Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Hvor meget blander du dig i andres avl?

Startet af Anne, 1. Marts 2010, kl. 21:09

Anne

Nu har der lige været en tråd om at respektere andre folks linier. Selvfølgelig kan man ikke lade være med at vide noget om mange andres linier, men hvor meget blander du dig i andre folks avl?
Og hvis du blander dig, hvordan gør du det så, og hvad er hensigten?

Jeg skal gerne selv indrømme at jeg blander mig når nye skriver om avl, fordi der er mange ting de ikke kan vide. Men i denne tråd tænker jeg mest på de avlere der allerede har avlsdyr og klare avlsplaner.

Hvor meget er det høfligt at blande sig, og hjælpsomt, og hvor bliver det for meget?

Amazing Ferret

Man kan vel ikke undgå at være nysgerrig i hvad andre avlere laver :fnis:

Men jeg synes man overskrider grænsen når man mener man hjælper avleren ved at gå til deres hvalpekøbere for at fortælle dem hvad det er der er galt i linien. Måske man skulle koncentrere sig mere om sin egen linie først før man blander sig i andres dyr

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Amazing Ferret Dato  1. Marts 2010, kl. 21:15
Man kan vel ikke undgå at være nysgerrig i hvad andre avlere laver :fnis:

Men jeg synes man overskrider grænsen når man mener man hjælper avleren ved at gå til deres hvalpekøbere for at fortælle dem hvad det er der er galt i linien. Måske man skulle koncentrere sig mere om sin egen linie først før man blander sig i andres dyr
Sys bestemt heller ikke man bevidst skal gå og finde folks hvalpekøberer og "sladre" om avleren de har tænkt sig at købe hvalp  fra! !men hvis man snakker med folk og de nævner jeg skal købe hvalp fra den avler så sys jeg det er helt iorden at fortælle hvad man ved om avlerens dyr!

Hvis det var mig selv der skulle købe hvalp ville jeg da ha ALT at hvide om avleren og avlerens dyr og derers tavler osv. og jeg er ikke så god til at læse tavler, så ville være glad for en andnens viden der kunne gennemskue det "Dårlig" ting sammen med mig!

Kunne forestille mig det ikke er altid at avleren selv nævner de mindre gode ting men at man selv skal være opmærksom! Ikke at nogen skjuler noget, men de forventer man selv skal være opmærksom på det!

cibatuchsi

Jeg blander mig ikke i andres avl, da jeg ved hvor irriterende det er når der er en der prøver at blande sig i de valg man tager, nedgøre ens dyr osv.
Men jeg kan da godt have en holdning omkring andres avl. og spørg folk mig jamen så svare jeg også min ærlige mening, men ALDRIG om jeg ville bore i andres avlsplaner, stamtavler osv osv (så hellere bruge tiden på vores egne dyr)

Starshineferrets

lägga sig i är väl egentligen en definitions fråga. Jag är alltid nyfiken på nya linjer, samt på vad andra uppfödare gör världen över. Det grundar sig väl nuförtiden mycket  i att jag alltid är på jakt efter nya linjer, och att jag självklart är nyfiken. Jag har väl ganska bra kännedom om många linjer, men det är inte för att jag vill förstöra eller lägga mig i andras avel, även om många tror det. Jag har helt enkelt ett stort intresse av illeravel, därför intresserar andras avel även mig. Alltid lär man sig något nytt, antingen om avel, eller om en viss linje, som kan vi avgörande för min egen avel i framtiden. För den sakens skull anser jag inte att jag nuförtiden lägger mig i andras avel på ett sätt som skadar folk eller förstår någonting för dem. Det betyder inte att jag tycker att allt andra gör är bra eller något jag själv skulle göra, precis som det finns folk som inte gillar min avel, men det är ju mitt eget problem, och kanske inget jag behöver tala om för allt och alla på forum och liknande helller. Om någon däremot frågar mig om vad jag tycker om en viss iller eller linje, så svarar jag ju självklart, men inte utan att ha belägg för min sak.

Amazing Ferret

AMT - Jeg synes det er fair nok at man spørger en anden avler om deres mening, men at dirkete gå til hvalpekøberne og svine avler og dyr til er bare ikke ok

Anne

sara: ja det er et spørgsmål om definition, men det er med vilje den er åben :)

Jeg har det selv sådan at jegikke lægger skjul på mine holdninger generelt, og jeg fortæller da også af og til dem jeg snakker med at det der ville jeg ikke lige gøre. Men jeg respekterer så deres valg, når jeg ved de træffer dem på en velovervejet baggrund, selv om jeg så måske synes det er forkert.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Amazing Ferret Dato  1. Marts 2010, kl. 21:30
AMT - Jeg synes det er fair nok at man spørger en anden avler om deres mening, men at dirkete gå til hvalpekøberne og svine avler og dyr til er bare ikke ok
Det sys jeg skam heller ikke er iorden! men hvis man snakker omed en person og tilfældigt nævner jeg skal ha en en hvalp fra den avler, sys jeg det er helt iorden at personen man snakker med siger ´noeget hvis de ved noget om pågældende avler! Derfra må man så selv vurdere  om der er noget i det!
Men nej det er bestemt ikke iorden at bevidst finde folks hvalpekøberer og umotiveret sige alt muligt der ikke passer for måske selv at stå i et bedre lys!

FerretParadise

Jeg vil ikke sige at jeg blander mig i andre avl.
Hvad andre opdrættere vælger at bruge af avlsdyr, og hvordan de parrer dem sammen, er slet ikke noget der kommer mig ved. Jeg kan have en holdning til det, måske en anden mening, men det er ikke noget jeg skal eller vil blande mig i. Det er mit liv alt for kort til.
Bliver jeg direkte spurgt, så vil jeg sige hvad jeg mener, men samtidigt tilføje, at det ikke kommer mig ved.

Jeg ved hvordan det er, når andre blander sig i det jeg laver som opdrætter. Jeg har også nogle hvalpekøbere der er blevet direkte kontaktet af en anden opdrætter, og har fået alt muligt løgn afvide om mig, mit opdræt og mine alvsdyr. Jeg har også prøvet, at en hvalpekøber var på besøg hos en anden opdrætter, og der fik en masse løgn afvide om mine dyr.
Og det synes jeg ikke er iorden, har folk problemer med mig personligt, så kontakt mig, i stedet for at finde på løgn om mine dyr, i et forsøg på at ramme mig.

Jeg ved at den ene er stoppet med dette, og vi har talt tingene igennem, og alt er tilgivet.
Men den der kontaktede mine købere direkte, forsøger stadig at skade andre opdrættere, hvilket jeg synes er noget forbandet svineri. En af gangene opdrætteren gjorde det, var det endda til en veninder af mig, og min veninde blev skide sur på opdrætteren, og bad personen lukke røven, at det faktisk var hendes veninder (altså mig) der blev svinet til.
Ann Hillerslev.

AlisVolatPropiis

Jeg har da min mening om folks avl...men blander mig ikke direkte, jeg køber nok bare ikke en ilder der...og selvfølgelig skal alle parter da have lov til at have en mening, men alt med måde...

Men jeg synes faktisk også der er en forskel på om det er mig som køber der har en mening, og så en avler...jeg finder det faktisk ret så uproffessionelt når avlere udtaler sig negativt om andres avl. De behøver ikke henvise til avlere hvis etik de ikke bryder sig om, men at omtale andres avlsmål, kriterier og dyr negativt synes jeg faktisk man helt bør holde sig fra hvis man selv er avler.

-Hvorfor? fordi man på den ene side fremstår som en vidende autoritet for en hvalpekøber der måske ikke har sat sig ind i avl...men på den anden side har rigtig meget i klemme...og man vel inderst inde helst vil fremstå som bedst selv. Så alt negativt man siger er faktisk bare i min verden lidt belastende mod en selv....hvis man selv har gode dyr, så behøver man faktisk ikke fortælle om dårlighederne" ved andres avl...ens dyrs tavle, etik og mål bør tale for sig selv.

Hvis man som køber overhovedet er interesseret i at få info om sin avler, så find den selv. At spørge en anden avler til råds er lidt ligesom at spørge McD om burger kings produkter er gode...det vil alligevel være omsonst...

Anne

Jeg er faktisk enig med dig Trine. Jeg udtaler mig dog om andres avl hvis jeg bliver spurgt direkte. Jeg husker dog at fortælle det positive også om folk, for der er noget positivt ved alle. F.eks. kan man sige "jeg ved ikke lige om der er så meget tavle og helsestatisik på dyrene, så hvis det er det du går efter er det måske ikke der, men opdrætteren er sød og jeg ved at hvalpene derfra ofte er meget tamme".

Der er jo også forskellige måder at blande sig på :)