Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Rosiner, giftige for vores ildere!?!? Nej, vel?

Startet af AnneHansen, 13. December 2013, kl. 14:12

AnneHansen

Hej med jer folkens,


Jeg er faldet over en artikel på nettet, hvor det fremgår at rosiner skulle være "giftige" for ildere!
I så fald kan de godt os og bure os inde. Så det håber jeg altså ikke de er..

Er der nogle af jer der kender til fakta hvad det angår?

Jeg indsætter et link til siden & artiklen således at i kan se baggrunden for mit ubehag ;)

Website: http://flyingferrets.dk/?p=1420
Artikel: http://jyllands-posten.dk/livsstil/ECE3953813/denne-mad-kan-sla-dit-kaeledyr-ihjel/

God Jul til jer og jeres dejlige ildere  <3

Venligst Anne



Line

Problemet med rosiner er at de kan indeholde ochratoksin A, som er et mykotoksin der dannes af skimmelsvampe.


lille_jill

Men derfor indeholder rosiner jo stadig en stor mængde sukker og er ikke egnede til ildere. Ligesom alle andre former for frugt og grønt ikke er det.

Line

Det er korrekt Jill... men hvis folk ønsker at fodre deres dyr med uegnede fodermidler eller godbider er det vel op til dem selv. At fodre med store mængder stivelse og sukker er "kun" indirekte skadeligt.

mette11

Det er korrekt at rosiner KAN være giftige for ildere og andre dyr. De fleste rosiner er det ikke - men du kan ikke se på dem om de er det eller ej og derfor kan du aldrig vide om den rosin du giver dit dyr er giftig eller ej. Jeg tror helt ærligt at der er virkelig få rosiner der er giftige - men eftersom man aldrig kan vide det - så hvorfor udsætte sin ilder for potentiel fare? Især ved at give dem noget som på ingen måde er godt for dem og dermed helt unødvendigt og usundt under alle omstændigheder.

Jeg har selv for mange år siden givet mine ildere rosiner og der er intet sket ved det. Jeg læste dengang at man kunne give dem som snacks, så det gjorde jeg i uvidenhed. Visse bøger om ildere burde aldrig være trykt og kan efter min mening kun bruges til at vise børn (der ikke kan læse) billeder i!! Jeg er meget glad for at der ikke er sket noget ved det, men nu når jeg ved at de både kan være giftige og de er decideret usunde for ildere oveni, så ser jeg ingen grund til at give dem rosiner.

AnneHansen

Hej Mette og andre ;)


Tusind tak for jeres svar.. Mette, Du har helt ret!
Så er det bare heldigt at det ikke er rosiner der er banditternes favoritter!
I hvert fald stopper jeg omgående med det og de ilder-ejere vi kender skal da også have det at vide med det samme.

NB! Hvad er jeres ilderes favorit godbid? Vi har prøvet sådan nogle kyllingestykker, "jerky" i små bidder (kattegodbider). Engang, for længe siden, da Zoocity var på sit højeste, kunne man få nogle godbider som lå i en "1/4 liters mælkedunk". Altså sådan en der åbnes lige som en mælkekarton. Det var kød godbidder i 3 forskellige smage fra marshall mener jeg og de var bløde i det. Men dem har jeg kun kunne finde i USA efter Zoocity "døde hen"

Tak for jeres svar.

Igen, tusind tak for dit svar ;)

Barky

Marshall godbidderne var ilderne rigtig glade for. Men de er desværre heller ikke helt sunde.

Det eneste mine ildere får som godbidder er 100%'s kødgodbidder. Blandt andet ovntørret kød, eller frysetørret kød. Her er nogen mærker du kan søge efter på nettet.
Let's bite
Dokas
Rinti
Rocco
Cosma
Thrive

(det var hvad jeg lige kan huske i hovedet. Vær obs når du søger omkring, mange fabrikanter skriver at det er kød på forsiden, men når man læser ingredins listen så står der al mulig korn og sukker og tilsætningsmidler som er usunde for ildere.)

Hvis du vil se hvad for en sygdom ildere får af en usund kost. Så gå på youtube og søg på "insulinoma ferret"
Bla bla bla.... Hilsen Julia

mette11

Mine får forskellige former for tørret kød, æggeblomme og lidt lakseolie. Der findes heldigvis mange former for tørret kød nu, især til hunde. Man kan få kylling, oksekød, kanin, and osv. Man kan også bruge en anden slags foder end det de får til dagligt som godbidder.

Jeg er glad for at læse din reaktion på vores svar. Desværre ser vi tit at folk bliver dum-stædige og derfor er det virkelig dejligt at se at du vil det bedste for dyrene og lytter til fornuft  :ja: