Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

smittefare?

Startet af Møghætte, 12. Januar 2013, kl. 15:08

Møghætte

Ja jeg må ærlig indrømme jeg ikk helt forstår det :/ Hvorfor er der så stor smittefare for ilder? Hva er det de kan smittes med? Skader der at ens ilder leger med andre ilder?

Jeg vil virkelig gerne forstå! Også fordi jeg gerne vil udstille en dag og sådan noget, og så vil jeg gerne vide hva jeg udsætter mine ilder for.
Med venlig hilsen fra Tia, Hel, Arrow og mig :)

Anne

på udstillinger er problemet ikke helt så stort, fordi ilderne ikke går sammen, og i dommerrummet spritter dommerne af efter hver ilder, for at mindske smittefaren. Til træf er det noget andet, der går ilderne jo op af hinanden og kan nemmere smitte. Der er dog også tilfælde af ildere der er blevet smittet på udstillinger, så det er vigtigt man også gør det man selv kan for at  ens dyr ikke er i kontakt med andre (heller ikke indirekte).

Nogle af de mere harmløse ting der kan smitte er øremider, lopper og giardia (giardia kan de blive meget syge af, men er rimeligt nemt at behandle).

Mere alvorligt kan nogle af de mavevira dyrene kan samle op på en udstilling være, det er ikke altid de lige uden videre kan behandles, og nogle af de mere alvorlige kan faktisk være dødeligt, eller gøre permanent skade. Du kan søge på ECE herinde og se debatten, vi har ikke beviser for at vi har ECE virus i danmark, men vi med dog med sikkerhed at der efter nogle udstillinger har været nogle grimme tilfælde af mavesyge, som i nogle tilfælde har været livstruende eller dødelige.

Møghætte

så det er faktisk en ret dum ide at lade sin ilder har kontakt med andre ilder? til lege aftaler og sådan noget?

Jamen jeg er glad for at der gøre alt for at mindske smittefaren på ustilling :) Så tør jeg måske at tage mine med til en
Med venlig hilsen fra Tia, Hel, Arrow og mig :)

lille_jill

Jeg havde været til træf mange, mange gange gennem 4 år, før jeg oplevede at få syge dyr med hjem.
Mit han viste symptomer på dårlig mave få dage efter og han fik hurtigt smittet min tæve. Chucky (hannen) blev virkeligt syg og måtte indlægges, tvangsfodres osv. gennem længere tid. Amina blev nogenlunde hurtigt rask, hvor jeg troede at Chucky ville krepere fordi han hverken kunne det ene eller andet. Jeg holdt en karantæne på 9 måneder bagefter får at undgå at give smitten videre. Mine tæve var kun en lille hvalp og hun er desværre blevet rimeligt bims i hovedet, af ikke at møde andre mennesker som hvalp.

Det er selvfølgelig et rimeligt sjældent tilfælde, men det er worst case senario af hvad der kan ske efter et træf. Forstår godt at folk ikke har turde træf med ukendte dyr de sidste par år, selvom det er ærligeligt for træf er super hyggelige.
Men derfor kan man godt mødes med ilderfolk, hvis ildere man kender. Der er mange som sætter deres ildere sammen, hvis de kender ejeren og ved at dyrene er 100% sunde og raske :)

Og det var så nu at jeg læste, at det handlede om udstillinger, så bare at du spurgte efter træf i en anden tråd. På udstillinger er risikoen væsentlig mindre, fordi man ikke sætter dyrene sammen. Du har eget bur eller løbegård med på udstilling, hvor de går sammen på træf.