Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Har i andre set dette?

Startet af Louise V, 7. September 2011, kl. 19:18

Louise V

http://www.dba.dk/ilder-fritte-silver/id-77394450/

ved ikk helt hva jeg tænker..
eller hva man kan tillade sig og tænke..

Normalt blander jeg mig ikk i sådan noget.. burde man aflive hvalpe når det sker?

Louise V

Det er altså ikk for og være ond eller hænge nogen ud.. ville bare se om jeg var den eneste der havde en underlig følelse med det..

Barky

Har set det, de er til salg på ilderforum også.. Vedkommende har en bruger derinde...

Bla bla bla.... Hilsen Julia

Louise V

årh okay.. hva syntes du om det?

Dyrenørden

Det en fejl der absolut ikke må ske men nu det sket og hvalpene er her. De ser jo sunde og raske ud og ofte er det også ved længere tids indavl der opstår problemer kommende købere er jo oplyst om det så kan ikke se noget problem i det nu hvor der er her men det skulle ikke være sket i første omgang og havde nok valgt en abort.

Louise V

Ja okay.. Det var heller noget ondt overhovedet.. :) ville bare høre nemlig..

Shamua

#6
Jeg har faktisk set forbløffende mange af de hersens parringer i år.

Vh. Marianne

Dark Crystal Ferret

Hvad jeg ved så var Oliver og Sif også børn af en mor og en far der også var bror og søster. det er hvad jeg fik fortalt i sin tid om Olivers historie :)
Jeg er selv af den mening af indavl skal undgås fremfor alt ;) Men nej, jeg ville aldrig mene man skal aflive sunde og raske hvalpe hvis uheldet sker.
Jeg mener at alt liv har krav på at leve og få et godt og værdigt liv, også selvom de måske er en fejl de blev til (eller hvad man siger)
Jeg mener kun man skal aflive hvalpe såfrem de er rigtig handicappede og ikke kan få et normalt liv overhovedet. Altså hvis de har navlebrok og alvorlige defækter som det, hvor de aldrig ville kunne få et godt liv nogensinde.
Hvalpene i dette kuld ser ud til at være fine nok. Der kan være indvendtige defækter, men de ser søde og pæne ud. Så nej, jeg mener ikke et kuld som dette her skulle aflives :P


Amazing Ferret

Min mening er at dette kuld ikke skulle have været til  :( Da man fandt ud af at parringen var sket, skulle tæven have været snittet med det samme.
Jeg synes det er uansvarligt at man vælger at "sælge" disse hvalpe.

Citat fra: Dyrenørden Dato  7. September 2011, kl. 20:21
Det en fejl der absolut ikke må ske men nu det sket og hvalpene er her. De ser jo sunde og raske ud og ofte er det også ved længere tids indavl der opstår problemer kommende købere er jo oplyst om det så kan ikke se noget problem i det nu hvor der er her men det skulle ikke være sket i første omgang og havde nok valgt en abort.

Der kan sagtens ske problemer allerede ved første indavlsparring. Jeg kan fortælle at jeg kender til en parring mellem to søskende, godt nok hos hunde...men de to hvalpe der kom måtte desværre aflives inden de blev 6 mdr pga adfærdsproblemer, så som den ene rendte rundt i cirkler hele tiden :(

Dyrenørden

Citat fra: Amazing Ferret Dato  7. September 2011, kl. 20:47
Min mening er at dette kuld ikke skulle have været til  :( Da man fandt ud af at parringen var sket, skulle tæven have været snittet med det samme.
Jeg synes det er uansvarligt at man vælger at "sælge" disse hvalpe.

Citat fra: Dyrenørden Dato  7. September 2011, kl. 20:21
Det en fejl der absolut ikke må ske men nu det sket og hvalpene er her. De ser jo sunde og raske ud og ofte er det også ved længere tids indavl der opstår problemer kommende købere er jo oplyst om det så kan ikke se noget problem i det nu hvor der er her men det skulle ikke være sket i første omgang og havde nok valgt en abort.

Der kan sagtens ske problemer allerede ved første indavlsparring. Jeg kan fortælle at jeg kender til en parring mellem to søskende, godt nok hos hunde...men de to hvalpe der kom måtte desværre aflives inden de blev 6 mdr pga adfærdsproblemer, så som den ene rendte rundt i cirkler hele tiden :(

For det meste skal der indavl til i flere generationer før det skaber problemer alt efter om det er bror/søster eller fætter kusine. Jeg arbejder selv lidt med indavls dyr :) Hvis de dyr der så bliver brugt i avlen har dårlige gener så er situationen værre men er det genetisk sunde dyr der bliver brugt er det ofte ikke et problem :) Men det afhænger jo af rigtig mange ting :)

Amazing Ferret

^^Ja det afhænger af mange ting...men i bund og grund kan jeg ikke se grunden til at lave indavl.
Men i dette tilfælde tror jeg ikke det er de bedste dyr og så er risikoen sq alt for stor for at der kan være noget galt med disse hvalpe :(
Men dem der køber dem ved vel hvad de går ind til

Dyrenørden

Citat fra: Amazing Ferret Dato  7. September 2011, kl. 20:55
^^Ja det afhænger af mange ting...men i bund og grund kan jeg ikke se grunden til at lave indavl.
Men i dette tilfælde tror jeg ikke det er de bedste dyr og så er risikoen sq alt for stor for at der kan være noget galt med disse hvalpe :(
Men dem der køber dem ved vel hvad de går ind til

Jeg ser heller ingen grund til indavl hos kæledyr men ved forsøg er det uundværligt :)
Jeg kender ikke dyrene men ja køberne ved hvad de går ind til og det synes jeg er en vigtig ting. Mange andre kunne sikkert godt finde på at sælge uden at fortælle det :)

Barky

For 6 år siden vidste jeg godt hvad jeg gik ind til da jeg sagde ja til en hvalp der var indavlet... Det har jeg ikke fortrudt. Jo, det er indimellem hårdt at tænke på at det lille dyr man elsker har en dødsdom hængende i panden. Og i takt med at familien er død hen ad vejen har det da givet nogen klumper i halsen.
Men jeg vidste hvad jeg gik ind til, og når man ved det, er man også forberedt på at dagen hvor man skal sige farvel kan komme før man ønsker det.
Jeg er en-eller-anden-deroppe vildt taknemmelig for at jeg stadig har min lille indavls-ilder. Jeg ville ikke være hende foruden, indavl eller ej..

Når det er sagt, så bifalder jeg ikke indavl med mindre at det er meget gennemtænkt, og stamtavler og sundhedsstatestikker er gransket grundigt. Og der er nøjagtig helbredsmæssig årsag til at lave netop dét indavl.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Dark Crystal Ferret

#13
Nej, self skulle sådan et kuld aldrig havde været til fra starten af. Det giver jeg jer helt ret i.
Personene bag - som jeg ikke aner hvem er, burde have tænkt sig bedre om, og ikke lade en tæve der havde fået p-sprøjte og en veril han gå sammen - det er uacceptabelt at lade dem gøre det (og uklogt også) . Ingen tvivl om det.
Indavl er ikke acceptabelt i tilfælde hvor du ikke har 100% styr på hvad du laver. Og jeg vil der til sige, i mit hovede er det slet ikke acceptabelt med mindre det ligger langt langt tilbage i en linje. Det gør det nu engang også på en stor del danske ildere brugt til avl de sidste år. Især hvis vi ser tilbage i tiden, hvor man ikke gik nær så meget op i sundhed og levetid som vi går i dag mange af os.

Når det så er sagt. Så vil jeg stadig sige at jeg ikke syndes at liv skal dræbes efter en fødsel hvis man kan se de er normale og kan få et normalt liv.
Indvendigt kan de være defækte, ingen tvivl om det. Levetiden kan være lav på hvalpe som disse. Men nu de er i den alder de er her, skulle man så tage deres liv?
Jeg vil ikke mene det var okay. Det ville inde i mig være nogenlunde lige så dumt at aflive hvalpe som dem her - skal vi kalde det et ups kuld - som det var at alle muskel hundehvalpe skulle aflives pga. en ny lov.
Vi har også mange jonas sander hvalpe. Og hvalpe fra små privat familier der missede at deres to ildere fik kuld. Det høre vi ofte om, trist nok.
Men uanset hvad, selvom det er dumt og trist, så kan det blive kærlige og søde og rare kæledyr for nye familier. De kan få gode og glade liv alligevel. Og den ret vil jeg da mene de skal have nu de nu engang er blevet født.

Om ejeren så skulle havde valgt en abort vil jeg ikke blande mig i. Jeg kan forstå andre ved hvem personen er, og det gør jeg ikke.. så jeg kan ikke udtale mig omkring andet end selve det jeg kan læse her. Og her mener jeg at hvalpe i den alder som i annoncen her self ikke skal aflives. Også selvom de er ud af dirakte indavl. Hvad jeg lige kan læse så er der tale om uheldig parring og ikke andet her.

Amazing Ferret

Jeg mener heller ikke disse hvalpe skal aflives nu hvor de er her...men i dette tilfælde mener jeg at man selv burde beholde dem eller give dem til et hjem hvor der er nogen som har forstand på ildere og som er villige til at lægge penge på bordet i tilfælde af dyrlæge.

Jeg håber da alle hvalpene får et godt hjem og der bliver taget vare på dem i bedste forstand  :D

Jeg kender ikke sælger og har heller ikke lyst til at kende personen :fnis: