Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Øretatovering af ilder

Startet af NemoToft, 20. Januar 2009, kl. 22:27

NemoToft

Hej.
Mine små ilder basser er selvfølgelig alle chipmærket. Idag er Gixxer blevet kastreret og vi valgte at få ham øretatoveret. Normalt bliver katte tatoveret med 3 bogstaver og 3 tal. Det første bogstav fortæller hvilket årstal tatoveringen er lavet. De næste 2 bogstaver fortæller hvilket dyrehospital der har lavet tatoveringen. De 3 tal fortæller hvor hvor mange tatoveringer der er lavet siden 1 januar det pågældende år, på dyrehospitalet. Ved katte kan alle 6 bogstaver/cifre stå i samme øre. Det kunne så ikke lade sig gøre i et ilder øre. Så det er delt op, med tre bogstaver i det højre øre og 3 tal i det venstre øre.
Er det ikke lidt sejt? Nu kan alle se, at det er en totalt tam ilder, med en bekymret mor. Hvis han altså er så uheldig at blive væk fra mig. Det Dansk Katteregister tager alle dyr der er chipmærket eller øretatoveret. Det koster 110 kr at komme i registeret.










Det er meget tydeligt nu. Men jeg har også barberet en del hår væk, som jo kommer ud igen. Jeg skal nok sende billeder, af det endelige resultat.


Hvad syntes i?

Knus Dolly.

tzari

Skide god ide  :dans:

Få det udbredt du har en mission  :ja:
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Namilla

Jeg synes også det er en rigtig god ide... det største problem tror jeg bare ligger i, at det nok ikke er mange mennesker der tør at nærme sig en ilder, hvis de ser en... mange mennesker ved jo ikke, at de kan være kæledyr...
Men bliver en øretatoveret ilder fundet, så er chancen så meget desto større for at den kommer hjem til sin ejer!

NemoToft

Du har absolut ret i, at der ikke er ret mange Ikke-Ilder-Mennesker der frisk går hen til en ilder. Men man har da lov til at håbe. Jeg er også spændt på, om den bliver synlig, når pelsen vokser ud igen.

Julie Stuhr


Amazing Ferret

Jeg synes øremærkning er en dum ide

Min gamle kat blev øretatoveret og efter et par år forsvandt det....chipning er meget bedre

NemoToft

Hej.
Helt ærligt. Jeg er altså en tåbe, til det med de billeder. Jeg er ved at forsøge at genskabe dem  :lol:
En øretatovering i et katteøre med meget mørk eller sort hud. Det kan være rigtig svært at lave knald godt. Men hvis din kat har et brunt eller lyst øre, så skal tatoveringen da gerne holde forever. Jeg ville da snakke med dem der har lavet tatoveringen. De må lave den om, hvis det er dem der ikke har været gode nok.
Tatoveringen i Gixxer's øre, kommer ikke til at forsvinde. Den er lavet med en almindelig tatovørpen og med almindelig sort tatovørblæk til mennesker. Nogle bruger stadig en tang, de klemmer øret med og så tvære farvet pasta eller flydende farve ned i de sår tangen har lavet. Det er lidt mere usikkert, hvor god en farvning man får, før der er gået en måned eller to.
Og en chipning er jo fantastisk. Det er uhyre sjældent, at en chip holder op med at virke. Men det kan ske :) Og den kan ikke ses udefra. Man skal have fat i en scanner, for at læse den.
Mine er selvfølgelig også chippet  :love:
Knus Dolly.

Amazing Ferret

Min kat havde lyse ører, men som menneske tatoveringer fader de med tiden....og på den anden side har ildere meget mindre øre end katte og selv med en kikkert er det svært at se det

NemoToft

Ja, selvfølgelig falmer tatoveringer. Sådan er livet. Men den skal nu gerne kunne holde de første 10 år. Og med garanti i et lyst øre. Ja, det er småt i et ilder øre med plads  :lol: Men det blev ganske flot. Og man kan sagtens se det uden kikkert  8)
Håber du kan se den en dag.

Emmadyhr

Jeg syndes det er en god idé med de tatoveringer i ørne på katte.Det er også et must hvis man vil udstille.De skal havde endten chip eller tatto i sådan et tilfælde.Men jeg ville ikke bruge det til ilder.Deres øre er for små og så ser det ikke så kønt ud når man udstiller med sine dyr.
Men skide god idé..Bare ikke noget for mine dyr!!

Malene

Jeg ville nu heller ikke få det på mine ildere. Idéen er da god, men jeg tvivler på at folk ville lække mærke til det, når ildere er så små og så tæt ved jorden at man ikke kan kigge dem ind i øret fra siden + plus at ildere jo ikke ligefrem er kendte for at sidde stille i længere tid ad gangen.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Namilla

Jeg kan nu stadig se nogle fordele i det... vi kan jo bare kigge i fremlysningerne...det sker flere gange om året, at tam-ildere findes og bliver taget ind... det er ikke altid at de mennesker der tager dem ind, lige får dem scannet for, om de har chip (fordi de måske mest ønsker at beholde ilderen selv)... men er der tatovering i ørerne, så er man ikke i tvivl!... står man med sådan en ilder, så er der ingen der kan være i tvivl om, at ilderen er tam og at den har en familie et sted...

Soelberg`s SUN ferret


Ja jeg ville ikke bruge tatoveringen, men sådan er vi jo så forskellige heldigvis SS.

Nogen der ved om det evt. trækker ned ved en udstilling ??. Syntes jeg var rart at vide, hvis andre får samme ide med en øretatovering, og også bruger dyret på udstilling.

tzari

sådan så er de rigtig oploadede lagt i første indlæg for dig. Så er der kun et billede der er småt endnu  8)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

NemoToft

Hej Vivian.
Tak for hjælpen.
Næste gang du er i Nordjylland, så må vi vist rende sammen. Så jeg kan få noget Nørde viden  :lol:.

Ang tatovering, så ved jeg ingenting om, det kunne trække ned ved en udstilling. Måske vokser pelsen i ørerne så meget ud, at man overhovedet ikke kan se tatoveringen bagefter. Det bliver spændende. Gixxer, skynd dig at skifte til sommerpels  :love:

Knus Dolly.