Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Avl på dyrehandelilder for at få angora

Startet af Eliza, 10. Januar 2011, kl. 13:30

Marianne

Citat fra: Amazing Ferret Dato 14. Januar 2011, kl. 18:23
Hvilket spørgsmål er det? Jeg tror det er misset

Her:
http://ferretopia.eu/index.php?topic=4659.15

Citat fra: MarianneMen om du ikke er enig i våre argumenter for å bruke tavleløse dyr, hvilke argumenter har så du for å bruke tavle løse dyr?
Jeg blir jo litt nysgjerrig på hvilke meninger du har om den saken :)

Amazing Ferret

Citat fra: Marianne Dato 14. Januar 2011, kl. 18:32
Citat fra: Amazing Ferret Dato 14. Januar 2011, kl. 18:23
Hvilket spørgsmål er det? Jeg tror det er misset

Her:
http://ferretopia.eu/index.php?topic=4659.15

Citat fra: MarianneMen om du ikke er enig i våre argumenter for å bruke tavleløse dyr, hvilke argumenter har så du for å bruke tavle løse dyr?
Jeg blir jo litt nysgjerrig på hvilke meninger du har om den saken :)

Nu handler denne tråd jo ikke om mig så jeg vælger ikke at svare :fnis:

Charlotte

Marianne: > Ja det har jeg overvejet. Men nu anser jeg chancen for at 5 ildere fra 1999, stadig er i live pænt lille. Plus hvis de er i live når der ikke står en dato for deres død, så må "1992 HU Vildtfarvet" da have slået ALLE rekorder for alderdom på ildere.  >:| Og det er ikke den eneste. Nogle steder står der en opdrætter. Men en opdrætter der har fået et kuld d. 26/4 1996 (bare for at tage et eksempel), med mindre der kun var en hvalp i kuldet, så er det jo nemt at sige jamen den er 15 år og er stadig i live (fordi man så bare tager en der stadig er i live hvilket jeg dog tvivler stærkt på). Så nej, de er nok ikke i live længere. Og det er hvad man får ud af at skrive en farve og et årstal.  ;)

Lussingen > Har du ikke kendt Ann særlig længe??? Bare rolig, når I engang bliver uvenner, så skal det nok også blive din tur til at få den store sviner fra Ann til andre mennesker. Det er jo ikke kun en gang vi har set det.  8) Så slik du bare derud af på hendes mås. Jeg håber du stopper inden du får en alt for grim smag i munden.  ;)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Charlotte

Citat fra: Marianne Dato 14. Januar 2011, kl. 18:25
Og som opplysning om kreft i linjen; Kreft er i de aller fleste tilfeller ikke arvelig. Nå er det ikke forsket alt for mye på ilder og kreft, men for eksempel hos mennesker er det kun 5-10 % av alle krefttilfeller som regnes som arvelige. Resten skyldes miljø, virus, bakterier eller tilfeldigheter. Ildere er nok ikke veldig anderledes enn mennesker i den sammenheng. Som eksempel kan det nevnes at insulinoma etter all sannsynlighet skyldes kosthold, mens binyrekreft mener man kan ha en sammenheng med sterilisering. Selvfølgelig kan det også være en genetisk komponent, det gjenstår å se. Lymfoma kan ha en sammenheng med virus, så at en ilder ha dødd av lymfoma er ikke ensbetydende med at det er arvelig for linjen. For å fastslå om det er sannsynlighet for at det er arvelig i linjen må det føres full stamtavle og statestikk på alle kullsøsken, avkom og de tidligere generasjonene for å se etter en forhøyetsannsynlighet for arvelig kreft. dersom alle skulle stoppe linejne sine pga et enkelt tilfelle med kreft i linjen hadde vi til slutt ikke hatt linjer igjen å vle på. Men dette viser nok en gang viktigheten av fullstendig stamtavle :)

Det er da morsomt at du ikke kom ind tidligere i tråden og skrev at kræft ikke er arveligt da de prøvede at skyde skylden på alverdens kræftramte ildere over på mig og mine kommende avlsplaner.  :fnis:
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

lille_jill

Slut prut. Hvis nogen mangler spænding i deres liv, så kan de jo gå ned og se Blinkende Lygter på tv2 kl. 20 :)