Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Kryptokisme

Startet af FerretParadise, 25. November 2009, kl. 17:31

FerretParadise

Jeg kunne godt tænke mig at høre andre opdrætteres holdning til kryptokisme.
Ville I tage en ilder ud af avl der havde lavet en kryptokid hvalp?
Eller ville I prøve at parre den op med en anden for at se hvordan det så faldt ud?

Selv har jeg lige taget Jezebel ud af avl, da hun i år har fået en kryptokid hvalp.
Og har også lige besluttet at lade være med at bruge Romeo i avl, da han måske også er kryptokid, og bare det at der er tvivl om det, er nok til at jeg ikke vil bruge ham.

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening om dette emne.

Dette gør forøvrigt, at jeg i 2010 ikke får nogen hvalpe.
Ann Hillerslev.

Shamua

Kan du ikke forklare hvad kryptokisme er?

Vh. Marianne

Anne

Mht romeo ville jeg ikke have noget problem me dat bruge ham hvis stenene faldt ned til tiden. Men hvis dte vr en tendens der viste sig flere gange i linien ville jeg måske tage den derfra.

Hvis en tæve laver kryptokide hvalpe kan man jo tage en han fra linien, hvis man har mulighed for det, som ikke er kryptokid, og lave et kuld på ham. Så burde det være avlet ud og man kan tage et avlsdyr efter ham.

Jeg mener at kryptokisme er god grund til at lukke en linie, men jeg mener ikke man behøvr at brænde alle broer når man kan føre linien videre f.eks. med en han.

HVis folk gerne vil tage et kuld mere for at se om det gentager sig, så kan jeg godt fortå dte, når man så bare informerer hvalpekøberne om at der kan være kryptokider imellem og at de derfor bliver dyrere at kastrere, og at de SKAL kastreres. Men der bør man igen tage en ikke kryptokid han fra linien til videre avl da man jo ikke kan se dte i tæverne som godt kan bære det og så kører problemet jo bare vidre.


Jeg tror selv jeg ville gøre som du og lukke linien, med mindre jeg havde mulighed for at bruge en ikke kryptokid han fra kuldet.

Jeg føler med dig :(

Malene

#3
Citat fra: Shamua88 Dato 25. November 2009, kl. 17:32
Kan du ikke forklare hvad kryptokisme er?
Der er en tråd om det her: http://ferretopia.eu/index.php?topic=1141.0


Citat fra: Anne Dato 25. November 2009, kl. 17:36
Men der bør man igen tage en ikke kryptokid han fra linien til videre avl da man jo ikke kan se dte i tæverne som godt kan bære det og så kører problemet jo bare vidre.
Ved de fleste dyrearter mener man det er autosomal recessivt (dvs. hanner godt kan bære det uden man kan se det). Hvorfor skulle det ikke være det ved ildere også? Hvis du har kilder der viser det modsatte, må du gerne skrive dem i den anden tråd :)
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Amazing Ferret

Som alle nok ved så har jeg prøvet igen på en tæve som "måske" var bærer af kryptokisme.

Izzy's datter Lina fik et kuld på 3 drenge sidste år hvor 2 af dem var kryptokide og jeg valgte at snitte Lina. Men Izzy har jo ikke lavet nogen kryptokide hvalpe så jeg valgte at prøve igen med en anden han for at se hvad der så ville ske. Hos Kalle og Tubo er der indtil videre kun den ene sten faldet ned, så jeg kender ikke resultatet endnu.

Jeg mener ikke kryptokisme er det værste at prøve sig frem ved - vi ved jo rent faktisk ikke så meget om det hos ildere.

Men jeg føler med dig Ann - du har da også været noget uheldig med dine avlsdyr her inden for det sidste år  :(

tzari

#5
Jeg ville også lukke linierne når det er et gentagende mønster. Du havde først Cashmire, så Dalton og nu Romeo. De er efter linier med en gengangere i så virker på mig som om det er "grund linien" der har større problemer med kryptomisme(ellers er du godt nok uheldig ).

Hvis du er sikker på det er kryptomisme og ikke "bare" forsinkede sten eller sten der stoppes af fedt eller lign har du gjort det rigtige. Respekt for det herfra og føler virkelig med dig :)

Til det amazing skriver:
Hvis det er ressisivt kræver det du parre en af Izzys hanhvalpem på Izzy for at SANDSYNLIGGØRE hun er fri for det. Da alt avl er statestik kan izzy jo ved de hanhvalpe der er have sendt et rask gen med dem imod alle odds  ;) Ressisive egenskaber ses kun hvis et individ med samme ressisive gentype parres på dyret.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

AlisVolatPropiis

Altså...hvis det kryptokide gen er et X-kromosom....Xk....så kan det vel kun komme fra moderen hvis det er en han ik?....sådan som jeg forstår det....da en hanhvalp ville få Y kromosomet fra sin far.....og X fra moderen....?

Det kan godt være det bare er mig....jeg er virkelig ikke inde i avl og genetik.....

Malene

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 25. November 2009, kl. 18:24
Altså...hvis det kryptokide gen er et X-kromosom....Xk....så kan det vel kun komme fra moderen hvis det er en han ik?....sådan som jeg forstår det....da en hanhvalp ville få Y kromosomet fra sin far.....og X fra moderen....?

Det kan godt være det bare er mig....jeg er virkelig ikke inde i avl og genetik.....
Hvis det er autosomal recessivt som man mener det er ved de fleste andre dyrearter, så nej. Autosomal er det modsatte af kønsbunden. Dvs. det ikke er bundet til kønskromosomerne.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Anne

Nu er det umuligt at finde beviser for om det er kønsbundet eller ej. Jeg har så altid hørt at man antog at det var det, og at det knyttede sig til x kromosomet, sådan et en tæve der bærer det kan få både kryptorkide og ikke kryptorkide hanhvalpe samt tæver der bærer og ikke bærer. Men hvis en han ikke er kryptorkid og det er bundet til x kromosonet, så bærer han det heller ikke, da det så ville komme til udtryk.

Du må da meget gerne linke til det sted hvor der står at det er forkert, for det ville da være ret rart at vide, eftersom de fleste avler antager det er kønsbundet.

http://www.kajovehyldahl.dk/artikler_oversigt.htm#Krypto

(hvis det så gælder med ildere som med hunde og man kan anse kilden for pålidelig, så er det måske heller ikke smart at avle på Romeo)

FerretParadise

Netop, jeg anser det som ret uansvarligt at bruge ham i avl, så derfor vil han ikke blive det.
Ann Hillerslev.

tzari

Cyril var ikke kryptokid han lavede en kryptokid hvalp. Det bekræftiger i mine øjne teorien om det ikke er kønsbundet.(håber det er ok jeg bruger ham som eksempel)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

Men det kan jo stadig sagtens have været tæven?

tzari

ikke hvis det er ressisiv så kommer det jo fra begge forældre af .
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

FerretParadise

Nu kender jeg ikke arvegangen hos ildere, men der er noget jeg har tænkt over.

Cyrill havde begge sten nede, og lavede med en tæve et kuld hvor der var en han hvalp som så var kryptokid. I en anden parring med en anden tæve, lavede han ingen kryptokide hvalpe.
En af hannerne fra parring nr. 2, parrede Jezebel, og hun fik en kryptokid hvalp.
Romeo's mor er søster til Cyrill.

Igen jeg aner ikke noget om arvegangen hos ildere, men jeg synes der ringer en lille klokke.

At jeg så også har valgt at tage Jezebel ud af avl, er lige netop fordi jeg jo ikke er 100 % sikker på at hun ikke er bærer. Og der skal ikke være den tvivl om mine avlsdyr.
Ann Hillerslev.

Anne

Det ville også være lettere hvis man bare kunne vide hvordan det hænger sammen, men jeg synes det er rgtigt godt du tager dem ud af avl. Det er jo en hård beslutning at tage.