Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Tæver på udstillinger

Startet af Line, 25. Januar 2011, kl. 16:40

Line

Som de fleste nok har lagt mærke til planlægger jeg et kuld her i foråret, og i den sammenhæng har jeg tænkt en del over det med udstillinger pga Petfoods.
Jeg har ikke læst alle udstillingers hjemmesider, men har da kigget på nogle stykker, og jeg synes ikke at kunne se hvornår udstillinger tillader at tæverne deltager igen. Altså, hvor gamle skal hvalpene være før det er i orden at tæven tager med?

Hvalpene må jo deltage fra 12 uger, men skal de så være 12 uger før tæven også må? Eller må tæven deltage når hvalpene er fx 8 uger?
Nogle steder står der at tæven ikke må være diegivende, men hvad hvis tæven får brystbetændelse og rent faktisk ikke rigtig gider hvalpene når de er 5 uger?
Eller som fx sidste år, hvor en tæve ikke selv kunne tage sig af hvalpen, og den derfor blev lagt til en pleje-tæve. Tæven vil jo stadig være moderen, men må den så deltage når den i og for sig har en hvalp der ikke er særlig gammel, selvom det er en anden tæve der tager sig af opfostringen?

Siger ikke at man bør tage af sted fra sine hvalpe når de er unge, det har jeg da i hvert fald ikke selv tænkt mig, men hvor sættes grænsen af udstillinger?

Eliza

Jeg tror måske der menes at den bare ikke må komme med når den har hvalpene (og dermed oftest er diegivende). Det er vel af hensyn til at tæven ikke skal blive stresset og dermed kan risikere at afvise sine hvalpe.

Jeg er ret sikker på det ikke er fordi en fødsel er hård for en tæve som det primære og den så skal have en tid til at komme ovenpå igen. Så hvis den mister hvalpene eller de kommer til en anden, gør ikke at den så ikke må deltage på udstillinger før der er gået 12 uger.

Grunden til hvalpe vel skal være de 12 uger er at det er den alder de min kan være for at have en dækkende vaccine går jeg ud fra.

Jeg ved da at der var en tæve der fik lov at komme med på en udstilling da den mistede sine hvalpe.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Stephanie

Jeg vil så også mene at man ikke bør tage afsted med tæven så længe hvalpene er under de 12 uger eller ikke vaccineret.

Jeg kunne forestille mig at hvalpene måske ikke har nået at få udviklet det helt store immunforsvar, så en maveinfektion som tæven måske uheldigvis slæber med hjem kan måske slå hvalpene helt ud.

Udover det, hvis hvalpene ikke er vaccineret, så kan tæven jo også tage den smitte med hjem selvom hun er vaccineret.

Eliza

Jeg synes slet ikke man skal tage en tæve med hvalpe med om det så er den ene eller anden grund, men hvis hvalpene er flyttet hjemmefra som 10 uger skal tæven jo ikke nødvendigvis vente til der er gået 12 uger.

Hvis hvalpene dør for tidligt ellers noget i den retning så synes jeg det er op til en selv at vurdere om den ville kunne klare en udstilling og hvis man er det mindste i tvivl så skal den bare blive hjemme. Altså hvis ikke udstillingen har en regel for det.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Cille

#4
Jeg synes det godt spørgsmål....som jeg sagde til Line da hun spurgte mig om det.

Jeg synes der var noget om at før i tiden var det at hvalpe skulle være min. 8 uger før det var ok at tæven deltog i en udstilling...dog uden hvalpene.
Men hvad så hvis hvalpene af andre grunde ikke er hos hende?
De andre grunde kan være infektioner hos tæven af en eller anden slags , og man dermed har været nødsaget til at finde plejemor.
Eller af den simpel grund at den ikke gider dem mere....det sker jo altså, og endda så tidligt som når de er 5 uger =igen en reservemor

AlisVolatPropiis

Altså...jeg synes da egentlig det er en ret god beskrivelse....diegivende....altså:

Er tæven sammen med hvalpe der stadig dier, så: Nej.
Er der ingen der dier hos tæven -altså er hvalpende solgt, et andet sted, så ja... :)

FerretParadise

Nu dette emne er kommet op, så vil jeg bare lige "øffe lidt".
For jeg har desværre så oplevet et par opdrættere tage deres drægtige tæver med på udstilling. Begge parringer var planlangte, så ikke noget ups der.
Den ene tæve fødte 29 dage efter udstillingen, den anden 27 dage efter udstillingen.

Ja jeg ved godt det er lidt offtopic, men jeg er bare skide forarget over sådan noget. :X
Ann Hillerslev.

Cille

Det synes jeg så er op til selve tæven, og hvor langt den er henne.
Er det rolig tæve som ikke stresser, og som ikke er langt henne i drægtigheden, så ser jeg det ikke som værende slemt.
Men jeg kan så heller ikke kaste med sten i det tilfælde,da jeg i sin tid til valhalla, som var min første udstilling med dyrene... der havde jeg 2 op-parret tæver med...men de var ikke så langt henne.
At jeg så nu måske ville handle anderledes, og med det fakta at udstillingerne som vi har nu ligger lidt udenfor sæson, så sker det ikke.
Dvs jo den næste kan få nogen give det problem, og det problem som tråden handler om...nemlig tæver med hvalpe

Synes det fint det AlisVolatPropiis skriver, men der kan man så overdrive lidt :fnis:...for en tæve kan faktisk godt stadig være diegivende når hvalpene er 12 uger eller ældre...at der så ikke er næring i det,er så noget andet,
Men de da stadig diegivende :S

FerretParadise

Nej jeg ved godt det er uden for topic, men jeg kom bare til at tænke på det, da det jo også er om tæver på udstillinger.
Og der er faktisk en regel om, at drægtige tæver ikke må deltage. ;)
Ann Hillerslev.

Cille

Jeps... på mange udstillinger der der kommet det... men da det i sin tid startede var der jo ikke helt de samme regler.
Også derfor jeg synes denne tråd er spændende...for der er jo faktisk ikke "en fast grænse" ang det med tæve som har store hvalpe.
Efter de 5 uger som jeg skrev, der kan tæven finde på den ikke gider dem mere.
Og efter de 4-5 uger og frem er det jo ca der de lukker ned for næringen i mælken, eller helt stopper med at have noget i patterne.
Vil så sige at jeg synes hvalpene min. skal være 7-8 uger, for det er der de lidt ligeglad med at mor ikke er der. (afhængigt at hvalpenes "morsyge" :fnis:)

Dark Crystal Ferret

Har lige et andet spørgsmål, jeg grunder over..
Hvad så med tæver i løb? Er der grænser for om de må komme med ?

Amazing Ferret

Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 25. Januar 2011, kl. 22:02
Har lige et andet spørgsmål, jeg grunder over..
Hvad så med tæver i løb? Er der grænser for om de må komme med ?

Der plejer ikke at være nogle regler om tæver i løb...jeg har lige haft Yabba med til DIU og hun er MEGET i løb  :fnis:

Line

Man kan jo sagtens som udstiller have nogle forholdsregler som man selv følger, men det betyder jo ikke nødvendigvis at alle andre følger de samme forholdsregler. Og selvom "diegivende" er en ret god beskrivelse, så kan der jo være flere forskellige vurderinger af hvornår en tæve er det. For det kan jo være når mælken er den primære nærringskilde, men det kan jo også være en 12-ugers hvalp der "hygge-patter". Der behøver jo ikke nødvendigvis komme noget mælk for det. - Og hvis man siger diegivende tæver ikke er tilladt, vil man så ikke kunne risikere at nogle 'uvidende' piller deres hvalpe fra for tidligt, fordi de ikke vil miste et evt. tilmeldingsgebyr?

- Eller bør det egentlig være sådan at udstillingen giver tilmeldingsgebyret tilbage for både tæve og evt. hvalpe hvis hvalpene ikke når at blive gamle nok til udstillingen?

Eliza

Jeg tænker lidt at det så hurtigt bliver nødvendigt for alle udstillingerne at skære ting ud i pap når de skriver en regel og det kan da ikke være meningen. Det er jo tilladt at tænke lidt selv nogle gange og være en ansvarlig avler der godt kan se bort fra de 100-150kr de har givet for en ilder som så ikke kommer med.

Jeg synes ikke man skal tage drægtige tæver med ligemeget hvor langt de er henne. Så kan det godt være vedkommende mener at kende sin tæve så godt, at personen ved det ikke vil gøre noget, men jeg kan stadig ikke se hvorfor det er så vigtigt at have netop de tæve med og udsætte den for det stress. Vi udstiller vel også alle for hyggens skyld eller hvad?

Tæver i løb kan jeg ikke se hvorfor skulle blive hjemme. Så skulle brunstige hanner jo også blive hjemme hvis tæverne skal og så begynder det nok at blive svært at udstille sine hanner da brustperioden jo er ret lang.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

FerretParadise

Citat fra: Eliza Dato 26. Januar 2011, kl. 11:41
Jeg tænker lidt at det så hurtigt bliver nødvendigt for alle udstillingerne at skære ting ud i pap når de skriver en regel og det kan da ikke være meningen. Det er jo tilladt at tænke lidt selv nogle gange og være en ansvarlig avler der godt kan se bort fra de 100-150kr de har givet for en ilder som så ikke kommer med.

Jeg synes ikke man skal tage drægtige tæver med ligemeget hvor langt de er henne. Så kan det godt være vedkommende mener at kende sin tæve så godt, at personen ved det ikke vil gøre noget, men jeg kan stadig ikke se hvorfor det er så vigtigt at have netop de tæve med og udsætte den for det stress. Vi udstiller vel også alle for hyggens skyld eller hvad?

Tæver i løb kan jeg ikke se hvorfor skulle blive hjemme. Så skulle brunstige hanner jo også blive hjemme hvis tæverne skal og så begynder det nok at blive svært at udstille sine hanner da brustperioden jo er ret lang.
Jeg kunne ikke være mere enig.

Nu har jeg deltaget på udstillinger siden 2004, og dengang var det heller ikke tilladt at tage en drægtig tæve med. Så det er bestemt ikke en ny regel.
Der er jo en grund til, at det ikke er tilladt, det er jo ikke for at generer nogen, men for at beskytte tæven og hendes kommende hvalpe.
Jeg ved så godt, at på Valhalla var der andre regler, da arrangøren ikke ville sætte sådanne regler op. ;)
Ann Hillerslev.