Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Minkavl i DK

Startet af Oy, 25. Oktober 2009, kl. 20:56

Søger ilder (Blaster)

Billederne og de "nye" optagelser er fra sep. sidste år? Hvor er nyhedsværdien i det? :nej:

Dampii

Nyheden i det er at de stadig har det sådan selv efter al opmærksomheden fra september, hvor vi netop lagde pres på dem og sagde at nu måtte de sku gøre det bedre. og har de stadig ikke gjort..

Og kan godt være det ikke er alle mink der har kæmpe kødsår på sig og måske er fysisk okay. Men de er stadig mentalt sindsyge og løber frem og tilbage i deres små bure med stereotyp adfærd fordi de ikke har en skid at lave andet end at bade i deres eget lort.

Og til sidst.. Kan nu godt være at danske mink har det "bedre" end udenlandske mink, men til gengæld står Danmark for næsten halvdelen af verdens pelssalg, og vi dræber omkring 12-13 millioner mink om året, hvor andre lande nærmest kun ligger på et par millioner. Så vi mishandler dem ikke ligeså slemt som andre, men vi mishandler flere.. Så kan man så tænke over, hvad der er værst.

Lidt info fra dyre aktivisten  :P

Søger ilder (Blaster)

Optagelserne er stadig 6 mdr. gamle? Hvad med noget info fra lige nu?

Mishandling er dybt uacceptabelt.


Agh dyreaktivist? Nærmere indbrudstyve, siden hvornår er indbrud blevet lovligt?

Line

Folk er kun mennesker, selvom der ikke burde sidde mink med så alvorlige skader, så sker det. Fejl laves selvom det ikke burde ske, og man kan kn sige at alle kan blive bedre på deres områder. Der er jo altid plads til forbedring! Og det ikke kun på minkfarme, men indenfor alle områder.

Nu tænker jeg bare lige her at selvom det her materiale endnu en gang er taget ulovligt, på en uforsvarlig måde ved indbrud, og dermed ikke overholder de smitteforanstaltninger som farmene selv kører med, så kan de her aktivister sprede alvorlige sygdomme, og dermed ikke bare være skyld i unødvendige sygdomme, men også UNØDVENDIG stress! Det er jo altså ikke normalt for minkene at blive lyst ind i bæret midt om natten, og hvem siger ikke at aktivisterne har været på samme farm flere nætter i træk? Stress er jo altså også med til at dyrene kan finde på at slås, og dermed få bidskader. Der ud over så bliver minkene vænnet fra når de er 8 uger. De finder et naturligt hieraki som alle andre dyr. Hvem siger ikke at aktivister har været brudt ind natten før materialet er taget og byttet rundt på dyr. Hvis dette gøres begynder dyrene jo at slås, og dermed får de voldsomme skader utrolig hurtigt.

Jeg beskylder ingen her, jeg siger blot at det er en mulighed, da der ikke ligger en ordentlig dokumentation

Søger ilder (Blaster)

Enig enig, der er altid plads til forbedringer :D

Det der også forager mig er at så mange dømme faget på oplyninger man ikke har fra en uvildig kilde. Det er altid en skidt start på debat.

Amima har for lidt at bruge deres tid til. :nej:

lille_jill

Den bedste måde at ramme minkavlere på, er ved at gå efter deres købere.
Udbud og efterspørgsel. Hvis ingen vil købe, så stopper produktionen til sidst.

mette11

CitatDen bedste måde at ramme minkavlere på, er ved at gå efter deres købere.
Udbud og efterspørgsel. Hvis ingen vil købe, så stopper produktionen til sidst.
Desværre tror jeg ikke det er realitisk at få stoppe al handel med pels...for der er så mange folk som er pisseligeglade!! Men jeg er stor tilhænger af ideen!!!

Cille

Jeg er ganske realist ang de farme...ja der er ting man ikke er enige i osv... men ved at det skal foregå som "fabrik", så kan man ikke være pusse nusse omkring det.
Klart kunne ting ændres og gøres bedre.

Jeg er mere pissede på de aktivister.
For fakta er de stresser dyrene, og i skal ikke bilde mig ind de tænker på smitte fare.
Måske de faktisk er skyld i at flere dyr på de farme i år er smittet..... det da en stor mulighed.
(Det samme med dem der lukker dem ud...spasser siger jeg bare.... de tænker også med røven)

Men ja det min mening, og jeg synes så også stadig forholdene på farme kan blive bedre... men de kan også blive værre, fordi netop sådan idioter render rundt og forstyrre

Dampii

OMG!
Prøv lige at hør på jer selv!
Hvorfor i alverden skulle dyreaktivister bytte dyrene rundt for at gøre dem stressede så de bider i hinanden? og lægge døde eller allerede sårede mink ind i burene? Hvis minkene har det så godt som minkavlerne påstår, så ville Anima og andre nok ikke bruge så meget krudt på at bryde ind hos dem, så ville de nok gå efter et mere alvorligt problem og vente med minkene. Altså.. Det sku da logisk tænkning!

Og i kan sku da slet ikke sige det er i orden fordi mennesker jo kan fejle. Det fint nok at lave fejl slet ikke det, bare ikke når man arbejder med levende væsener! Så hyrer man nogle flere folk eller lader være med at have flere tusind mink.

Og ja synes også indbrud er forkert, men i dette tilfælde synes jeg sku det er nødvendigt for at få sandheden frem.

Line

Og du synes det er i orden at være med til at sprede alvorlige sygdomme blandt dyrene?

Dampii

Dyrene er jo syge i forvejen !og det er jo ikke fordi de tager minkene og gnider sig op af dem. og for at være helt ærligt tror jeg at sygdomme er det sidste aktivisterne (og minkene for den sags skyld) skal tænke på. Jeg synes nu personligt at stereotyp adfærd og åbne kødsår er lidt værre.

Line

#26
Nu ved jeg ikke om du selv bryder ind på farme, og det skal jeg i og for sig heller ikke blande mig i. MEN jeg vil da gøre dig opmærksom på at HVIS du gør, så udsætter du dine egne dyr for en meget stor risiko!

Og JO man skal bekymre sig RIGITG MEGET om sygdomme og deres spredning!

EDIT :: Mange sygdomme smitter jo via aerosoler

Stephanie

Citat fra: Line Dato 27. Februar 2011, kl. 00:20
Og du synes det er i orden at være med til at sprede alvorlige sygdomme blandt dyrene?

Jeg synes på ingen måde at de metoder Anima bruger for at komme med beviser er i orden. Og ja, jeg er ikke i tvivl om at de nok har været med til at sprede sygdomme hvis de ikke har taget deres forholdsregler.

Men mon ikke også minkfarmene selv også bærer en vis skyld for smitten? Jeg talte for nyligt med en ven som har arbejdet på 2 forskellige minkfarme. Efter alt det med ADV har været fremme måtte jeg høre ham om han også havde oplevet den sygdom. Han sagde at han havde været med til at slå besætninger ned, og da jeg fortalte om hvor farlig den sygdom var og hvor smitsom den var, så undrede det ham noget, for de havde da ikke skiftet tøj efter de havde gået rundt i på de minkfarme. Nu ved jeg ikke om det er ADV de mink led af, ved kun at de blev aflivet pga sygdom. Så hvis minkfarmene selv er så lemfældig i deres omgang med sygdom, så er de måske ikke helt selv uden skyld i den spredning der har været. Min ven var bare hjælper og kendte ikke noget til minke, men hvis dem som er ansvarlig ikke instruerer folk ordentligt i smittefare så er de da selv uden om det.

Jeg regner ikke med at alle mink på farme er uden sår, for det kan nok ikke undgåes, men jeg forventer at de bliver behandlet/aflivet med det samme. De gamle billeder, og for den sags skyld også nye billeder der er i pressen nu viser bl.a store sår som er godt igang med at hele. Så det er jo ikke sår som lige er opstået, og nogle af de sår er sgu så store at dyrene lider voldsomt, og burde have været aflivet. Kan man ikke opdage sårene hurtigt, (og her mener jeg inden for samme døgn skaden er sket) så er farmen for stor eller bemandingen for lille, og så er det ikke okay!

Line

Nu skrev jeg ikke at de var skyld i, men at de var med til  ;)

Dark Crystal Ferret

#29
Jeg kan ærligt tal heller ikke se hvordan man kan mene at fordi mennesker begår fejl, så er det hele ok. Mennesker laver fejl.. Ja det gør de, men det her er jo bestemt ikke den første gang det her er sket, og sikkert heller ikke den sidste :( Det bedste havde jo været man LÆRE af sine fejl, og laver dem om. Som andre mennesker prøver når vi begår en fejl.  :P

Og jeg syndes det er meget naivt at sidde og sige at aktivisterne selv har byttet om på dyrene, og i tv snakkede nogle af mink avlerne også om de selv havde kommet de syge dyr ind i burene.
Jeg kan ærligt talt ikke andet en at grine af den mening. Hvordan kan man tro at man kan løse problemet ved at have sådan mening, når billederne kommer frem?

"Jamen det var ikke mig, det var dem der gjorde det".. Jeg syndes ærligt talt, at finder man sådan nogle billeder, og bliver vist dem.. Jamen så hvad enten man er enig med det eller ej, så tager man lidt ansvar for at der dog er nogle der tro det sker på ens farm.
Men i det store hele syndes jeg det er latterligt at tro man kan krybe uden om kritik ved at give aktivisterne skyld for selv at lave det. Og kan heller ikke rigtig se hvordan de skulle kunne snige sig ind på en farm med så mange syge dyr, uden at blive opdaget. For hvad jeg så på filmene, så skreg minkene hele tiden. Så det ville være lidt utroligt vil jeg mene, hvis de kunne komme ind uden at blive bemærket.
Hvis de skulle havde byttet rundt på minkene. Jamen så har vi da stadig nogle bure et sted på den farm hvor der sidder nogle dyr og lider. Og mange af dem skulle have været aflivet for længe siden. Det lignede ikke nye sår. Så stadig kan jeg ikke bruge de undskyldninger for at give aktivisterne skylden, til noget. sorry

Men jeg forstår stadig ikke hvorfor det her sker igen.. Det er frygteligt det gør det. Og jeg troede altså på en måde at den ekstra fokus der var kommet på det her, ville havde gjort at der ville gå lang tid før vi hørte om sådan noget igen. (og helst aldrig igen da)