Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Kontrakter!

Startet af Black Diamond, 28. Oktober 2009, kl. 14:33

Black Diamond

Nu er vi jo nogle stykker der kender til sager som opdrætter hvor man i god tro skriver en kontrakt på sine dyr og forvendter at folk overholder dem! Desværre ser jeg flere og flere kontrakt brud for tiden. Folk der under at tænke over det ,skider på hvad der står, sælger dyret vidre uden at få kontrakten med eller bare ikke overholder den. Jeg er desværre selv blevet indblandet i sådan en sag nu :X

Jeg er selv nyopstartet opdræt. Som så mange andre opdrætter har jeg i over et år kigget og undersøgt kontrakt indhold og en masse om de mere pratiske ting omkring salg og køb af kæledyr i dk..
Men der er åbenbart ikke så meget at stille op over for den danske lov ser det ud til. Efter dansk lov så kan en sælger ikke hæve en lov over de ting han sælger ,hvad i visse ting er fint nok, som at købe et tv eks, så kan sælgern jo ikke komme begefter og sige hvordan man ikke må bruge det tv!
Alligevel er vi mange der vælger at skrive en kontrakt. Vi ønsker at holde på vores linjer og følge vækst og trivsel på vores fantastiske hvalpe. Største delen af os skriver med i den kontrakt at der ikke må avles på dyret og den skal neutraliseres og bong på det skal efterfølgene sendes med posten til os.

Men alligevel sker der bare mange brud på disse kontrakter. Og jeg tænker derfor.. Kan man overhovdet lave en kontrakt der holder. En alle folk vil havde lyst og respekt nok for til at se holder den.

Til alle køber af hvalpe spørger jeg også. Er der nogen af jer der kan se det fra opdrætters vinkel. Og er der nogen af jer der måske har en mening om det. Så ville jeg og sikkert mange andre opdrætter være glade for at i ville skrive det her. Ikke for at vi kan bonge jer i hovdet og det håber jeg virkelig ikke der er nogen af jer der bliver i denne tråd. Men mere for at vi måske kan forstå jer og rette de ting i vores kontrakter eller bare få en dialog med jer om hvordan i syndes en kontrakt skulle være.Skriv det endelig her!!!  :love:

Opdrætter! Hvad er vigtigt for jer med en kontrakt? Hvor langt ville i gå for at sørge for at den bliver overholdt. Har i evt nogle historier om hvad i selv har være ude for,så ville det sikkert også være rat for nye købere at kunne se hvordan vi føler og tænker omkring det.
For vi gør det jo ikke KUN for at slå nye købere i hovdet med en stor kæb, men lige så meget for at gavne den danske ilderavl så der ikke kommer indavl og fordi vi også elsker de hvalpe vi giver jer.

Håber på en lille debat om kontrakter og deres værdi

Mvh Black Diamond

Starshineferrets

Jag har olika saker i mitt kontrakt, beroende på om valpen ska till avel eller sällskap, samt vart i världen valpen ska flytta. Illerhållningen se rinte likadan ut i alla länder, och därför blir man ibland tvungen till att anpassa kraven därefter.
Hittills har jag haft tur med mina 2 kullar, än så länge har kontrakten följts, och mina valpköpare är mer än underbara.
En anledning till detta tror jag även är att jag ställer rätt så hårda krav på mina köpare, och vill även att de ställer krav på mig. jag tar god tid på mig att lära känna mina köpare innan jag ens går med på att de kanske kan få köpa en valp av mig. Vi behöver inte bli bästa vänner, men jag kräver att valpköparna är folk jag kan föra en dialog med, och att det finns ett förtroende från båda sidor. jag vill att mina köpare kan känna att de kan komma till mig, närsomhelst på dygnet med frågor etc. Märker jag att det inte kan det, då är det något som brister i vårat förtroende, och det skulle troligen inte bli bra för någon av oss om valpen flyttade dit. jag vill känna att jag kan lita på mina köpare fullt ut, inte bara samma dag som valpen flyttar, men även i framtiden, likaväl som att jag känner att det är viktigt att mina valpköpare känner att de kan lita på mig. Jag har ingen stress att få sålt mina valpar, jag rear inte ut dem, eller säljer dem till första bästa som hör av sig bara för att bli av med dem. Hittar jag inte de bästa hemmen till mina valpar, så får de stanna. inga problem för mig. Och skulle det  innebära att jag blir sittandes med en hel kull kvar, och då inte kan få plats med nya avelsdjur, är det inget problem för mig. Då tar jag bara en paus.  Det viktigaste för mig är att jag tar ansvar för de valpar som redan blivit födda hos mig, inte bara för dem som är födda under året, men alla valpar som kommer från mig.
Jag skulle dö om jag såg mina valpar hamna på forum eller annonsisdor på nätet, på till salu - jag hoppas att jag har bättre kontakt med mina valpköpare än så, och att jag gjort bättre beslut i mina val av valpköpare än att de säljer dem utan att komma i kontakt med mig. För valpar sålda i sverige gäller att de ska till baka till mig om de inte får bo kvar hos sina ägare. Punkt slut. För valpar sålda utomslands, är den biten lite svårare, men även där har jag krav, som gör att köparen inte bara kan lägga ut dem på annons när de inte kan ha kvar dem