Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

alder på ildere og katte

Startet af Black Diamond, 22. Juni 2009, kl. 22:31

Black Diamond

Ja jeg vil også gerne havde en ilder (eller mange ) der blev 20.. Ikke engang en hund eller en kat bliver så gammel :fnis: Vi må finde en lev-20 års-kur på problemet Erika :dans:

[besked=tzari]Delt fra Peanuts tråden efter anmodning fra Black Diamond[/besked]

tzari

katte kan nu godt komme op i den alder  :P
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Black Diamond

Well Tzari ... Lav en tråd om det ,så diskotere vi den der  :P


tzari

Snakkede med en dyrlæge der fortalte inde huskat LET kunne kommme op på 10-12 år hvis ikke nyrene stod af pga bedre foder og levevilkår og at katte på 19-20 år skete stadig oftere

En del små hund kommer også op i de 15-20 år nu om dage.  :dans:

Ja ildere kommer desværre kun op på 5-8 år en sjældent gange 9-10 år men er jo desværre tilfælde der kan tælles på en hånd  :(

hehe tror mit næste dyr skal være en ara eller en skildpadde de bliver rimelig gamle  :lol:
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

Min gamle kat som bor hos en veninde er 16 år nu  :D Han har skrantet lidt det sidste års tid, men han har det godt

tzari

Min x´s papirløse birma(så sikkert ikke ægte) blev 19 år. har høt om en del nå der op efterhånden   :dans:
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Black Diamond

Det er rigtig de kan komme op på 20 år. Men som jeg skrive det i starten af indlæget så var det på gennemsnittet af katte hvor tallet desværre er mellem de 7 og de 16, (var ved at skrive 12, men det ser bedre ud med deres levealder nu end sidste jeg undersøgte det, så 16 må passe nu)
Når du avler katte så går du også efter leve tiden, og hos mange racer ser du høje tal. Men det sjove ved det er at selvom at avlerne gør meget for levetiden, så lever de små gadekryds (kendt som huskatte) tit lige så langt. Mange af de katte i nævner her er vel også huskatte, så jeg tror faktisk bare man tager dem alle sammen i et gennemsnit.
Jeg vil mene det står anderledes an med Ilder.. der er det vel opdræt ilderne der lever længes??  Det skulle man da gå ud fra når alle arbejder på det i deres opdræt. Men jeg kender ikke levetiden på en typisk ilder...

tzari

En maine coon opdrætter fortalte mig at indavl mprocenten på en maine coon tit lå på 15-30% det har nok også noget at skule have sagt på hvorfor huskatte bliver ældre end racekattene. Synes så også det er sjældent jeg har maine coons over 8-9 år.

Den der Birma var så ikke et gadekryds var 2 fejlfarvede poter og så have opdrætter brudt reglerne(ved så ikke hvor strikse reglerne var for 24 år siden) idag må killinger efter 2 racerene forældre jo IKKE sælges uden tavle. 

Der var jo også en dokumentar om engelsk hunde avl hvor ekstrem det var en del hunde og katte avl er desværre ude i ekstremerne nu om dage hvilket jeg tror er forklaring på gadekryds i de 2 arter bliver ældre end de "ægte" dyr. I den dokumentar fortalte de at MANGE MANGE af generne var gået tabt i denne ekstrem dyrkning.

Ved ilder avl avles der ikke i ekstremer (endnu) eneste ekstrem der pt er er farve avlen. Håber og beder for ilder avlen ikke ender ude i ekstrem avl men avles på helse først og udseende bagefter
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

Ej det er altså ikke rigtigt at ildere på 9-10 kan tælles på en hånd. SÅ skulle de rkun have været 5 af dem gennem tiderne på verdensplan. Selvfølgelig er der ikke mange der når op i den alder, så ja det er da sjældent, men der er heller ingen grund til at overdrive det så meget.


tzari

hvormange har du KENDT og ikke bare hørt om ?

Jeg har kun en håndfuld jeg VED er blevet 10+ år ja der er nogle i forskellige tavler men her snakker jeg ildere man med GARANTi ved ikke er en skrive huske whatever fejl (siger ikke der er fejl i tavlerne men dyr der har været igennem flere ejere går fødselsdato tabt mm) .  Så siger vi i norden er du så glad  :P
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

lille_jill

Min kat er 15 år. Han har aldrig fejlet andet end orm og så har han 2 gange fået bylder pga. sår. Han er udekat og har altid været det.

Anne

Citat fra: tzari Dato 23. Juni 2009, kl. 21:25
hvormange har du KENDT og ikke bare hørt om ?

Jeg har kun en håndfuld jeg VED er blevet 10+ år ja der er nogle i forskellige tavler men her snakker jeg ildere man med GARANTi ved ikke er en skrive huske whatever fejl (siger ikke der er fejl i tavlerne men dyr der har været igennem flere ejere går fødselsdato tabt mm) .  Så siger vi i norden er du så glad  :P

det avr ikke 10+ det avr 9-10 og jeg nægter at tro at der kun har været 5 på verdensplan i altid, det tror jeg heller ikke du slev tror på. og jeg ved heller ikke med norden, jeg synes ikke der er nogen grund til overhovedet at sige en håndfuld. Det må du selvfølelig godt, jeg vil bare erklære mig uenig.

tzari

ordkløver   :X jeg taler ud fra de ildere jeg har set på forummer hørt om og kendt i europa i de 8 år jeg har haft ilder. Kan af gode grunde ikke udtale mig om kinesiske og russiske osv. Når jeg siger tælles på en måde er det som ordsprog altså MEGET sjældent.  :P
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Black Diamond

Når jeg snakker gennemsnit om katte så mener jeg alle katte i Dk.. Jeg tæller alle huskatte og race katte sammen og ender ud med en % mellem 7 og 12.. Mange katte dør på vejrene så de skal jo også med.
En ilderes leve tid er vel også på en gennemsnitlig skalla omkrin de 4 og de 8 vil jeg mene.
Men hvis vi taler om hvor mange der kan telles på en hånd der bliver over op til 10 måske også over ,så vil jeg mene det sker ofter end man skulle tro, især i udlandet. Jeg bruger selv en opdærtter der har flere dyr der endten er døde da de blev 10 og også har en nu der er 10 år. Det er ikke så sjællent endda.
Men med ilderne så hvis man skal sige det som du gør tzari ,så skal man jo tage dem alle sammen og drage en gennemsnitlig skalla over dem. Vi har ikke så mange ildere i Danmark så derfor syndes jeg det er mere rimeligt at tage over europa. Hvor imod at vi har katte nok i Danamrk til ar vi ikke behøver de udlanske..