Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Reproduktion hos mink

Startet af Starshineferrets, 4. April 2010, kl. 10:09

Starshineferrets

Sitter just nu och läser en studie om reproduktion hos mink  (Reproduction and fertility in the mink (Mustela vison)
C. Sundqvist, A. G. Amador and A. Bartke)
, och ja, visserligen inte iller, men de är ju nära besläktad och jag tror att mycket går att överföra på iller.

Läste bland annat lite intressanta saker, som kanske ville vara av intresse för någon, så jag skriver ner dem här utan någon speciell ordning!

Hanar

Bland annat är ca 4-6% av minkar kryptorchida - och det finns en ärftlig komponent.

Sedan står det att minkar som avnänjs från sin moder redan vid 6 veckor har en sämre framtida  reproduktiv förmåga än dem som avvänjs vid 11 veckor

Parningar under 30 minuters längd på flera honor, ger en mindre mängd befruktade honor. Parningar på under 6 minuter ger en avsevärt minskad fertilitet, medans de ändå poängterar att parningar på 2 minuter KAN ge valpar.

Minkhanar som bytte klimat drastiskt (tex. flyttades får ute vistelse till innevistelse med artificiellbelysning, eller till länder på olika bredgrader, i det här fallet Usa till finland), visade avsevärt sämre fertilitet även så långt som 9 månader senare

Spermiekvalite varierade avsevärt beroende på minkens färg, där safir minkar hade sämst spermakvalite och pastell samt "jet-black" hade högts kvalite. De linjer som inavlats för att få så mörka individer som möjligt påvisade ofta infertilitet hos hanen. Riktigt mörka minkar har en högre produktion av testikulärt histamin under parningssäsongen vilket inducerar autoimun infertilitet.

Hanar som tappade mycket vikt under vintern, alternativt blev väldigt feta påvisade även sämre reproduktiv förmåga.


Fyller på om en stund när jag tagit mig igenom sidorna om honor. Om någon är intresserad av att själv läsa studien, så är det bara att skicka ett pm med mailadress så kan jag skicka över den

Starshineferrets

Fortsätter med Honor

Vissa farmar använder sig antingen av hCG eller en vasectomerad hane som de låter para honan, nästa dag sätter de sedan ihop honan med en fertil hane, detta ska då leda till att man får en bra kull storlek.

Infertilitet hos honr är högst hos 1 åriga honor med mörk färg

Honor som avvänjs vid 8 veckors ålder är lättare att reproducera än dem som avvänjs senare.

Minkar som är homozygota för recessiva färggener (ofta de ljusa färgerna  - framavlade) har minskad fertilitet, hedlunds vita minka (en speciell färg)r är svåra att para pga medfödd dövhet (förstår inte helt sambandet här), pga inavel har extremt mörka honor en mängd genetiska defekter som ofta leder till att de förlorar hela kullar.
Hedlunds vita minkar är normalt reproduktiva men en hög andel av valparna brukar dö

Antaket bröstvårtor är inte relaterat till kullstorlek, men har betydelse för hur många valpar som överlever

Brister i kosten stod för 58% av utebliven ovulation

En mink behöver minst 18 g protein om dagen för att inte påverka reproduktionen negativt

Ett tillskott av ett vitamin complex i maten, som innehåll 7-8g digestibelt protein höjer fertiliteten

Allvarligt vitamin B1 brist (orsakad av fisk med högt innehåll av thiaminas) gav hög dödlighet hos foster

Brister av B2 och B6 gav sterilitet, primärt pga död hos foster

Viktminskning innan parning gav försämrad infertilitet


Malene

Interessant! Nogle af tingene overrasker mig ikke, og andre giver mig sådan en ":o Virkelig?"-følelse :lol: Men jeg tror også at man til et vis punkt kan overføre det til ildere.

Står der egentlig noget om arvegangen af kryptorkisme ved mink?
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Starshineferrets

Ja jag håller helt med dig Malene.. vissa saker är inte så förvånandsvärda medans andra var lite nya ;)

Nope, inte i den artikeln, men när jag har tid skall jag se om jag inte kan hitta något om det