Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Hjertesykdom hos ilder

Startet af Emils far, 13. April 2011, kl. 21:42

Emils far

Som noen vet, så er Cashmere syk og fått diagnosen: Dilaterende cardiomyopati, som er "voksende hjerte". Han har det etter forholdene ok, og skal resten av sine levedage ha medisin morgen og kveld for å holde hans hjerte i noenlunde stabil form.
Jeg er så heldig å ha en dyrlege som er helt oppdatert på denne sykdom, godtnok hos hunde, og hun har tatt både røntgen og ultralyd av hjertet. Hjertet hans er meget stort, og det er for mye væske rundt det også. Jeg har set ultralyd "filmen" og jeg har ladri set et hjerte slå så hurtigt som det ble vist på skærmen. Det var helt uvirkeligt at det kan slå så hurtigt, men han var også stresset under den undersøkelse.
I gode stunder puster han nå rundt 30 gange i minuttet, men noen gange er han over 45-50 gange i minuttet. Mono puster ca. 21 gange i minuttet når han sover...
Han får nå medisin som er vanndrivende, noe som skal stbilisere hjertet og noe for å få det til å slå sterkere.

Det som virkelig er skremmende ved denne sykdom er at det er vanskelig å forstå at en ilder er hjertesyk. Jeg visste at Cashmere ikke var helt frisk, han hostede og var forkølet. Det er jo ikke noget at være bange for, mine ildere har da været forkølet før...
Men da han ikke ble bedre så bestilte jeg tid til undersøkelse for evt. lungebetennelse og binyrekreft (fra en anbefaling av en dommer på Vinterildern)...
At han fik tid allerede dagen efter at jeg ringede, er nok det som gjør at han er hos meg ennå. Han måtte få sin medisin hurtigst mulig, og jeg måtte finde en dyrlegvakt for weekenden hvis det skulle bli verre

Jeg vil med dette innlegg gjøre oppmerksom på denne sykdom, og at en "forkølelelse med hosting" kan være noget andet. Ikke vent med at det skal gå over, da kan det være for sent...

Her er en link om sykdommen: http://www.peteducation.com/article.cfm?c=11+2067&aid=2405
http://www.vetmed.wsu.edu/cliented/dcm.aspx

mvh.
Lars


Eliza

Rigtig godt du smider lidt information herind og hvor er jeg glad for at medicinen virker for ham  <3
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Winther Ilderen

Hvordan går det med ham ?
Må jeg spørge hvilken medicin han får, har en ilder med måske samme sygdom som dig