Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Kasteration

Startet af blxndie, 28. Januar 2014, kl. 14:44

blxndie

Jeg har fået en ny han ilder for min dame ku' ha' lidt selvskab og en og lege med men alt hva' han gør er og prøve og parre hende og hun er fyldt med sår i nakken. Så nu har jeg besluttet mig for at han skal kastereres.
Så jeg tænkte på hvordan foregår det? Hvor lang tid går der inden alle hormonerne er ude af kroppen og han stopper med og parre hende konstant?
Så har jeg også hørt noget om et implant. Men hvad er det for noget, og hva gør det?

Malene

En kastration foregår ved at dyret bliver lagt i narkose, evt. bliver området barberet, og så bliver testiklerne fjernet gennem et lille snit i pungen, som bliver syet og/eller limet sammen.
Suprelorinimplantatet er en kemisk neutralisering. Det bliver sat ind på samme måde som en chip, men kanylen er lidt større og der er nogle der vælger at lokalbedøve inden. Afhængigt af flere faktorer, så skulle det gerne holde omkring 2 år.
Der er fordele og ulemper ved begge ting, men en af de ting jeg synes man bør hæfte sig ved, er at (især tidlig) kirurgisk neutralisering giver en øget risiko for binyrekræft og den bedste livsforlængende behandling for binyrekræft er (sjovt nok) suprelorinimplatater. Personligt ville jeg vælge et implantat, for der er den største ulempe kun det økonomiske (i og med at det ikke er permanent), og du kan jo altid vælge at kirurgisk neutralisere på et senere tidspunkt.
Hvornår effekten sætter ind, må du have en anden til at svare på. Det kan jeg ikke huske og jeg er for doven til at søge efter det lige nu :P Jeg mener det er omkring 8 uger, men det må du altså ikke hænge mig op på og jeg håber der er en der kommer og retter mig :P
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

mette11

Jeg tror at det er forskelligt hvor hurtigt det virker, men en forbedring skulle gerne ses i løbet af et par uger ;) Jeg har selv valgt at give mine implantater til at starte med og neutralisere dem så kirurgisk når de er ældre og deres implantater ikke virker mere (eller det er planen pt. men jeg overvejer at give et implantat mere)

blxndie

Så hvis han får implantet går "parre lysten" så væk?

Malene

Citat fra: blxndie Dato 28. Januar 2014, kl. 20:03
Så hvis han får implantet går "parre lysten" så væk?
Ja, det vil tage ham ud af brunst og forhindre ham i at gå i brunst så længe det virker, ligesom en alm. kastration, så han ikke længere har trang til at parre hans veninde, markere osv. :)
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

blxndie

Okay mange tak det var lige det jeg var ude efter!  :)

Shamua

Mener fabrikanten skriver at det virker 4-8 uger efter det er sat i, når det er det store implantat. Der er ikke særlig mange der får sat det i sine dyr. De fleste bruger de små implantater. Synes erfaringerne viser 1-5 uger før det virker 100% :)

Vh. Marianne