Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Ekstra tand

Startet af Amazing Ferret, 29. September 2012, kl. 18:30

Amazing Ferret

Jeg har lige opdaget at Bazooka har en ekstra tand i overmunden  :S
Jeg har tjekket de andre hvalpe fra kuldet og de har ikke noget heldigvis

Jeg ville lige høre om nogen af jer at oplevet at den ekstra tand sidder der hvor hans sidder. Den sidder lige ved hans venstre hjørnetand for oven




Eliza

Det plejer jo for det meste kun at være hvalpetænder der ikke falder ud, men det ligner den der jo ikke rigtig. Men har hørt om en ilder der skulle have en ekstra tand ved siden af en hjørnetand, men har ikke set den, men synes dit billede lyder som den beskrivelse jeg fik.

Det er jo så højst sandsynligt arveligt.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Det ligner lidt da Kenzo var hvalp og skiftede sine hjørnetænder. Der havde han en kort periode hvor han havde to hjørnetænder. Den "ekstra" som var den nye tand sad fuldstændig som Bazokas og så snart hans hvalpetand var løs pillede jeg den ud og den nye rettede sig pænt på plads igen.

Det kan ikke "bare" være det der sker?

Amazing Ferret

Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 30. September 2012, kl. 11:12
Det ligner lidt da Kenzo var hvalp og skiftede sine hjørnetænder. Der havde han en kort periode hvor han havde to hjørnetænder. Den "ekstra" som var den nye tand sad fuldstændig som Bazokas og så snart hans hvalpetand var løs pillede jeg den ud og den nye rettede sig pænt på plads igen.

Det kan ikke "bare" være det der sker?

Nej den tand er kommet for nyligt. Han har skiftet tænder

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Amazing Ferret Dato 30. September 2012, kl. 11:36
Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 30. September 2012, kl. 11:12
Det ligner lidt da Kenzo var hvalp og skiftede sine hjørnetænder. Der havde han en kort periode hvor han havde to hjørnetænder. Den "ekstra" som var den nye tand sad fuldstændig som Bazokas og så snart hans hvalpetand var løs pillede jeg den ud og den nye rettede sig pænt på plads igen.

Det kan ikke "bare" være det der sker?

Nej den tand er kommet for nyligt. Han har skiftet tænder

Okay, kunne jo være at han havde været lidt sen om at skifte. Men ja så er det godt nok lidt pudsigt med en ekstra tand der.

Amazing Ferret

Citat fra: Eliza Dato 30. September 2012, kl. 10:50
Det plejer jo for det meste kun at være hvalpetænder der ikke falder ud, men det ligner den der jo ikke rigtig. Men har hørt om en ilder der skulle have en ekstra tand ved siden af en hjørnetand, men har ikke set den, men synes dit billede lyder som den beskrivelse jeg fik.

Det er jo så højst sandsynligt arveligt.

Jeg har skrevet til Daniela for at høre om der har været lignende tilfælde i den linje....og hvis jeg vælger at lukke linjen, så er det ikke pga en tand  ;)

Amazing Ferret

Jeg har fået svar fra Daniela og hun har aldrig set sådan en ekstra tand. Så det burde ikke være noget der er arveligt

Eliza

Men er der ellers problemer med tænderne i linjen, altså at de ikke taber deres hvalpetænder? Tænker de sorte jo har noget med tænderne i forvejen, altså de misfarvninger som han jo også har.

Det kan stadig være arveligt selvom det ikke opstår så tit, men spørgsmålet er vel om det har nogen betydning for ilderen? det ser jo ikke sådan ud som den er på billedet.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Amazing Ferret

Citat fra: Eliza Dato  1. Oktober 2012, kl. 11:01
Men er der ellers problemer med tænderne i linjen, altså at de ikke taber deres hvalpetænder? Tænker de sorte jo har noget med tænderne i forvejen, altså de misfarvninger som han jo også har.

Det kan stadig være arveligt selvom det ikke opstår så tit, men spørgsmålet er vel om det har nogen betydning for ilderen? det ser jo ikke sådan ud som den er på billedet.

Det med misfarvningen er jo ikke kun de sorte og der er vist ingen der rigtig ved hvad det kommer af.
Jeg har ikke oplevet problemer med tænderne og den tand Bazooka har her giver ham ingen problemer

Line

Misfarvning på tænderne kan fx skyldes mangel på vitaminer/mineraler i en bestemt periode af deres liv.

Amazing Ferret

Citat fra: Line Dato  1. Oktober 2012, kl. 15:09
Misfarvning på tænderne kan fx skyldes mangel på vitaminer/mineraler i en bestemt periode af deres liv.

Hmm det giver ikke helt mening. Jeg har tit set at måske et par stykker fra et kuld har det men andre har det ikke. Og de har fået det samme at spise

lille_jill


Line

Bare fordi man er søskende kan man sagtens have et forskelligt behov. Det ser vi jo også hos mennesker. Fx har jeg brug for mere d-vitamin end min søster har.

Amazing Ferret

Citat fra: lille_jill Dato  1. Oktober 2012, kl. 17:40


Samme koncept?

Jill det ligner dog en ekstra mælketand...jeg tror ikke det er helt det samme
Den tand Bazooka har ligner en ekstra hjørnetand som ikke er vokset helt ud

CMS

Jeg har kun 1 gang tidligere hørt om en ekstra hjørnetand (fuldstændig som du viser/beskriver). De små ekstra mælketænder hører man lidt oftere om. Den med hjørnetanden, jeg kender, kommer fra en linje, hvor man ved, der er ekstra tænder (de små), men det er vist første gang dette er forekommet.
Mange hilsner Christina