Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Tip til hvad penicillinpiller kan blandes op med?

Startet af Stinnag, 29. September 2014, kl. 10:17

Stinnag

Min gamle herre på 6½ er sat på penicillin kur. De første par dage har han spist den knuste pille blandet op i lakseolie, men nu vil han ikke spise det. Har også prøvet med mayonaise, men det fungere slet ikke.

Har I nogle ideer til hvad jeg kan blande det op med?


Barky

Jeg plejer at være den onde madmor som bare stopper pillen i halsen og giver olie bagefter.
Mayonaise er rigtig usundt for ham, så det ville jeg slet ikke prøve. Men de kan godt lide zoolac som kan købes hos dyrlægen og apoteket og i dyrebutikker. Eller multivitamin pasta fra Gimpet. Det kan også købes i dyrebutikker. Og det er meget sundere for dem.
Zoolac er iøvrigt et middel som samler maven og skaber en sund bakteriekultur i maven. Det bliver brugt til diarre og opkast. Men det smager rigtig godt synes langt de fleste ildere.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

mette11

Jeg er også blevet ond og smider pillen i halsen på dem - hvis de ikke spiser den med olie. Vitaminpasta kan også bruges. Eller æggeblomme (bare husk at de ikke må få for meget, så hvis han skal have medicin hver dag, så skal det bare være i en lille smule og ikke i en hel blomme ;) ).

Cille

Knus pillen, tag en gærtablet til katte og knus den oveni og bland det langsomt op med lidt vand og så i en sprøjte (selvfølgelig uden kanyle) og så giv ham det i munden.... mine elsker det og sidder faktisk og tigger efter mere

Mewz

Jeg plejer at dele pillen i to (ofte er det jo bare en halv pille om dagen), og stoppe den kvarte pille ned i lidt vitaminpasta og lade dem spise direkte af tuben. Det har jeg aldrig haft problemer med.
Ellers knus og server med lidt Ferretone eller en smule æggeblomme. Selvfølgelig ikke æg hele tiden.

~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

AlisVolatPropiis

Julia man må ikke blande penicillin og zoolac :) da zoolac'en går ind og påvirker de svampe som penicillinen jo er :) men da penicillin ofte ødelægger tarmflora'en er det en god ide at give, men forskudt af medicinen :)

Jeg blander mit med vitaminpasta...jeg har opdaget de ikke vil have de sidste lidt større klumper med når det er olie..men med vitaminpastaen binder det sig mere rundt om det knuste pille :) Jeg bruger en pilleknuser fra apoteket :)

Anne

Blander også med vitaminpasta og en lille smule olie, og som Trine siger skal zoolac og penicillin gives forskudt - mener det er med mindst ½ times mellemrum. God bedring med ham :)

Angående Mayonaise, så kommer det jo lidt an på hvilken det er, da ren mayonaise er olie, æg og eddike. Selvfølgelig ikke det sundeste for dem, men heller ikke det aller værste (sagde hende der med sin første ilder puttede antibiotika i vingummi)

Stinnag

Mange tak for de mange svar :-) Jeg endte med at knuse den kvarte pille med en morter, og så blande det op i lidt mere af lakseolien, da han pludselig godt ville spise det alligevel. Jeg tror hans mave er rimelig robust, da det godt nok er meget olie han har fået de sidste par dage, uden at han har haft tynd mave  :o

Hans hoste er heldigvis forsvundet, så nu må vi se om vi så slipper for en scanning - og han er blevet ret så hyperaktiv... så nu har jeg en kamp med at få ham til at holde sig fra mine garnnøgler... men det er da det mindste problem at have  ;)

Anne


DanHansen

Hej,

Jeg kan se det er noget siden denne tråd er blevet lavet, men synes det er så relevant en problemstilling at jeg gerne ville komme med et par forslag. Vi har selv måtte forsøge os frem og har fundet følgende bedst:

1. Mavesårsmedicin, antibiotika knust mellem 2 skeer eller som forslået herinde i lille morter. Blandes op i Lurpak smørbar. Rør rundt til det bliver flydende. Tager et halvt minut ca. Brug ikke for meget, men heller ikke for lidt. Vi brugte hvad der svarer til ca. 1-2 skjorteknapper. Vi har brugt denne metode flere gange med forskellige af vores ildere så det er altså ikke en individuel løsning. Tag lidt på fingeren og "put" det på munden/læberne af din lille ilder og så skal de nok få øjnene op for det.

2. Det eneste fornuftige alternativ vi har fundet er det samme som I også selv skriver om, nemlig olie og vitaminpasta. Men, vi har også gjort os den erfaring at vores lille ilderpige pludselig ikke ville spise sin vitaminpasta fordi hun kunne smage medicinen igennem, og det er noget skidt! Vitaminpastaen mener jeg er vigtig, især i et sygdomsforløb.

Venligst
Familien Hansen