Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Amazing Ferret

Startet af Amazing Ferret, 16. September 2012, kl. 17:07

Line

Hvis "hænger dig langt ud af halsen" at blive spurgt om de samme ting :-)
Beate havde forståeligt spørgsmål til dit valg af en ny han (inden du lavede parringen om) og du skal huske at der hele tiden kommer nye folk til,så naturligt vil der komme gentagne spørgsmål.

Anne

-Engang imellem tænker jeg at det ville være nemmere hvis folk var bundærlige omkring deres mål. Hvis man nu sagde at man avlede for farverne og at det var det primære, så ville folk jo ikke kunne angribe en for at gøre noget forkert (de ville kunne være uenige, men man ville jo være ærlig om hvad man lavede og følge sine avlsmål).

problemet er bare at stort set alle opdrættere skriver at de avler efter sunde dyr med lang levealder http://www.facebook.com/groups/170701722963552/doc/483776738322714/
Det er efterhånden blevet noget af en joke, når folk der TYDELIGVIST avler efter farve og på dyr de intet ved om skriver det, og helt ærligt så må det jo afføde spørgsmål. Det er altså ikke nok bare at ønske at ens dyr vil leve længe og at de er raske ved parring, man er altså også nødt til aktivt at arbejde hen imod det fx ved at kende sine linier og ikke avle på hvad som helst. Nu er det ikke for at være efter dig Erika, for du er langt fra den eneste, og jeg kan sq godt forstå at du synes det er træls folk skriver i dine tråde, men helt ærligt så ville jeg personligt ikke blande mig i sådan en tråd hvis du meldte klart ud at du avler efter bestemte farver og godt temperament og at kendskab til linien, levealder og sundhed er sekundært.

Cille

Jeg havde ellers bestemt mig for ikke skrive noget...men...
Der blev spurgt og givet svar at han har fået imp...der burde folk have stoppet da han jo ihvertfald ikke bliver brugt i år, og måske heller ikke de næste 2 år, da man jo ikke ved hvor længe imp holder.... og hvem ved om han nogensinde bliver brugt.
I skriver det godt for de nye med svar, men så lad da de nye spørge selv, og i der er gamle gårde prøv at slappe lidt af, eller lav en tråd omkring det i stedet for at igen ødelægge en parrings tråd.
Så kan man vælge om man vil svare eller ej da det så er neutral tråd

Ja det med lang levetid og bla bla er noget alle næsten har til at stå, og alle burde fjerne da næsten ingen kan prale af at have ren sti hvad det angår.
Tror ikke nogen kan sige de har "perfekt" linje der lever i mange år og er sygdoms fri.
Men ja vi prøver alle at arbejde hen imod det, men det kræver mange års arbejde, og mange nederlag.... Gælder os alle

Cille

Kan så forstå på Erika at hun pga dette melder sig ud.... jamen det var så en mere i fik til at smutte herfra (mangler en ironisk klap smiley)

Amazing Ferret

Ja jeg har valgt at melde mig ud fordi jeg har fået nok af at man skal høvles ned hver eneste gang det er tid for hvalpe  :(
Ja undskyld, men det virker bare som om at i skal have nogle at hakke på hele tiden ellers har i det ikke godt  :(

Men tak for denne gang og jeg håber i har det hyggeligt herinde  :D

Anne

#20
Nej, den perfekte linie findes ikke, men nu er avlsmål også noget man forsøger at leve op til, og den holder ikke hvis man ikke gør noget for det. Nu er den som sådan ikke en kritik af erika, men jeg synes altså man skal overveje hvad man egentlig arbejder hen imod, og så melde det klart ud. For problemet med at skrive nogle avlsmål som man i realiteten overhovedet ikke førsøger at opnå, er at man giver andre et grundlag for kritik. Man skal ikke skrive noget på man ikke kan stå på mål for, og et eller andet sted så synes jeg også der skal være plads til dem der faktisk synes farve eller pelstype er vigtigst, eller dem der har linier af begge slags. Men hvis man er ærlig om hvad der EGENTLIG er ens mål med de forskellige parringer, så har man jo sin sti ren, og så kan folk sige hvad de vil, men hvis man er tro mod sine egne mål, så kan den jo aldrig blive længere end at man så er grundlæggende uenige.

Og helt ærligt, så kan jeg ikke forstå, hvad der er at blive sur over i det jeg skriver. Og det er på ingen måde ment som at hakke på Erika. Det er faktisk noget jeg har tænkt over længe, og jeg mener at hvis folk ville stå ved hvad de laver og lave avlsmål efter det, så ville vi undgå at det her skete hver gang bestemte personer opretter deres parringer.

Lena og Peter

Citat fra: Amazing Ferret Dato 15. Marts 2013, kl. 23:05
Ja jeg har valgt at melde mig ud fordi jeg har fået nok af at man skal høvles ned hver eneste gang det er tid for hvalpe  :(
Ja undskyld, men det virker bare som om at i skal have nogle at hakke på hele tiden ellers har i det ikke godt  :(

Men tak for denne gang og jeg håber i har det hyggeligt herinde  :D

Da vi I længre tid har haft det på samme måde som Erika og ikke synes at Admin er sit job voksen og tidlader det ene person angreb efter det andet vil vi lige som Erika sige tak for denne gang.

Vi håber at der en dag vil komme et forum hvor man kan diskuterer men hvor der vil blive slået ned på personangreb.
Så håber at admin vil slette vores profil samtidig med at Erikas bliver slettet.

lille_jill

Jeg ser intet personangreb, derfor er tråden ikke blevet lukket. Der er blevet stilt kritiske spørgsmål og det skal der være plads til. Det er trods alt et DEBATforum og ikke et sted hvor man bare skal klappe hinanden i ryggen uanset hvad.

Cille

#23
Hvad er Ærlighed ?
For så vidt jeg ved er der da ikke pyntet på noget omkring hvor dyr er fra eller andet i den stil.
Som jeg skrev burde det være stoppet da svar kom på der er givet imp og parring ikke kommer til at ske.
Hvad der sker eller ikke sker i fremtiden kommer så ikke sagen ved lige nu..... ej heller hvad andre gør eller ikke gør.
Dette er Erikas (eller var) parringstråd og ikke andres.
Men det er hvert år at dem som har været i miljøet meget længe, nok skal få et eller andet til at blusse op i en eller andens(måske fleres) parrings tråd(e).
I er selv træt af hvis folk ødelægger jeres tråde, så hvad med gensidig respekt og lav ny tråd omkring ens tanker hvis det ikke kun drejer sig om et bestemt sted eller person.
Og ja det er debat forum, men man kan så stadig lave ny tråd omkring ting når man godt kan se det løber af sporet.
Om folk så mener de hakker eller ikke hakker, så er der jo ingen tvivl om at Erika her føler at folk hakker.
Eller at jeg ser det sådan,for den sags skyld.... men nu har jeg også selv set det starte mange gange sådan i mine tråde... først lidt og så udvikler det sig :(

Anne

Jeg er enig i at den slags ikke burde høre til i parringstråde, men nu kørte debatten fra hvorfor hun vil bruge ham (hvilket jeg egentlig er ligeglad med) til hvorfor det her altid sker, hvilket jeg giver mit bud på. Det der sker er så også at fordi folk åbenbart ikke kan forsvare de avlsmål de angiver at have, så bliver de i stedet sure når man spørger ind til det og går i forsvarsposition. I skal da være velkomne til at stille spørgsmål når jeg laver en parringstråd. I kan jo spørge hvorfor jeg bruger så kedelige farver eller dyr der klarer sig så dårligt på udstillinger. Problemet er nok også lidt at der er skabt en ide om at man SKAL have sundhed og levealder som mål før man kan blive accepteret, men kan man selvfølgelig aldrig blive accepteret for nogen der egentlig bare er ord for en og ikke noget man mener ind i hjertet, når der er andre der gør det og så ikke forstår hvorfor det bliver sagt og der bliver gjort noget andet. Jeg ville aldrig selv avle ildere kun efter farve, men jeg vil ikke dømme, hvis det er det andre gerne vil. Det ville bare være rart at det var mere almindeligt, og også mere acceptabelt at folk kunne komme med deres ærlige avlsmål. Vi ER jo ikke ens, men hvis man vil accepteres for hvad man laver, så er man også nødt til at vide hvad det er, hvorfor og så kunne man jo smide den ind som en forklaring hvorfor man bruger bestemte dyr.

Jeg ved ikke om det overhovedet er grunden til at Beate spørger, men jeg tror helt ærligt at det er det der sker når bestemte mennesker altid skal have ballade i deres avlstråde, og jeg tror virkelig på det ville være noget bedre hvis der var større klarhed fra den enkelte om hvad de egentlig vil med deres opdræt, ligesom det også ville være godt hvis de mål så blev accepteret som forskelligheder i et eller andet omfang (selv om der selvfølgelig altid skal være plads til etikdebatter, ellers bliver vi aldrig hverken klogere eller bedre som hobbyfolk)

Amazing Ferret

Inden jeg helt forsvinder vil jeg lige sige:

Anne - det du lukker ud får mig virkelig til at føle at du mener at jeg er fuld af løgn  :( Ikke en følelse jeg bryder mig om.

Jeg er ikke sur over i spørger ind til mine dyr, det pisser mig af at det sker år efter år efter år og ja af de samme mennesker.

Jeg har altid været ærlig omkring mine dyr og opdræt og selvom jeg avler på fancy farver er det ikke ensbetyende med at jeg ikke også avler efter sundhed og længere levealder. Bare fordi i er nogle der mener at fancy farvede dyr ikke kan blive gamle

Cille

#26
Problemet er jo så bare at selvom du så er ærlig så sker dette alligevel.
Nu har jeg så ikke skrevet helt som andre hvad angår levetid osv, (fordi det kan man ikke vide)
Shit happens og levetid kan igen love en skid om når det kommer til stykket.
Din ilder kan dø når den er 0 til 10år uanset hvad du ved omkring den eller ej.
Tror da de fleste af os prøver på at få levetid op...og jeg skriver PRØVER for du ved jo aldrig hvad der sker.
Og ja jeg avler på en del lortedyr hvis man spørger en del af jer, men jeg har så også "måske" gode, da der jo ikke er nogen garanti på det er perfekt kan jeg jo kun skrive måske.

Men hvorfor skal der køres videre på den han når man får det svar... nej den skal ikke bruges i år den har fået imp
Især når du ved at imp kan virke i op til 3år, og måske bliver han endda aldrig bliver brugt... og ja jeg gentager mig selv
Men det føler jeg at man gør år efter år i parringstrådene.... om det så den ene eller anden persons holdninger eller dyr der står for tur

Line

Jeg tror måske også lidt af problemet ligger i at "sundhed" er et meget vidt begreb. Det kan være sundhed i forbindelse med rigtig mange forskellige ting. Hos kæledyr er der rigtig mange der sætter sundhed højt på deres avlsmål, og ja, det lyder godt for købere,men fakta er at sundhed faktisk er noget af det aller mindst arvelige. Fx har yversundhed hos malkekvæg en arvelighed på 0,03. Det er godtnok en anden art osv, men der findes jo faktisk ikke egentlige arvelighedstal der kan bruges til at lave statistiske beregner på hvilke parringer der giver den største fremgang. Der ud over så vil jeg sige at selvfølgelig skal man kigge på hvilke linjer dyrene kommer fra, det er smadder vigtigt, men samtidig så tror jeg mange glemmer hvor meget miljøet påvirker nogle af de egenskaber som vi generelt ser bliver vægtet højt. :-)

Og det var ikke til nogen bestemt, bare en generel opfattelse

Anne

Jeg mener ikke du er fuld af løgn. Jeg mener at sundhed og levealder efterhånden bare er blevet standardsvar, som klinger hult. Jeg er da ikke i tvivl om at alle ønsker det for deres linjer og at ingen aktivt avler mod det modsatte. Men avlsmål er jo noget man arbejder aktivt hen imod, og derfor burde det ikke været et problem at argumentere for hvorfor man bruger sine dyr i avl. Men jeg vil godt slå fast at jeg her ikke prøver at sige at du er helt ligeglad med dine dyrs helbred, det tror jeg ikke der er nogen fornuftige avlere der er, uanset deres reelle mål. Jeg tror bare at farve og temperament ligger højst hos dig, hvorfor du ikke synes det er så vigtigt med lange tavler, når bare ilderen er sund og rask og uden defekter når du bruger den. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Anne

Det har du selvfølgelig ret i Line. Jeg havde egentlig ikke tænkt over hvor forskelligt ordet kan opfattes. Og med levealder er det jo også forskelligt hvad vi mener er en ok alder.