Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Avl på angoratæver

Startet af Anne, 4. Maj 2012, kl. 22:42

Barky

Citat fra: Amazing Ferret Dato  6. Maj 2012, kl. 22:54
Jeg har lært at nogen ting indenfor ilderavl kommer man ikke til at forstå....

Hvis man ikke forstår dem - hvordan kan man så forbedre dem?
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Amazing Ferret

Citat fra: Barky Dato  6. Maj 2012, kl. 22:56
Citat fra: Amazing Ferret Dato  6. Maj 2012, kl. 22:54
Jeg har lært at nogen ting indenfor ilderavl kommer man ikke til at forstå....

Hvis man ikke forstår dem - hvordan kan man så forbedre dem?

Nu snakker jeg ikke om mig selv, men om andre der avler....jeg er da heller ikke enig med alle og der er da ting hvor jeg tænker WTF og ikke forstår hvorfor de gør som de gør.

Le Bon

hvis det er forberedt så er det lært

Cille

Citat fra: Barky Dato  6. Maj 2012, kl. 22:56
Citat fra: Amazing Ferret Dato  6. Maj 2012, kl. 22:54
Jeg har lært at nogen ting indenfor ilderavl kommer man ikke til at forstå....

Hvis man ikke forstår dem - hvordan kan man så forbedre dem?
Og hvis man ikke prøver på at at lære noget nyt/forstå det ,så kan man heller ikke forbedre det

Anne

#34
Jeg må så sige at jeg forstår det ikke.

Jeg sidder med en følelse af at folk nok mener at jeg burde skamme mig, men det gør jeg bare ikke. Jeg er sindsygt ærgelig over at Randi og Le Bon (Michael..?) smutter. Det er 2 mennesker jeg mega godt kan lide (hvis Le bon da er micahel) og jeg har da også før henvist flere hvalpekøbere i den retning til angora hvalpe.

Jeg er virkelig ked af at man ikke kan stille spørgsmål til folks valg indenfor avl uden at det udvikler sig til noget personligt. jeg kan sådan set godt forstå at folk bliver kede af det når der bliver stillet spørgsmålstegn, men vi burde bare kunne tage den på et plan hvor alle var enige om at det var bolden og ikke manden. Den slags fora her er vel netop til for den slags diskussioner, og jeg synes altså også det er vigtigt at tage dem. Jeg tænker lidt at nye opdrættere kunen havne i tråden her og bare begynde at avle angora-angora, hvis ikke debatten var blevet taget, og udover det så kunne det jo faktisk godt være at Randi havde fået en linie med angora tæver der godt kunne lave mælk.

Jeg ville nok bare ønske at folk ikke tog "jeg synes det er forkert", og "jeg forstår ikke dit valg" som "jeg hader dig". For sådan er den virkelig på ingen måde ment, og det bidrager også bare til at man nærmest ikke tør spørge om noget (hvilket ligger ret langt fra min natur)

Anne

#35
Dette var et svar til mia møllers oprindelige indlæg, som nu er redigeret.
jamen hvad er svaret så? Jeg kan ikke se andet svar end "hvorfor ikke". Hvis man skal avle målrettet så skal man jo avle på de tæver med den bedste mælk selektivt, og som jeg læser det så gør man det fordi man kan og fordi man håber der måske dukker en enkelt op engang der kan selv. Det håber jeg da virkelig at der gør, men det besvarer bare ikke mit spørgsmåll med hvorfor man ikke bare bruger bærere hvor problemerne ikke er der og man stadig får angora.

Jeg har skam læst alle svarene for at se om det bliver besvaret, og hvis du ser noget jeg ikke gør så svar mig da endelig, for så har jeg måske bare misforstået det.

Barky

Hvis man ikke må spørge til parringer. Og man ikke må høre avlernes avlsetik. Hvordan skal jeg så komme til at forstå de valg der bliver taget????

Jeg må ikke spørge, jeg må ikke høre bevæggrunde, jeg må ikke kommentere med min holdning på et debatfora. Jeg skal faktisk bare lade det passere når det bliver offentligtgjort at man vælger at parre en tæve op som ikke kan give sine hvalpe føde?

Beklager. Sådan er jeg ikke indrettet. Jeg synes at det er unødvendigt, uetisk og langt fra et skridt fremad indefor ilder avl.
Hvis nu at jeg havde fået lov til at høre om HVORFOR og HVORDAN, så kunne det være at jeg bedre havde kunnet forstå og måske endda acceptere.
Men når jeg bliver nægtet information, og der bliver bagtalt om mig, og peget fingre ad "den dumme dame som blander sig". Så har jeg nok lidt svært ved at se det som andet end at dette er en totalt uigennemtænkt parring udelukkende baseret på at få en masse angorahvalpe. Jeg har ikke på noget tidspunkt set bevis, eller endda forsøg på at give bevis for at dette er en parring planlagt for at forbedre angoratævernes mælk.

Jeg må indrømme at jeg gruer meget for vores kære ilderes fremtid, hvis det er dén form for etik avlerne driver.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Zopad

Selvfølgelig skal man have lov til a stille spørgsmål til hinandens meninger for bedre a forstå hinanden og der er ingen der siger alle skal mene det samme .. Jeg tror bare hurtigt tonen herinde kan virke hård uden den nødvendigvis var ment sådan da folk snakker om deres elskede dyr og det er noget der står folks hjerte nær .. Men det kan oss være svært a vide helt præcis hvad folk føler og om det menes så slemt som det læses da det er problemet med man kun har det på skrift og derfor Ikk kan aflæse folk .. Jeg er selv ny men har dog kun mødt venlighed herinde men har oss læst tråde herinde hvor tonene måske har været knap så venlig og når man Ikk kender folk privat så kan jeg godt forestille mig man hurtigere misforstår hinanden (jeg er godt klar over der er folk herinde der oss kender hinanden privat :) )

Jeg tror bare det oss hurtigt kan virke som en "forfølgelse" fordi folk bliver ved fordi de Ikk kan blive enige ..

Men det er oss trist folk lader sig gå så meget på a andres menige a det driver dem væk fra forummet  :(

Det er så bare mit syn på det som stadig ny herinde :)
Apollo & Draco <3

Cille

Nu ved jeg ikke om der er slette mere herinde.
Men det er altså ikke alle der gider fortælle alt på skrift, måske igen fordi det så tit herinde bliver misforstået.
Flere folk undre sig stadig over hvorfor mange avlere holder tingene ind til kroppen, og det her er så en af grundene.

Jo man kan godt stille spørgsmål,men det er altså nogen der svare mega flabet altid, og den der nananana i dare you pis...ikke???
Så får man ikke det vilde lydt til at svare på noget som helst.

OG i igen har været så dygtige til at få folk til at trække sig....mangler en ironisk klappe smiley

Men så skal jeg da med glæde ligge mig ned så i kan kaste videre.
Jeg laver også en angora + angora.
Og her er hvorfor, dvs så behøver i jo så ikke kaste videre efter jeres egen udsagn da i får grunden osv.... men lad os se om i holder den :fnis:

Jeg gør det,fordi jeg faktisk er lidt nygerrig over mange ting, og jeg ved at de nu i Holland har tæver der selv passer hvalpe til de er 3 uger.
Så dernede har de udviklet deres tæver, og forsætter med at forbedre dem.(ve4d at tage efter tæver med god mælk)
Men jeg vil gerne se hvis man tage en tæve fra en tæve som har haft mega god mælk om den giver det videre, og om alle afkom faktisk bliver angora.
Plus om de gider passe dem eller ej, for en af tingene er jo også at de ikke altid har moder instinkt..... det ved jeg så allerede at min har,for hun har nusset om de små, og de andre i løbegården.

Jeg har back up plan til min tæve, men den bliver først sat i brug hvis hun ikke selv kan give mælk.
Hun skal ikke bo sammen med anden tæve, for så virker mit forsøg ikke.
Så kan man ikke teste om det hende eller den anden der giver de små mælk (der vil så være vejning flere gange hver dag)
Med det samme jeg kan se der ikke er mælk,vil de små blive flyttet og min tæve bliver snittet

Jeg kan sagtens følge at det er uetisk og jeg har også vendt det i meget lang tid ,men andre folk laver også noget jeg synes er meget uetisk (linjeavl/indavl)....det værre i mit hovede pga andre defekter der eventuelt kan komme....men det er anden diskution ;)
Men for mit vedkommende er det her et forsøg,og det noget jeg har villet gøre i mange år.... men først når jeg mente jeg havde alt på plads.
Det er ikke en "leg" man kaste sig ud i for sjov eller uden at man har tænkt over tingene.

Når det så er afprøvet, så kan i jo enten grine og pege fingere, eller jeg kan sidde og juble over at min tæve kunne.
Det vil tiden vise hvem af os der kan være glad over at få ret

Anne

#39
Der er jo meget stor forskel på at lave en angora-angoraparring på en tæve hvor man ved mælken ikke er god, og gøre det på trods af det med en backup som en selvfølge, og så på at lave en parring på en man forventer har ok mælk, fordi det ligger bag den i linien hos andre angora tæver, og kun have backupen som en nødløsning (for uden den var det jo DYBT uansvarligt). Som jeg ser det så er det faktisk et reelt forsøg på at forbedre angora og om end jeg ikke er helt sikker på om jeg synes det er helt fint, så kan jeg i det mindste forstå det og se formålet med det.

Jeg håber din tæve klarer den og jeg tror da absolut ikke der er nogen der sidder og griner og peger fingre over ilderhvalpe der ikke får nok mælk fra derse mor... :S

Barky

Citat fra: Cille Dato  7. Maj 2012, kl. 12:57
Nu ved jeg ikke om der er slette mere herinde.
Men det er altså ikke alle der gider fortælle alt på skrift, måske igen fordi det så tit herinde bliver misforstået.
Flere folk undre sig stadig over hvorfor mange avlere holder tingene ind til kroppen, og det her er så en af grundene.

Jo man kan godt stille spørgsmål,men det er altså nogen der svare mega flabet altid, og den der nananana i dare you pis...ikke???
Så får man ikke det vilde lydt til at svare på noget som helst.

OG i igen har været så dygtige til at få folk til at trække sig....mangler en ironisk klappe smiley

Jeg ved godt at mine indlæg igår har været ret grove i tonen. Jeg sendte også mig selv i seng.
Der var ingen som gav et svar udover "Hvorfor ikke?"
Og når man gør noget som i mine øjne er uetisk og svarer med "Hvorfor ikke?", så kan det godt ramme nogen knapper.


Citat fra: Cille Dato  7. Maj 2012, kl. 12:57Men så skal jeg da med glæde ligge mig ned så i kan kaste videre.
Jeg laver også en angora + angora.
Og her er hvorfor, dvs så behøver i jo så ikke kaste videre efter jeres egen udsagn da i får grunden osv.... men lad os se om i holder den :fnis:

Jeg gør det,fordi jeg faktisk er lidt nygerrig over mange ting, og jeg ved at de nu i Holland har tæver der selv passer hvalpe til de er 3 uger.
Så dernede har de udviklet deres tæver, og forsætter med at forbedre dem.(ve4d at tage efter tæver med god mælk)
Men jeg vil gerne se hvis man tage en tæve fra en tæve som har haft mega god mælk om den giver det videre, og om alle afkom faktisk bliver angora.
Plus om de gider passe dem eller ej, for en af tingene er jo også at de ikke altid har moder instinkt..... det ved jeg så allerede at min har,for hun har nusset om de små, og de andre i løbegården.

Jeg har back up plan til min tæve, men den bliver først sat i brug hvis hun ikke selv kan give mælk.
Hun skal ikke bo sammen med anden tæve, for så virker mit forsøg ikke.
Så kan man ikke teste om det hende eller den anden der giver de små mælk (der vil så være vejning flere gange hver dag)
Med det samme jeg kan se der ikke er mælk,vil de små blive flyttet og min tæve bliver snittet

Jeg kan sagtens følge at det er uetisk og jeg har også vendt det i meget lang tid ,men andre folk laver også noget jeg synes er meget uetisk (linjeavl/indavl)....det værre i mit hovede pga andre defekter der eventuelt kan komme....men det er anden diskution ;)
Men for mit vedkommende er det her et forsøg,og det noget jeg har villet gøre i mange år.... men først når jeg mente jeg havde alt på plads.
Det er ikke en "leg" man kaste sig ud i for sjov eller uden at man har tænkt over tingene.

Når det så er afprøvet, så kan i jo enten grine og pege fingere, eller jeg kan sidde og juble over at min tæve kunne.
Det vil tiden vise hvem af os der kan være glad over at få ret

Tak.
Tak fordi at du besvarede Hvorfor og Hvordan ift. din angora+angora parring. Det viser at du både tænker dig om og ikke gør noget uoverlagt ift parringen.
Jeg håber virkelig at du vil dele dine erfaringer med parringen og kuldet og hvalpene med os herinde. Så både hvis det virker, eller ikke virker, at vi får delt erfaringerne ud til alle, og er med til at oplyse folk.

Det er noget helt andet, hvad du beskriver her, end "Hvorfor ikke?" og kan slet ikke sammenlignes og indgyder ikke til tanker om useriøsitet.
Og det betyder meget for mig at du gad sætte dig ned og formulere dine tanker omkring det.
Jeg sætter virkelig pris på det. Og jeg håber sådan at det lykkes for dig!
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Cille

Tak.
Min plan var også at fremlægge alt omkring det....både det gode og det dårlige.
Jeg er selv meget spændt på det her, men jeg forventer så det værreste...det man jo nødt til inden man hopper ud i det.
Men så kan jeg jo så godt ligge min parring online herinde, for havde ikke gjort det, da jeg vidste det gav en smule ballade.

Og nybegynder hvis i kigger med, at det ikke parringer man kaster ud i for sjov, og man skal have ret god kendskab til av

AlisVolatPropiis

Hvad jeg bare ikke bryder mig om er tanken om Culling blandt ilderhvalpe...det giver mig kuldegysninger helt ned at ryggen :/

Anne

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato  7. Maj 2012, kl. 14:16
Hvad jeg bare ikke bryder mig om er tanken om Culling blandt ilderhvalpe...det giver mig kuldegysninger helt ned at ryggen :/

Hvem snakker om culling?? (kan ikek lige finde det)

Dyrenørden

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato  7. Maj 2012, kl. 14:16
Hvad jeg bare ikke bryder mig om er tanken om Culling blandt ilderhvalpe...det giver mig kuldegysninger helt ned at ryggen :/

Hva er culling?