Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Hvor mange har (eller har haft) en hørende silver?

Startet af Anne, 3. Juni 2009, kl. 14:49

Eliza

Ej Erika nu må du stoppe.. jeg synes det er et relevant spørgsmål, men du gør ikke andet end pege fingre og sige hvad med dine egne??? Nu er det jo en kendt ting at silvere og ildere med aftegn er i højere risioko for at være døve og så går jeg da ud fra at man som opdrætter af disse netop er interesseret i at få avlet det væk, herunder delvist døve? Jeg kan da godt forstå man ikke har lyst til at bedøve sine dyr, men måske det er en nødvendighed for netop at være sikker når man har højrisiko farver i avl. Men det kan være der er andre måder at sikre det på, som jeg ikke har tænkt over/kender, da det jo ikke er farver jeg bruger det meste af min tid på? Man kan ikke sige at så burde alle de andre også gøre det ellers gider jeg heller ikke, på den måde får man aldrig avlet defekter væk.

En ilder i naturen er jo ikke født døv, det er en arvelig defekt der er opstået med tiden ved en mutation og som man ikke har været opmærksom på (måske været ligeglad med) og derved er den blevet mere og mere udbredt.
Når man så vælger at avle på linjer uden aftegn og fancy farver mindsker man risikoen for at den defekt skulle være i disse linjer. Samt når man tager vildildere ind over så nedbringes risikoen yderligere. Jeg har aldrig sagt at der ikke kan findes defekter i vildfarvede linjer.

Cille: det lyder virkelig hårdt at være avler af silver  ;) men jeg synes virkelig ikke at det er så svært, hvad er jeres handlingsplan for det avl i laver, hvilke tanker ligger der bag parringerne? svarene vil jo vise at der faktisk bliver tænkt rigtig meget over det og at der bliver gjort noget for det. Jeg kan godt se at tingene bliver en smule bedre men der er jo stadig lang vej igen og det handler vel om hvordan man har tænkt sig at nå målet?

Det var egentlig ikke fordi jeg gad diskutere silver avl, jeg ville bare høre nu der er sådan en fin tråd om man vidste om de var fuldt hørende?

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Cille

Hvad forventer du af svar... jeg har jo svaret at vi gør nøjagtig det samme som dem med almindelige farve.. får nye dyr ind, og i mit tilfælde er det tit noget almindeligt(farvemæssigt) jeg putter ind over en af "de Fancy" farvet.
Jeg har foreksempel bestilt 3 nye dyr i år, som ikke er "fancy", men skal ind over de linjer jeg har gang i.... og det er da det samme som dem du anser som værende ok avler at de gør... forskellen er jo netop bare farven, og at de er dine veninde ;)

Anne

#47
Et eller andet sted synes jeg da det ville være fair nok at ALLE testede deres dyr for døvhed. For selv om risikoen måske er højere i silver, så er den hellige gral jo ikke vel forvaret for os andre.

Jeg har lige fået alle mine øjenlyst, men det var selvfølgelig mest dem til avl jeg var interesseret i at vide hvordan det står til med. Jeg kunne godt overveje at spørge til en høretest til dem også, selv om jeg i hvert fald midlertigtig er kommet frem til at de begge lader til at høre fremragende, og jeg ikke synes pengene er der, men jeg har helt klart haft tanken, og jeg synes ikke man bare kan gå ud fra ens dyr er fantastiske, uanset farve. Men jeg synes dog også at hvis man har en variant man ved der kan have specifikke problemer, så bør man selvfølgelig undersøge dem, når man nu ved hvad man skal kigge efter.

Nina_eliz

Opp igjennom årene har vi hatt en del silvere, 8 stk totalt. Nå har noen av dem gått bort, men alle vi har hatt har og hadde god hørsel!
Vi fikk et silver kull i 2010, der kom det 3 silvere og alle de hadde god hørsel også.