Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

ADV hos våra illrar

Startet af Starshineferrets, 14. Januar 2011, kl. 11:05

Fuske

som helt uvidende om sygdommen er der så nogenmed viden der kan gisne på hvor sandsynligt deter at tamildere er smittede?
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

mette11

Pt. har jeg ikke hørt om nogen tilfælde i Skandinavien (dermed ikke sagt at sygdommen ikke findes hos nogen af vores ildere), men der er tilfælde rundt om i Europa og eftersom det er en sygdom der smitter meget let og folk køber dyr i udlandet i stadig større grad, så er bekymringen for at det kommer til Dk desværre ikke ubegrundet! Jeg håber ikke at det sker, men derfor er det jo også vigtigt at man overvejer det inden og er opmærksom på dette, især når man henter dyr i udlandet så man tager sine forholdsregler.

Amazing Ferret

Nu har jeg købt hos Daniela i Holland og jeg ved hun ADV tester ALLE sine dyr - så jeg er ikke vildt bekymret over om jeg har fået noget derfra

Fuske

Citat fra: mette11 Dato 16. Januar 2011, kl. 20:08
Pt. har jeg ikke hørt om nogen tilfælde i Skandinavien (dermed ikke sagt at sygdommen ikke findes hos nogen af vores ildere), men der er tilfælde rundt om i Europa og eftersom det er en sygdom der smitter meget let og folk køber dyr i udlandet i stadig større grad, så er bekymringen for at det kommer til Dk desværre ikke ubegrundet! Jeg håber ikke at det sker, men derfor er det jo også vigtigt at man overvejer det inden og er opmærksom på dette, især når man henter dyr i udlandet så man tager sine forholdsregler.
pyh det lyder betryggende

blev lige lidt åhh nej! ved tanken om at vi uvidende kunne rende rundt og smitte hinanden på kryds og tværs
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Anne

Erika: jep det gør Sammy også, alle dyr der kommer i hendse varetægt bliver testet (vist med et par prøver) før de bliver lukket ind i flokken. De tager det faktisk enormt alvorligt i holland.

Line

#20
Så er der en lille update på området omkring den aktuelle situation i DK.

Som de fleste ved ligger nordjylland (Nord lige del af aalborg, og op til grenen) i en bekæmpelses-zone. Det har de gjort i lang tid, og fortsætter med.
Man forsøger at presse sygdommen længere nordpå, og hidtil har man ikke set ADV syd for bekæmpelseszonen. Dette er dog anderledes nu.
15 farme syd for fjorden er testet positive med ADV. Der er oprettet kontrolzoner omkring de pågældende farme på mellem 5 og 8km.
Farmene ligger ved randers og hadsund, omkring års og løgstør, vildsund ved thisted og ned til holstebro.
Af hvad jeg ved har man ikke kunne finde en specifik sammenhæng mellem farmene og tilfældende. Umiddelbart har det virket som at man har taget en bøtte med salt og drysset lidt, for så at se hvor det landte henne. Dette gør at man taler om at virusset måske kan være luftbårent.
Denne reaktion kommer af at det er farme der ikke tidligere har været testet porsitive for ADV, og de ikke bare falder med 1 eller 2 dyr pr farm. De falder med et brag! Farme der ikke tidligere har været positive kan pludselig teste positive med 60%. Selv farme der fungere som lukkede systemer kan pludselig teste positive med 40-60%.

Jeg har været i dialog med både Kopenhagen Fur og Veterinærinstituttet.
En test af ADV koster en blodprøve. Kopenhagen fur tager 7,5kr pr test (dyr) for at analysere prøven. Veterinærinstituttet tager 80kr for den første og 40kr for de efterfølgende.

De gør rigtig meget for at hindre dette skide smitsomme virus i at sprede sig, men det nytter jo ikke alverden når vi sidder med ildere, og ikke er pålagt at teste dem for ADV. Vi kan rejse på kryds og tværs i landet med vores dyr, møde andre, stoppe lidt her og der. Folk rundt omkring i landet ved ikke hvor der er oprettet kontrolzoner, og når vi kører rundt i landet med vores dyr kan vi i princippet samle det op på landevejen og tage det med os til et andet sted.

Alle farme tester 2 gange årligt. Hanner og tæver med 6mdrs mellemrum. Og det er altså farme udenfor kontrolzoner der gør dette. Farme udenfor kontrolzoner tester 25%, farme i kontrolzoner tester 100% og farme i bekæmpelseszonen tester op mod 500% af deres avlsdyr. Ingen dyr indenfor disse områder får lov til at blive flyttet uden de er testet negative. Og ingen dyr indenfor bekæmpelseszonen må blive flyttet ud af bekæmpelseszonen.

Jeg synes virkelig ilderfolket skulle tage det op til overvejelse at teste deres dyr, om de så kun har en ilder der hjemme. Jeg vil i hvert fald ikke have siddende på mig at jeg kan være mulig smittekilde for landets dyr. Og slet ikke i tider som disse hvor smitten er rykket ned i landet!

Dark Crystal Ferret

Oh my, fuck da nogle lort!!  :S
Når du skriver farme, taler vi  så om minkfarme her? Eller ilderfarme?

Men vi vil da klart overveje det her hjemme. Det er godt nok noget bæ hvis vi har fået AVD i Danmark :X
Det kan virkelig give nogle enorme konsekvenser det her syndes jeg.
Men omkring det her tæker jeg vel også der bliver nød til at komme nogle regler omkring AVD på udstilinger og træf i fremtiden. Hvis vi virkelig har AVD i Danmark.. Vi kan jo ikke deltage i udstillinger og sådan med vores dyr, hvis nogle vaccinere for Avd og andre ikke gør.. Vi vil om ikke andet ikke her.

Line

vi har haft ADV de sidste mange årtier, det er såmen ikke noget nyt. De sidste år har der bare ikke været udbrud syd for bekæmpelseszonen, men det er der så kommet nu.

Det er minkfarme. Men nogle minkfarme har jo også ildere. Jeg ved ikke hvorvidt der findes ildere på de positive minkfarme.

lille_jill

Kan du formidle kontakten til dem der er villig til at teste vores dyr?

Mustela

Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 13. Februar 2011, kl. 17:05
Oh my, fuck da nogle lort!!  :S
Når du skriver farme, taler vi  så om minkfarme her? Eller ilderfarme?

Men vi vil da klart overveje det her hjemme. Det er godt nok noget bæ hvis vi har fået AVD i Danmark :X
Det kan virkelig give nogle enorme konsekvenser det her syndes jeg.
Men omkring det her tæker jeg vel også der bliver nød til at komme nogle regler omkring AVD på udstilinger og træf i fremtiden. Hvis vi virkelig har AVD i Danmark.. Vi kan jo ikke deltage i udstillinger og sådan med vores dyr, hvis nogle vaccinere for Avd og andre ikke gør.. Vi vil om ikke andet ikke her.


Man kan desværre ikke vaccinere for plasmacytose :(

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Dark Crystal Ferret

Nej ved jeg godt. Mente også teste.. :-$

Mustela


Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Mustela

Citat fra: lille_jill Dato 13. Februar 2011, kl. 17:36
Kan du formidle kontakten til dem der er villig til at teste vores dyr?

Jeg tror bare du kan ringe til Kopenhagen fur, eller veterinærinstituttet DTU. Kopenhagen fur er bare billigere i deres test.

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Line

Jill: Det letteste ville være hvis folk selv ringer og siger: Hej, jeg vil godt have testet mine dyr, så jeg sender lige nogle blodprøver til jer. Så undgår man information der skal over mellemmand, og man kan selv høre hvis man har nogle spørgsmål. De er alle meget behjælpelige!

lille_jill

Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 13. Februar 2011, kl. 17:59
Nej ved jeg godt. Mente også teste.. :-$

Man kan vel ikke teste på udstillinger og træf. Så skal der være en autoriseret dyrlæge til at tage blodprøver på alle dyr på dagen samt lave tests. Går ud fra at det tager flere dage at udføre sådan en. Bagefter kan man sortere evt. smittede fra. Men HOV: så har alle ildere været nær hinanden og flere kan være blevet smittede i forbifarten.
Så kunne man måske indføre at man skulle have papir på et ikke-smittet dyr for at komme på udstilling. Men det ville jo kræve at man får det lavet lige op til, for folk besøger jo hinanden på kryds og tværs, så selvom man får lavet en test ugen før en udstilling, så har man jo kunnet nå at få smitten efter.

Kunne godt tænke mig at der blev lavet noget stikprøve-kontrol af de danske dyr udenfor udstillingsregi. Hvis det er så smitsomt, så kan man vel nøjes med at teste et forholdsvist lille antal af dyr og så stadig få et sandfærdigt svar på om sygdommen er så udbredt? Men det kræver jo at der er en del som er villige til at få taget testen på deres dyr og bagefter melde klart og sandt tilbage hvad resultatet er. Tvivler dog på at der vil være den store interesse for selv at få testet sine dyr. Det er besværligt, koster penge og man risikerer at blive testet positiv for noget som ingen alligevel kan gøre noget ved.

Håber ikke det lød for dumt..