Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

HJÆLP!! Skal under kniven i morgen...

Startet af Dexiii, 1. November 2012, kl. 17:08

Dexiii

Please hjælp... I får det lige fra starten af... I ca en uges tid har min fritte 1-2 gange om dagen, og kun en enkelt gang pr gang, lavet bræk lyde, og lignet en der skulle brække sig uden der kom noget op... Har holdt øje med det og der var ikke noget anderledes ved ham... Så i forgårs aften kunne jeg høre der var noget helt galt inde i løbegården. Alfred brækkede sig ud over det hele, nærmest konstant uden pauser, det stod på i 10-15 min, ringede til vagtdyrlægen, og da jeg endelig fik fat på ham var alfred faldet lidt til ro... Vi snakkede og blev enig om jeg så sku til dyrlæge i går. Men det kom jeg ikke da han ikke havde brækket sig mere og dyrlægen mente han lige skulle have lidt tid til at se om det "bare" var en gang kvalme.. Skal lige siges at siden han brækkede sig har han fået kvalme næsten hver gang han har prøvet at spise, på nær en gang i går aftes hvor han fik spist en hel del uden bræk lyde. Men vi sku se det an til i dag, og jeg synes ikke der var nogle forbedringer, han var træt, sagde bræk lyde uden af brække sig.. Vi kom til dyrlæge og fik taget røntgen men der var ikke noget at se hun sagde dog at hun ikke kunne udelukke det og hun synes han havde luft i maven og den så godt fyldt op ud, vi snakkede frem og tilbage om hvad vi ku gøre og det er endt med at de vil åbne ham op i morgen og se om de kan finde noget i hans mave....!! Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at rede ham og finde ud af hvad der er halt... Men et eller andet siger mig det her er forkert... Jeg kommer hjem med ham fra dyrlægen, han siger godt nok lige lidt bræk lyde men han spiser en masse mad, drikker, liver op og ikke mindst leger. Han sover nu og kommer ud i aften når min datter er kommet i seng men har intet hørt fra ham... Jeg vil så gerne høre om i har prøvet noget ligende..?. Jeg er så led ved at han skal opereres, men er det det som skal til så må det gøres....

Eliza

Synes det er lidt svært at se ud fra det du skriver om din ilder har andre tegn på at der er noget galt andet end at han brækker sig? Er han svag og sover hele tiden? Spiser og drikker han ellers normalt?

Hvis han er i pelsskifte så er det helt normalt at de har bræklyde uden at der kommer noget op og jeg har også oplevet at de kaster mad op i den forbindelse, men ikke så voldsomt som du beskriver synes jeg. Olie plejer at være godt til at tage hårene.

Jeg synes det lyder voldsomt at åbne en ilder hvis det KUN er opkast. Hvilken dyrlæge bruger du ikke alle er lige ilderkyndige selvom de selv påstår det?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

mette11

Det er ret svært at sige noget som helst med sikkerhed, men opkast og bræklyde kan være tegn på mange ting - nogle alvorlige andre ikke! Hvis han fælder nu, kan det være hår som generer. Nogle ildere hoster og lyder som noget der er løgn når de får hår i sig og det kan virkelig lyde slemt (har selv en som virkelig hoster sindssygt når han fælder, men han gør det kun når han fælder og olie hjælper). Hvis han har fået meget hår i sig, kan det godt få ham til at kaste op.
Kan han have spist noget sært, fex. ting af gummi?? Fremmedlegemer kan også gøre at de har svært ved at spise og kaster op, får kvalme osv. Men fremmedlegemer burde kunne ses på røntgen.
En anden mulighed kan være kræft-knude et sted som generer. Infektion af en art kunne også være en mulighed og der er helt sikkert flere muligheder.

Men det er alt sammen kun gæt desværre.

Hvis han ellers er frisk nok, så ville jeg nok ikke vælge at åbne ham, da det er meget voldsomt at gøre. Sørg for at han får nok at drikke og prøv at giv olie og se om det hjælper (fex. lakseolie til hunde/katte, efa-olie fra dyrlægen eller lignende).

Shamua

Jeg synes det lyder rigtig rigtig meget som da min kat havde et stykke græs til at sidder i halsen. Det blev opdaget med kikkertundersøgelse. Det er ikke nødvendigvis et stykke græs. Tænker om han skifter pels nu, og måske har fået noget hår galt i halsen?

Det kan også lyde som et lille stykke fremmedlegeme. Som jeg har forstået det, kan de godt gå med det i noget tid, og så kan det sætte sig rigtig fast lige pludselig.
Uanset hvad lyder det som om han har brug for hjælp til at få det væk. Held og lykke med ham :)

Vh. Marianne

Anne

Det er også før set at hårene fra pelsskiftet har samlet sig tin en bold nede i maven, som de ikke kan få ud. Men som de andre siger så bliver de normalt sløve ved fremmedlegemer (hårbolde i tarmene inkl)

Dexiii

Han er sløv det meste af tiden men pludselig fejler han intet, han har hoppet og leget i dag da vi kom hjem plus han os spiste en hel del uden bræk lyd... Han fælder desværre ikke lige i øjeblikket... Han kan måske ha spist en lille gummi ting fra noget min datter har ødelagt, jeg er ikke sikker da jeg ikke kan huske Om det blev fjernet, det er det der er så møg irriterende... Men der var intet at se på røntgenbillederne udover luft og en fyldt mave. Men inden den her gummi ting kom ind i billedet gjorde han det med bræk lyde 1-2 gange om dagen... Jeg synes bare at han har fået det en lille bitte smule bedre, og det gør at jeg kommer i tvivl om det her er det rigtige... jeg vil ikke udsætte ham for noget unødvendigt, men jeg vil heller ikke træffe det forkerte valg... Og skal jo træffe et valg for ham... ;( ved ikke om det er mig men hver gang han spiser begynder han at klø sig ved halsen, når jeg røre ham under halsen kommer der ofte bræk lyd...

Anne


Dexiii

Noget af halsen kun :/ de kunne ikke rigtigt komme til det han var meget stresset og bed os dyrlægen... :( men det der var billed af var der ikke noget at se....

NemoToft

En af mine afdøde ildere, Nemo, har fået fjernet en hårbold i marts måned (2008). Forløbet var ca. sådan her:
En rigtig glad, frisk og legesyg ilder. Kastede op nogle gange om ugen, men spist og drak almindeligt og der var ikke noget at se på fæces. Opkasten blev mere hyppig og jeg tog ham med til dyrlægen, som mærkede ham igennem og kunne mærke noget hårdt i mavesækken. Kunne ikke se noget på røntgen eller ultralyds skanning. Blev enige om at faste ham til den efterfølgende dag og så åbne og se. Næste dag ville dyrlægen lige mærke ham igennem igen, før narkosen. Men nu kunne hun slet ikke mærke noget unormalt. Da Nemo var så frisk og glad, besluttede vi at aflyse operationen. Om aftenen kastede Nemo igen op. Så måtte han til dyrlægen igen dagen efter (dog ikke fastet). Nu kunne dyrlægen igen mærke noget der fyldte i mavesækken. Endnu engang faster vi ham til operation den efterfølgende dag. Og endnu engang vil hun lige mærke ham igennem, inden han skal bedøves og der er ikke noget unormalt at mærke.. Nemo bliver bedøvet og dyrlægen finder den flotteste pølse formede hårbold i Nemos mavesæk. Den eneste forklaring på, at hårbolden ikke kan mærkes, når Nemo er fastet, er den noget aflange anatomi en ilder har. Mavesækken starter helt oppe under ribbenene. Og når mavesækken er tom, så kan der bare forsvinde mavesæk derop, hvor fingrene næsten ikke kan nå. Nemo kom sig forbavsende hurtigt efter operationen. Og så længe et fremmedlegeme ligger i mavesækken er det ingen sag. Men kommer det ud og sidder fast i tarmen, så er det meget meget alvorligt.

Hårbolden, sammenlignet med en kuglepen.



Om det er det der er efter din ilder, er jo meget svært at sige. Og fremmedlegemer som ikke er sten eller metal, kan bare være umulige at se på røntgen og skanning. Kan din dyrlæge ikke ultralyds skanne? Hvor gammel er din ilder?
Pøj pøj til jer  :)

Dexiii

Hold da op nemotoft, jeg kan godt se alfrednlidt i det du beskriver... Vi mistænker os han har spist et lille stykke gummi jeg havde set her inde i stuen eller været i min jakke og stjålet en hesteelastik... Men det er nok bedst og sikreste han bare bliver åbnet i morgen... Det gør det bare lidt svært for han var begyndt at spise normalt, og har kun sagt bræk lyde 2 gange siden middag, så på det punkt gårdet frem af (han faster nu). Men han er meget sløv, og så har han alligevel haft sine øjeblikke hvor han bare har hoppet og danset rundt... Åhh... Vil bare ha det så dårlig samvittighed hvis der så ikke er noget inde i hans mave, og han så skal ligge der og ha ondt og muligvis stadig ha det skidt... :( han kunne få sådan noget kontrast et eller andet sprøjtet ind og så få taget røntgen bagefter, men der ku stadig være en chance for at det ikke ku ses.. Og det koster næsten det samme som hvis de åbner ham... Har desværre ikke råd til begge ting. Er enlig mor på su, så må desværre vælge...

NemoToft

Hvis det var mig, ville jeg vælge åbne og se hvad der foregår. Der kan jo være rigtige mange grunde til at han kaster op, desværre. Nemo's bror Stitch, fik en meget voldsom infektion i mavesækken, lige der hvor den går ud i tyndtarmen. Han kastede rigtig meget op, blev åbnet og taget biopsier. Infektionen forsøgt slået ned med store doser antibiotika, men det blev kun værer. Og til sidst kunne der slet ikke komme mad ud i tarmen. Vi åbnede igen, men der var desværre ikke noget at gøre  :(.
Hvor gammel er din ilder?
Jeg krydser fingre for en gummi dut, der flyder rundt i mavesækken  ;)

Dexiii

Puha... Men ja det kan gå begge veje, glæder mig til det er overstået, det er slet ikke sjovt når man ikke har noget at forholde sig til.... :( han er 1år og 4-5 mdr, så han har forhåbenligt mange år endnu... Men ja håber os bare at det er det gummi og det så bare er det....

NemoToft

Selvfølgelig har han mange år endnu  :)
Krydser fingre for jer.
Nat nat.

Dexiii

Hvor heldig kan man være!!!!! Nu kommer jeg til at lyde ond, for Alfred begyndte HELDIGVIS at brække sig helt vildt igen her til aften, dog ikke så slemt som sidst.... Da han var faldet til ro tog jeg aviserne ud af buret og kiggede dem igennem, og sørme om han ikke lige havde brækket en okay stor gummidut op!!!! :) :) jeg kan ikke beskrive hvor glad jeg er, er helt oppe at køre, hvor er jeg lettet.... Han er okay efter omstændighederne, han drak en masse vand bagefter, og har sovet lige siden... Vi tager stadig til dyrlægen i morgen, nu må jeg bare krydse fingre for at det kun var den han har spist... Hold nu op man.... :')

Anne

Godt den er ude! Måske i skulle få ham scannet for at se om der er mere. Det kan simpelthen være så farligt med fremmedlegemer, jeg håber at alt er ude nu!