Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Sterilisation, hvornår?

Startet af Connie, 15. November 2012, kl. 18:54

Connie

Hej herinde-

Jeg har lige et spørgsmål ang. sterilisation. Jeg ved godt alt det med at hunnen går i løb og SKAL bringes ud af det, hvis hun ikke skal have hvalpe, men må man godt fixe hunnen inden og i så fald, hvor tidligt må man gøre det?? :S

Jeg ved at hannen skal helst være 10 måneder gammel - men hunnen``???

jeg håber i kan være mig til hjælp med dette

På forhånd tak

Connie

Anne

Generelt bør man neutralisere sine ildere så sent som muligt, da tidlig neutralisering kan føre til binyrekræft. Dette sker fordi ilderen stadig vil danne hormoner selv om den er neutraliseret og når binyren bliver påvirket af disse igennem længere tid, så begynder den at forandre sig og begynder at danne nogle lignende stoffer, som ellers bliver dannet i livmoder/æggestokke eller testikler hos hannerne.

man kan i stedet for at neutralisere vælge at give et implantat i første omgang, og så vente et år med at kirugisk neutralisere.

Connie

Tak for svaret.

Nu kan det godt være jeg har misforstået det, men skal det forståes sådan at 1.gang hun går i løb - og det sker vel først kommende forår, er det korrekt? --- give implantat vente til næste forår og så sterilisere??? Skal det forståes sådan??

Eliza

Du skal give implantatet inden løb helst, for hvis hun når at gå i fuld løb så vil hun højst sandsynlig blive falsk drægtig, hvilket er hårdt både for hende og dig med sådan en hormontæve ;) I starten af det nye år burde være et ok tidspunkt.

Hun skal så også helst sterilliseres inden hun når at gå i løb igen, da det ellers er en sværer og mere kompliceret operation, så jeg ville sørge for det inden foråret efter igen.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Connie

Tak for det.

Jeg har dog ikke ilder endnu - men samler bare en masse info, så jeg ved alt inden jeg anskaffer. Der skal jo lægges planer, og budget så der hele tiden er penge. Og jeg vil nemlig ikke stå med en hun der pludselig er i løb og så ikke have penge til noget som helst.

lille_jill

Det kan anbefales at få en dyrlægekonto, hvor du laver en automatisk overførsel på fx 500 kr om måneden

Connie

Mht. Dyrlægekontoen: jamen det er skam også meningen  :fnis: - men som skrevet er det jo også lige så meget for at få info, da jeg ved at det koster penge at have de små.. men det koster jo at have dyr... altså i reglen er de jo ikke ret meget  dyrere end at have katte....  især når man forkæler sine katte*host host*.


Eliza

En ilder koster i langt de fleste tilfælde mere end en kat, især pga dyrlægeregningerne der desværre plejer at komme af den ene eller anden årsag. Det er klodsede dyr der elsker nye og spændende ting og som desværre ofte ender med kræft :( Vil lige tilføje at de er bestemt det hele værd, men man skal bare være forberedt ;)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Connie

Hej igen

Jamen uha ja.. jeg skam godt de koster en del mere end katte.... det skulle bare forståes således at jeg ikke ved hvad de koster...  og ja de er lidt klodsede...  og man skal være forberedt på alt kan ske....   ;) men selvom de tildels jo er noget robuste - men ja sygdom rammer jo desværre også .

Men det er jo en god ting at man nu kan forsikre de små ved Agria og de er meget venlige der. . .

Men jeg sætter pris på alle de svar jeg for herinde.....