Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Aryas defekte hvalpe (stærke billeder)

Startet af Anne, 11. Maj 2012, kl. 20:32

mette11

Amoxicillin bør ikke anvendes til gravide, da der er øget risiko for påvirkning af fosteret  :( Men jeg kan kun finde noget om Amoxillin til mennesker og ikke til dyr. Det eneste jeg kan finde er et sted hvor der står at det findes til veterinært brug i Finland, men ikke mere desværre. Hvis det virksomme stof ikke bør anvendes til gravide mennesker så er det da meget nærliggende at tro at det heller ikke bør anvendes til gravide dyr.

Shamua

Flot.. SPASSER DYRLÆGE!!!!!!!  :(

Så kunne det da være en forklaring! ... Tror lige jeg vender den med et par danske dyrlæger!

Vh. Marianne

mette11

Nu har jeg fundet ud af lidt mere. Clamoxyl® vet. amoxicillin  er til hund og kat og der står at det godt må anvendes af gravide. Det indholder kun stoffet amoxillin, så grunden til at mennesker ikke må anvende amoxillin, når de er gravide kan være pga. at der er et andet stof tilsat deri også som er skadeligt.

Har du flere informationer om det Amoxillin hun har fået?? Altså om det er rent amoxillin, eller om der også er andre stoffer i, for som jeg ser det nu, må det være et andet stof der er farligt for børn/hvalpe.

mette11

Ok nu bliver det her sgu underligt. Hvis man sammenligner produktet til mennesker som hedder Amoxicillin/clavulansyre "Actavis", komb. med Synulox Vet. kan man se at begge produkter indholder amoxillin/clavulansyre dvs. det er præcis de samme virksomme stoffer. Men til mennesker må det ikke anvendes ved graviditet pga. øget risiko for fosterskader. Men det må det godt til dyr. Om det så har noget med mængderne at gøre eller andet skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, men det undrer mig godt nok meget.

Shamua

#19


Det du skriver lyder meget hen af det min far sagde. Noget med at der ikke var en eller anden syre i det her. Men det er der så... eller hvordan hænger det sammen. For er det der så skader det. :(

Men her er hvad der står på den.

Vh. Marianne

Malene

Hvis Google Translate har ret, så må Amovet gerne anvendes til drægtige hunde og katte, i hvert fald.
Her er en pdf fra producentens hjemmeside. Der er også en fuld indholdsliste: http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/vetspc/7/223117.pdf

Ved mennesker ser det ud til at være kombinationen af clavulansyre og penicilin der ikke er godt til gravide og clavulansyre er der, så vidt jeg kan se, ikke i Amovet:
"Må kun anvendes under visse forudsætninger.
Der er data for ca. 700 1. trimester-eksponerede, hvor clavulansyre har været anvendt i kombination med et penicillin. Der er ingen tegn på overhyppighed af uønsket fosterpåvirkning. Kombinationen bør ikke anvendes i 2. og 3. trimester, da amoxicillin-clavulansyre i en undersøgelse, der omfattede kvinder med for tidlig perforering af fosterhinden, var forbundet med øget risiko for neonatal nekrotiserende enterocolitis."
http://pro.medicin.dk/medicin/praeparater/4612
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Shamua

#21
Så fik jeg snakket med min dyrlæge (Ryan), og han mener ikke at jeg skal avle videre på hvalpene. I får lige hvad jeg skrev til ham og hvad han svarede. Så kan andre i fremtiden selv handle ud fra det :)

Hej Ryan,

Jeg har et spørgsmål som jeg håber du kan hjælpe mig med at besvare.

Min ildertæve fødte på dag 42 11 hvalpe, hvoraf 6 af dem ikke var vokset sammen. 2 af dem havde meget tarme uden for maven og 4 af dem havde kun ganske lidt. Dem var jeg jo selvfølgelig nød til at aflive.

Mit spørgsmål er så, hvad kan skyldes det her? Er det arveligt?
Jeg snakkede med en veterinær sygeplejerske, som forklarede at det sidste der vokser sammen på en hvalp, er de her tarme som skal vokse ind i maven. Hun mente så at det ikke var sket.
Andre jeg har snakket med mener at det skyldes, at Arya fik antibiotika i 7 dage, med start 6 dage efter parringen. Jeg fik hende parret i Finland og var stadig derovre da jeg fik antibiotika til hende. Dyrlægen mente at det ikke ville skade hvalpene. Det jeg fik til at behandle hende med hedder AMOVET VET.

Det skal også siges at dagen efter tæven var blevet parret, havde hun ekstrem dårligt mave, både diarre og opkast. Nogen mener at hun kan have haft en virus som har skadet hvalpene. Kan det være tilfældet?

Jeg har vedhæftet et billede af flasken, hvor der står hvad der er af indhold i det antibiotikum jeg brugte til hende.

Jeg har også vedhæftet nogle billeder af de 4 hvalpe som kun havde lidt af tarmen uden for maven.

Håber du kan hjælpe mig. Det jeg søger svar på er om det er ansvarligt at avle videre på de overlevende hvalpe. Og hvad dette kan skyldes.


Hej Marianne.

Jeg tror ikke på noget af det du har fået at vide.

Mens hvalpene ligger i deres mor, ernæres de via blodkar i navlen. Tarmene ligger pænt indenfor, i bughulen. I navleregionen er der altså et "hul" i muskulaturen, som skal lukkes indenfor dage efter fødslen. Ellers får man et navlebrok.

Dine hvalpe har åbenbart haft et så stort "hul" ved navlen, at der i forbindelse med fødsel eller sidst i drægtigheden, har været "plads" til, at  noget af tarmene er faldet ud gennem dette hul. Afhængig af størrelsen på denne defekt er der kommet mere eller mindre tarm frem. Det er en medfødt defekt og ikke fremkaldt af hverken virus eller antibiotika.



Jeg mener derfor heller ikke der skal avles på de i kuldet, som tilsyneladende er normale.  De har næsten samme arveanlæg (genmasse), som dem der udviklede tarmfremfald, og man kan derfor frygte, at deres afkom vil udvikle samme problem.



Vh Ryan 


Spurgte så derefter om det ville være ansvarligt at lave et nyt kuld på Arya hvortil han svarede:

Hej igen.

Om du kan bruge tæven med en anden han tør jeg ikke gætte på. Det bliver nemlig et gæt. Som du selv skriver kan kombinationen af disse være uheldig, men hvem der er "synderen" kan man ikke sig ud fra dette. Det kan ligeså godt være hunnen som hannen. At der har været høj dødelighed i hans tidligere kuld er selvfølgelig lidt belastende for ham, men ikke noget sikkert bevis.



Jeg ville ikke bruge ham som avlshan mere. Om du vil forsøge et enkelt kuld med hende er et temperamentsspørgsmål. Den sikre løsning er at lade være, men hvis man tør kan et enkelt kuld da forsøges.



Vh Ryan


Så må jeg jo så tage den derfra  >:|

Det er jo selvfølgelig super trist at jeg ikke kan avle videre på linjen, men sådan er det jo så. Better safe than sorry :)

Vh. Marianne

FerretParadise

Jeg synes det lyder rigtig fornuftigt, at du ikke bruger nogle af hvalpene i avl.
Jeg ved godt, at det er super trist, men sådan er det desværre ind imellem med ilderavl.  :'(
Ann Hillerslev.

Anne

Jeg tror måske jeg har misforstået noget i telefonen da vi var i gang, for det kan godt være det hun sagde var at det bare var det sidste sted de voksede sammen, det lyder i hvert fald lidt som det hun snakkede om med "miderliniedefekt" det han kalder tarmfremfald.

Jeg havde heller ikke brugt dem i avl, men det vidste jeg nu også godt du ikke ville, hvis ikke du fandt en god og ikke arveligf grund til det her. Men derfor skal du have ros alligevel :)