with cryptorchidism:
Cryptorchidism is different to monorchidism (also called monorchism) and anorchism, both of which are very rare in comparison to cryptorchidism.

Anorchism is the condition whereby a male animal has been born completely without testicles (i.e. it truly has no testicles). It is questionable whether such an animal that is completely missing testicles should be termed "male" in the true sense. Such an animal is likely to have major sex chromosome defects and will most likely show other significant body changes including: persistently immature sexual behavior and poor, absent or malformed development of secondary genitalia.

Monorchism is the condition whereby a male animal has been born with one testicle only (i.e. the animal just has a single testicle). The veterinarian often performs surgery, believing the animal to be a unilateral cryptorchid, but never finds a second testicle on surgical exploration.

Cille

Citat fra: Starshineferrets Dato 17. Februar 2011, kl. 21:53
I övrigt innebär alltså kryptorkism inte att de inte har 2 kulor... bara att den ena inte ligger där den ska i skrotum. Så att det inte blir några missförstånd :D
Ja det så rigtig nok... men i de tilfælde kommer stenen slet ikke ned....men "forbliver gemt"
Det var sådan set det jeg mente. :)