Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Avl på dyrehandelilder for at få angora

Startet af Eliza, 10. Januar 2011, kl. 13:30

Charlotte

Cibatuchsi > Sålænge der er folk der stiller mig spørgsmål, så svarer jeg. Det er et forum og hvis ikke vi har lov at diskuterer, hvad skal vi så være her for?
Ja det er den forkerte tråd men det skal du jo snakke med Eliza om. Hun startede det hele bare fordi jeg var glad for min nye han.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Anne

#31
jeg har det lidt svært med den her diskussion. Der var engang hvor jeg altid var den der sagde til når jeg synes noget var dårligt (HVER gang, uanset hvad),  f.eks. avl på dyrehandler ildere man intet ved om andet end at de er fra jonas sander (helt sikkert et minus!). Men jeg synes at tendensen er blevet at rigtigt mange avler på dyr de ikke ved ret meget om, eller hvor de ting de ved ikke er ovrevejende positive. Der er mange der synes at en ilder er gammel og klar til at dø når den er 5. Men hvorfor skal det være sådan?? hvorfor ikke prøve om man kan gøre det LIDT bedre??

Personligt er jeg blevet træt af at sige det konstant, og et eller andet sted behøver jeg det heller ikke mere, da de fleste (og i hvert fald dem det omhandler) kender min mening i forvejen. jeg snakker selv med et par af dem jeg mener der har "dårlige" avlsidéaler, men de ved udemærket godt hvor jeg står, og så er der jo ingen grund til at bringe det op hele tiden (selv om jeg engang imellem bliver nødt til at pippe lidt... ).

Jeg vil sige at jeg synes det er bedre at købe en 2 årig han og bruge ham, end en 1årig, men hvis man virkelig ville bruge en han og virkelig ønskede at han skulel være fundamentet i en bedre linien, så synes jeg altså at man som Namilla skriver burde vente til han var 4. f.eks. 2 år er ikke meget alder, og en han kan man jo sagtens gemme længere før man bruger ham (hvis han da lever længere, hvilket jeg selvfølgelig håber). man kunne så også forsøge at finde en angora han der ikke har nogle synlige minusser, og hvor man vidste lidt mere om ham. Det er nok ikke umuligt. Generelt er det nok det der kan irritere mig mest, den holdning til avl hvor man bare bruger det man får, hvis den har den rigtige farve eller pels, men det er igen udtryk for en hel anden tankegang.

Jeg siger min mening når jeg føler jeg har behov for det (og hvis man ser på min indlægsrate så er det egentlig ekstremt meget, men jeg er heller ikke ligefrem kendt som den tavse type), men normalt så diplomatisk som jeg kan, selv om det selvfølgelig altid er et følsomt emne. Jeg gider dog ikek skrive min mening i enhver tråd til mennesker der allerede kender den, men når det er folk jeg kender så har vi alligevel også taget den over msn utallige gange, så der ikke rigtigt er nogen grund til at lufte det herinde også.

Jeg tror at problemet med den slags diskussioner er at det ofte bliver til en krig imellem parterne, selv om det egentlig ikke er det nogen ønsker det. Man er bare så uenige om et emne at det bliver det definerende, men egentlig er der jo rigtigt mange ting vi herinde også er overvejende enige med hinanden i. Man er jo ikke idiot, hverken fordi man har nogle avlsstandarder som andre synes er dybt forkerte, eller fordi man påpeger eller spørger ind til den slags hos andre.

Jeg ved egentlig ikke hvad jeg vil med det her indlæg, men jeg har altså også kun sovet knap 3 timer i nat ovenpå en eksamen og har fået en ny stukket i hånden i dag, så tilgiv mig.

Charlotte

Anne > Jeg synes det er et godt indlæg du har lavet. Jeg hader heller ikke nogen selvom vi har forskellige meninger. Jeg vil da gerne høre andres holdninger og høre hvorfor de har de meninger men jeg vil stadig have lov at have mine. Ja jeg er enig i at en han er bedre jo ældre han er, men jeg har ikke tænkt mig at være stor-avler. Mine dyr bor i mit hjem (eller er det omvendt???)  ;) og er først og fremmest mine skønne kæledyr. Selv min stinker-dreng (Charlie) er min kyssehund når han er oppe (jeg holder bare vejret imens).  :fnis: Så jeg kan ikke have en han gående i 4 år uanset hvor meget jeg vil. Plus jeg faktisk også synes det er synd at en han skal gå alene i alle de år bare fordi jeg vælger at der skal avles på ham (men det er min mening). Så vil jeg hellere avle et eller to kuld på dem, kastrerer dem og have dem gående i min store flok. Og skulle der så ske noget senere som er arveligt, jamen så kan jeg kontakte folk der har hvalpe fra den han. Selvom I ikke er enige i min måde at gøre tingene på, så ved I forhåbentlig at jeg er ærlig og ikke holder noget skjult. Det ser jeg ingen grund til at gøre. Men nu synes jeg at jeg gentager mig selv så nu vil jeg gå ud og lave aftensmad og lukke de farlige gulvhajer ud. Ha en god aften alle sammen.  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

stine

Citat fra: lille_jill Dato 10. Januar 2011, kl. 19:54
Citat fra: Charlotte Dato 10. Januar 2011, kl. 19:46
Citat fra: Bawa Dato 10. Januar 2011, kl. 19:40
Citat fra: Charlotte Dato 10. Januar 2011, kl. 19:31
Hvordan kan mit/mine kuld på nogen som helst måde ødelægge jeres kuld?
Jeg vil gerne lige have én ting på det rene: Jeg har på intet tidspunkt udtalt at dine fremtidige kuld ville ødelægge mine, eller andres for den sags skyld.
Jeg har blot givet min mening til kende. Så kan du jo tænke lidt over den, eller være ligeglad med den, det er op til dig ;)

Det er der ingen der har skrevet, men når I alle sammen har SÅ meget imod mit avl, så må det jo være derfor. Jeg vil mene at fordi jeg får 1 eller 2 kuld i år, så gør det ingen skade for jer andre. Men det gør jo åbenbart meget ondt på alle.

Jeg tror bestemt ikke at det har noget med konkurrence at gøre. Jeg tror at det har noget med at gøre, at man føler sig lidt pisset på og en smule dum/naiv når man bruger meget lang tid på at finde det rette avlsdyr og så der kommer nogen andre ind og bare finder "en eller anden ilder" som de så bruger til avl.
Jeg føler mig iværtfald selv ret irriteret, når jeg selv bruger tid og kræfter på at finde et forsvarligt avlsdyr med bare en nogenlunde baggrund og så der bare kommer en ind og avler på noget som bare har den rigtige farve og pels.
Jeg har intet imod dit avl eller andres, jeg syntes bare at det ligesom ødelægger det lidt for dem som nu engang gerne vil forsøge at hæve standarten og ikke bare levere nogen pæne hvalpe. Men folk må jo gøre som de lyster, vi kan jo bare lade være med at købe dyr af dem som vi er uenige med :)

Jeg vil først lige slå fast at jeg ikke går ind for avl med dyrehandel/jonas sander/osv ildere. Bare så vi har det på det rene. Men jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor nogen skulle føle sig dumme/naive for at lave god og sund avl, bare fordi der er nogen der ikke gør. Det handler vel i bund og grund om, om man kan stå inde for det man laver og er tilfreds med resultatet. Dine hvalpe bliver jo ikke mindre værd fordi der er nogen der laver "dårlig" avl, snarere tvært imod.

Anne

Charlotte: personligt kigger jeg lidt efter avlshan for tiden, og jeg kan heller ikke have et brunstdyr gående. Jeg tænker lidt at jeg kan bruge ham på Meep, og derefter give ham et implantat, så kan han blive brugt igen når han bliver noget ældre (hvis implantatet da stopper med at virke). men det bliver selvfølgelig en med en del info på, hvis det er.

Efter implantaterne er kommet er det jo ikke længere umuligt at have en han som man gemmer til avl flere år efter, selv hvis man ikke er vild med en viril han og hvad der følger med. Man kan jo også komme ud over at dyr skal gå alene som ellers kan være et kæmpe minus som du beskriver.

jeg er rigtigt glad for at du fandt mening i mit indlæg.

Malene

Charlotte > Du kunne jo vælge at give ham implantat. Så behøver han ikke være viril i de 4 år.
Jeg tror ikke der er nogen der tror at du er uærlig. Det er fint nok at du vil kontakte køberne, såfremt der opstår noget skidt og det regner jeg da så sandelig med at alle opdrættere gør. Men har du tænkt på hvordan det er for folk at købe en ilder i god tro og at den så dør meget ungt, fordi opdrætteren bare gerne ville avle angora?
For 4 år siden, kunne jeg sagtens finde på at købe en ilder hos en som dig, og det gjorde jeg faktisk også. Desværre mistede jeg den ilder i juli 2010 (han blev kun 3 år) og jeg kan stadig bryde helt sammen og græde over det, for jeg savner ham simpelthen så meget. Jeg ville ønske at ingen andre skulle opleve at miste en så tidligt og derfor gør det virkelig ondt på mig, når jeg hører at folk bare "tager chancen", fordi de vil avle ildere med et bestemt udseende eller fordi de er ih og åh så søde. Det kan godt være at man ingen garantier har med en "god" stamtavle. Men jeg vil hellere købe en ilder hvor SANDSYNLIGHEDEN for at den bliver gammel, er større end en hvor det bare er som at spille russisk roulette.
Hvis du slet ikke tænker på dine købere, så synes jeg du skulle beholde samtlige hvalpe selv.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Charlotte

Anne > Min han har nærmest været i brunst hele året (det er 1 år siden jeg fik ham). Jeg kan ikke have ham gående sammen med andre. Selvom han kan snuse til damerne (og de kastrerede hanner) igennem tremmerne, så er det jo ikke det samme som at kunne løbe og lege med nogen. Og han er bare så legesyg så det gør helt ondt at han ikke kan lege med dem (jeg har prøvet og har måtte skille dem ad igen fordi han går lige i parringshumør med det samme uanset hvilket køn de har). Men ja, jeg har også tænkt på det med et implantat jeg er bare lidt bange for det fordi det jo ikke har været brugt så længe på de linier vi har i DK. Ja det har været brugt længe i Australien (jeg kan ikke huske om det også havde været brugt længe i USA) men det er jo nogle andre dyr end dem vi har og jeg er ikke meget for at eksperimenterer på mine dyr. Til gengæld har jeg så været uheldig da jeg fik kastreret mine 3 drenge tidligere på året for den ene ville ikke rigtig vågne og da han endelig vågnede, havde han STORE smerter. Så jeg føler lidt det er et valg mellem pest og kolera.  :(
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Charlotte

Malene > Ja jeg har købt angora hannen fordi han er angora. Men min anden han, Charlie, som jeg ville avle på i år er også fra Jonas Sander. Så det er ikke bare for at avle angora. Min tanke er at om jeg køber fra en privat som ikke ved hvor deres dyr er fra eller om jeg køber fra den dyrehandel gør ikke den store forskel. Da jeg købte Silde og Balder (hvor balder har hd), så kontaktede jeg deres opdrætter (en privat) for at fortælle at han ikke skulle sælge flere fra til avl fordi vi ikke ved om hd er arveligt. Manden mente at det ikke havde noget med hans dyr at gøre så han var ligeglad.  :( 
Så man kan ligeså godt købe katten i sækken hos en privat som hos dyrehandleren. Sålænge jeg kan undgå det, så vil jeg helst undgå at købe dyr på kontrakt. Det kan jeg så ikke undgå ved en angora han mere, men jeg har virkelig ikke lyst til at skulle lægge sag an mod folk hvis de bryder kontrakten. Plus det er lidt "jeg stoler ikke på jer så I skal skrive under på dette lovformeligt udskrevne papir" agtigt i mine øjne at få folk til at skrive under ved salg af en hvalp. Men jeg følger selvfølgelig også kontrakten og skriver kontrakt med evt hvalpekøbere hvis en (eller begge) forældre har kontrakt. Og skulle jeg engang komme til at købe et dyr der viser sig at det havde kontrakt med som jeg ikke er gjort bekendt med ved købet, så ville jeg selvfølgelig ikke drømme om at avle på det dyr. Jeg er ikke ude på at ødelægge noget for nogen.
Men nu vil jeg gå ud til det aftensmad.  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Kristine

Hvem er Jonas sander? Han bliver omtalt som ikke særlig rar ?
du kunne bare have lånt min Laban.. han er semi angora :D Hans far er nemlig en silver angora... hehe
Så hvis det hedder en Semi angora når deres forældre er angorer.. betyder det så hvis jeg ville kunne Laban lave angora hvalpe? :O
Undskyld jeg lige blander mig om noget lidt latterligt.. er nysgerrig :)

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Line

Jonas Sander er ham der står for at producere langt de fleste ildere der sælges i dyrehandlere

Eliza

åh ved slet ikke hvor jeg skal starte  :lol: Jeg har det nok som Anne en gang havde det, men jeg har så ikke været her så længe at jeg er blevet træt af at sige min mening hele tiden  ;)

Jeg blander mig og har ikke noget avl så det er ikke fordi jeg tror du vil ødelægge det. Men jeg synes det er synd for dine hvalpekøbere at de får en hvalp der måske dør tidligt og er fyldt med defekter. Så kan det godt være du vil informere dem hvis du opdager en defekt i linien, men hvad kan de bruge det til? På det tidspunkt elsker de jo deres dyr og så skal de bare leve med frygten for at dyret dør tidligt, som de nok ikke vidste fra start , for ellers ville de nok ikke købe fra dig. For ikke at tale om de kæmpe dyrlæge regninger som de risikerer at få i forsøget på at få lidt ekstra tid med deres dyr. Betaler du så dem for dem? Mange af os med dyr på kontrakt får nemlig penge tilbage hvis vores dyr får konstateret en arvelig sygdom.

Det er jo netop personer som dig der gør at man ikke kan stole på at købe en ilder privat, for de kan være fyldt med jeg ved ikke hvad som du selv siger og den der avlede de dyr du købte er åbenbart lige så ligeglad med alle andre mennesker når det ikke lige passer ind i hans planer som du er.

Jeg synes en kontrakt viser at man virkelig går op i sit avl og vil dyrene det bedste, men det er du jo selvfølgelig ligeglad med så hvorfor skulle du så også have kontrakt på dem.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Namilla

Du skriver, at du ikke ved hvem Jonas Sander er. Men så skal jeg da lige give dig et lynkursus... Manden har fundet ud af, at der er penge i ildere... i særdeleshed er der penge i sjove aftegn, alternative pelslængder og at kunne sælge hvalpe på alle tidspunkter af året. Derfor har han ilderne gående under kunstig belysning, da han så kan få tæverne i løb på alle tidspunkter af året, ved at lave ændringer i temperatur og lysmængde. På den måde kan han lave 2 kuld om året på hver tæve = flere hvalpe = flere penge!
Derudover er der penge i sjove aftegn (blaze, bib, mit osv) og angoraer. Dem får han ved, ukritisk, at parre forældre med unger og søskende med hinanden. Rigtig mange døve hvalpe kommer fra ham, så det skal ikke undre mig, at han også avler på døve tæver (selvom det dog ikke er noget jeg har noget bevis for).
I "gamle dage" var der flere store avlere, så derfor skal du heller ikke tro, at alle de ildere der idag findes, stammer tilbage fra Jonas Sander...Gennem tiden er der jo, heldigvis, også hentet mange avlsdyr hjem fra andre lande, hvor gennemsnitsaldere og helbreddet har været bedre end i Danmark.
Jeg bliver nøjagtig lige så forarget over alle andre, der har så lidt moral i forhold til deres avl, men at du ser andre avle fuldstændig skruppeløst, er altså ingen undskyldning for også selv at gøre det!
Du skriver, at du har erfaring med avl og genetik fra marsvin, men der er jeg ked af at sige, at det ikke er det samme. Med marsvin kan du forudsige farve udfaldet af en given parring, ved at kigge på dominante og codominante gener. Det kan man ikke på samme måde med ildere. Selve avlen kan jo derudover heller ikke sammenlignes, da gnavere i langt højere udstrækning klarer parring, drægtighed, fødsel og pasning af ungerne selv. Ildere er langt mere afhængige af menneskets hjælp, og der kan gå mange flere ting galt...

Kristine

Åh! Sikke noget svineri!
Det bliver jeg helt ked af at høre :(
Det er ligesom de reklamer man ser i fjernsynet hvor man støtte dyrene fordi de lever under dårlige forhold
og bliver især trist af at folk behandlerdyr som ting.. og ikke levende væsner.. er ligeglad med deres helbred og forhold bare for at tjene penge.. det er skrækkeligt :(

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

LordDoom

#43
Det med charlotte vil jeg ikke blande mig i.
men kan sige at med hensyn til Jonas sander så findes hans dyr som de andre siger i dyrbutikker.  + der findes mulighed for at ringe og fortælle hvordan du vil have din ilder. Altså ligesom hvis du ville købe en ting i en bestemt farve.
Siden ligger her. http://dyrecenter.com/index.php?id= og udover det så siger konen i baggrunden også der skulle ligge en tråd et sted herinde hvor folk har samlet data op om hvor længe deres jonas sander ildere levede og hvad de døde af.. Måske en af dem der har været her længere kan finde den, jeg kan ikke :-$

Og det er inder ilder og under ilderhvalpe man kan se priser mm. Og hvordan man skal ringe og bestille dem.. ret sygt :@

Amelia W.R <3 - Kiss me Boy (Haku)<3 og Cleopatra Aysiha <3
Fiona Krystal & William i tankerne

Line

#44
Den der dyrehandel du har linket til ligger lige neden under min kærestes lejlighed (næsten) Og selvom jeg ikke bryder mig om at de har ildere (hvem gør det?) Så vil jeg dog sige, at de er altid søde at tale med, og lytter gerne til hvad man har at sige. De prøver også at vejlede deres kunder bedst muligt ang. ilderne. Var fx nede for at købe noget foder, og da jeg sagde det var til ildere sagde den ene ansatte med det samme "Vi har et ilderfoder" Hvor jeg så kunne fortælle at jeg ikke var synderlig interesseret i det pga. forskellige ting, og det tog hun da til sig, og håber da hun kan huske det  :) Har faktisk set flere ilder-relaterede ting i den dyrehandel end i mange andre der sælger ildere.

EDIT :: Vil lige tilføje at jeg ikke ved hvor de får deres ildere fra nu, men tidligere har de fået nogle fra privat personer