Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Er min Ilder syg?

Startet af Field, 25. August 2012, kl. 01:54

Field

Hej alle

Jeg var for nogle uger siden på Vorbasse marked hvor jeg faldt over den sødeste Ilder unge på omtrent 11 uger (jeg er godt klar over at mange af dyrene på disse markeder lever under dårlige vilkår men jeg har længe gerne ville have en fritte og vidste ikke hvor ellers jeg skulle købe en) som jeg jo så måtte have med hjem.

Det bur fritten var i på markedet havde en bund af savsmuld og et rør som disse unger kunne lege i, hende der solgte mig fritten virkede til at vide hvad hun snakkede om da hun selv havde 2 ældre fritter som kæledyr gennem en del år.

Derfor så jeg det som noget meget normalt at bruge savsmuld i bunden af det bur som min fritte (Ozzy) nu skulle leve i.

Jeg fik noget fodder med fra damen der solgte mig Ozzy som var 50/50 fritte fodder og katte fodder og jeg fik at vide at kattefodder ville være ganske fint til Ozzy så længe at jeg lod den vænne sig til det først.

Så fik i lidt forhistorie, mit problem er som følger: for en uges tid siden syntes jeg at Ozzy begyndte at trække vejret lidt underligt når han spiste og når han sov.. som om han havde en stoppet næse.. jeg læste om det og fandt ud af at det muligvis kunne være en slags forkølelse da jeg havde haft ham nede ved stranden hvor han syntes at han skulle svømme lidt.
Jeg reagerede som jeg fik besked på ved at holde ham tør og ude af træk.

Idag fandt jeg så ud af at savsmuld er frygteligt at have sin fritte til at gå i og jeg fjernede det derfor med det samme her for lidt under en time siden da jeg tænkte at det muligvis var grunden til at den havde mindre luftvejs problemer.

Ozzy virker på ingen måde syg og er lige så glad som da jeg fik han når han er ude og lege og han løber rundt og "klukker" (som jeg har læst mig til at glade fritter gør) mens han driller min hund og laver ulykker =)

jeg fodrer ham lige nu med Whiskas men da jeg lige har fundet ud af at det indeholder for mange grøntsager og for lidt protein har jeg bestilt noget fritte fodder online da min lokale fodder central i Kolding ikke sælger fritte fodder hvilket i det hele taget er grunden til at jeg var tvunget til at købe Whiskas i første omgang for et eller andet skulle den jo have at spise.

Jeg er bare lidt bekymret omkring disse luftvejs problemer (et sjældent nys samt en "hvæsende" lyd mens den spiser og sover) og jeg er blot en fattig studerende og jeg har på ingen måde råd til at betale mange penge for at tage Ozzy til dyrelægen.. og jeg ville virkelig være træt af at bruge så mange penge på det hvis han så intet fejler og derfor skriver jeg til jer og beder om råd og vejledning. Jeg har overvejet at uploade in video til youtube som jeg kunne linke til jer så i måske kan se/høre om der er noget galt med Ozzy hvis det ville hjælpe?

Med venlig Hilsen

Mark og Ozzy

Ps: jeg undskylder for det lange spørgsmål.

Dyrenørden

Det er muligt det er savsmuldet, jeg ville give ham et par dage og se og hvis der ingen bedring er hedder det dyrlæge koste hvad det må i min optik har man ikke råd til dyrlæge skal man ikke have dyr. Derudover synes jeg du skal læse mere om foder til ildere da det du har købt ikke er godt nok. Læs nogen af foder trådende herinde så bliver du klogere :-)  Tillykke med dit bæst :-)

FerretParadise

Hej Field og velkommen herind.

Først vil jeg sige, at jeg ikke helt forstår den der med, at du ikke vidste hvor du skulle købe en ilder, og så valgte at købe en på et marked.
Jeg kan udemærket godt sætte mig ind i, at de små hvalpe er super nuttede, eller at man vil redde den.
Men når du kan finde herind på topia, hvor der er en masse opdrættere, så burde det ikke have været så svært at finde et ordentligt sted at købe en hvalp.
En opdrætter herinde fra, ville heller aldrig bruge savsmuld til sine dyr, og ville bestemt vejlede dig i forhold til fodring osv osv.

Men når alt det så er sagt, så synes jeg altså du skal tage Ozzy til dyrlægen. Det er ikke meningen at han skal trække vejret på den måde, vi kan jo håbe på, at det er pga savsmulet, som du heldigvis har fjernet, men det kan også være noget meget mere alvorligt.
Hvis du ikke har pengene til at tage ham til dyrlægen, så må du låne nogen. Man kan ikke bare have sådan en holdning, det kunne jo være noget alvorligt. Det er det ansvar vi tage på vores skuldre, når vi anskaffer os et dyr; at passe godt på det, og tage det til dyrlægen når dyret har brug for det.

Nu ved jeg ikke hvilket foder du har bestilt hjem?
Whiskas er overhovedet ikke til ildere, så hvis det er det han får lige nu, synes jeg, da du skal tage ned i den nærmeste dyrehandel i dag og så købe noget Royal Canin Kitten. Det er ikke det bedste til en ilder, men det er da ikke skadeligt som Whiskas er.
Som Dyrenørden skriver, så prøv at søg herinde på foder, der vil så komme en masse mærker op, som er rigtig gode. Flere af dem kan man bestille over nettet. Ja foder til en ilder koster måske lidt meget, men kun det bedste er godt nok.
Ann Hillerslev.

Field

Hej Igen

Jeg må lige gøre noget klart. Jeg tog ikke på marked for at finde en Ilder, jeg var på marked og faldt over en.. jeg nævnte at jeg altid gerne har ville have en men jeg havde ikke lavet alt for meget research inden jeg anskaffede mig en.

Til gengæld tror jeg at jeg har læst på samtlige Ilder/fritte forumer efter at jeg har anskaffet mig Ozzy både på engelsk, portugisisk og dansk for at få et så bredt billede af hvad der er bedst for min ilder som muligt.

Men det positive er at efter at jeg har fjernet det savsmuld igår nat er Ozzy blevet mere rolig og han har ikke bidt nær så meget som han plejer da jeg havde ham ude idag og hans luftveje virker også allerede til at have det lidt bedre.

Jeg er udmærket godt klar over at hvis ens dyr er sygt skal man have det til dyrlæge men hele mit problem var jo at jeg ikke anede om han var syg og selvfølgelig ville jeg kunne finde tusind kroner til at tage til den nærmeste dyrlæge og jeg er godt klar over at det er noget man skal have penge til hvis man anskaffer sig et dyr men på samme tid er der jo ingen grund til at smide tusind kroner ud af vinduet når Ozzy så intet fejler.

Det virker lidt til at FerretParadise har fået det indtryk at jeg er en uansvarlig fritte ejer på grund af at jeg købte min fritte på et marked men jeg forsikrer dig for at jeg på alle måder ønsker der bedste for min fritte og på ingen måde kunne finde på at gøre noget der kunne skade Ozzy. Men du må da kunne forstå at man til at starte med stoler på det den person man køber fritten af siger uden at være ignorant omkring dyre velfærd på nogen måde?


Dyrenørden

Citat fra: Field Dato 25. August 2012, kl. 15:50
Hej Igen

Jeg må lige gøre noget klart. Jeg tog ikke på marked for at finde en Ilder, jeg var på marked og faldt over en.. jeg nævnte at jeg altid gerne har ville have en men jeg havde ikke lavet alt for meget research inden jeg anskaffede mig en.

Til gengæld tror jeg at jeg har læst på samtlige Ilder/fritte forumer efter at jeg har anskaffet mig Ozzy både på engelsk, portugisisk og dansk for at få et så bredt billede af hvad der er bedst for min ilder som muligt.

Men det positive er at efter at jeg har fjernet det savsmuld igår nat er Ozzy blevet mere rolig og han har ikke bidt nær så meget som han plejer da jeg havde ham ude idag og hans luftveje virker også allerede til at have det lidt bedre.

Jeg er udmærket godt klar over at hvis ens dyr er sygt skal man have det til dyrlæge men hele mit problem var jo at jeg ikke anede om han var syg og selvfølgelig ville jeg kunne finde tusind kroner til at tage til den nærmeste dyrlæge og jeg er godt klar over at det er noget man skal have penge til hvis man anskaffer sig et dyr men på samme tid er der jo ingen grund til at smide tusind kroner ud af vinduet når Ozzy så intet fejler.

Det virker lidt til at FerretParadise har fået det indtryk at jeg er en uansvarlig fritte ejer på grund af at jeg købte min fritte på et marked men jeg forsikrer dig for at jeg på alle måder ønsker der bedste for min fritte og på ingen måde kunne finde på at gøre noget der kunne skade Ozzy. Men du må da kunne forstå at man til at starte med stoler på det den person man køber fritten af siger uden at være ignorant omkring dyre velfærd på nogen måde?

Undrer mig lidt over hvis du har læst noget på portugesisk, det skal du hvertfald nok ikke stole på da det er ulovligt at have ildere i Portugal ;)

lille_jill

Den skal alligevel vaccineres, så du skal afsted uanset hvad :)

Anne

Lyder som en luftvejsinfektion som er nem og relativt billig at behandle. Du kan også godt regne med at det er pga savssmuld, så bare afsted og få det medicin før det bliver værre. Luftvejsinfektion kan ubehandlet være en rigtig grim ting.

Eliza

Jeg tror ikke du er en uansvarlig ilderejer, men nu går jeg ikke ind for at man anskaffer sig et dyr som en impulsting, hvilket du jo på en eller anden måde har gjort. Når det er sagt, så er det bare dejligt du kommer herind og spørger når du er i tvivl om noget.

Hvilket ilderfoder har du købt? langt det meste ilderfoder er nemlig slet slet ikke godt til ildere og derfor bruger mange killingefoder af den dyre slags (ka ikke hjælpe med hvilke mærker da jeg fuld barf'er-altså giver så tæt som muligt deres naturlige føde). Men se under ernæring der står en masse.

Din ilder skal jo så vaccineres når den er ti uger gammel med febrivac dist. nogle ildere er vaccineret første gang når de kommer sådan et sted fra, men de skal have igen når de er vaccineret inden de er ti uger.

Husk at der findes meget få ilderkyndige dyrlæger i dk, så det er med at undersøge det grundigt hvor den nærmeste er. Og du skal ikke spørge dyrlægerne, for de mener alle at vide en masse, selvom det sjældent er sandt.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Shamua

Her er lidt af de bedre mærker som kan købes online.

http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_trockenfutter/applaws/135486

http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_trockenfutter/orijen/42758

Der er også det mærke der hedder Ziwipeak. Du skal bare sørge for at købe den til kat og ikke til hund. Jeg kan så ikke lige finde noget online :/

Nogle gange er det også en fordel at købe de mærker der er af bedre kvalitet, da ilderen jo så får bedre nærings optag og faktisk dermed spiser mindre. Så måske er det i sidste ende ikke så meget dyrere.

.. Nu ved jeg ikke hvor i landet du er fra, men kommer du tilfældigvis forbi Falster d. 1 september, er der en udstilling hvor der er nogle boder der også sælger kvalitets foder :) http://ilderudstilling.dk/
Der plejer at være lidt bedre priser på foderet, og så kan du også se andre ilder ejere og hygge snakke :)

Og det her kan også købes samme sted som foderet. http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzensnacks/pasten_cremes/vitaminpaste/1541
Det er noget pasta som ildere elsker (har endnu ikke mødt nogen der ikke kunne li det). Det kan du bruge til når du vil rense øre og klippe negle på Ozzy.

Håber det hjalp lidt :)

Vh. Marianne

Shamua

Det kan også anbefales at gå ned i en Rigtig Hundemad forretning. Der kan du får tørret kød som også er rigtig godt for ildere at tygge i, så deres tænder og tandkød automatisk bliver rengjort :)

Vh. Marianne

anjafh

#10
nu synes jeg ikke vi skal dømme så meget på den måde så hurtigt :( han fortæller lidt baggrund og er ærlig omkring hvordan og hvorledes, og det er måske ikke det fedeste oplevelse at få når man lige har tilmeldt sig i en ny forum side, så at få at vide at man har taget det forkerte valg fra starten af da man købte sin ilder, og at det var af forkerte grunde osv :/ jo han havde et impulsivt køb, men han er jo ved at få en masse viden omkring ildere, og hvordan de får det bedst.. Synes lidt at man burde give ham bedre svar hvis man overhovedet skal svare på det her, lige som Shamua, man kan hurtigt føle sig trådt på over forum sider nemlig da man ikke kan høre folk toneleje og hvordan de udtrykker sig..

men der ud over, så gjorde jeg samme fejl ved at min første ilder også fik hø og savsmuld til at starte med.. men det var fordi at min ven som har taget en dyrepasser uddannelse, han sagde at det var det de skulle have.. men jeg fandt hurtigt ud af at det var RIGTIG dårligt for dem.. Så det er dejligt at høre at du har fjernet det igen :) så nu skal Ozzy bare have en masse tæpper han kan ligge og boltre sig i.

Jeg må dog indrømme at selvom at jeg prøver at finde svar herinde omkring sygdomme, og når jeg tror mine dejlige kludedukker er syge, så tager jeg dem altid til dyrelægen da det er svært for os at afgøre hvordan det helt præcis er.. vi kan jo kun komme med svar hvis det er at det lyder som noget man har prøvet selv, og oplevet hvordan det er.. så det er altid godt lige at få dem tjekket helt før det går helt galt :) da det også er billigere for ens pengepung ;)

men det lyder godt at du prøver at finde svar og får lidt vejledning :) det var også det første jeg gjorde nemlig og herinde har jeg fået rigtig meget hjælp og støtte når jeg har fejlet lidt med hvordan ens ildere har det bedst, så klø på! de er nogle vidunderlige dyr sådan nogle ilder <3 
Koko og Klunde <3

Field

Hej alle

Jeg takker mange gange for de hjælpsomme svar og jeg sætter stor pris på at at der er folk herinde der forstår min situation.

Mht de links du har lagt ind shamua er der nogen speciel grund til at alle siderne er tyske? er det fordi de er billegere eller fordi det er bedre kvalitet eller?

Til Dyrenørden: ja det er rigtigt at det er ulovligt at have fritter som kæledyr i Portugal og de kun er lovlige at bruge til jagt men på trods af det er der en meget stor mængde mennesker der har fritter som kæledyr og netop fordi dyret er ulovligt har disse folk som vælger at have fritter på trods af lovgivningen en stor kærlighed til dyret som bliver vist igennem ekstrem god pleje og nogle af de mest hjælpsomme posts jeg har fundet har til dato været på portugisiske hjemmesider så jeg må indrømme at jeg ikke forstår dit argument.

Til Eliza: Jeg kan nemt forstå hvorfor du er imod impulskøb af dyr men på trods af at det var et impulskøb er det stadig et af de bedste køb jeg længe har gjort mig. Mht vaccinationerne sagde damen jeg købte Ozzy af at han var over 10 uger da jeg købte ham men jeg mindes ikke om hun nævnte noget om vaccinationer kan det blive for sent at give ham vaccination hvis han ikke har fået en? Jeg er nok nød til at ringe til hende jeg købte Ozzy af og høre om han er vaccineret jeg fik trods alt hendes kort. Mht. dyrlæger så bor jeg i Kolding og den nærmeste dyrlæge er  http://www.dyrlaegehusetkolding.dk/?gclid=CIa-weWEhrICFQbwzAodNwoA9Q der står på deres hjemmeside at de kan tage sig af fritter men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal finde ud af det hvis jeg ikke må spørge dem?

Til Anjafh: Det kan godt være at det lyder lidt dumt men jeg er glad for at jeg ikke er den eneste herinde der har lavet fejl på baggrund af forkert vejledning så føler man sig ikke helt så uduelig :P Men bare rolig Ozzy har masser af dejlige tæpper og lignende som han elsker at leje i, det bliver dog godt når jeg flytter i ny lejlighed her om en uges tid da Ozzy har meget mere plads at gøre godt med =)


Jeg håber jeg fik dækket det hele og hvis ikke er i meget velkomne til at minde mig om hvad jeg glemte.

Tak igen for jeres svar.

Mvh

Mark


Eliza

Grunden til at shamuas link er tyske er fordi det er de steder det er billigst selv med fragt ;)

Jeg tror ikke du skal regne med at din ilder er vaccineret, så det ville jeg få gjort. Kan desværre ikke hjælpe med en dyrlæge derovre, men en god ide er at se herinde under dyrlæger evt spørge herinde hvis der ikke står om en i nærheden af dig, men man skal desværre nogle gange køre et godt stykke for at få en god men det er det værd, da ildere desværre tit bliver fejlbehandlet eller sygdomme ikke opdaget, da man skal have lidt kendskab til dem og mange sammenligner dem med katte, hvilket de bestemt ikke er.

Har han stadig problemer med vejrtrækningen? synes du skal tage det ret alvorligt, for som Anne tidligere skrev er det ikke det største problem at behandle men ubehandlet kan det blive skidt.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.