Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Husk nu de øremider!

Startet af Minority ferrets, 20. August 2012, kl. 19:58

Minority ferrets

Jeg vil bare lige fortælle Metallicas historie som advarsel til alle andre ilderejere.

I fredags, den 17. august, om aftenen fik Metallica et krampeanfald. Metallica er født den 9. maj i år, så hun er blot 3 måneder og nogle dage gammel. Hun var ude at lege med de andre hvalpe og hopper oppe i vores sofa, da hun pludselig giver et skrig fra sig. Hun falder om på sofaen og kramper i mindre end 30 sekunder. Jeg tager hende op og hun er helt stiv i kroppen. Alle lemmer står stift på hende. Hun kommer hurtigt til sig selv og jeg sætter hende ned på gulvet. Hun prøver at gå, men hendes bagben slæber hun efter sig i nogle minutter. Jeg tager hende op og kæler med hende og prøver så at sætte hende igen. Denne gang fungerer benene, men hun tilter til venstre - dette er både med hovedet og når hun går falder hun til den side.

Jeg ringer omgående til Randers Dyrehospital som har en vagttelefon. Jeg kommer til at snakke med Carl Ole Rather som er super flink. Han spørger en del ind til hendes generelle sundhed og jeg kan fortælle at hun aldrig har fejlet noget. Hun er en sund og rask pige med masser af energi og gåpåmod. Han synes det lyder som et epileptisk anfald og opfordrer os til at give hende ro i et køligt og mørkt rum. Det gør vi og vi skal så se om ikke der kommer fremgang med hendes balance inden for de næste 24 timer. Det gør der heldigvis, men hun hælder stadig meget til venstre. Hun leger, spiser og drikker og har det godt foruden det at hun har problemer med balancen.
Vi har derfor været på Randers dyrehospital i dag for at Carl Ole kunne se på hende, da vi stadig var meget bekymrede. Han kigger på hende og kan hurtigt se, at Metallica har problemer med det ene øre. Han kigger begge ører igennem og kan se hun har en masse ørevoks. Han tager en prøve af det og kigger det igennem. Da han kommer tilbage fortæller han os, at hun har solitære ørevoks"kugler" ved trommehinderne i begge ører. Der er ingen tydelige øremider, men en svampeinfektion som skyldes øremider. Grundet ørevoks"kuglerne" kan han ikke se om trommehinden i venstre øre er sprunget, men han kan hurtigt fortælle at symptomerne tyder på at der er en påvirkning af det indre øre. Der er altså svampeinfektion i mellemøret som har spredt sig til det indre øre.

Carl Ole forklarer at ved disse tilfælde med svampeinfektion der har spredt sig så langt ind i øret skal vi være glade for at hun stadig er her. Hun kunne let være død af det krampeanfald hun havde sig i fredags, da svampene kunne have spredt sig videre til hjernen.
Metallica er nu i behandling med nogle øredråber (DermaOtic) 2-4 gange dagligt i de næste 14 dage. Desuden har hun fået penicillin for at bekæmpe eventuelle infektioner og noget smertestillende.  Om 14 dage skal vi til kontrol af hendes ører igen og hvis "kuglerne" så er forsvundet kan man se om hendes trommehinde er sprunget. Hvis ikke "kuglerne" er forsvundet skal vi have hende bedøvet og have ørerne skyllet igennem for at fjerne dem.

Metallica skal nok komme sig og er allerede ved at rette sig her til aften. Hun render lige nu og leger med Pandora og er så glad så glad.

Da vores hvalpe fra i år skulle vaccineres fik vi tjekket alle vores dyr igennem og fik blandt andet tjekket for øremider. Det har derfor ikke strejfet mig at hun selvfølgelig også skulle tjekkes da hun ankom i flokken kort tid efter. Desuden var vores andre dyr så i forvejen i behandling, da vi har været så uheldige at have passet dyr med lopper. Vi har derfor givet advocate før vi fik Metallica hjem og renser øre hver 14. dag med olieholdig væske for at miderne ikke kan sidde fast. Jeg har renset hendes ører på samme måde som de andres, men dette har desværre ikke været nok.

Jeg har lavet dette indlæg som en reminder til alle jer derude:

HUSK AT FÅ TJEKKET JERES DYR FOR ØREMIDER!!!! DET KAN KOSTE LIV!
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

anjafh

nej hvor forfærdeligt :( godt jeg skal have mine til sundhedstjek i morgen! :o
Koko og Klunde <3

Zopad

Tror oss liige mine drenge skal afsted bare for a være sikker!  :(
Apollo & Draco <3

Minority ferrets

I morgen bliver en hård dag!!

Amazing Ferrets Bumblebee Wheelie eller som vi kender hende, Lille Metallica, skal fra os. Hun har fyldt så utroligt meget gennem den tid hun har været ved os og fyldt os med glæde og varme med sit utroligt milde sind. Vi kommer sådan til at savne den lille prut.

Som tråden starter handler dette stadig om øremider. Metallica fik i dag endnu et krampeanfald og vi har nu taget beslutningen at hun ikke skal igennem mere. Lige siden det første anfald har hun ikke været sig selv. Hendes blik har været tomt og hun har flere gange bare siddet og kigget ud i luften. Hun har altid været fyldt med energi og godt humør og til så at se hende fadde sådan hen har virkelig taget hårdt på både Jimmy og jeg. De andre har været gode til at få hende med og lege på hendes niveau og vi var sikre på at vi så fremgang. Hun har hele tiden spist og drukket, båttet og leget, men hun var ikke den samme. Hendes lemmer var stadig meget stive og man kunne se hun fejlede noget. Dog var hendes gå på mod nok til at vi besluttede at afprøve behandling i ørerne og besluttede at hvis hun skulle være småretarderet kunne vi sagtens leve med det - for det var tydeligt at det kunne hun.

I dag fik hun endnu et anfald og krampede i nogle minutter. Hun blev mere stiv i sine ben, sin nakke og sin ryg. Vi kan se at hun endnu engang har taget skade og vi er bange for hvad følgerne kan være. Vi har taget beslutningen baseret på sidste dyrlægebesøg hvor vi fik at vide at den infektion hun har fået kan sætte sig på hjernen og det er det der er sket, i og med hun har taget skade af den første.

Lille mut vi kommer sådan til at savne dig! Især din søster, Pandora og din bedsteven, Loki Boki. Men ikke mindst kommer far og jeg til at savne dig mere end du aner!!!! Hold op hvor er det her svært! Vi elsker dig jo lille mus. Du nåede ikke engang at blive et halvt år :'( Og alligevel kom du helt ind under huden på os <3 Du betød bare alverden for os



Lille Metullerca den her tråd er til minde om dig og til advarsel for alle andre! Få jeres dyr behandlet for de skide øremider og behandl dem hellere en gang for meget end en for lidt! Uanset HVOR de kommer fra (avler eller andet) så få dem tjekket så snart i får jeres små ind ad døren!


DOOK IN PEACE METALLICA <3 Vi savner dig allerede :'(
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

SaschaDJensen

Er jeg ked af at høre, især da jeg har hendes brødre (Optimus og Jetfair)  :(

ilderhjemmet

Mange varme tanker til jer

RIP Lille Metallica  <3
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

FerretParadise

Åh altså, det gør mig meget ondt at læse.  :(
Ann Hillerslev.

Zopad

Apollo & Draco <3

Sølvsten


Minority ferrets

Tak skal i have. Det er stadig her uvirkeligt for os og vi er meget meget kede af det!
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

AlisVolatPropiis

Kondolerer :( hvor er det bare sørgeligt