Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Hvad skal der til?

Startet af Amazing Ferret, 19. November 2009, kl. 23:07

Amazing Ferret

Jeg har siddet og snakket lidt med Maria om hvilke beslutninger man tager som opdrætter om hvem man vil sælge sine hvalpe til

Jeg kunne godt tænke mig at høre andre opdrættere om hvornår i ville sige nej til en køber? Hvor meget skal der til for at i vælger en anden køber til jeres hvalp?

Men hensyn til mig selv, så sælger jeg kun til folk som har læst på hvad det vil sige og have ildere - altså når det er nybegyndere. Og så beder jeg folk om at komme ud og besøge mig for så kan jeg se og fornemme om de er klar til at købe en hvalp. Jeg har sagt nej et par gange fordi jeg mente at de ikke var klar til det ansvar.

Håber det var til at forstå  :fnis:

Barky

Jeg har indtil videre kun sagt nej til folk over email. Alle jeg har mødt har fået lov til at købe af mig, med undtagelse af en enkelt ung pige, som jeg i stedet skaffede en voksen ilder, som hun er ovenud lykkelig for. :)

Jeg har haft det ganske "nemt" ved at sige nej, til førstegangs købere, og til folk under 18. Da mit første kuld var et hybrid kuld, ville jeg ikke sælge til førstegangs købere.
Mht folk under 18. Så ville jeg faktisk gerne sælge hende den unge pige en hvalp, for både mor og datter ville være engagerede i ilderen. Så havde mit kuld været egnet til første gangs købere, så havde jeg med glæde solgt moderen hvalpen. (Da det jo ville være moderen der så skulle skrive under på kontrakten.)

Jeg har derudover sagt nej til at par andre. Men det skyldes min oplevelse af dem som brugere på et forum, og det indtryk de har givet mig der. Der kan personlige konflikter være nok så irrelevante, men hvis jeg f.eks ser at de fodrer deres ildere med slik og ikke vil tage dem til dyrlægen osv. Så har mit grundlag for at sige nej været baseret derpå.
Jeg vil jo så kunne se om disse holdninger ændrer sig, da jeg stadig er på forum og læser med. (også selvom jeg ikke svarer på en tråd, betyder det jo ikke at jeg ikke læser den.)

Personlige konflikter... Bah.. Dem er jeg ragende ligeglad med. Mine hvalpe bliver solgt til nogen som kommer til at elske dem meget højt, og som jeg ved vil passe godt på dem. Give dem det rette foder og den nødvendige medicinske hjælp hvis det skulle være tilfældet. Så er jeg faktisk meget ligeglad med hvem de er uvenner med, og hvem der bagtaler dem. Hvis jeg mener at de er "værdige" til at passe på mine små øjesten, så får de lov at købe hvalpe.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Bawa

Nu er jeg ikke avler, så jeg har ikke så meget at skulle have sagt :fnis:
MEN! Jeg kan forestille mig at hvis køber virker fuldstændig blank omkring det at have ilder,
og ikke virker til at gide lære noget om det, så ville man nok vælge personen fra.

Eller hvis man kender til personens baggrund, og ved at de ikke vile kunne tage sig ordentlig af dyret?

Nu ved jeg godt det var opdrættere du ville høre fra, men nu fik du min mening også :P <3

Amazing Ferret

Folk som ikke er opdrættere er self også velkomne til at komme med deres mening  ;)

Barky<<<<Jeg er helt enig med dig  :fnis: Kunne ikke skrive det bedre selv

Anne

Personligt syne sjeg dte er interessant at høre ikke opdrætteres mening også

Bawa

Citat fra: Amazing Ferret Dato 19. November 2009, kl. 23:30
Folk som ikke er opdrættere er self også velkomne til at komme med deres mening  ;)
Også selvom mit ikke var så flot beskrevet om Barky's :P hah.

Amazing Ferret

Citat fra: Bawa Dato 19. November 2009, kl. 23:32
Citat fra: Amazing Ferret Dato 19. November 2009, kl. 23:30
Folk som ikke er opdrættere er self også velkomne til at komme med deres mening  ;)
Også selvom mit ikke var så flot beskrevet om Barky's :P hah.
Nej men det var til at forstå - jeg synes jeg vrøvlede lidt i mit indlæg :-$

Bawa

Citat fra: Amazing Ferret Dato 19. November 2009, kl. 23:33
Citat fra: Bawa Dato 19. November 2009, kl. 23:32
Citat fra: Amazing Ferret Dato 19. November 2009, kl. 23:30
Folk som ikke er opdrættere er self også velkomne til at komme med deres mening  ;)
Også selvom mit ikke var så flot beskrevet om Barky's :P hah.
Nej men det var til at forstå - jeg synes jeg vrøvlede lidt i mit indlæg :-$
Men jeg forstod i hvert fald hvad du mente med det :P

FerretParadise

Jeg er helt enig med Julia.

Jeg har sagt nej til en del efterhånden, og det har enten været pga de har været for unge, eller fordi jeg mente det ikke var de rette køberer til en af mine hvalpe.

De fleste har taget det pænt.
En enkelt under 18 år flippe helt ud på mig via mail, og begyndte den ene løgnhistorie efter den anden, for at få lov alligevel. Det hele endte ret ubehageligt.

Jeg har jo altid mine købere på besøg, gerne inden hvalpene blive født, så jeg kan prøve at vurderer om de er nogle gode købere, nogen som jeg gerne vil have skal eje en af mine hvalpe. Og selvfølgelig så de også har mulighed for at se hvem søren jeg er, og stille mig en masse spørgsmål.

Nogle gange har jeg så fundet ud af, at de ikke skulle købe af mig.
Den gang jeg husker tydeligst var faktisk et ungt par, jeg kunne egentlig godt lide dem, lige indtil de fortalte at de gik ind for "smølfespark". Da stod jeg helt af.


Ann Hillerslev.

Black Diamond

Nu har jeg jo ikke haft nogle hvalpe endnu, men har stadig mødt mine hvalpe købere.. Og jeg syndes det er noget svært noget at vide hvem der er hvem og sådan. men alligevel har jeg nogle ting jeg holder øje med.
Jeg sælger ikke til nogen under 18 uden at det er deres forælder der skriver under, og dermed kan stå inde for at hvalpen er deres ansvar. De skal vide hvad man gør og hvorfor.
Jeg vil også gerne havde besøg af hvalpe købere og helst før de får hvalp. især hvis det er førstegangs købere. Da jeg gerne vil kunne få en fornemmelse af hvordan de er sammen med mine dyr.

Jeg syndes at man skal kunne følge sin mave fornemmelse når man sælger sit guld ud. Jeg syndes også det siger meget om folk hvordan de tager de ting man siger til dem. Tager de det til sig eller virker de ligeglade?

Lige som Barky holder jeg også øje med mine hvalpe købere på forums. Jeg ser på mange ting for at danne mig et billede af folk. Mine hvalpe er vigtige for mig. Og derfor vil jeg gøre alt for at de får de rigtige hjem.
Der er mange ting man holder øje med. Især hvis man ikke kender folk i forvejen. Også derfor vil jeg gerne havde folk ud til mig.

Jeg er stadig ny og jeg syndes det kan være svært at læse folk ud. Og i det hele taget at være hård når det kommer til at man må sige nej. Men det er altså en del af at være opdrætter.

Namilla

Jeg er heller ikke avler, og bliver det ikke, men der er lige en ting som jeg kan supplere at jeg ville sige nej til hvis det var mig (ud over de ting der allerede er nævnt)
Unge under 18, hvor forældrene skriver under, men hvor det ligger klart at forældrene kun er med for at skrive under. Der ville jeg virkelig kigge den unge nøje efter i sømmene. Hvis jeg skulle sælge en ilder, så skulle det være helt klart, at den ikke skulle være "potensforlænger", det skulle ligge helt klart at den unge ikke pludselig skulle på efterskole, flytte hjemmefra, i gymnasiet, eller andet der kunne gøre det svært/umuligt at passe ilderen...
Jeg ville tage en alvorlig snak med køber + forældre om dyrlægeregninger (som forældrene i mange tilfælde nok ville komme til at betale), ansvar og hvor meget tid det kræver. Mange unge lever et meget omskifteligt liv, hvor det der er interessant i denne uge, ikke har interesse i næste uge...og der ville jeg sikre mig, at ilderen ville blive hele familiens interesse. Sådan at hvis den unge mistede interessen, så ville forældrene træde til, og sikre sig at ilderen ikke bare kom til at sidde i sit bur dag ud og dag ind.

Det er klart at der også findes unge under 18 år, som godt kan tage det ansvar, men hvis jeg var avler, så ville jeg være ekstra opmærksomme på den gruppe.

Det samme gælder folk uden arbejde. Ikke fordi de ikke har viljen, men hvis man kigger salgsannoner ind imellem, så sker det bare ofte at folk pludselig ikke har tid til ilderen, når de får et arbejde... Man kan ikke holde for, at man pludselig får et anden job, hvor man har mere transporttid, eller hvad der nu gør, at man ikke har så meget tid, men man kan i hvert fald tage en snak med folk om, hvad de har tænkt sig at gøre med ilderen, når de så får et arbejde. (nu snakker vi jo ikke førtidspensionister osv)

Gravide og forældre til små børn ville jeg også tage en lidt grundigere snak med...nogle ildere har svært ved at modstå barnefingre og -tæer, også selvom de er nok så godt opdraget...

Amazing Ferret

Citat fra: Namilla Dato 20. November 2009, kl. 16:09
Jeg er heller ikke avler, og bliver det ikke, men der er lige en ting som jeg kan supplere at jeg ville sige nej til hvis det var mig (ud over de ting der allerede er nævnt)
Unge under 18, hvor forældrene skriver under, men hvor det ligger klart at forældrene kun er med for at skrive under. Der ville jeg virkelig kigge den unge nøje efter i sømmene. Hvis jeg skulle sælge en ilder, så skulle det være helt klart, at den ikke skulle være "potensforlænger", det skulle ligge helt klart at den unge ikke pludselig skulle på efterskole, flytte hjemmefra, i gymnasiet, eller andet der kunne gøre det svært/umuligt at passe ilderen...
Jeg ville tage en alvorlig snak med køber + forældre om dyrlægeregninger (som forældrene i mange tilfælde nok ville komme til at betale), ansvar og hvor meget tid det kræver. Mange unge lever et meget omskifteligt liv, hvor det der er interessant i denne uge, ikke har interesse i næste uge...og der ville jeg sikre mig, at ilderen ville blive hele familiens interesse. Sådan at hvis den unge mistede interessen, så ville forældrene træde til, og sikre sig at ilderen ikke bare kom til at sidde i sit bur dag ud og dag ind.

Det er klart at der også findes unge under 18 år, som godt kan tage det ansvar, men hvis jeg var avler, så ville jeg være ekstra opmærksomme på den gruppe.

Det samme gælder folk uden arbejde. Ikke fordi de ikke har viljen, men hvis man kigger salgsannoner ind imellem, så sker det bare ofte at folk pludselig ikke har tid til ilderen, når de får et arbejde... Man kan ikke holde for, at man pludselig får et anden job, hvor man har mere transporttid, eller hvad der nu gør, at man ikke har så meget tid, men man kan i hvert fald tage en snak med folk om, hvad de har tænkt sig at gøre med ilderen, når de så får et arbejde. (nu snakker vi jo ikke førtidspensionister osv)

Gravide og forældre til små børn ville jeg også tage en lidt grundigere snak med...nogle ildere har svært ved at modstå barnefingre og -tæer, også selvom de er nok så godt opdraget...

Ud fra det du skriver så er der jo næsten ingen du ville sælge til  ;)

FerretParadise

Jeg sælger slet ikke til folk under 18 år.
Ann Hillerslev.

Barky

Jeg kan evt forklare hvorfor jeg var villig til at "bøje" min regel om ikke at sælge til folk under 18.
Både datter og moder var de meste dyreinteresserede i familien, så det var dem jeg mødtes med. Og udover at de aldrig havde mødt en ilder før, og så mødte mine 4 aller første gang, så fik jeg en rigtig god mavefornemmelse omkring dem. De havde hunde i forvejen, et par stykker faktisk, som var nogen "affalds-hunde" som ingen andre ville have/kunne klare. Så de "samlede" på "besværlige" dyr, og levede med deres små særheder.
Derudover er moderen dyre-adfærdsterapeut eller noget lignede. Og så var de lærevillige og gode ved mine dyr. Stilte de rigtige spørgsmål, om foder/opdragelse/pasning/adfærd osv. Vi mødtes nogen gange, hos mig og hos dem, også efter de fik ilder. Gæt hvem der har Yin idag. Den herlige besværlige pige, hun bor hos pigen og hendes mor, og de elsker hende meget højt, også selvom hun er en lidt besværlig ilder. :)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Cumulus-ilderavl

Jeg sagde nej til en svensk pige da jeg lige pludselig opdagede at hun var 12, men jeg troede faktisk at jeg snakkede med en der var ældre da det var klokken 1 om natten..... jeg opdagede det da hun skrev om jeg 1: ville levere den i Sverige... 2: Om jeg ville bytte med nogle hamstrer for hun var trætte af dem...

Men ja jeg er da begyndt at afvise folk men jeg er heller ikke bleg for at køre hen efter min hvalp igen hvis der er for meget brok over at den enten lugter eller bider... eller de simpelthen ikke kan finde ud af at opdrage den... hellere hente den inden folk bliver trætte af den og slipper den løs eller at den er måske mishandlet efter de 30 dages prøve tid.. så hellere hente den hjem tidligt....