Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

alvorligt syge dyr efter falster ilderen

Startet af the bird, 18. September 2012, kl. 18:24

Emils far

Måske et lidt dumt spørgsmål, men endog: Hvordan kan en dyrlæge hurtigt stille diagnosen "ECE virus" når det er et faktum at ingen kan udføre de prøver hverken i DK, N og S, men kun på labaratoriumer som ligger i USA og England? 

Det forundrer meg også at al virus lige nu hedder ECE, og det er ikke rigtigt at alt skal være det. Våre ildere bliver syge af forskellige årsager, og det vil de også i fremtiden. Så vidt jeg ved er det endnu ingen dyr som er påvist ECE på "rigtig" grundlag, og så bør vi vel heller ikke piske opp stemningen rundt det.
Jeg er helt enig i at når ens dyr har været syge så skal det snakkes om det, og forholdsregler vurderes selvfølgelig. Jeg ønsker bare en mer edrulig holdning til hvad det kan være indtil det modsatte er bevist.

katja

jeg enig med emils far, hvordan kan dyrelægen sige det er ECE når der ikke er taget prøver,og såfrem prøven er taget og sendt afsted, er der jo ikke kommet svar

jeg ved godt vi alle elsker ilderne og kun vil dem det bedste, men nogle gange syntes jeg alså  nogle er lidt hurtige på aftrækkeren, jeg mener  af der skal beviser på bordet for at det er ECE inden man skriver det er det

man kunne jo have skrevet, mine dyr har fået dårlig mave og er indlagt efter udstillingen, er der andre der har de samme symptomer, inden man straks blæser tingende op til en smitsom sygdom,, ohh gider faktisk ikke deltage i tråden, og alligevel skriver jeg dette

ingen kan vel stille en diagnose heller ikke dyrelægen når vi ikke kan udføre prøverne her hjemme, de kan ved kun gisne eller skyde på det måske er det

ejer af 7 dejlige trolde,

AlisVolatPropiis

ECE eller ej....det er vel bare et navn? Personligt vil jeg faktisk gerne vide om der er "diarré sygdom der kan blive så slem den kræver indlæggelse" i omløb...så kan folk for min skyld kalde den kartoffel :)

lille_jill

Men selvom de ildere har fået kartoffel-diaré, så er det vel stadig vigtigt at de kommer de 6-9 måneder i karantæne og man undgår at hente nye dyr hjem og dropper det næste avlsår?

AlisVolatPropiis

Det er så det jeg mener nærmere undersøgelser skal afgøre :) er der risiko for det er ECE...jamen så synes jeg det er er deres pligt :) men advarsler om kartoffel-diarre..dem vil jeg altså meget gerne have før det lykkedes at gennemføre ltests?....især når de test ikke findes..

Anne

man virker bare som en enormt dårlig ejer hvis man siger at ens ilder har fået kartoffel efter falsterilderen

lille_jill

^det er vel ikke værre en slikkepinde, skumfiduser og glasur?

Emils far

Så prøver jeg lige en gang til vedr. det påståede ECE...
Hvis ilderne er smittet av ECE, så skal det vel ligge en faglig begrundelse og prøver for at påstå at de er belevet syge af det
Hvis ilderne er smittet af noget andet virus så skal det ligge en faglig begrundelse og prøver for det også
Hvis ilderne er smittet af noget tredje ja så skal det osv. osv.

Og når så det er afklaret skal dyrene behandles derefter og evt. i karantæne som anbefalet af dyrlægen.

Alt annet karantænesnakk og behandlinger er og bliver noget ævl, for man skal ikke behandle sine dyr for noget de ikke feiler, og ingen af os har den kompentanse til at dele ud sygdom og tidsrom for karantæne forden ene eller andre sygdom!!

Så lad nu være med at gøre det værre end det er, det giver ingen mening og er kun ment for at skræmme og ophisse unødvendigt. Nu har jeg set dette ECE "hysteri" for 3. eller 4. gang i den tid jeg har været i miljøet, og hver gang så er der nogen som skal gøre seg skide kloge på det. Det har været sendt en eneste prøve fra Norge til det labaratorium for at teste for ECE, og den prøve var altså negativ, selv om "halve" miljøet skreg ECE og at det var uansvarlig og afholde udstillinger osv. osv.

PS. Om nogen uger, måneder eller år kommer neste omgang "ECE" akkurat som vi mennesker får en omgang fugleinfluensa eller hvad de kloge nu finder på at vi skal skræmmes af..DS.

Anne

Vil de sige lars, at hvis dine dyr har tynd mave og er ved at dø af det, så vil du ikke behandle dem, fordi du ved jo ikke hvad de fejler???

Jeg synes faktisk det er ligeså meget noget pjat at kalde alle tynde bæer for ECE, som det er at afskrive risikoen furldtsændgt for at der er et eller andet smitsomt og alvorligt i omløb.

Det er ikke sikkert at der er det, men jeg synes ikke det er i orden at hagle folk ned, hvis dyr er blevet alvorligt syge, fordi de faktisk prøver at gøre det rigtige og informere andre om det, så man kan finde ud af problemets omfang.

Som jeg ser det så er det eneste rigtige man kan gøre, at informere om den slags når det som her sker efter et større arrangement, og hvis det så viser sig at det er et større problem, gøre noget ved det eller tage diskussionen om det, tit tror jeg egentlig det er nok at folk ved risikoen er der, så tager man automatisk lidt mere forbehold.

jeg kan ikke se det konstruktive i at latterliggøre et emne, hvor der faktisk har siddet folk med meget alvorligt syge dyr. Klart der er nogle der blæser det op til mere end det bør, men det er i mine øjne hverken værre eller bedre end at latterligegøre emnet totalt. Med de to positioner er det i hvert fald helt sikkert at der er dømt børnehave og ingen som helst muligheder for at komme videre på en konstruktiv måde.

Shamua

[besked=Shamua]Vi har valgt at genåbne tråden, men der skal holdes en ordentlig tone. Hvis dette ikke overholdes vil tråden blive lukket igen.[/besked]

Vh. Marianne

Cille

#100
I skriver begge 2 her i tråden at i vil holde en karantæne, for vi er vel enige om i har haft noget der har smittet.
Selvom det kun indtil nu er jer der har haft det, så har i en smitte uanset hvad det hedder.
Men nu kan jeg så forstå at i stadig rejser til England i næste uge efter dyr. :o
Jeg kan ikke lade være med at tænke om hele det her var "fis i en hornlygte" eller om dyrene reelt var så syge som i sagde. :S
Det er dybt uansvarligt at tage en tur derover så kort tid efter, for i kan smitte dyrene i england, og de dyr i henter hjem er jeg ret sikker på får ca samme tur, når i har fået dem hjem, fordi smitten endnu er i jeres bolig.
At i vil risikere jeres egne dyr er op til jer selv, men at måske udsætte et andet land/sted for en smitte er respektløs.
Medmindre i da har fået konkret at vide hvad jeres dyr fejlede, og dermed ved hvor lang tid i kan have smitten.
Plus i så kan tage de forholds regel omkring jeres tur, som mindsker en smitte, og husker at advare dem i England omkring det, og har info om hvad de skal behandles for, såfremt de skulle blive syge derover

Amazing Ferret

Nu får vi jo desværre ikke noget svar fra Maria, da jeg kan se hun har fået slettet sin profil (igen)  :(

Jeg synes faktisk det er trist at der ikke kan/vil blive svaret på om man er pisse ligeglad med at tage eventuel smitte med til England....