Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Hvor mange dievorter har din tæve?

Startet af Anne, 7. Maj 2012, kl. 11:55

Anne

Så kører debatten på facebook, og noget der kommer op omhandler antal dievorter hos en tæver og om et har en indflydelse på opvækst af hvalpe (og sådan blev et selvfølgelig ikke fremlagt, og der er langt mere i det, men lad os nu holde os til det).

Jeg synes jo kun det er fint at tage debatten, og det lyder som om det er noget der bliver snakket om i nogle kredse, så ud i det åbne med det!

Meep har 6, og hun har nu 11 hvalpe som hun passer til UG og som vokser fint. At jeg forventer de bliver små når de bliver voksne har udelukkene noget at gøre med at det er ilderne i den linie. Den ene hvalp er lille ift de andre, hvilket har noget at gøre med at den i forgårs faldt ind under et tæppe om natten, og da den i forvejen var mindst er den faldet meget bagud. Men det kunne være forhindret hvis jeg var stået op og havde tjekket dem regelmæssigt.

Jeg har det dog sådan, at står jeg med 2 lige gode dyr, så vælger jeg den med flest dievorter (8 optimalt), og jeg ville personligt være ked af at have en avlstæve med 5, men hvis det er generelt i linien og linien ellers ikke har haft problemer med det, så ser jeg ikke problemet i at andre gør. Jeg mener dog at 6-8 er normalen og alt indenfor dette er fint.

Hvor mange dievorter har jeres avlstæver, og har I nogensinde oplevet at dette (og herunder ikke regnet kvalitet af mælken) havde en negativ indflydelse på hvalpenes opvækst?

FerretParadise

#1
Super emne Anne.

Navi har 7 dievorter, og har lige pt 9 hvalpe, og der er ingen problemer.

Aylen har 6 dievorter, og havde sidste år 10 hvalpe, og der var ingen problemer.

Jeg har haft en tæve med 8 dievorter, der kun havde to hvalpe. Og de hvalpe holdt så gang i 3 dievorter, resten af dem "gik i stå".

Jeg har set en tæve med 10 dievorter, og det må jo være dejligt, hvis ens avlstæve har så stort et antal. Det mest fordi, så kan mange hvalpe die samtidigt.
Men det er ikke det jeg vælger mine avlstæver ud fra. Min erfaring er, at en tæve fint kan have et stort kuld hvalpe, selvom hun ikke har så stort et antal dievorter. Det kan da godt være, at hvalpene måske ikke vokser så hurtigt, men de vil indhente det senere, når de begynder at spise rigtigt. Jo mere der bliver diet på en dievorte, jo mere mælk vil der blive produceret, så det med antal dievorter er ikke så vigtigt.
Ann Hillerslev.

Barky

Da jeg skulle vælge en tæve fra mit kuld ud til avl, og jeg stod med 2 identiske søstre. Så valgte jeg den med 8 fremfor den med 7. Men Maleika selv har 7 og hendes 3 hvalpe svælgede i mælk. Kunne de have haft 2 i munden ad gangen havde de gjort det. *G*
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Shamua

Arya har 7, mere kan jeg ikke sige endnu :P ... Men mere info følger om en uges tid :)

Vh. Marianne

Eliza

Nu har jeg ikke lige fulgt med på fb men jeg tror ikke at antallet af dievorter har noget at gøre med om tæven kan opfostrer sine hvalpe. Som Ann skriver, så afhænger produktionen af, hvor meget der bliver suttet.
Jeg ved ikke om det også er sådan med dyr, men hos mennesker så ved kroppen som oftest også, hvor mange der skal være mælk til. Fx nu havde jeg tre børn og der var også mælk til tre ;)

Synes det er et godt emne, da det også er noget jeg har tænkt over :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Jeg tror absolut ikke det har noget at sige heller, men det blev fremlagt som et muligt problem, og så synes jeg da vi skal undersøge det og snakke om det.

Cille

Jeg tror kun det har noget at gøre med mælken.....Om de så har få eller mange
Hvis der er mange dievoter så kan der bare sidde flere hvalpe ved patterne, men er der få, så deles de om dem.
Medusa har 8, mælken er så ikke så stærk igen i år ,men alle 10 vokser, men er bare mindre end normalt.
Tofle har 10 og kunne have klaret flere hvalpe hvis det skulle have været...det samme med iluna, ja og Titania kunne have klaret 20 :lol:
Jeg har haft tæver med 5- 12 dievorter, men i bund og grund kommer det an på hvordan tæven er, og hvor god mælken er..... eller det tror jeg, for jeg ved det ikke

CMS

#7
Java har 7 og har MASSER af mælk til hendes 10 små banditter :) Nu kan man jo virkelig se plamagerne, fordi hun er barberet på maven :P Hun har mest mælk i de øverste 5 faktisk.
Mange hilsner Christina

KittAnderson

Venustrus har én. HÆHÆ

ej sorry. -.-'
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

Shamua

Emeliina har 8 dievorter til sine 14 hvalpe og de vokser allesammen. Her på 5 dagen er vægtene imellem 15 og 24g hvilke jeg egentlig synes er ok for sådan en kuld størrelse. Der er 3 små på 15 og to på 17 ellers ligger de fleste på 20g og derover. Der er to i front med 24g.

Så selvom de næsten kun har en halv pat hver, så går det faktisk fint :)

Vh. Marianne

lille_jill

Amina har 5 dievorter. Originalt var der 7. Det er gået fint hele vejen igennem med 7 hvalpe. Lagde mærke til, at det ofte var de 2 mindste som ikke fik lov til at komme til. De andre 5 satte sig næsten fast og de 2 andre lå lidt væk. Måtte hen og skifte dem ud engang imellem. Men ellers ingen problemer :)