Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Tynd mave!

Startet af KMM, 20. December 2008, kl. 17:20

KMM

Hej alle!

Vi har 2 fritterer, Prop som er en albino han på 3 1/2 år og Frida som er en standard hun på 1 1/2 år.

Her for et par dage siden lagde vi mærke til at Prop har fået tynd mave. Han har aldrig haft det før og han virker ikke syg. Dvs han leger, spiser og sover ligeså meget som han plejede at gøre.

De får Selective foder og vi plejer at varierer deres foder, dvs forskellige smage fra forskellige mærker, så de ikke bliver alt for kræsne.  De plejede også at få 1 æggeblomme til deling hver anden morgen, men det er vi stoppet med efter hans mave er blevet dårlig. Men jeg tvivler på at det er æggene da der ikke har været noget før.
Frida får også levende græshoppere engang imellem. Alt i alt en meget varieret kost.

Vi har købt nogle godbidder fra Kirstens dyrebutik som de begyndte at få for nogle dage siden:

http://www.kirstensdyrebutik.dk/index.php?id=24&cid=56&mid=433

http://www.kirstensdyrebutik.dk/index.php?id=24&cid=56&mid=172

Den der hedder "Happy Fruit" er jeg ikke så glad for da jeg kan læse den indholder mælk og dets bi-produkter, og jeg ved at fritterer er laktose-intolerante. Men de har alligevel fået ca. 2stk hver dag.

Tror i at det kan være noget med godbidderne der har givet ham dårlig mave? Eller er det normalt at det sker engang imellem? Er det muligt at det er noget der kan opstå ved introduktion af nyt foder?

Det skal lige siges at Frida fejler ikke noget på trods af at hun spiser det samme som ham.

Måske har nogle af jer oplevet det samme...

Mvh
Mads

Amazing Ferret

Hejsa og velkommen

Ildere skal kun have en æggeblomme om ugen pr ilder. Så hver anden dag er for meget vil jeg sige

Hvad farve er hans afføring?
Hvis han ellers virker frisk og ikke syg, så prøv at give ham noget zoolac(købes på apoteket) som går ind og hjælper til at få orden på tarmene.

Har du skiftet foder inden for de sidste par dage? og forøvrigt er det ikke så smart at skifte foder tit....køb hellere nogle forskellige mærker og bland dem.

tzari

har du prøvet at give zoolac? Hvis det ikke er væk før mandag ville jeg få dyrlægen til at kikke på ham for en sikkerheds skyld(han lyder jo frisk til trods for maven).

Synes det lyder syspekt de der godbider er med frugt  :o  :lol: Men en enkelt eller 2 om dagen burde ikke skade
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

KMM

Da vi sidst bestilte foder fik vi en smagsprøve med....men det er ca en uge siden de fik den.

Prop er meget kræsen og hvis han vænner sig til en slags foder så gider han ikke rigtig prøve noget andet. Det er derfor vi prøver at skifte fra tid til tid, der går ca 2-3 uger mellem hvert skifte. Men god ide med at blande foderet....Det tror jeg vi prøver fra nu af.

Jeg har ikke prøvet Zoolac endnu...Holder lige øje med ham, og hvis det ikke bliver bedre iløbet af weekenden så prøver jeg det. Farven på hans afføring er som den plejer at være, så der er ikke noget der.

Namilla

Ildere tåler ikke pludselige foderskift....hvis man vil skifte foder (altså fra en type til en anden) bør man langsomt køre over i den nye type ved at blande den nye type i den gamle type, lidt efter lidt, sådan at man fx starter med 1/4 nyt foder og 3/4 gammelt, så 1/3 nyt foder og 2/3 gammelt, så halvt/halvt og så langsomt mere og mere at det nye foder...så undgår man dårlige maver...Men mange blander mange forskellige typer foder sammen, sådan at der i hver skålfuld foder måske er 3 eller 4 forskellige slags... hvis I af og til får foderprøver kan I jo bare blande det hele sammen...så er der noget forskelligt i hver skål...
Derudover ville jeg ligsom Vivian være meget skeptisk overfor godbidder med frugt! Når nu ildere ikke tåler frugt, så ville jeg også gå udenom godbidder med det...
Zoolac er nu altid en god ting at have i hjemmet synes jeg... det kan ikke skade at give ham det...så det ville jeg starte med at prøve (jeg ville nok få fat i det imorgen, da tynd mave gør, at ildere mister en del væske) og hvis det så ikke har hjulpet inden tirsdag, så ville jeg tage ham til dyrlægen... Jeg ville bestemt ikke vente for længe, for husk at det koster kassen, hvis I pludselig skal have ham til dyrlægen i helligdagene...så hellere få ham tjekket mandag eller tirsdag...

Starshineferrets

Sluta ge honom och er andra iller det där godiset!!!! En iller ska inte ha något med frukt i överhuvudtaget, sedan innehåller båda sorterna alldeles för mycket socker, vilket inte heller är bra. BInget utav de godissorterna innehåller NÅGOT som är bra för illrar! Inte konstigt att han blir dålig i magen. Sattsa på högkvalites foder, med högt animaliskt protein innehåll, och så lite kolhydrater som möjligt, samt max 2 % fiber. Ännu bättre är att komplettera fodret med rått kött och råa ben. Strunta i onödigt godis med socker i, ge hellre möss, kycklinghjärta, fiskolja etc som godis när det behövs.

Och som ovan nämnt, en äggula varannan dag är för mycket. Även om B-vitamin är svårt att överdosera, så kan man göra det. Och äggula gör de flesta illrar lösa i magen