Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Kastration

Startet af Majbritt, 23. Oktober 2008, kl. 12:51

Majbritt

I går var min Eddie-dreng så inde og få bollerne fjernet.
Faktisk da jeg var på vej til dr. dyr med ham, fik jeg totalt dårlig samvittighed, og har siden gået og tænkt om der i det hele taget er en rigtig god grund til, at han skal igennem denne operation.
Er der egentlig det?
Jeg er stadig plaget af helt vildt dårlig samvittighed. Men han har det godt, og er i fuldt 4-spring og karter rundt efter Bella og æder som et svin.

Namilla

Vi er allesammen forskellige, men når man ikke skal avle, så synes jeg der er flere gode grunde til at kasterere sine hanner...
1: Lugten... en han i fuld brunst lugter mildest talt ikke særligt godt, så hvis man skal dele stue med dyrene (og også gerne vil have gæster), så mener jeg det er en ganske god grund...omend den er lidt egoistisk...de afmærker gerne alle steder, hos mig var det gerne mine fodlister og dørtrin det gik ud over, så de var totalt gule og klistrede...
2: Hanner i brunst har som regel kun 1 ting i hovedet...derfor kan de tabe sig temmelig meget i brunst perioden, disse store udsving i vægten undgår man ved at kasterere. (selvom der dog normalt også kan være forskel på sommer og vinter-vægt...)
3: Hanner i brunst kan være voldsommere (bide mere, være mere aggressive overfor andre dyr, de kan også finde på at "parre andre hanner).
Alt i alt kan hanner i brunst være ret tossede i hovedet, fordi de kun har tøsebørn i tankerne, så med mindre de skal bruges til avl, synes jeg at det er bedst for hannen, at kasterere ham...
Men vi er forskellige, og der er ganske givet andre der har andre meninger...

Amazing Ferret

Jeg vil give Namilla ret :D

Jeg har selv en tidligere avlshan som i grunden godt kunne blive snittet, men jeg har valgt at lade være fordi jeg gerne vil beholdes hans form...altså størrelse. Ja han taber sig i brunstperioden, men han er nu ikke en af de værste. Han er forholdsvis rolig hele året, uanset brunst eller ej. Og jeg kan sagtens holde hans lugt ud.

Men jeg synes lidt det er en smags sag og du skal bestemt ikke have dårlig samvittighed

Anne

sundhedsmæssigt er der ikke tvivl om at det er bedst at udsætte kasteration så længe som muligt, men når det er sagt vil jeg give de andre ret.

Namilla

Ja, man bør jo ikke kasterere før ilderen når de 6 mdr, og gerne ældre, men pointen er jo at ilderen skal være udvokset...så der er ikke mere pointe i at vente 2 år end 9 mdr. mener jeg ikke, ilderen skal bare være udvokset... mine er alle kastereret da de begyndte at gå i brunst, da jeg også skulle holde ud at leve med dem... men derfor er det selvfølgelig bedst at vente så længe man kan...Jeg har pt. en viril han, og selvom han ikke er i brunst længere, så kan jeg tydeligt lugte når jeg har haft ham oppe... så han skal også kastereres hurtigst muligt...

Selve operationen er selvfølgelig ubehagelig for ilderen, men jeg synes det opvejes af alle fordelene ved det..

Majbritt

Tak for jeres svar. Jeg har det lidt bedre nu. Dog er der jo tvivl om hans alder, da jeg har hentet ham på dyreinternatet. Men deres dyrlæge mente, at han var klar til kastration, og jeg jeg synes også, at han temperamentmæssigt er for rolig til at være teenager. Jeg tror, at han min. er på Bella's alder (feb. 2008).
Han er bare sådan en dejlig dreng, og hver gang jeg ser på hans barberet understel, så bliver jeg lidt trist  :(

Namilla

Pelsen vokser jo ud igen... og når du siger, at han slet ikke har været hindret af operationen (han var frisk med det samme skrev du), så synes jeg slet ikke der er grund til at have dårlig samvittighed... Jeg synes det er en naturlig ting at gøre, fordi der er så mange "fordele" ved det... Nej, det er selvfølgelig ikke naturligt, men vores dyr lever altså også langt fra naturligt... for mig er den væsentligste faktor lugten, for jeg synes i hvert fald ikke at brunstige hanner er til at have indendørs...