Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

European polecat

Startet af Dark Crystal Ferret, 11. September 2011, kl. 21:08

Dark Crystal Ferret

Nu har jeg jo fået en herlig lille silver pige fra England. Og som nogle måske ved er der en del european polecat i hende.
Hvad jeg ved om European Polecat så er det en europæiske vild ilder - right??

Jeg søger lidt information omkring dette her, så jeg håber i vil undskylde mig hvis jeg er lidt uerfaren her :-$ :-$

Mit spørgsmål her går ud på. Hvad vil det sige med vildilder i ens linje. Og hvor meget det kan komme til udtryk i et kuld?

Mange snakker om ilderen er mere vild i dens sind - ikke noget jeg har mærket på Zarfia dog for hun er præsis lige så fræk og glad som alle vores andre ildere som ikke har vild ilder i sig.
Faktisk er der jo også vild ilder i Felina som kommer fra PFF - og jeg vil faktisk sige at jeg kan mærke en helt del anderledes vildt gen i hende, selvom det er i meget mindre % med hende end med Zarfia.

Zarfia er en glad og kærlig pige. Jeg lærte hende på under en uge at møsse, og hun ligger ofte og sover i mine arme. Hun leger med katten og elsker de andre dyr. Selvom hun er noget af en strigle over for dem somme tider. Ikke ment som om at hun er ond ved dem. Men bliver hun sur på dem af en eller anden grund, så skriger hun af dem!
Skal jeg opdrage på hende, kan hun også finde på at skrige af mig faktisk. Ikke sådan som om hun er bange eller har ondt, hun virker mere som om hun er stædig og sur over at blive sat på plads. (og Fiona som i ved jeg havde engang, gjorde faktisk ofte det samme - en lille mobse der ter sig for at få sin vilje)

Når man snakker vild ilder i vores stamtavler. Vil mange jo så også sige de ikke egner sig til første gangs købere hvis du avler på dem.
Og nu regner vi jo med at bruge Zarfia næste år. Men så tænker jeg jo bare lidt.. jeg kan ikke mærke forskæl på hende og vores andre ildere.

Og hvis der er meget mere vildilder i hende, så finder jeg det jo underligt det kommer så lidt til udtryk i forhold til med Felina, hvor du virkelig kan mærke det rigtig meget. Så syndes at den forskel er ret stor jo. Og tænker om det så bare handler om personlighed eller hvordan? Måske om hvordan de er vokset op hos deres opdrætter også??

Men hvor meget ved man om avl med ildere med vild ilder i linjen. Kan der virkelig være så stor forskel på hvor mange % vildilder der ligger i linjen?

Og når vi snakker vildilder i en linje. Taler vi så vild ilder en mand/opdrætter har fundet i naturen og bagt hjem og lavet kuld på? eller hvordan?

Det ved jeg simpelthen ikke nok om, så håber at kunne få lidt information om det gennem andre herinde.

Malene

Jeg vil bare sige at det med vildildere i England, skal du tage med et gran salt ;) Der er rigtig mange der siger at de har "european polecats", uden at det passer. Jeg ved ikke om det er fordi de lyder mere interessante så, eller fordi de kan få flere penge for dem (måske begge dele). Men spøjst er det da at de som regel er dyrere :fnis:
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Starshineferrets

De illrar i UK som benämns som European Polecats är dessvärre inte Riktiga vildillrar (eller som tur är :P). De är helt enkelt vanliga tamaillrar, vissa av dem kommer däremot från naturen, men är då så kallade ferala illrar, dvs, förvildade tamillrar. Detta är INTE samma sak som Vildillrar i egentlig mening ;) I england springer det faktiskt runt både albinos, DEWS och silvertomtar i skogen. och de har utsläppsprogram där där de släpper ut "villdillrar" för att hjälpa till att bevara den vilda populationen (tyvärr har engelsmänn inte bättre koll på faunan än så :().. problemet är dock att dessa illrar inte är vilda.. somliga är t,om tomtar ;) Och nej en äkta vildiller kan inte vara vare sig tomte, albino eller ha några vita tecken utöver vanlig mask i ansiktet. En äkta vildiller kommer inte helelr någonsin att vara ett enkelt och trevligt sällskapsdjur man kan ha i famnen framför tvn eller ta med på utställningen.

En av anledningarna till att de European Polecats som finns i miljontals i england inte är äkta vildillrar är helt enkelt för att england sedan en massa herrans år tillbaka inte har någon äkta vildilerstam i landet ;) 

Engelsmännens sätt att definera en vildiller är för övrigt bland något av det roligaste jag har sett... enligt deras beslkrivning är alla mina illrar vilda... inklusive ludde :P

Jag har genom mina år endast sett en enda iller från England som möjligtvis skulle kunna klassas som viltypad (och märk väl att viltypat INTE är samma sak som vildiller - bara att den har vissa drag som påminner om dem, trotts att de är tamillrar).

Förutom det faktum att det inte finns vildillrar i england (eller jo, det ska finnas en liten inavlad population någonstans i england som några männsikro försökt bevara - som de alltså inte sälljer ut av), så även om det vore så så är det olagligt att hålla dem även där, för att inte tala om att sälja dem utomlands - alla vilda djur som flyttas mellan landsgränser skall åtföljas av ett speciellt cities avtal (och ändå kan man inte bara plocka vilda djur hursomhelst och ge dem ett intyg.) bryter man mot detta så snackar vi höga böter och många års fängelse faktiskt.

Det som lätt även skapat denna förvirring mellan englands vildiler bestånd och tamillrar är det faktum att i England benämns färgen viltfärgad som "polecat" och så även vildillern...

Men ja.. du kan lugnt avla på din tös utan att behöva oroa dig för att få fram svårhanterliga hybrider ;) Det lilla äkta vilt som kan finnas i vissa linjer är så långt tillbaka och så utblandat att det inte ska göra någon som helst skillnad ;)

Shamua

#3
Jeg stod jo lidt i samme situation som dig, så jeg tog snakken med en person som ved noget om det. Det viser sig, at i England har man lukket tamildere ud i naturen for at holde bestanden oppe. Så derfor er det sjældent at de engelske vildilder rent faktisk er 100% vildildere, men egentlig bare hybrider. Så selvom de selv siger at de er vildildere, de såkaldte european polecats, som der er både i Zarfia og nogle af de dyr jeg har fået hjem, så skal vi nok ikke regne med at de opføre sig som vildildere, som du nu også selv har erfaret. Jeg har fået 3 "european polecats" med hjem, og der er meget forskel på dem alle 3 af sind. Jeg tror ikke på at nogen af dem er 100% vildildere, men de er fyldt med vildtfarvet i linjen... og formentlig pastel og albino.
Erfarne vildilder-ejere har kigget på billeder af mine 3 stk. Og de kan sige med sikkerhed at de ikke er 100% vildildere, de ligner dem i hvertfald ikke af udtryk og bygning. Og som du ved, så har Zarfia og hendes søster jo heller ikke været et problem for opdrætteren, de har været rigtig søde, præcist som tamildere. :) Håber det hjalp dig lidt :) .... Og jer der ved mere, i skal bare rette mig hvis jeg siger noget forkert :)

EDIT: okay sara var hurtigere..

Vh. Marianne

Amazing Ferret

Det jeg har hørt er at når tamilderen har samme farve som vildildere, så kalder de dem european polecats...men jeg ved selvfølgelig ikke om det er derfor

Starshineferrets

Erika:  yup det har du rätt i! En annan av deras eminenta (hrm host) metoder är att om illern har mask ner på nosen så är de 100 % vilda ;) HJÄLP va många vildillrar vi alla har hemma :D

Ett annat sätt är att känna på skallbenet, och om man känner en "kant" i mitten av benet är illern vild... synd bara att alla illrar har denna kant ;)

Amazing Ferret

Ja hold da op så har vi mange vildildere herhjemme :fnis: :fnis: :fnis:

mette11

CitatErika:  yup det har du rätt i! En annan av deras eminenta (hrm host) metoder är att om illern har mask ner på nosen så är de 100 % vilda  HJÄLP va många vildillrar vi alla har hemma
Hm...så er der sgu noget galt med både Sigi og Mallows stamtavle! For ifølge den "nye definition" er det Sigi som er vild (og nej Sigi er der ikke spor vildilder i mig bekendt) og Mallow der ikke er (og Mallow er hybrid)!! Godt så blev jeg da det klogere... :P

Min erfaring med hybrider kan jeg kun basere på Mallow og lidt på Thlayli som jeg også kender og har passet nogle gange. De to er lidt specielle og ret inteligente på nogle måder. Begge er dog meget nemme overfor deres ejere (Mallow er ikke altid venlig overfor fremmede  :-$). Jeg tænker ikke over at Mallow er hybrid til dagligt og jeg synes ikke man kan vide sig sikker på at det er fordi hun er hybrid at hun er som hun er, for på mange måder minder hun rigtig meget om min Marius som bestemt ikke var spor hybrid (han var fra dyrehandel og pastel). Så fordi en ilder virker mere inteligent end andre er det ikke nødvendigvis fordi de er hybrider.

Barky

Citat fra: mette11 Dato 11. September 2011, kl. 21:55
CitatErika:  yup det har du rätt i! En annan av deras eminenta (hrm host) metoder är att om illern har mask ner på nosen så är de 100 % vilda  HJÄLP va många vildillrar vi alla har hemma
Hm...så er der sgu noget galt med både Sigi og Mallows stamtavle! For ifølge den "nye definition" er det Sigi som er vild (og nej Sigi er der ikke spor vildilder i mig bekendt) og Mallow der ikke er (og Mallow er hybrid)!! Godt så blev jeg da det klogere... :P

Min erfaring med hybrider kan jeg kun basere på Mallow og lidt på Thlayli som jeg også kender og har passet nogle gange. De to er lidt specielle og ret inteligente på nogle måder. Begge er dog meget nemme overfor deres ejere (Mallow er ikke altid venlig overfor fremmede  :-$). Jeg tænker ikke over at Mallow er hybrid til dagligt og jeg synes ikke man kan vide sig sikker på at det er fordi hun er hybrid at hun er som hun er, for på mange måder minder hun rigtig meget om min Marius som bestemt ikke var spor hybrid (han var fra dyrehandel og pastel). Så fordi en ilder virker mere inteligent end andre er det ikke nødvendigvis fordi de er hybrider.

Og jeg kan så tilføje at jeg ikke gjorde noget ekstra ud af deres opdragelse som hvalpe, jeg behandlede dem bare som jeg ville behandle alle hvalpe. Jeg syntes heller ikke at de udskilte sig på nogen måde der.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Dark Crystal Ferret

#9
Ja okay. Jamen jeg er da glad for jeres svar, og glad for at du Marianne har tænkt det samme :)
Nej der er ingen tvivl om at Zarfia har haft en god barndom hos sin opdrætter, hun er på alle måder en herlig pige. Det ved jeg Felina også fik hos sin opdrætter. Så jeg tror som jeg altid har gjort også det handler om håndtering. Altså op i hænderne og nusse med dem fra en tidlig start i deres liv.

Men ja, jeg havde jo godt hørt rygter om at det der european polecat faktisk ikke var det samme som man gik ud fra. Altså en vild ilder.
Som Sara nævner så tror jeg da også at sad man med en virkelig vild ilder.. så havde der nok været nogle helt andre problemer end dem vi har normalt med vores ildere.

Men jeg bliver lidt i tvivl om en anden ting nu. Undskyld hvis jeg lyder dum. Men en hybrid, er det så det samme som en european polecat? Eller hvad er forskellen?
Jeg har jo haft en opfattelse i nogle år om det handlede om %. Altså hvor langt tilbage det lå i deres linje.
Men efter som det ligger længere ude på Felina, end det gør på Zarfia så kan jeg jo ikke rigtig se den passer. Om ikke andet, så ikke hver gang da :fnis:

Nogle snakker også om man kan se på ørene på en ilder om der er hybrid/vildilder i dem. Er det sandt?
Andre snakker om at hvis de spræder deres ben ud til siden når du løfter dem op så er det et tegn på vildilder i linjen. Er der overhovedet nogen hold i sådanne udtalelser??

For jeg må indrømme at jeg har overvejet flere gange om der kunne være vild ilder i Emily - dog pga hendes adfærd som ligner Felinas på næsten alle måder.
Så har jo tænkt på det et par gange, selvom jeg ved at Emily er herzog ilder. Og jeg tror det ville være ret langt ude hvis endelig herzog skulle have brugt vildilder.. tvivler på det :fnis:

Men orderet vild ilder.. kan man overhovedet bruge det til noget? For for at se for mig syndes jeg da der er en klar forskel på hvad folk vælger at kalde vild ilder/hybrid i en linje og hvad der ikke er. Og hvor meget kan man lige ligge i det ord i så fald??
Nogle vælger jo dirakte at de ikke vil købe en ilde hvis der er vild ilder i deres linje. Og jeg har da selv skrevet det ikke er for første gangs købere/nybegyndere når jeg sælger en hvalp fra zarfias kuld næste år. Men tænker jo stadig over hvor meget man kan ligge i det ord, og om det virkelig er rigtig man skal passe på med at købe/sælge en ilder med vildilder. Evt. hvis der er børn i familien. Hvad mener i om det?

Men jeg mener heller ikke jeg er taget ved næsen eller noget af nogen. Jeg købte ikke Zarfia pga. hun havde polecat i sin tavle. Jeg købte hende af helt andre grunde :)
Og disse her spørgsmål er heller ikke ment som om jeg ikke fik alt afvide af opdrætteren eller føler mig snyt. For det gør jeg på ingen måder!! ;)
Zarfia er nok det herligeste lille væsen i verden. Jeg er så glad for hende på alle måder. Og jeg vil også sige at i forhold til Felina som lille, der er Zarfia altså som en drøm.

mette11

CitatNogle snakker også om man kan se på ørene på en ilder om der er hybrid/vildilder i dem. Er det sandt?
Andre snakker om at hvis de spræder deres ben ud til siden når du løfter dem op så er det et tegn på vildilder i linjen. Er der overhovedet nogen hold i sådanne udtalelser??
Jeg tror det er skrøner. Min Albert som bestemt ikke var spor vild spredte altid sine ben helt ud når han blev løftet, så det er i hvert fald på ingen måde en garanti. Albert var der intet vild ilder i meget, meget, meget langt tilbage i hvert fald (et eller andet sted meget, meget langt tilbage er der jo vild ilder i dem alle). Man kan ikke vide noget med sikkerhed ud fra adfærd heller tror jeg. Marius og Mallow mindede på rigtig mange måder meget om hinanden og Mallow er over 25% vild og Marius var bestemt ikke spor, men alligevel havde de mange fælles træk. Så vidt jeg ved er Mallows vildt opstået på den måde at farens opdrætter havde fået nogle vilde ilderhvalpe ind som var fundet efterladt og de blev dermed opfostret i fangeskab og senere brugt i avl. Der var tale om danske vilde ildere. (ret mig hvis jeg tager fejl)

Mallow reagerede meget, meget kraftig på Anna da vi kom hjem med hende. Men om det er pga. der er vild ilder i hende eller om det er hendes personlighed skal jeg ikke kunne gøre mig klog på. Sigi var ret ligeglad, men der gik længe før Mallow kunne slappe af i nærheden af Anna. Hun var fuldkommen hyper-interesseret i Anna og ville hen til hende konstant og var ikke til at distrahere. Heldigvis går det bedre nu, men de er ikke i rum sammen, da jeg ikke ved hvad Mallow vil gøre hvis hun kommer hen til Anna (og da Mallow bider en del fremmede har jeg ikke lyst til at prøve at se). Men jeg tror nu generelt ikke at ildere og små børn er en god kombination. Man kan sagtens have begge dele, men de skal ikke lege sammen efter min mening.

Om man skal købe en ilder med vildt i kommer jo helt an på hvad der menes med vild ilder først og fremmest og derefter hvor meget vildt der er i og derefter også hvordan denne vilde ilder rent faktisk er, da alle dyr jo er forskellige. Selvfølgelig kommer det jo også an på hvad man ønsker sig af ilderen.

Dark Crystal Ferret

Okay, jamen jeg tror også selv der er tale om skrøner. For som du selv siger nogle ildere (vi har fnug der gør det) spræder benene helt ud, andre gør ikke. I bund og grund så har jeg svært ved at tro man kan skære alt over en kam. Men den med benene har jeg svært ved at se. Felina spræder eks. ikke benene helt ud, hvor Fnug gør det i stor stil.
Så allerede der er der jo et par problemer hvis den teori skulle være rigtig.

Lige så så tror jeg da også at hybrid bliver "udvisket" jo længere du kommer med stamtalven og jo flere kuld der kommer i en linje.
Hvad så med den med ørene? Det er vel det samme mon ikke??

Faktisk er min fornemmelse jo også at orderet Hybrid måske er meget misforstået blandt mange. Og det er jo også derfor jeg er lidt i tvivl omkring det hele nu.
Jeg har faktisk heller aldrig tænkt rigtig over det før jeg fik Zarfia nu, og ville avle på en pige med polecat i sig.
Lige så meget for at være på forkandt med kuldet, men også i forhold til hvem man skal sælge til. Om der er ting man skal være obs på i forhold til det.

Men min mavefornemmelse siger mig altså lidt her, man gør som med alle andre hvalpe. Og kigger på hvalpen hvordan den er, hvad dens sind er og så vælger køber ud fra det.

Nu har vi jo været ret heldigt med vores hvalpe købere og hvalpe  :fnis: Men jeg vil da helt sikkert ønske dette i fremtiden også, og derfor vil jeg da også gerne have lidt mere viden på området her.

AlisVolatPropiis

Hvis der ikke er vildilder i Zarfia, og det tror jeg ikke der er, polecat er for det meste bare en farvebetegnelse og forvirring i england....så kan du jo sælge til alle du vil :)

Jeg kan mærke forskel på Thlayli og mine andre ildere, ikke kun psykisk men bestemt også fysisk...og jeg er ikke i tvivl om han er hybrid, men jeg er nu temmeligt sikker på det ikke er en høj procent og rimeligt udavlet på andre punkter...han er nem nok -faktisk meget nem, men meget meget anderledes og man skal tage lidt særligt hensyn til ham. -Påvirker det min hverdag...nej, jeg tager forskelligt hensyn til alle mine kræ, de er jo forskellige individer :)

Dark Crystal Ferret

#13
Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 12. September 2011, kl. 16:13
Hvis der ikke er vildilder i Zarfia, og det tror jeg ikke der er, polecat er for det meste bare en farvebetegnelse og forvirring i england....så kan du jo sælge til alle du vil :)


Øhh okay.. Hvad skal jeg så betegne det som da? Nu det står i hendes stamtavle?
Farvebetegnelse og forvirring i England?
Jo jeg kender godt historien om hvordan, har hørt den før jeg overhovedet tænkte på at købe Zarfia. Men du mener så ikke det har noget med en vild ilder at gøre eller hvordan?
Men når du skriver farvebetegnelse og forvirring? Så taler vi om en forvirring om farver eller hvordan? Hvad mener du helt præcis her?
Ej jeg bliver altså vildt forvirret nu  :lol: :-$

AlisVolatPropiis

Jeg mener som de fleste har skrevet herinde at når folk skriver European Polecat i en tavle, så er det mere en skrøne end en sandhed, og nok nærmere en farvebetegnelse end det er vildilder blod. Og hvis england kun har en (åbenbart dybt indavlet) lille beskyttet population af European polecats (Mustela putorius) -og det ellers er tamildere (Mustela putorius furo) der render vildt, så er det jo ikke rigtigt det der står i stamtavlen....og hvis det er, så er det ikke noget der er værd at eje -for så er det vel de indavlede europæiske ildere.

Desuden hvis hun ikke opfører sig som en vildilder, og i parrer hende med en alm tamilder, og når der nu er sådan en stor tvivl om hvorvidt englænderne bare bruger "european polecat" betegnelsen for godt befindende....så ville jeg stadig mene hvalpene er egnede til begyndere  :)