Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Fritte han søger nyt hjem

Startet af Lonni89, 25. December 2011, kl. 14:56

Lonni89

Jeg skriver herinde ang. min fritte. For ca 3 måneder siden besluttede jeg mig for at undersøge alt om fritter for at se om det skulle være mit næste kæledyr, og jeg gjorde mig
virkelig umage og brugte meget tid på at læse, læse og atter læse om de små dyr. Jeg nåede frem til at en fritte vil passe godt ind i vores hjem, og vi bestilte en unge ved en opdrætter som havde et kuld. Efter nogle ugers ventetid hentede vi vores nye lille fritte hjem <3 han var bare alt hvad vi havde drømt om, og et rigtig fint eksemplar. Han var 3-4 måneder da vi hentede ham for en måned siden.
Vi elsker ham så højt og er meget meget glade for ham, og derfor er det også med knust hjerte at jeg skriver herinde. Vores lille fritte, Frille, er ude 2-4 timer om dagen og løbe rundt, og udover at det slet ikke er nok, så er det bare så synd for ham, for han keder sig sådan når han er ude. Han prøver hele tiden at lege med os, og jeg har prøvet så meget, men synes slet ikke jeg kan aktivere ham nok. Vores hund og Frille leger rigtig godt sammen, men efter 20 minutter gider hunden ikke mere, og så keder Frille sig igen.
Derfor er jeg nået frem til Frille skal være et sted med flere fritter, og ikke bare være sig selv mere. Vi har ikke selv mod på at få en fritte mere, da jeg ikke synes vi har hverken plads eller råd til en fritte mere, og derfor søger jeg et sted hvor han kan være sammen med andre fritter. Det skal være et sted hvor han kan blive resten af sit liv, for jeg ønsker ikke at han skal skifte hjem endnu engang. Vi holder utrolig meget af ham, og beslutningen har været så svær, men det vil være egoistisk at beholde ham, for det er så tydeligt at han savner nogle at lege med. Ved opdrætteren havde han jo sine forældre og søskende. Det er også tydeligt at hverken vi eller hunden kan lege "rigtigt" med ham, som han legede ved sine søskende, og han virker til at savne det så meget.

Jeg ved godt det hele lyder som en rigtig dårlig undskyldning for manglende interesse, men  det ikke er. Det er udelukkende fordi vi synes han skal et sted hen hvor der er andre fritter. Jeg synes det er meget tydeligt at han savner nogle at lege med, og at han ikke får sine behov opfyldt, og jeg kan ikke holde ud af se at mine dyr ikke trives.

Han er en stor fin han, vildtfarvet og rigtig sød. I buret bruger han fint bakken, mens han kun bruger den indimellem når han er fri, men det er blevet bedre. Han napper stadig lidt, og elsker at løbe efter fødder og nappe lidt i dem, men synes han er blevet rigtig sød til ikke at bide når man tager ham op. Vi har aldrig taget fat i nakken på ham eller lignende, han er bare holdt mere op efterhånden som vi har vundet hans tillid. Det er virkelig med tåre trillende ned af kinderne at jeg skriver dette, for vi holder utrolig meget af ham, og synes han er det mest fantastiske lille væsen. Og jeg er ikke i tvivl om at han bliver den mest fantastiske fritte når først han er vokset op til en voksen fritte og er ovre sine teenage nykker. Han virker rigtig sund og rask og som en stærk lille fyr. Der er ingen stamtavle på ham.
Han er utrolig sjov og sød sammen med hunden - de to har hygget sig rigtig meget sammen. Og i starten tænkte jeg at det var godt nok, men det virker virkelig som om Frille savner artsfæller. Han er meget social og vil så gerne lege. Hvis hunden sover bider han den i ørene for at de skal lege, eller han kommer og prøver at lege med os. Men selvom vi leger med ham, så bliver det bare ikke det samme, og jeg har så dårlig samvittighed over ikke at kunne give ham et godt hjem.
Han har fået et rigtig godt foder (orijen) som er baseret på 80 % kød og ingen korn og andre biprodukter, og så har han fået lidt råt kød ved siden af.
Nå ja, så har han også været med udenfor og gå tur nogle gange, grave i sandkasse, lege i blade osv. Så han er vant til selen, og han elsker det! Han kan faktisk gå rimelig langt, og er god til bare at følge med os. Han er så sød at have med på gåtur.

Mit største ønske for ham er at han får et godt og blivende hjem, hvor der er andre fritter han kan lege med. Jeg søger et hjem hvor han kan være meget udenfor buret (eller slet ikke i bur), og hvor der er artsfæller han kan lege med. Det skal være et blivende hjem, for jeg ønsker ikke for ham at han skal igennem flere flytninger. 
Jeg er rigtig ked af at skulle af med ham, men jeg vil så gerne gøre det bedste for ham, og hvis ikke det er at være hos mig, så er det egoistisk at beholde ham for min skyld.
Han er virkelig en sød og kærlig fritte, og vi holder utrolig meget af ham. Jeg vil så gerne give ham et godt hjem.
Er der nogen der kunne være interesseret i min lille fritte dreng?

Mvh Lonni Svendsen.

lizzy171002

Har du spurgt opdrætter om de vil have ham hjem?

R.I.P. Freja

Dark Crystal Ferret

Hvor kommer han fra? Er han optimalt vaccineret? Hvor gammel er han nu? Det har folk brug for at vide det i forhold til en evt. kastration.

Du skriver også han kommer fra en opdrætter. har du undersøgt med opdrætteren at du kan sælge ham og evt i forhold til omplacerings kontrakt?
En god idé er også at ligge nogle billeder ind af den lille trold.. Det hjælper altid.
Han lyder rigtig sød, held og lykke med salget.

Anne

Hej Lonni, jeg er glad for at se du valgte at oprette dig herinde alligevel, og håber at du finder det helt rette hjem til frille.

Lonni89

Han skal ikke tilbage til opdrætter da jeg synes de var for meget i bur derude og hun vil ikk selv beholde ham, men sende ham videre, og jeg synes ikk han skal flyttes frem og tilbage. Jeg ved ikke præcis hvor gammel han er, men han har været ca 3 måneder da vi fik ham i slutningen af november. Opdrætter kunne ikk huske den præcise dato, men han er er helt sikkert deromkring for han er vokset mens vi har haft ham og er nu fuld størrelse. Vi har ingen kontrakt på ham så der er ikke noget der. Jeg håber bare at finde et nyt hjem til drille meget snart. Jeg sætter billeder ind så snart jeg lige får mulighed for det. Og tak for jeres svar og råd.

Lena og Peter

Nu blev jeg altså nysgerrig... For det lyder godt nok som en rigtig dårlig opdrætter, så jeg vil da gerne vide hvem det er... ;)

katja74

Jeg har en veninde, der søger en fritte, hun har eb i forvejen... en super sød han på 1½ år. Den er KUN i bur når hun ik er hjemme, ellers er de ude i lejligheden der er fritte sikret... ud over sin fritte, har hun en dejlig hund, heste og bor på landet.. så de har også mulighed for at være udendørs.

Hvad skal du have for ham, og hvordan vil det være muligt at få ham til Sjælland ??

Jeg kan GARANTERER der bliver et blivende hjem, og hun har stor erfaring med dyr.. også fritter... den fritte hun havde før, gik ALTID løs.. fulgte hende over alt, også udendørs og i stalden.

Hun passer mine fritter, hvis jeg skal noget hvor jeg ik kan have dem med, eller skal være væk flere dage. Skulle jeg (gud forbyde det) en dag af med mine drenge, ville hun være den der fik dem.

Du kan evt. sende mig en sms eller ringe til mig.... 27636310, så kan jeg vider formidle hendes nummer til dig.
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Anne

Nu er det ikke for at være unødig kritisk, men du skriver at de også fulgte hende ud og i standen, og så tænker jeg om det skal forstås som i at de ikke havde sele på?

katja74

Citat fra: Anne Dato 26. December 2011, kl. 21:50
Nu er det ikke for at være unødig kritisk, men du skriver at de også fulgte hende ud og i standen, og så tænker jeg om det skal forstås som i at de ikke havde sele på?

Ja, det skal det.... hendes fritte fulgte hende, uanset hvor hun gik... og stak aldrig af.

Ved det lyder underligt.. men er nu rigtig nok :)
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Anne

Jeg ved ikke om det lyder underligt, men jeg har hørt om flere hvis ildere kunne gå frit på den måde og også en del af dem hvor det er gået galt. Personligt tænder det en advarselslampe hos mig, men jeg har jo ikke været der eller kendt dyrene, så jeg skal ikke dømme. Jeg ville i hvert fald som sælger snakke med hende om det og om det er en forventning hun har at hendes nye også skal kunne lære.

Men vi er jo alle forskellige og jeg kender ikke personen du snakker om, så jeg aner ikke om hun bare er helt fantastisk.

katja74

Citat fra: Anne Dato 26. December 2011, kl. 21:56
Jeg ved ikke om det lyder underligt, men jeg har hørt om flere hvis ildere kunne gå frit på den måde og også en del af dem hvor det er gået galt. Personligt tænder det en advarselslampe hos mig, men jeg har jo ikke været der eller kendt dyrene, så jeg skal ikke dømme. Jeg ville i hvert fald som sælger snakke med hende om det og om det er en forventning hun har at hendes nye også skal kunne lære.

Men vi er jo alle forskellige og jeg kender ikke personen du snakker om, så jeg aner ikke om hun bare er helt fantastisk.

Hun er heeeelt fantastik  ;) Men ved hun ikke har planer om det med den hun ahr nu, eller den/dem der må komme fremover...da hun jo godt ved det er mere undtagelsen end reglen, at man kan have dem løs på den måde.  :)
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Lonni89

Hejsa alle sammen :)

Tusinde tak for svar alle sammen.
Takket være Katja´s hjælp er det nu lykkedes mig at finde et hjem til Frille hvor der i forvejen bor en fritte (maks 1 år ældre end frille), en hund og to katte. Det lyder som et rigtig godt sted for frille, og jeg er meget glad for at han nu endelig får en legekammerat at bo ved, men det bliver også meget trist at sige farvel til min lille fyr - vi er jo kommet til at holde utrolig meget af ham.

Så alt i alt ender det godt for min lille dreng.

Endnu engang tak for alle jeres svar.

Mvh Lonni

katja74

Glad for jeg ku hjælpe... han får et super godt nyt hjem, med en bandit af fritte legekammerat (du kan se ham i den her tråd http://ferretopia.eu/index.php?topic=6670.msg116626;topicseen#msg116626 .

Ud over ham, får han også masser af selskab af hendes dejlige hunhund.... hun er helt tosset med fritten der hjemme, og de har begge nydt at have selskab af mine 3 drenge i julen  :dans:
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Lonni89

Mange tak :)

Det lyder rigtig godt at han er en vildbasse - så passer de sikkert perfekt sammen :D

Det bliver bare så godt til Frille - jeg er så glad på hans vegne!