Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Ilder bøger

Startet af Klemoc, 20. Marts 2014, kl. 01:20

Klemoc

kan det virkelig passe at jeg kan vandre hele vejen op til vores ellers så vel udstyret bibliotek her i skive og kun finde EN sølle bog omkring det at anskaffe sig en ilder?
en bog er måske at stramme den lidt... og så igen. fandt kun 3 bøger, hvor kun en af dem tiltalte mig som dansk læser. (ikke at jeg ikke kan englesk) :P

''Ilderen som kæledyr'' af Karina Anée Købke (80 sider)
(faktisk en okay bog. ikke for mange unødvendige billeder og godt inddelte emner. synes bare at hun skipper for hurtigt over de fleste emner. kunne måske ønske at hun var gået lidt mere i detaljer med nogle af de ting hun skrev om)

''Guide To Owning A Ferret'' af Mary Field (63 sider)
(informativt virker det til at være en god bog. men den er på engelsk og det kan godt forvirre lidt (hvis man kun er vant til at læse på dansk). specielt også når jeg synes at den virker uoverskuelig. det virker som om at man har forsøgt at presse så meget tekst som muligt ind på så få sider som muligt. samtidig er den plastret til med unødvendige højglans billeder. billeder er meget gode, der er ikke det. men tror godt de med fordel kunne have fjernet en del billeder og lavet orden i det tekst kaos der ellers er)

''Ilder'' af Troels Gollander (16 sider)
(børne bog med stort B når du slog op på en side, så var der et sødt billede af en ilder på HELE den ene side, og på den anden side var der 9 linjer MED MEGET STORE BOGSTAVER som fortalte om at en ilder var meget lang og at den havde en lang hale osv. så som i nok kan fornemme... MEGET lidt informativt. den er måske meget god hvis man som forældre og barn, har mødt en med en tam-ilder på gaden og barnet gerne vil vide hvad det er for en lille sag de lige har mødt)


jeg har selv været ved at søge på bibliotekets database, og har også fået bibliotekarene til at søge efter bøger om emnet ''Ilder'' ''Fritte'' og ''Ferret'', men det virker som om at der ikke rigtig er nogle bøger.
laver vi i et land som er meget lidt informeret omkring hold af ildere, eller er det bare mig/bibliotekarene der har over set noget?
har i nogle forslag til bøger jeg kan prøve at lede efter? gerne en titel, og optimalt også navnet på forfatteren :) og det gør ikke noget hvis det er bøger på engelsk :P
Går også under navnet Steffen :)

CMS

Ja - det kan desværre sagtens passe! :(

Generelt er der ikke nogle bøger, jeg er ved at falde på rumpetten over på dansk og tror derfor, du kan få MEGET mere ud af at læse gamle tråde, tage ud og møde gode ejere/opdrætter samt stille spørgsmål her, hvis noget skal uddybes for dig :)
Der er dog et par bøger, jeg kan anbefale på engelsk, men er du ude efter bøger om anatomi, sygdomme/behandlinger eller generelle: Hvordan holder man en ilder?
Mange hilsner Christina

Klemoc

Citat fra: CMS Dato 20. Marts 2014, kl. 09:58Der er dog et par bøger, jeg kan anbefale på engelsk, men er du ude efter bøger om anatomi, sygdomme/behandlinger eller generelle: Hvordan holder man en ilder?

håber på at jeg snart bliver første gangs ilder ejer, så nogle bøger omkring hold af ilder virker som en god idé. Alt det om anatomi og sygdomme kan jeg arbejde på senere (og jeg plejer også at sige, at hvis jeg ikke ved hvad de fejler, så betaler jeg gerne for at få en dyrlæges vurdering. penge har heldigvis sjældent været et problem i mit liv :))
Går også under navnet Steffen :)

CMS

Hvis du starter helt fra scratch, så tyg dig igennem en masse sider her og stil endelig spørgsmål! :) tag ud til nogle gode opdrættere, håndter nogle ildere og sug viden til dig. Det er nok mit bedste råd :D
Mange hilsner Christina

Barky

Ja, det er desværre ret tragisk hvad der er af udbud med ilderbøger. Ferrets for dummies på engelsk er nok den bedste umiddelbart.

Ellers er jeg enig med Christina, læs herinde og hvis der er nogen spørgsmål du ikke kan finde svar på, så tøv endelig ikke med at spørge.
Jeg kan også anbefale pasningsvejledningen fra DIF på www.ilder.dk

Hvis du kommer forbi københavn, så er du mere end velkommen her til en god lang snak om ildere samt håndtering af mine 4 stk.

Når det kommer til sygdomme hos ildere skal du være opmærksom på, som ilderejer, at mange dyrlæger ikke helt forstår ilderens biologi og i stedet sammenligner dem med katte, hunde eller gnavere. Og det er en skam for ildere er måske fysiologisk ens med mange andre dyr, men de er meget anderledes hormonelt og er desuden disponerede for miljømæssige påvirkninger i deres sundhed. Så selvfølgelig er dyret sygt skal det til dyrlæge, men vælg en dyrlæge som ved noget om ildere, og som andre erfarne ilderejere kan sige "god" for. Så sent som i torsdags var der en uheldig ilder som fik stillet en forkert diagnose fordi at ejer og dyrlæge ikke var grundige nok.
Det stiller høje krav til en som ejer, fordi at man faktisk selv skal være lidt ekspert på ildersygdomme og symptomer. Men der er heldigvis altid gode råd at hente i miljøet, og brænder det helt på kan man ALTID få ens egen dyrlæge til at ringe til de andre "ilder-godkendte" dyrlæger for rådgivning.

Der er f.eks ikke mange dyrlæger som ved at pelstab på ryggen kan skyldes en tumor i binyrerne, eller at ildere kan risikere at udvikle kræft af at blive kirugisk neutraliseret hvis de er for unge. Samt der simpelthen er gentagne eksempler på at dyrlæger ikke ved hvad ildere skal vaccineres med.

Men ja, kommer du forbi københavn tager jeg gerne en snak med dig om alt hvad det kan indebære at have ildere, både at bo med dem, men også hvad man skal forberede sig på.
For du har ret i at der nok ikke er nogen bøger som helt beskriver hverdagen i et hjem med ildere.
Det er også svært at beskrive fordi at det kan være forskelligt fra ejer til ejer hvad der fungerer i ens hjem og liv. Det er noget man finder ud af med sig selv og med tiden, og ikke mindst med de ildere man ender op med at have. For ildere er SÅ forskellige. Du kan have 2 stk der er som dag og nat, eller græs og plastikboks. *G*
Jeg har snart haft ildere i 10 år, og jeg kan stadig blive forundret. Men det er netop hvad JEG elsker ved ildere.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Klemoc

Citat fra: Barky Dato 20. Marts 2014, kl. 16:28Hvis du kommer forbi københavn, så er du mere end velkommen her til en god lang snak om ildere samt håndtering af mine 4 stk.

der er sq lidt langt til KBH fra Skive :P MEN hvis jeg skulle komme der over, så skal du ikke blive overrasket hvis jeg holder dig op på det :fnis:

Citat fra: Barky Dato 20. Marts 2014, kl. 16:28Når det kommer til sygdomme hos ildere skal du være opmærksom på, som ilderejer, at mange dyrlæger ikke helt forstår ilderens biologi og i stedet sammenligner dem med katte, hunde eller gnavere.

nu er jeg så heldig at min dyrlæge har læst godt op på ildere, da en af hendes bedste venner fik dem :)

men jeg vil lige se om jeg kan finde ''Ferrets for dummies''. så tak for forslaget :D
Går også under navnet Steffen :)

Barky

Det gør du bare Klemoc. Jeg har ret ofte haft folk hjemme og snakke om ildere. Og så tager jeg med DIF ud til arrangmenter og bruger timevis på at snakke og fortælle om ildere til børn, unge og familier. Så jeg er i skarp træning. *G*

Jeg har ikke selv læst Ferret for dummies, men flere jeg kender har, og de har ikke skudt den i sænk. Så det er en slags grøn (ikke blå, så skulle jeg selv have læst den) stempling.

Super at din dyrlæge har læst op på ildere. Dejligt med engagement!
Bla bla bla.... Hilsen Julia

mette11

CitatHvis du kommer forbi københavn, så er du mere end velkommen her til en god lang snak om ildere samt håndtering af mine 4 stk.
4????

Barky

Citat fra: mette11 Dato 21. Marts 2014, kl. 07:13
CitatHvis du kommer forbi københavn, så er du mere end velkommen her til en god lang snak om ildere samt håndtering af mine 4 stk.
4????

Jaeh... Lang historie.
Bla bla bla.... Hilsen Julia