Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Avl på angoratæver

Startet af Anne, 4. Maj 2012, kl. 22:42

Amazing Ferret

Du ved også godt at folk gør hvad de selv mener er rigtig....så hvorfor bliver du ved????

Og nej jeg føler mig ikke ramt Julia  :D

Vi har alle vores meninger og vi bliver aldrig enige......men måske man bare skulle passe sig selv og lade folk gøre det de mener er rigtigt...

Le Bon

Hvis ikke at folk er kvikke nok til at indse

BARKY med det, mener du så at de er mindre begavet.....................................?


Soelberg`s SUN ferret


hmm måske der er på tide at denne tråd bliver delt

Barky

Citat fra: Le Bon Dato  6. Maj 2012, kl. 21:12
Hvis ikke at folk er kvikke nok til at indse

BARKY med det, mener du så at de er mindre begavet.....................................?



Nej bestemt ikke, måske en dårlig formulering.. Men i så fald ville sætningen ændres til. "Hvis folk er for blinde til at indse..."
Det kræver ikke mere end 2 brikker at flytte rundt med at læse sig frem til at når angoratæven parres op, og at der samtidig parres en tæve op der kan fungere som amme for angoratævens hvalpe, at angoratævens hvalpe uden ammen ville dø.

Og jeg mener ikke at det kræver en lægeeksamen at forstå at hvis angoratævens hvalpe ikke kan overleve uden en amme - at det så er en fejl - for hvis det var "meningen" at det skulle være sådan. Så ville angora varianten uddø.


Hvis du ikke føler dig ramt? Hvorfor går du så ind og svarer for Randi? Jeg mangler faktisk stadig at høre hende svare på hvorfor at hun mener at det er god ide at parre hendes angoratæve op, med en forsvindende lille chance for at tæven selv kan opfostre hvalpene? Og jeg vil faktisk gerne have det forklaret fordi at jeg stadig er en del af dette miljø. Og som ilderejer går jeg rigtig meget op i ildernes sundhed generalt i arten.. Det ved du da. :)


Og ja. En god ide at dele tråden. Husker jeg korrekt, er vi stadig nogle stykker som har en mening om angora avl.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Le Bon

jeg kan nu svare for mig selv og randi hun kan fint svare for sig---------

2 brikker det passer jo fint vi er os et par

Amazing Ferret

Jeg svarer ikke for Randi...jeg svarer skam for mig selv...jeg har sørme også en mening om tingene, selvom du mener det er de forkerte meninger

Jeg synes det er sjovt der er en tendens til at har folk en anden mening end den man selv har....jamen så er folk bare dumme eller de kun har 2 brikker at flytte rundt med

Jeg ved godt angora er en defekt og som jeg skrev tidligere, så er en del som prøver at gøre angora bedre...men det får man ingen thumbs up for, for mange mener angora er noget lort

Barky

Le Bon - den var nu rettet mod Erika. ;)

Erika - Ja, det er jo nemt nok at gå og pege fingre ad andre og sige "I er dumme - for I har en anden mening". Det er jeg helt enig i.
Men uanset hvor grimt det er... Så mangler jeg stadig at få svar.
Jeg vil helst ikke kalde nogen for dumme. For det er ikke op til mig at bestemme, og det er desuden en holdning, og holdninger kan debatteres fra nu af og til dommedag.

Fakta derimod.. Uhh.. I LOVE IT! Så giv mig nogen af dem... Hvordan vil du/i forbedre angoraavlen.. Hvad gør i for det? Hvordan vil i få tævernes mælk til at blive god nok? Hvordan!?! Oplys mig! Luk munden på mig! :D Do it! I dare ya!

Det er ikke nok bare at parre en angoratæve op. Jeg stilte et spørgsmål helt oprindeligt til Randi i hendes parringstråd. "Hvorfor?"
Det har hun faktisk ikke svaret på, det har du ikke svaret på, det har ingen svaret på.

Jeg vil tydeligvis det samme som jer! Jeg vil have at det hele skal blive bedre! Men hvordan? hvordan gør vi? Hvordan gør i?

Hvordan bliver silvere sundere ved at parre dem med andre silvere? Hvordan slipper vi af med wardenburg syndromet? Og KIT genet? Og ikke mindst døvheden og de grimme indre organ defekter?
Hvordan slipper vi af med angoratuden som besværer angoraernes vejrtrækning? Hvordan giver vi dem underuld? Hvordan får vi tævernes mælk til at blive iorden?

Kom nu! Jeg peger ikke nogen fingre!? Lad os sammen forbedre vores alle sammens elskede ilder!
Bla bla bla.... Hilsen Julia

KittAnderson

Jaaah. :) Lad os alle sammen sætte os i en rundkreds og ryge en fed fredspibe! - HVEM ER FRISK?!
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

Barky

Citat fra: KittAnderson Dato  6. Maj 2012, kl. 21:54
Jaaah. :) Lad os alle sammen sætte os i en rundkreds og ryge en fed fredspibe! - HVEM ER FRISK?!

Har du nogen ilder relaterede ideer Kit? *G*
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

#24
Tråden burde måske nok deles ja, men det gør Malene (eller en anden nok) når hun/de ser den.

Jeg synes virkelig ikke om at bruge dyr i avl der ikke selv kan opfostre eller føde deres unger. Det være sig hunderacer hvor ungerne SKAL tages med kejsersnit fordi de ikke kan komme ud uden, eller angoratæver der ikke selv kan opforstre deres unger fordi de ikke har mælk nok. jeg synes det er uetisk og at det burde være forbudt.

Det er så MIN holdning, og jeg forstår ikke at man ikke bare bruger semiangoraer i stedet, som ingen problemer har og som fint kan føde angorahvalpe.

Dette er på ingen måde personligt, jeg kan skam godt lide både randi og den anden jeg ved der har tænkt på det her, men det gør mig ærligt talt ked af det når folk jeg godt kan lide laver den slags, som i mine øjne er så forkert. Det er ikke fordi jeg synes folk er dumme, eller fordi jeg ikke forstår man gerne vil have angora, men jeg forstår virkelig ikke avlsetikken bag. Jeg forstår ikek hvorfor man absolut skal bruge angoratæver, når semier kan klare det så fint!

Jeg har hørt om en der ville lave det som eksperiment, for om tæven selv kunne klare sine hvalpe, ikke at jeg synes det er ok,  men jeg synes i hvert fald at man skulle stoppe når man erfarer at de ikke kan.

Jeg var faktisk i tvivl om hvorvidt Randis tæver havde mælk nok, og derfor skrev jeg i tråden, for jeg havde egentlig ikke forestillet mig at nogle danskere ville adoptere den her model. Men sådan er det jo når vi snakker mere og mere med udlandet osv, jeg synes personligt bare at det er både trist og forkert.

Cille

Uanset hvem/hvad der bliver svaret, vil det aldrig stoppe dem der ikke er af samme mening omkring tingene.
Jeg personligt selv er kommet dertil jeg ikke gider spilde mit krudt for skal redegøre overfor andre hvad jeg gør eller ikke gør i mit avl.
Jeg har skaffet så meget nyt blod hjem og til trods for det, vil folk sku stadig smide med lort hvis man ikke er "venner" eller har samme holdning.
Intet vil være godt nok for folk man ikke dele samme holdning med, uanset hvor hårdt man forsøger.... så meget har jeg da lært.

Anne

Nu har det ikke noget at gøre med at jeg ikke er venner med Randi. Det jeg kender til hende er hun en utroligt sød og hjælpsom person, som jeg ikke har noget dårligt at sige om. Jeg forstår bare ikke at man vælger at avle på angoratæver, når de nu ikke har mælk nok, og man faktisk har fået bevist dette, og jeg forstår endnu mindre at man åbenbart slet ikke har en grund til at gøre det andet end "hvorfor ikke gøre det".

Hvis der nu forelå en konkret avlsplan med det frem imod at forbedre angoraer og måske ligefrem lave en linie hvor tæverne selv kunne klare deres hvalpe, så kunne jeg bedre forstå det, men det lyder ikke som om der er noget målrettet avl i det her, og jeg læser ud fra dette at det udelukkende handler om at man vil have dobbelt antal angora i sit kuld, og det synes jeg ikke er en god grund til at avle på en tæve som man på forhånd ved ikke vil kunne klare sine egne hvalpe.

Jeg synes det er synd at det her skal handle om pegen fingre og om hvem der kan lide hvem og hvem der er dumme eller ikke er. Hvorfor kan vi ikke prøve at tage debatten på debattens niveau? Så forklar da hvorfor det er en god idé, der må da være et grundlag for at man gør det. Vi kan vel udveksle meninger som voksne mennesker uden at skulle blive uvenner over det?

Cille

Hvem siger det ikke er for at få gode tæver.... nogen skal jo gøre forsøg,så i enten kan pege fingre bagefter, eller man kan modbevise jer noget andet. ( og dem i udlandet ved i også laver fucked op indavl/linjeavl oveni, hvilket ikke ligefrem forbedre en skid)
Men der er bare forskel på om folk gider at tage debat op omkring det, og især på fora hvor det altid løber løbsk og flere folk sidder og er ked af det bagefter, eller bliver uvenner.

Anne

Nu skrev Randi jo selv at de ikke producerer mælk, derfra ved jeg det. Og det jeg ikek forstår er hvorfor man overhovedet prøver når man ved at man kan få dem ved at bruge bærere. Og jeg kommer ikke til at forstå det bedre ved at folk bliver sure over at man spørger.

Amazing Ferret

Jeg har lært at nogen ting indenfor ilderavl kommer man ikke til at forstå....