Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Udstationering af avlsdyr

Startet af FerretParadise, 23. August 2011, kl. 18:11

FerretParadise

Jeg har jo valgt at udstationerer Barlow hos min veninde Mette (lussingen).
Barlow er stadig ejet af mig, og hvis hun udvikler sig som jeg håber, så skal hun bruges i avl.
Hvis hun skal have kuld, så bliver det selvfølgelig hjemme hos mig, det er jo mig der er opdrætter, og derfor skal hvalpene være hos mig.
Men Barlow bor hos Mette.
Når jeg kommer hjem fra Landet (sommerhuset) så skal jeg ha lavet en kontrakt på det vi nu har aftalt.

Jeg vil gerne høre, om der er nogen af jer andre opdrættere der har udstationeret et avlsdyr?
Hvis I har, hvad er så jeres erfaring med det?
Og hva står der I jeres kontrakt? Hvis der da er lavet sådan en selvfølgelig.  ;)

Jeg ved, at det med at udstationerer avlsdyr er meget mere udbredt i andre lande, jeg har bare ikke rigitg hørt om det her i Danmark.
Ann Hillerslev.

Shamua

Jeg har kun hørt om hvor det er gået galt, så ja. Kontrakt er vigtigt, uanset hvor gode venner man er :) jeg har også en han til udstationering, og der er lavet kontrakt om alt mellem himmel og jord. Men det vigtigste at få på plads, er vel det økonomiske del. Hvem betaler hvad :) .. det er jo lidt anderledes med en tæve. Alt det med hvis hun går i løb, og ikke skal bruges til avl. Hvad så.....

Vi gjorde det at vi satte de problemstillinger op, som kommer i løbet af dyrets liv. Mad, dyrlæge regninger osv. Og så fordelte vi udgifterne og ansvaret :) 

Vh. Marianne

Stjerne

Jeg ved godt den er til hunde normalt.. Men den kan muligvis bruges i din situation også..

http://dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Opdraet_Udstationering.pdf


Dark Crystal Ferret

Citat fra: Stjerne Dato 23. August 2011, kl. 19:36
Jeg ved godt den er til hunde normalt.. Men den kan muligvis bruges i din situation også..

http://dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Opdraet_Udstationering.pdf

Den er faktisk okay den der. Tak  :)
Ikke jeg selv har ustationeret nogle dyr lige nu, men vi har da overvejet det flere gange.

Og tror også Marianne har ret i man skal have så meget som overhovedet muligt med i sådan en. Både ting der er sansynlige og ting der måske er mere usansynlige i forhold til pleje og sådan af den ustationeret ilder.
Tæver er også mere følsomme i løb perioden, i forhold til underlivs betændelse osv. Så man skal være på forkandt med så meget som muligt.

Men er glad for det link der, jeg syndes det har rigtig mange af de ting man går og funderer over om skal med i den.  :)

Cille

Jeg synes der er mange ting man skal tænke over når det en tæve
Tæver der er i løb har jo nogen gange et vanskelig/kompliceret sind, og vil muligvis blive "trist" ved at blive flyttet i perioder...selvom det folk man kender...ude godt men hjemme bedst.
En han er noget andet, for ham kan man bare lige "udnytte" uden han skal flyttes rundt.

Ved da nogen har haft udstationeret ildere, men ikke altid uden problemer...og for det meste har det været hanner.

Men jeg kan ikke selv sætte mig ind i det , da jeg er alt for glad for mine dyr , og det jeg skal bruge til avlen bliver her.
Gider ikke hvis man får problemer ud af det eller dyrene bliver triste ved at blive flytte i den periode.
Derfor har jeg også det antal jeg har...når først de kommet ind i mit hjem,så skal der meget til før jeg ville "sende" dem ud...virile eller snittet..det et fedt.

Men jeg kan da godt se formålet i det, så man undgå stort antal dyr... men jeg kan ikke gøre det

Amazing Ferret

Jeg ville ikke kunne udstationere en tæve. Jeg synes det ville være synd hvis tæven hvert år skal flytte hjem til mig i 3-5 mdr og derefter tilbage til den anden. I mit hoved ville det være det samme som en ilder der flytter fra hjem til hjem og det ville jeg ikke kunne gøre mod en af mine tæver :(

Men en han ville jeg godt kunne udstationere, for den skal jo ikke flytte nogen steder :D

FerretParadise

Sådan oplever jeg det så ikke med Barlow.
Hun kender mit hjem som sin egen lomme, hun er født der, og kommer tit på besøg der, så det er ikke et fremmet sted for hende.
Plus hun er venner med alle mine dyr, da hun jo tit besøger mig, eller jeg kommer og besøger hende, og har nogen af mine dyr med.
Og så kender hun jo også mig, så nej, sådan ser jeg det bestemt ikke med situationen med Barlow.
Ann Hillerslev.

Amazing Ferret

Uanset om hun kender dit hjem eller dine dyr er det da synd hun skal flyttes frem og tilbage?

FerretParadise

Citat fra: Amazing Ferret Dato 23. August 2011, kl. 22:14
Uanset om hun kender dit hjem eller dine dyr er det da synd hun skal flyttes frem og tilbage?
Nej det synes jeg faktisk ikke det er.
Jo hvis hun overhovedet ikke havde nogen kontakt til mig eller mine dyr, så det ville føles for hende, at det var et fremmet sted hun kom hen.
Og så får mine piger jo aldrig ret mange kuld, faktisk har jeg endnu ikke taget 2 kuld på en tæve. Så vi taler om en gang hun skal hjem til mig for at få hvalpe.
Ann Hillerslev.

Bawa

#9
Personligt tror jeg ikke at jeg ville kunne udstationere en tæve. Jeg nyder det tætte bånd jeg har med mine avlstæver - og med mine andre dyr for den sags skyld.
Jeg ville knytte mig alt for meget til tæven når jeg så endelig havde hende hjemme - ville ikke kunne aflevere hende tilbage igen bagefter.

Med hensyn til kontrakten så tror jeg at det er en god idé at gøre som Shamua skriver; lave en problemstilling over alt hvad der kan komme op i løbet af ilderens liv :)

Amazing Ferret

Citat fra: FerretParadise Dato 23. August 2011, kl. 22:21
Citat fra: Amazing Ferret Dato 23. August 2011, kl. 22:14
Uanset om hun kender dit hjem eller dine dyr er det da synd hun skal flyttes frem og tilbage?
Nej det synes jeg faktisk ikke det er.
Jo hvis hun overhovedet ikke havde nogen kontakt til mig eller mine dyr, så det ville føles for hende, at det var et fremmet sted hun kom hen.
Og så får mine piger jo aldrig ret mange kuld, faktisk har jeg endnu ikke taget 2 kuld på en tæve. Så vi taler om en gang hun skal hjem til mig for at få hvalpe.

Nu ville jeg ikke selv kunne gå af med en tæve, men hvorfor beholder du hende så ikke indtil hun har haft sit/sine kuld og så sende hende på pension bagefter?

FerretParadise

Jeg ville ikke kunne gå af med en ilder der har boet hos mig i så lang tid, jo hvis den slet ikke fungerede hjemme hos mig, og ville få det bedre i et andet hjem.

Men ja, jeg lavede ikke denne tråd for at skulle forklare hvorfor jeg ikke synes det er synd for Barlow, men fordi jeg ville høre om der var andre herinde der havde erfaringer med dette.  ;)
Ann Hillerslev.

Amazing Ferret

Hvis og når man udstationere en tæve handler det vel også om andre ting!!!!


Cille

Ved ikke om man må spørge, og får et svar.... men hvad er grunden til udstationeringen?
Bedre at spørge end at tale om det i kullisen.
Du kan måske snakke med Mette omkring det.
Ved hun har/har haft få hanner til at sidde i andre hjem , hvor hun får en parring fra, og så betaler hun for kasterationen når hun har brugt den.
Mener også der har været tæver,men hvis jeg husker rigtigt gik det vist i vasken. Men det mange år siden

FerretParadise

Jeg kan da godt svare på det spørgsmål Cille, selvom det ikke helt har noget med mit emne at gøre.
Men om det kan gøre, at der ikke bliver snakket i kullisen ved jeg så ikke.  :lol:

Barlow fungerer bedre hjemme hos Mette. Hun har ekstremt meget energi, og jeg har kun Sniper til at "krudte" hende af. Selvom hun kan med alle mine andre ildere, så gider de ikke lege med hende. Hos Mette har hun sige 3 brødre, så der får hun bedre afløb for al sin energi.
Og så passer Barlow og mig bare ikke så godt sammen, hun passer bedre samme med Mette.

Nu har jeg så svaret på det, så jeg vil sætte pris på, at vi nu kan holde os til emnet.  ;)
Ann Hillerslev.