Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Kryptokisme

Startet af FerretParadise, 25. November 2009, kl. 17:31

tzari

#15
Det passer jo fint med den ressisiv teori  :)

Bogstav forklaring:
D= defekt gen
c= cyril
j= jezebel
t= de ukendte tæver(kan ikke deres navne)

Da det er ressisivt skal der bruger en DD for at de er kryptokide:
cD+ tD = DD = kryptokid han
cD+td= Dd = bærende hvalp

Dd+ jD= DD = kryptokid han

Da Cyril er cD er søster jo højst sandsynlig også tD og så vil hun jo parret med en xD give en = DD altså Romeo er også kryptokid

Håber det gav mening


MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

FerretParadise

Citat fra: Anne Dato 25. November 2009, kl. 21:58
Det ville også være lettere hvis man bare kunne vide hvordan det hænger sammen, men jeg synes det er rgtigt godt du tager dem ud af avl. Det er jo en hård beslutning at tage.
Ja hvis der bare havde været noget forskning på det område, på ildere, så ville det være meget lettere.
Og ja det har ikke været en sjov beslutning for mig, at tage dem ud af avl. Nu er spørgsmålet så for mig, om det er ansvarligt at bruge Juana igen.
Ja jeg føler at jeg skal starte helt forfra med mit opdræt, med at lede efter nye avlsdyr.
Ann Hillerslev.

Malene

Citat fra: Anne Dato 25. November 2009, kl. 21:34
Nu er det umuligt at finde beviser for om det er kønsbundet eller ej. Jeg har så altid hørt at man antog at det var det, og at det knyttede sig til x kromosomet, sådan et en tæve der bærer det kan få både kryptorkide og ikke kryptorkide hanhvalpe samt tæver der bærer og ikke bærer. Men hvis en han ikke er kryptorkid og det er bundet til x kromosonet, så bærer han det heller ikke, da det så ville komme til udtryk.

Du må da meget gerne linke til det sted hvor der står at det er forkert, for det ville da være ret rart at vide, eftersom de fleste avler antager det er kønsbundet.

http://www.kajovehyldahl.dk/artikler_oversigt.htm#Krypto

(hvis det så gælder med ildere som med hunde og man kan anse kilden for pålidelig, så er det måske heller ikke smart at avle på Romeo)
Mit indlæg i den anden tråd (som jeg allerede har linket til, men gør det da lige igen) indeholder ikke andet end links der siger det modsatte: http://ferretopia.eu/index.php?topic=1141.0
Og nej, jeg betragter ikke dit link som en pålidelig kilde.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

tzari

Hey endnu en ting der bekræftiger det:

Luna (Brutus´s datter) lavede en kryptokid hvalp
Alvin(Brutus´s barnebarn) lavede 2 kryptokide hvalp
MEN brutus har kun lavet meget meget få kryptokide hvalpe men mange kuld ;)
Izzy lavede 1 kuld med kryptokide hvalpe (formodentlig kan ændre sig), et kuld med en bærer(en der lavede kryptokid hvalp) og et kuld uden.


Det hele passer jo perfekt sammen
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

Citat fra: tzari Dato 25. November 2009, kl. 22:45
Hey endnu en ting der bekræftiger det:

Luna (Brutus´s datter) lavede en kryptokid hvalp
Alvin(Brutus´s barnebarn) lavede 2 kryptokide hvalp
MEN brutus har kun lavet meget meget få kryptokide hvalpe men mange kuld ;)
Izzy lavede 1 kuld med kryptokide hvalpe (formodentlig kan ændre sig), et kuld med en bærer(en der lavede kryptokid hvalp) og et kuld uden.


Det hele passer jo perfekt sammen

Izzy har altså ikke lavet nogen kryptokide hvalpe af hvad jeg ved endnu.....drengene er stadig kun 5 mdr og meget kan nå at ændre sig når de først går i brunst....så Izzy og Alvin kan du ikke rigtig bruge til noget endnu(selvom jeg godt ved du vil)

FerretParadise

Jeg tror lige jeg vil gentage det øverste i mit første indlæg, for at få min tråd på rette spor igen:

Jeg kunne godt tænke mig at høre andre opdrætteres holdning til kryptokisme.
Ville I tage en ilder ud af avl der havde lavet en kryptokid hvalp?
Eller ville I prøve at parre den op med en anden for at se hvordan det så faldt ud?
Ann Hillerslev.

HB-Ferrets

Citat fra: Shamua88 Dato 25. November 2009, kl. 17:32
Kan du ikke forklare hvad kryptokisme er?

Ilder drenge fødes med bege sten i pungen, men man kan ikke mærke dem når de er små da stenene jo også er små. Når de så bliver ældre, skulle man så godt kunne mærke dem. i de fleste tilfælde kan man opdage det ved at man kan mærke den ene sten, men måske kan mærke den anden et sted mellem penis og der hvor stenen skulle være og så er de kryptokid. I nogle tilfælde er det dog begge sten der ikke sidder hvor de skal.
Hilsen Maja
&
Alle totterne

tzari

Da alt tyder på det er ressisivt ville jeg tage den ud af avl. Hvis linien var værd at redde(god sundhedsstatestik og fyldestgørende oplysninger) kunne man lave et rednings forsøg af linien. Først se om man kunne regne frem til hvem der gav dyret det kryptokide gen og finde en halvsøster eller lign uden den infekserede ilder i linien. Eller hvis linien var exceptionel god lave et linie avl med en halv eller hel søster til den ilder der har lavet den kryptokide og parre hende på en kryptokid han og så bruge HENDE i videre avl hvis ingen hanner var kryptokide(forudsat der var en del hanner i kuldet). Hele kulder skal sælges til kæl og du SANDSYNLIG gøre kun test tæven er fri for kryptokisme du beviser ikke hun er. Ressisiver dør aldrig og gemmer sig rigtig godt. Desuden er spørgsmål om man vil tage risikoen at lave et kuld med en defekt eller indavl.

Omvendt er en tavle med HØJ levealder og fuld sundheds statestik værd at redde og kryptokisme er ikke dødeligt bare pisse irritende. Men er det der skal man gøre alt for at få det ud af linien. En linie med få led og/eller ingen snit alder endnu er ikke værd at redde kan jo hurtigt laves igen.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Shamua

Citat fra: HB-Ferrets Dato 25. November 2009, kl. 23:10
Citat fra: Shamua88 Dato 25. November 2009, kl. 17:32
Kan du ikke forklare hvad kryptokisme er?

Ilder drenge fødes med bege sten i pungen, men man kan ikke mærke dem når de er små da stenene jo også er små. Når de så bliver ældre, skulle man så godt kunne mærke dem. i de fleste tilfælde kan man opdage det ved at man kan mærke den ene sten, men måske kan mærke den anden et sted mellem penis og der hvor stenen skulle være og så er de kryptokid. I nogle tilfælde er det dog begge sten der ikke sidder hvor de skal.


tak :)

Vh. Marianne

Myrina

Citat fra: FerretParadise Dato 25. November 2009, kl. 23:07
Jeg tror lige jeg vil gentage det øverste i mit første indlæg, for at få min tråd på rette spor igen:

Jeg kunne godt tænke mig at høre andre opdrætteres holdning til kryptokisme.
Ville I tage en ilder ud af avl der havde lavet en kryptokid hvalp?
Eller ville I prøve at parre den op med en anden for at se hvordan det så faldt ud?


Jeg er meget ambivalent i det forhold. På den ene side ville jeg ikke bruge en ilder som har lavet en krytokid hvalp, på den anden side så skal vi også se på, at det ikke er dødeligt at være krytokid og genpoolen i Dk er lille, så uanset hvordan vi vender og drejer os, så kan vi ikke undgå at løbe ind i den type problemer. Spørgsmålet om vi skal lukke disse linier eller forsøge at avle os ud af problemrne?

Det var måske nok ikke det type svar du vil have, så jeg håber du får nogle bedre.

FerretParadise

Myrina det er nu ikke fordi jeg søger nogen bestemte svar, jeg har bare lavet tråden for at høre jer andre der avlere, om jeres holding, og hvad I ville gøre.

Jeg har jo selv taget min beslutning, hvad jeg føler er den rigtige for mig og mit opdræt.
Dermed ikke sagt at det er den "rigtige" for alle andre, og netop derfor jeg er blevet nysgerrig.
Ann Hillerslev.

Myrina

Jeg stemmer for at ilderhvalpe skal fødes med en stregkode i rumpetten, der fortæller os hvad de bærer på.

Cille

Det et godt ?.
Nu har jeg aldrig selv haft kroptokid hvalpe(endnu da,men man kan jo aldrig sige aldrig) og jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg ville gøre.
Jeg står selv med købt ilder der har en sten i pungen,men den anden lader sig vente på sig.
Den ligger lige foran pungen og er blevet mere tydlig på det sidste.
I starten havde vi (vi=flere der har mærket efter + dyrlæge) ikke rigtig finde den,da den sad godt gemt væk i fedt... dog har den hele tiden lagt nede...hvis man kan sige sådan.
Det betyder så ikke han er kroptokid,der kan jo være andet der stopper stenen.
Men før jeg er 100% sikker på hvad "fejlen" er eller den måske selv kommer ned,når han går i brunst (han er stor hvalp på 7mdr)...ja før ved jeg ikke om han bliver anvendt i avl.

Så i bund og grund har jeg jo taget en form for indstilling til det,og det er at han ikke bliver anvendt hvis der er fejl.
Men det er så også rimlig ny linje og har intet med mit eget at gøre.

FerretParadise

Lige sådan ligger Romeo's sten. Den ligger vel ca. ½ cm fra stenen i pungen, lige oppe over pungen.

Men tak for dit indlæg Hanne. :)
Ann Hillerslev.

Cille

#29
Citat fra: FerretParadise Dato 25. November 2009, kl. 23:42
Lige sådan ligger Romeo's sten. Den ligger vel ca. ½ cm fra stenen i pungen, lige oppe over pungen.

Men tak for dit indlæg Hanne. :)

Det er nøjagtig samme sted ca de ligger.
I starten lå den nede i kødet,der mellem anus og tissemand og man skulle rode længe.
Men nu ligger den oppe og man behøver ikke rode/rage for finde den.
Colombo har så ømmet sig lidt indimellem som om det gør lidt ondt dernede...og rykkede/trak jeg ham i halen hoppede stenen op og han trak på benene som om at stenen trykkede på et eller andet.
Skal lige påpege at jeg har gjort det med halen fordi han på et tidspunkt stoppede op og peb og ville så lige rykke forsigtigt i halen for se om han havde fået den i klemme,fordi han gjorde underlig bevægelse med bagdelen....derved fandt jeg ud af det.
Men altså kan jo være jeg er heldig den kommer på plads og ellers må jeg jo lige skrive herinde når jeg ved 100% hvad det er.
Han kommer med til tjek her igen når jeg skal have givet vac til dem der ikke fik sidste gang ,og hører så dyrlægen igen hva han mener eller om vi skal åbne ham og tjekke hvad problemet er.