Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Fritte pige søges :)

Startet af Nicoline, 31. August 2011, kl. 15:00

Amazing Ferret

Citat fra: Malene Dato  2. September 2011, kl. 01:23
Nej, der er ikke mange opdrættere der vil sælge til en så ung, men jeg tror nu godt at Nicoline kan vise at hun er seriøs, ved at tage ud og møde nogle ildere og deres ejere og komme og kigge på en udstilling. Jeg er sikker på at hvis hun kontakter en i forvejen, at hun så har et sted at være hele dagen og personen vil introducere hende for nogle mennesker :)
Og måske der så er en seriøs opdrætter der vil overveje at sælge hende en hvalp næste år, hvis det er en hvalp hun helst vil have :)

Så man er altså ikke seriøst hvis man ikke vil sælge hende en hvalp :S :S :S

Anne

Arh det synes jeg nu kommer an på hvor meget hendes mor engagerer sig i det. Jeg synes man skal have en chance for at bevise sit værd uanset alder. Tænk på Julie herinde fra, hun var altså kun 15 da hun fik sine første, og jeg  tror langt de fleste anser hende som en god og dygtig ilderejer.

Men selvfølgelig er der nok ingen der vil sælge til en i den alder før de føler de kender hende og er helt siker på at forældrene faktisk er med og ikke kun har givet lov.

Nicoline, du må læse på fora og nettet og tage ud med din mor og møde folk, hvis du er villig til at lære og din mor er med i det så skal du ikke opgive at få lov at købe et opdrætterdyr på et tidspunkt.

Dark Crystal Ferret

#47
Nu har vi en grænse på 18 år i vores opdræt. Og jeg er enig med Amazing i at det ikke er normalt nogle sælger til unge under 16 år ofte ældre. Også derfor sætter man forældre på som ansvarlige for den pågældende ilder. Lige så er jeg enig med Anne i at "mor" skal være mere inde i dette før salg.
Men det er begge ting man kan finde ud af hos en evt. opdrætter.

Personligt sidder jeg og bliver helt glad over vi for en gangs skyld har en ung her der virkelig viser hun ønsker at undersøge og lære inden køb. Det er alt for ofte vi ser de modsatte ting her inde. Og ofte kort efter vi har skrevet lange tråde om ricikoen ved at købe en hvalp, så har de alligevel købt et hvalp og kort efter vi de også avle. Vi har endda en der også avlede. Og hver gang er det gået galt og ilderen bed og var vandsklig og blev solgt meget hurtigt igen fordi forældrene ikke ville være med mere.

Men her sidder vi med en pige der virkelig ønsker at undersøge det. alene det syndes jeg giver grund til overvejelse for opdrættere. Jeg ville personligt gerne gøre en undtagelse såfrem jeg har mødt familien og ved at pigen kan tage varre på en ilder.
Ja, Julia var heller ikke gammel. Og vi har også andre der startede før de blev 18 år. Og man kan ikke skære alle over en kam, det mener jeg ikke. Og jeg syndes ikke at det gør en opdrættere uansvarlig hvis man selv føler trykhed ved at sælge til en så ung. Det kommer an på mange ting om man vil og gør det. Forældrene især, hvor meget de ønsker at hjælpe til. Om datter/søn går til fester og med tiden finder ilderen kedelig igen når det bliver dagligdag igen efter drømmen er opfyldt. Og hvor meget tid de kan bruge på ilderen.
Men jeg tror altså på vi ikke kan sige at det er alle unge der ikke egner sig. Jeg kender en opdrætter der for nogle år siden solgte til en dreng på vist 12 år. Det var også med en del overvejelse,  men hun følte sig tryk ved det og valgte at sælge til ham og hans familie.
Og man kan lave kontrakten på en måde så den opfylder de problemer der kan komme i fremtiden. Lige så har nogle af os jo også 14 dages fortrydelses ret. Går det helt galt så kan folk få deres penge tilbage. Og man kan vel sætte den prøve tid op til måske 4 uger?? Så familien finder ud af om det er noget, og ellers giver dyret tilbage.

Der er et væld af muligheder. Men det kommer alt sammen an på personen man sælger til. Hvor ansvarlig man finder dem og hvor troværdige man kan se de er.
Og jeg syndes hvis alle de ting er opfyldt, ikke det er uansvarligt af en opdrætter at sælge så!! Så mener jeg jo netop man tager ansvar. Både i form af kontrakter, og i form af man viser man ønsker at samarbejde om at få tingene til at lykkes. Det kan også blive for voldsomt hvis vi hver gang udlukker enhver bare fordi de er unge - hvis de altså viser ansvar. Og det syndes jeg altså bestemt Necoline viser hun gør. Hvilket jeg klapper i mine små hænder over.. det er for sjællendt det sker.

Og når det sker viser vi vel også dem der ikke er så ansvarlige, at hvis de virkelig gør alt for det og vendter til de har viden og undersøger det ordenligt, som vi jo altid skriver til de her personer.. så er der en mulighed i sidste ende ;)

Namilla

Fra mig skal der også lyde respekt for at du ønsker at lære og tager vores råd til dig Nicoline! det er virkelig dejligt at se! Som Dark Crystal siger, så ser vi bare alt for ofte unge som stiller en masse spørgsmål, men når vi så er lidt kritiske, så bliver de sure og tvære og vil ikke lytte alligevel. Vi ønsker bare det bedste for alle parter, og vi kender dyrene og når vi er så skeptiske, så er det bare fordi vi har set det gå galt mange gange.

Jeg synes ikke det er uansvarligt at en opdrætter at sælge til en familie, hvor det er en ung under 18, der skal tage det primære ansvar. Så længe man har snakket med dem og mor og far og de ved hvad de går ind til, så tror jeg sagtens det kan lade sig gøre. Det kræver naturligvis at mor og far er klar over at de har det overordnede ansvar og at mor og far også vil skride ind, hvis den unge ikke passer ilderen ordentligt... Men man siger jo heller ikke, at hundehvalpe eller kattekillinger er uegnede til børnefamilier, snarere tværtimod... så så længe det bliver HELE familiens kæledyr og ansvar, så kan det sagtens lade sig gøre.

For mig at se, er en ilder et lige så stort ansvar som en hundehvalp eller en kattekilling, og der er nok ikke nogen forældre der 100% ville overlade ansvaret for en hund eller en kat, til et barn eller en ung. Desværre så kan man stadig købe ildere i dyrhandlere, og det, sammen med dyrhandlernes ofte meget dårlige rådgivning, gør at mange tænker på ildere som på linie med kaniner og marsvin... Derfor tror mange forældre, at det er et dyr som de kan overlade til deres barn uden problemer, og som ikke tager skade hvis de ind imellem sidder 24 timer i buret... eller som i det mindste bare kan lukkes ud og så passe sig selv...

Cille

Har ikke læst hele tråden,men er ret sikker på at alle nok har sagt det som jeg ville.... håber bare de har sagt det pænt, så du ikke er blevet ked af det, eller mistet modet.
Ved at det indimellem kan gå lidt amok herinde, med nye og unge... men det jeg har skimtet igennem ser umiddelbart godt nok ud. :)

Men jeg er så en af dem der faktisk sælger/har solgt til folk under 18, såfremt de virker moden, og har sat sig rigtigt ind i det med ilderne....plus forældre er med på den.
Sat sig rigtig ind i det=besøgt folk med ilder, så det ikke bare er "læst" information omkring ilder... man er mere end velkommen til at komme her et par gange, og prøve at være sammen med en flok af ildere.
På den måde kan jeg også "læse" personen, og se hvad de kan magte....ilder er jo som sagt forskellige af sind, og det jo med at finde den der passer til køber.
Det ihvertfald bedst når de yngre mennesker at de får den rette :)

Malene

Citat fra: Amazing Ferret Dato  2. September 2011, kl. 10:18
Citat fra: Malene Dato  2. September 2011, kl. 01:23
Nej, der er ikke mange opdrættere der vil sælge til en så ung, men jeg tror nu godt at Nicoline kan vise at hun er seriøs, ved at tage ud og møde nogle ildere og deres ejere og komme og kigge på en udstilling. Jeg er sikker på at hvis hun kontakter en i forvejen, at hun så har et sted at være hele dagen og personen vil introducere hende for nogle mennesker :)
Og måske der så er en seriøs opdrætter der vil overveje at sælge hende en hvalp næste år, hvis det er en hvalp hun helst vil have :)

Så man er altså ikke seriøst hvis man ikke vil sælge hende en hvalp :S :S :S
Nej, det var nu ikke det jeg mente. Det er fair nok hvis du ikke vil sælge en hvalp til en på 13. Jeg ville bare ikke afskrække hende, så hun måske ender med at købe en på G&G/DBA hvor hun måske ikke får den samme gode oplevelse som hun kan med en seriøs opdrætter :)

Og selvfølgelig skal hendes mor være med i det.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Nicoline

jeg er rigtig glad for at i vil hjælpe så der er størst chance for at det går godt, når jeg nu så gerne vil have en ilder, jeg sad og snakkede med min mor igår og vi blev enige om at når jeg får skole ferie igen, så kan jeg prøve at kontake nogen af jer så jeg måske vis det selfølig var okay med jer at tage ud og besøge jer og jeres ilder :) og være der noget af dagen eller måske en hel dag for at se hvordan det er man passer sådan en ilder og lære vad man skal gøre og næsten vigtig's af alt at lære ilderens krop sprog. jeg er jo så heldig at jeg både kan besøge folk i jylland hvor jeg bor med min mor og min stedfar aka ham jeg kalder :), men også på fyn hvor jeg besøger min biologiske far og min stedmor, men også over på sjælland hvor jeg besøger min morfor som bor i lyngby. så jeg håber at jeg kan komme og besøge nogen af jer rare ilder-folk  :D  <3

AlisVolatPropiis

Du er i hvert fald velkommen her en hel dag hvis du vil, jeg er ikke sikker på jeg har ferie dog, men har jeg, og kommer du til kbh du mere end velkommen -ellers kan et besøg om aftenen også arrangeres....

:lol: :lol: :lol: du kan helt sikkert få lov til at hjælpe med at passe mine...og tømme bakker :P :P :P ej pjat til side, jeg sidder gerne med dig en hel dag hvis det hele passer, fører dig igennem alt, lader dig prøve hands on...og forklarer hvorfor, hvordan hvad og hvor :)

Julie

Citat fra: Anne Dato  2. September 2011, kl. 10:51
Arh det synes jeg nu kommer an på hvor meget hendes mor engagerer sig i det. Jeg synes man skal have en chance for at bevise sit værd uanset alder. Tænk på Julie herinde fra, hun var altså kun 15 da hun fik sine første, og jeg  tror langt de fleste anser hende som en god og dygtig ilderejer.
OT, men;
Hvor er du sød Anne. Tusind tak :D

Nicoline

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato  2. September 2011, kl. 16:55
Du er i hvert fald velkommen her en hel dag hvis du vil, jeg er ikke sikker på jeg har ferie dog, men har jeg, og kommer du til kbh du mere end velkommen -ellers kan et besøg om aftenen også arrangeres....

:lol: :lol: :lol: du kan helt sikkert få lov til at hjælpe med at passe mine...og tømme bakker :P :P :P ej pjat til side, jeg sidder gerne med dig en hel dag hvis det hele passer, fører dig igennem alt, lader dig prøve hands on...og forklarer hvorfor, hvordan hvad og hvor :)

Mange Tusinde tak, i oktober har jeg ferie hvor jeg tager en tur alene over til min morfar og besøger ham i 3 dage tror jeg nok eller i en hel weekend :)

KittAnderson

Ellers tag din mor under armen og kom herop :D
jeg vil elske at få besøg !

Jeg synes også du skal have ros for at du, trods dine kun 13 år, alligevel er så fornuftig og moden!
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

Nicoline

Rigtig mange tak, det vil jeg se om jeg kan komme til skal bare have snakket med min mor :)

Anne

velbekomme Julie, men de er nu rigtigt nok. Du var jo ikke så gammel, og det synes jeg da også folk skal huske før de afskriver de helt unge som gode ejere.