Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

konceptet avl

Startet af RockaHulla, 20. Oktober 2009, kl. 23:14

nok

har bare haft samfundfag heeeeele dagen og der har vi diskoteret det haha (: ..

Anne

Så længe man køber fra avlere så støtter man avl. Ligesom hvis man er imod dyrehandlere og aligevel køber der, fordi det er synd for dyrene, så støtter man det jo også.

Nu må du selvfølgelig have din holdning som du vil, men i mine øjne virker det en lille smule dobbeltmoralsk at man gerne vil have dyr men man er imod avl. Men det er bare min mening.

Anne

Citat fra: Anne Dato 21. Oktober 2009, kl. 00:33
Så længe man køber fra avlere så støtter man avl. Ligesom hvis man er imod dyrehandlere og aligevel køber der, fordi det er synd for dyrene, så støtter man det jo også. Om der er enbrugsdyr eller ej så kommer de fra en avler og ved at du gerne vil have kæledyr så giver du også udtryk for at du gerne vil at de finds selv om det måske ikke er din intention.

Nu må du selvfølgelig have din holdning som du vil, men i mine øjne virker det en lille smule dobbeltmoralsk at man gerne vil have dyr men man er imod avl. Men det er bare min mening.

Anne


RockaHulla

Citat fra: Anne Dato 21. Oktober 2009, kl. 00:33
Så længe man køber fra avlere så støtter man avl. Ligesom hvis man er imod dyrehandlere og aligevel køber der, fordi det er synd for dyrene, så støtter man det jo også.

Nu må du selvfølgelig have din holdning som du vil, men i mine øjne virker det en lille smule dobbeltmoralsk at man gerne vil have dyr men man er imod avl. Men det er bare min mening.

Det må jeg nemlig.
Jeg køber ikke fra avlere, som jeg sagde tidligere, er mine dyr genbrugsdyr, der ikke har haft et hjem, så jeg kan ikke se sammenhængen i, at det skulle være dobbeltmoralsk.

Anne

Som du kan se så har jeg tilføjet noget i mit citat.
Jeg kan sagtens følge idéen i at man gerne vil hjælpe genbrugsdyr i stedet for at få fra en avler, men når man i det hele taget gerne vil have dyr, og jeg går ud fra at du ikke kun har dem at et godt hjerte men faktisk forid du elsker dem, så har jeg svært ved at forstå at man kan være imod at de findes/bliver lavet. Så jo, jeg syens det er dobbeltmoralsk, men det er min mening om det, ligesom din er at avl er forkert.

Personligt synes jeg det er langt mere konstruktivt at forbedre tingene hvor de er end at være imod dem og fornægte dem. Derfor går jeg ind for god avl og gode forhold og så gerne at der ikke var nær så meget avl, men at det der var var bedre.

Men sådan er vi jo så forskellige.

Cille

Jeg synes nu som Anne at det lyder helt hen i vejret.
Du har ilder,godt nok genbrugs,men de er da stadig avlet et eller andet sted henne.
Jeg kan forstå folk er imod visse farver og eventuelle mangler/fejl på ilderne...det fint nok og det kan jeg da forholde mig til.
Men at være imod avl og stadig have dem uanset hvor de kommer fra lyder(undskyld) helt åndsvagt og jeg kan virkelig ikke se hvor du vil hen med det.
Er du så også imod de vilde ilder??? for de "avler" da også,der sidder bare ikke nogen og "styre" det på den måde.
Dermed går også flere vilde ilder til,da de ikke tjekker stamtavle/alder, fejl og mangler.
De finder et offer og parre,det gælder jo alle vilde dyr.

Så ikke om jeg fatter pointen i den her tråd,men man skal jo så nok heller ikke fatte alt

RockaHulla

Hov, jeg havde ikke lige spottet det ekstra!

Jeg er selvfølgelig igen uenig *g*

Jeg har ikke et problem med kæledyr, for nu tror jeg næppe der kommer et tidspunkt i menneskets historie, hvor der ikke er kæledyr og jeg vil hellere forholde mig til det der er, istedet for at sidde at ønske.
Mit problem ligger i at der bliver avlet løs (og jeg snakker ikke kun om ildere) og der er mange mange dyr der mangler hjem, så istedet for at gå til en avler, vælger jeg dem der mangler hjem.
Avlerne er desværre også en del af hele brug og smid væk-kulturen der er.

Jeg syntes, at man bør tage sig af de dyr der allerede er rundt omkring, istedet for at lave flere.

Og når jeg oveni hører om alle de defekter der kommer ud af avl (eksempelvis er Pedigree en god dokumentar at se)ja så kan jeg bare ikke stå inde for det. Det er bare mit personlige valg.

Anne

Jamen jeg er enig med dig til et vist punkt. Jeg synes bare din holdning er alt for ekstrem fordi at du jo egentlig ikke ønsker at det skal gå sådan som du mener. HVis du forstår? Du er imod avl, men du ønsker inderst inde ikke at det skal stoppes. Og det er der dobbeltmoralen for mig ligger. Nu ved jeg godt dobbeltmoral er et meget negativt ladet ord, men det er ikke ment som et angreb eller en kritik, men det er nu engang det ord der dækker bedst, uden jeg mener det ondt.

Jeg er skam enig i at der bliver avlet alt for meget på mange dyr og der er mange dyr der er tabere i det, men mit ønske er ikke at der ikke blev avlet, men at der blev avlet i mindre grad, men mere fornuftigt og med bedre forhold for dyrene og bedre fokus på sundhed. forskellen er for mig at se at i min version, selv om den heller ikke er sandsynlig, så ønsker jeg rent faktisk at det kunne være sådan og ville blive glad hvis det blev.

RockaHulla

Citat fra: Anne Dato 21. Oktober 2009, kl. 01:17
Du er imod avl, men du ønsker inderst inde ikke at det skal stoppes. Og det er der dobbeltmoralen for mig ligger.

Jeg kan ikke helt se hvor du finder det henne?

RockaHulla

Citat fra: Cille Dato 21. Oktober 2009, kl. 00:59
Jeg synes nu som Anne at det lyder helt hen i vejret.
Du har ilder,godt nok genbrugs,men de er da stadig avlet et eller andet sted henne.
Jeg kan forstå folk er imod visse farver og eventuelle mangler/fejl på ilderne...det fint nok og det kan jeg da forholde mig til.
Men at være imod avl og stadig have dem uanset hvor de kommer fra lyder(undskyld) helt åndsvagt og jeg kan virkelig ikke se hvor du vil hen med det.
Er du så også imod de vilde ilder??? for de "avler" da også,der sidder bare ikke nogen og "styre" det på den måde.
Dermed går også flere vilde ilder til,da de ikke tjekker stamtavle/alder, fejl og mangler.
De finder et offer og parre,det gælder jo alle vilde dyr.

Så ikke om jeg fatter pointen i den her tråd,men man skal jo så nok heller ikke fatte alt

Det er helt fint, jeg kan sgu heller ikke se hvor du vil hen med dit indlæg, især det med at sammenligne menneskerstyret avl med vilde ildere der parrer sig, den lød for mig lidt for dumt

Anne

Citat fra: RockaHulla Dato 21. Oktober 2009, kl. 00:01
Ìh, den er lidt svær at forklare.
Hvis der ikke var nogen der avlede, ville der egentlig ikke være kæledyr, også ville jeg være jo nok være imod det.
Men sådan er det ikke og der er mange dyr, der har brug for hjem, så derfor er jeg ikke imod kæledyr. Håber det gav mening *g*

Hvordan har jeg støttet avlen ved at have dyr?

Muligvis mig de rmistolker det her.

Men du ønsker måske at alt avl stoppes og at kæledyr forsvinder?
For mig at se så for at din holdning skal være ægte så skulle du have dine dyr udelukkende for at gøre en god gerning og ikke fordi du inderst inde holder af at have kæledyr.

RockaHulla

Jeg tror heller ikke, jeg var så god til at forklare den, for at være ærlig.

Jeg syntes det ville være fantastisk, hvis dyr kun levede i det fri.
Det tror jeg bare ikke sker. Men ja, inderst inde så jeg det gerne.

Men derfor kan jeg da stadig godt elske at have mine kæledyr og ikke bare se dem som velgørenhed.

Anne

Det kan du vel. Bare fordi jeg ikke forstår dig betyder det jo ikke at du ikke har det sådan.
Men jeg forstår dig ikke.

RockaHulla

Ha ha, det er helt i orden, Anne.