Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Guide til beskæring og skalering

Startet af Malene, 1. Oktober 2008, kl. 18:31

Malene

Pixlr er et online billedredigeringsprogram, der er 100% gratis at bruge, så man er fri for at downloade et program man måske sjældent bruger.
Det der står i parantes angiver genvejstasterne.

Beskæring
1. Tryk på File > Open (Ctrl + O) > Vælg det ønskede billede > Select
2. Tryk på Crop tool (C) i værktøjskassen.
3. Vælg området der skal beskæres med musen.
4. Hvis det ikke blev helt som du ville have det, kan du trykke på Edit > Undo (Ctrl + Z) og prøve igen.

Skalering
1. Tryk på File > Open (Ctrl + O) > Vælg det ønskede billede > Select
2. Tryk på Image > Image size > Vælg den ønskede størrelse.
Bemærk: Hvis det er til Ferretopia skal bredden (width) stå til 640 pixels.
3. Tryk på OK og du er færdig!



Adobe Photoshop er et mere avanceret billedredigeringsprogram og prisen er selvfølgelig også derefter, men der er stadig en del der har det *host host*.
Det der står i parantes angiver genvejstasterne.

Beskæring
1. Tryk på Fil > Åbn... (Ctrl + O) > Vælg det ønskede billede > Åbn
2. Tryk på Beskæringsværktøj (C) i værktøjskassen.
3. Vælg området der skal beskæres med musen.
4. Dobbeltklik på det lyse indrammede område.
5. Hvis det ikke blev helt som du ville have det, kan du trykke på Rediger > Fortryd (Ctrl + Z) og prøve igen.

Skalering
1. Tryk på Fil > Åbn... (Ctrl + O) > Vælg det ønskede billede > Åbn
2. Tryk på Billede > Billedstørrelse... (Ctrl + Alt + I) > Vælg den ønskede størrelse.
Bemærk: Hvis det er til Ferretopia skal bredden stå til 640 pixels.
3. Tryk på OK og du er færdig!
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Anne

Jeg håber det er ok at jeg lægger min guide her også. Hvis ikke så slet den ;)

Her er en guide til hvordan man selv resizer og beskærer billeder.

For at kunne følge denne guide skal man bruge programmet irfanview, som er et lille program der ikke fylder ret meget og som er fri af spyware og andre uhyrligheder. Det er et hurtigt program som er super til grundlæggende og hurtig billedredigering.

Programmet kan hentes her: http://www.irfanview.com/ under download


Når programmet er hentet er det tid til at gå i krig
:D

Billedet åbnes i irfanview enten ved at højreklikke på billedet og vælge åbn med irfanview (som vist på billedet) eller man kan åbne irfanview og åbne billedet der igennem



[size=150]hvordan man gør et billede mindre (ingen beskæring)[/size]

Når billedet er åbnet så gå op i "image" og vælg "resize/resample" (ctrl+r)


Sæt width til 640 og hvis billedet er de rigtige dimentioner vil height automatisk stille sig til 480. Hvis billedet er 640x480 så vælg ok. Hvis ikke så gå til guiden for hvordan man beskærer billedet (og lad være med at gem nu hvis det ikke er 640x480).


Og gem så billedet


[size=150]Hvordan man beskærer et billede[/size]

Når man skal beskære et billede er det rart man kan se hele billedet så derfor tryk på forstørrelsesglasset med en minus i menubaren indtil man kan se hele billedet


Hvis det er et stort billede kan man vælge at skære et stort stykke af baggrunden af hvis man vil, hvis billedet ikke er så stort så kan man selvfølgelig ikke det. Mit billede er ret stort så jeg laver en stor beskæring for at komme tættere ind til motivet og skære det overflødige af. En god beskæring kan betyde alverden for et billede.

Beskæringen laves ved at man med musen trækker en firkant rundt om det ønskede motiv, denne kan gøres større eller mindre ved at trække med musen i siderne og hjørnerne. Når man har trukket en firkant man er nogenlunde tilfreds med så vælger man "edit" og "crop selection" (ctrl+y)


billedet er nu beskåret til den firkant man havde trukket, men det er ikke nok for billedet skal jo ende med at være 640x480 pixels.

Gå derfor ind i "image" og "resize/resample" (ctrl+r)
Stil width til 640, hvis height bliver over 480 så vælg ok, bliver den under så stil i height til 480 sådan at width bliver over 640.
Det er meget vigtigt at billedet er lidt større end et endelige resultat i stedet for lidt mindre da vi jo skal skære noget af!!!

På billedet her bliver height 567 når width er 640, det er fint da 567 er større end 480 så jeg vælger ok.


Nu skal jeg have billedet til at fylde 640x480.
Det gør jeg ved at jeg igen trækker en firkant med musen i billedet. Jeg trækker firkanten helt ud til siderne i bredden da den jo allerede er 640 (hvis det er højden der er rigtig trækker man selvfølgelig derop i stedet).

Oppe for oven kan man se nogle tal der ændrer sig når man trækker i sin firkant, de angiver pixels i det markedere område, smart ikke!
Det er tallene mellem semikolonerne ( ; ) man skal se på med et x imellem, tallene før og efter semikolonerne er ligegyldige i denne sammenhæng.
Så hvis man har trukket sin firkant helt ud til kanterne i bredden vil denne nu stå som 640 x et eller andet. Man skal så trække i den nederste kant og den øverste kant i firkanten indtil man rammer 480 i højden.

Når dette er gjort vælger man igen "image" og "crop selection" (ctrl+y)
(som i kan se på mit billede står der for oven i det blå nu 640x480)


Billedet er nu beskåret, tillykke :D
Se så at få det gemt og lagt på forum eller sendt det til fotokonkurrencen :D



er der spørgsmål så stil dem endelig :D