Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Den bedste foder

Startet af FrittenFritz, 14. September 2011, kl. 16:56

FrittenFritz

Jeg er lidt ny i Ilderverdenen og vil gerne vide noget om fodring? jeg ved at det han får nu ikke fungerer for ham:-( Han får det almindelige fra Maxizoo...Nu har jeg indtil videre købt Ziwipeak tørfoder...Hvad kan jeg mere gøre?

Barky

Du kan supplere med råt kød og tørret kød. Æggeblomme et par gange om ugen.
Husk at ALT hvad du giver ham skal være uden sukker, og snakker vi tørfoder, så find noget uden kornprodukter i. (blandt andet Ziwipeak)

Og så kan du søge herinde, eller kigge i undeforaet omkring ernæring/foder. Der er allerede oprettet en masse tråde omkring emnet..
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Dyrenørden

Hvis det er Ziwipeak til hund så skal du være opmærksom på at tilsætte taurin :) Ellers et super foder :)

mette11

Nu ved jeg ikke hvad det almindelige fra MaxiZoo er, så det kan jeg ikke udtale mig om. Men jeg synes da det er rigtig godt at du forsøger med noget andet, når det ikke fungerer. Hvad er der galt siden det ikke fungerer??

ZiwiPeak er rigtig godt efter min mening. WildCat, Orijen Cat, Hills Kitten, Vitalin Ferret m.fl er også blandt det bedste tørfoder til ildere. Jeg synes det er bedst at variere det lidt (ZiwiPeak kommer også i 3 forskellige varianter), så de får lidt forskelligt.

katja74

Her bruger vi:

Orijen, ziwipeak, acana, orijen (alle er uden korn, ris og majs), samt æggeblommer, tørret kød og råt kød.  ;)
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Anne

jeg bruger for tiden ziwipeak cat, vitalin, applaws og orijen. Hvis du bruger ziwipeak til kat synes jeg faktisk det er fint, men selvfølgelig kan man altid justere. Ziwipeak er virkelig noget af det bedste, så derfor er det ikke noget man skal skifte ud, men gerne supplere (og som nævnt så skal det være den til kat, ellers skal man tilsætte taurin).

Som barky også siger er det ensuper idé at supplere med mus, daggamle kyllinger, æg og råt kød.

FrittenFritz

Tak for jeres svar. Dvs jeg skal give ham Ziwipeak, men også andre mærker? Jeg har købt en dåse med vådfoder også...skal han ha det? Jamen, jeg kan ikke sætte fingeren på det...det er nok mest en fornemmelse. Han er dyrlægetjekket og han fejler ikke noget. Men han spiser meget, er lidt tynd og har altid tynd mave...

Malene

#7
Det er en god idé at blande tørfoder, så han får noget varieret. Du skal have ros for at købe ziwipeak! Det er noget af det bedste tørfoder du kan give en ilder. Men følg de råd du allerede har fået. Jeg ved ikke så meget om tørfoder, så det bedste råd jeg kan give dig, er at du skal sørge for at han får så meget animalsk som muligt.

Vådfoder er ikke nødvendigt. Det gavner ikke ildere på nogen måde, med mindre de er virkelig syge og har brug for nem næring.

Har du fået ham tjekket ved en ilderkyndig dyrlæge? Jeg kender ikke til andre end Alison i Ballerup og Lone i KBH, og hvis han ikke er blevet tjekket af en af dem, så synes jeg at du skal få det gjort, for en sikkerheds skyld :)
Der er desværre ikke så mange dyrlæger der har forstand på ildere :(
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

mette11

Der kan være rigtig mange årsager til tynd mave, men ved det at hans mave måske ikke fungerer optimalt, kan det ske at han ikke får optaget nok nærring fra maden og derved også blive tyndt. Du kan evt. prøve at give ham Zoolac (fåes i håndkøb på apoteket). Hvis du er ved at skifte foder nu kan det også give dårlig mave, men burde gå over når hans mave har vænnet sig til det nye foder. Jeg tror også det er en god ide at få ham tjekket af en af de to nøvnte dyrlæger, da det er dem der klart ved mest om ildere på Sjælland. Begge er utrolig søde og kompetente.

Jeg synes også det er bedst at blande flere slags foder, evt. supplere med sunde snacks (daggamle kyllinger, mus, tørret kød, æg osv.). Ved at blande flere slags giver du din ildere flere smagsoplevelser samtidigt med at du sørger for at han ikke bliver kræsen for nemt (ildere som altid får samme slags foder kan blive kræsen og senere nægte at spise andet).

Maja

jeg har været i en maxizoo i aalborg, og de havde ikke det der ZiwiPeak, så hvor kan jeg købe det? : s

Anne

maxizoo i aalborg har den til hund, og den kan du godt bruge, men så skal du tilsætte taurinpulver - det kan du få på zooplus.de eller dk (den tyske er som regel billigere) eller du kan købe det i aalborg barf butik, som også har ziwipeak til hund - hun bestiller sikkert også gerne til kat, hvis du spørger i forvejen. du kan bestille den til kat på Aalborg dyrehospital, men de skal vide det nogle dage i forvejen, da det ikke er noget de har normalt, men de bestiller det gerne hjem hvis man spørger efter det.

Du kan jo også prøve at snakke med din lokale dyrlæge, om de vil bestille det til dig.

Maja

okay, tak for svar: ) jeg havde nemlig tænkt mig at jeg skulle til aalborg i morgen for at købe foder, så hvis du kender nogle butikker, så sig endelig til  :lol:

Anne

Du kan nok ikke nå at få det til kat i morgen, men du kan jo tage ud i aalborg barf butik i skalborg og købe en pakke til hund og så noget taurinpulver til at strø over. Ellers så har hun også Orijen til kat, som også er et rigtigt godt mærke

Maja

nu har jeg fået købt noget barf, men hende damen sagde at de skulle have en vis procent del af hvad de vejer af det. Hun sagde at Butters som vejer 1422g skal have 2 % af hvad han vejer af det, og Pansy som vejer 878g skulle have 5% af hvad hun vejer. så regnede jeg på det, og så viser det altså at Pansy skal have en del mere end Butters, og hvis jeg regner det omvendt, altså 5% til Pansy og 2% til butters, så skal Pansy næsten ikke rigtig have så meget at spise.. hehe virker underligt, men hvad vil i sige? skal jeg bare give dem sådan lidt på øjemål, eller hvordan?  :o

mette11

Giv dem det de kan spise! Prøv dig lidt frem med hvor meget de spiser. Efter lidt tid lærer man ca. hvad de indtager og så kan man holde øje med om der bliver spist op eller ej og tilpasse det løbende. Det er forskelligt hvor meget de spiser - alt efter årstid osv. Jeg ville ikke regne på hvor meget de skal have ifølge en vis procent, men gå ud fra hvad de rent faktisk spiser, da ildere selv er gode til at tilpasse deres madportioner.