Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Sikker hvalpekontrakt

Startet af Dark Crystal Ferret, 11. Januar 2011, kl. 12:37

Dark Crystal Ferret

Jeg er enig i at det er en udemærket emne at få op - hvordan man sikre at ens hvalpekontrakt bliver overholdt. Og jeg syndes det er bedre at starte det i en anden tråd.
For uanset hvad, så sidder mange opdrættere nok med en følelse af at det er vigtig at få så mange ting i en kontrakt som muligt - så man er sikker på at den bliver overholdt, og at man er på forkant med de ting der kan dukke op.

Så hvis vi skal have den op i en ny tråd.

Hvad kan man så gøre for at sikre sin kontrakt. Og er der overhovedet noget at gøre hvis uhældet er ude, og den ikke bliver overholdt?

Eliza

Tror det eneste der er at gøre er at slæbe folk i retten, så det skal man jo lige overveje om man overhovedet har tænkt sig før man tænker på hvordan den så skal skrives for at være bedst.

Synes bestemt man godt kan lave en kontrakt alligevel for der er jo nogle der overholder den når den er der, men som evt ville have gjort noget andet hvis den ikke var der.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Stubba

Man må vel skrive sine forventninger til køberen .. "fx. denne ilder er købt til kæl og IKKE til avl" og så begrunde, at hvis den så bliver brugt til avl uden samtykke fra avler, så er der en eller anden konsekvens.

Hvis det står sort på hvidt, er der ingenting at komme efter .. Forhåbentlig :P
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

AlisVolatPropiis

En lille ting jeg stadig undrer mig over....

Hvad hvis nu ilderen slipper løs -der sker jo også upskuld hos selv erfarne avlere?...man kan jo ikke ligefrem sige ejeren har avlet, selvom ilderen måske har...man kan måske tale om ansvarlighed fra ejers side, men vi ved jo alle at uheld kan ske ligemeget hvor ansvarlig man så ellers er.

Dark Crystal Ferret

Personligt tror jeg det er svært at lave en kontrakt der er helt skudsikker. Vil folk bryde den, så gør de det. Det er svært at være på forkandt med alt.
Og så udover det så er det også det der med, hvis to parter sener bliver uvenner. Er man uvenner efter et salg af en hvalp, så kan køber måske have nemmer ved at bryde kontrakten. Det syndes jeg at jeg har set nogle eksempler på  :X

Starshineferrets

jag tror inte det finns något kontrakt som är helt säkert. Däremot är jag själv av den tron att man kan minska risken för kontraktsbrott genom att endast sälja till köpare man verkligen känner att man har förtroende för och litar på... och dessutom även känner att köparen i sin tur har förtroende för en som uppfödare. Har man god kommunikation sinsemellan, är man båda två överens om kontraktets innehåll samt ömsesidig respekt för varandra så tror jag att man har minskat risken för kontraktsbrott avsevärt.

Hittills har jag haft tur med mina valpköpare anser jag... jag känner att jag har en så pass god relation till mina valpköpare att jag inte är speciellt oroad över att de medvetet skulle vilja bryta vårt kontrakt. Jag är kanske inte bästa vän med samtliga köpare, eller hörs av dagligen, men vi har ändå en god relation med ömsesidig respekt för varandra och jag tror att samtliga håller de avtal de har med mig, på samma vis som att jag håller det avtal jag har gentemot dem.