Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Val av avelsdjur

Startet af Starshineferrets, 15. December 2009, kl. 21:46

Starshineferrets

Nyfiken som jag är, så undrar jag hur ni andra väljer ut avelsdjur? Vilka kriterier ni går på, och vad ni prioriterar, samt undviker när ni väljer ut era avelsdjur. Eftersom de flesta uppfödare har olika mål med sin uppfödning och olika preferenser, innebär ju även det att vi ofta selekterar djur på olika kriterier, därför tycker jag att det här skulle vara intressant att diskutera :)

FerretParadise

Ja det er et rigtig interessant emne, så det vil jeg meget gerne være med til at diskuterer.

Jeg har jo lige taget 3 avlsdyr ud af avl, pga kryptokisme, og skal dermed starte mit opdræt op igen helt fra bunden, og det har fået mig til at tænke meget over valg af nye avlsdyr.
Efter min meget dårlige erfaring med de sorte ildere, vil jeg ikke have nye avlsdyr med sorte dyr i linjen overhovedet. Jeg vil hellere ikke have angore i linjen, da de i mine øjne har defekter såsom manglende underuld og eventuel næsefejl.
Jeg går nu efter en ren vildtfarvet linje, jeg vil bestemt heller ikke have nogle aftegninger i linjen.

Åh dette bliver nok lidt rodet, jeg er stadig syg, så min hjerne fungerer lidt langsomt, så bær lige over med mig, at mit indlæg er lidt rodet og mangelfuldt.

Når jeg ser på mange ildere her hjemme, synes jeg de enten er for fede eller umuskeløse eller for små.
Jeg søger nu en lidt anderledes ilder, en mere muskeløs en af slagsen, der minder mere om den i naturen.
Jeg vil stille meget store krav til mine nye avlsdyr, og venter gerne længe på de rette dyr, da jeg ikke vil stå i samme situation som jeg gør nu, en gang til.
Jeg vil selvfølgelig se på dyrenes stamtavler, og søge oplysninger på dyrene i den. Jeg køber ikke bare et dyr fordi den har en tavle med et vist antal led på, de dyr der er i den, skal også leve op til mine krav.
Og har jeg svært ved at få undersøgt det, så tror jeg på, at jeg kender en der godt vil hjælpe mig med det.
Ann Hillerslev.

Starshineferrets

Ja, jag tycker också att det här är ett intressant ämne. Det är lätt att som uppfödare bli väldigt centrerad kring det man själv gör, och ha svårt att förstå varför andra gör som de gör, och inte som en själv, därför tycker jag att det kan vara lärorikt, intressant och nyttigt att se hur andra gör, och få en chans att förstå det, sett ur deras synvinkel.

Hm, ja då vorde jag ju själv berätta vad jag tittar efter :)
Jag började leta avelsdjur för kanske en 4 år sedan, att jag ville ha rent viltfärgat visste jag redan då, även att jag ville ha mörkare illrar. Men ja, hur jag ansåg att en iller verkligen skulle se ut då  skiljer sig mycket från hur jag anser att en iller skall se ut nu. Min smak, mina åsikter, och min förmåga att titta kritiskt på en iller har enligt mig både förändrats och förbättrats. Det krävs ofta inte många sekunder för mig nu när jag tittar på en ilelr för att avgöra om det överhuvudtaget är intressant för mig att forska vidare om den.
Så vad tittar jag på?

Jag har många kriterier, och helt ser jag att alla de kriterierna fylls, för att jag skall vilja avla på det djuret, men ja, sådana djur finns det inte många av, så visst får man kompromissa.
Saker jag tittar på är: Mörktviltfärgat, helts med en gyllengul underull, mask eller mask som kommer att utvecklas senare, solid mörk nos, huvustruktur (kraftig, bred, inte snipig eller spetsig. men inte "bulldogsaktigt", öron form och dess placering, ögonplacering och form, masken placering och utseende, tänder - antal, "kraftighet", bett, färg på tänder) Kroppsbyggnad (kraftig benstomme utan att vara klumpig, muskulös men ändå smidig, gärna lite längd i kroppen, utan att bli tanig, hållning, rörelsemönster, lång tjock svans, elegant hållning, bredd över nacken. Illern skall vara harmonisk i sin byggning, och man ska känna att det finns muskler i hela illern bara genom att ta på den. Pälsen skall vara glansig och tät. kortfattat så eftersöker jag viltypade illrar.
När det kommer till stamtavlan: hur många led där finns har egentligen inte så stor betydelse, hellre få men kompletta led som berättar något om djuret, än många som inte säger något annat än namnet och färgen. Rent viltfärgat är idealet. Ingen blackself, ingen angora eller fancyfärger. Hög livslängd är självklart optimalt, samt låg sjukdomsfrekvens. De länder som finns representerade i stamtavlan har även de betydelse.
I övrigt ser jag helst att de är helbarfade från start, att jag kan få se eller träffa släktingar till djuren samt kullsyskon, så att jag får en större uppfattning om vad som verkligen ligger i linjen, och vad som eventuellt kan komma att ärvas ner.
Har säkert glömt en hel del, men ja det får komma efter hand.

FerretParadise

Er der slet ikke andre der vil være med i denne tråd?
Ann Hillerslev.

Amazing Ferret

Jeg må indrømme at jeg faktisk ikke har lyst til at svare på det for jeg har set flere gange nu at man kan blive ret uvenner over sådan en tråd her :D

Starshineferrets

hmm... ja, det är iaf inte alls mitt syfte! Snarare tvärt om.  Ett sätt så att vi kanske kan få större förståelse för hur andra uppfödare resonerar, så att man inte dömmer ut folk, eftersom ja, vi vet ju faktiskt inte hur de har resonerat i sina val.

tzari

http://phoenix-ferret.info/avl/idealilder.php

Her har jeg beskrevet hvad jeg avler hen imod og dermed hvad avls dyr jeg selektere efter. Jeg benytter mig af kompentations avl så kan let finde på at bruge et dyr der f.eks er alt for stor iforhold til mit ideal hvis der mangler størrelse på linien. Kan også finde på at bruge vildtblod selvom dette vil give et andet temperament end mit ideal hvis dette bidrager med noget der mangler i linien på daværende tidspunkt. Jeg går mere op i sundheds-potentiale end udseeende også derfor man ser jeg både bruger colourpoint standarder og "hybrid farvede" ildere i min avl og jeg ikke holder mig i en specifik nuance. Jeg vil så fra egne kuld selektere dem der temperament og typemæsigt passer bedst til mit ideal. Jeg benytter også fondation hvis jeg vurdere helbreds potentialet er fornuftigt, typen er god og de kan bidrage med noget fornuftigt til min linie.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner